Gå til innhold

Stemmer du for det beste for deg selv, eller for fellesskapet?

Stemmer du for det beste for deg selv, eller det beste for fellesskapet?  

57 stemmer

1. 1. Stemmer du for det beste for deg selv, eller det beste for fellesskapet?

• Meg selv
      15
    • Fellesskapet
      42

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å prøve å skille mellom arbeidende kapital og ikke vil være en håpløs katt og mus lek som staten vil tape, man åpner opp ett smutthull hvor alle bedriftseierne kan putte formuen sin i og slippe å betale formueskatt, istedenfor blir det bare småsparerne som må betale, det samme ved å øke beskatning av gevinst og utbytte, det vil ramme småsparerne mye hardere enn bedriftseiere. Så da er jeg heller enig med FrP om at hele skatten bare kan skrotes om en skal gjøre noe med den. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min stemme gikk ikke til noe som utgjør en forskjell etter dette valget, men selv om jeg stemte på det partiet jeg var mest enig med ifølge valgomatresultatene, stemmer jeg for det jeg tror gagner fellesskapet.
Nå omfatter jo fellesskapet teknisk sett meg selv, men uansett.

• Hjerte 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (47 minutter siden):

Å prøve å skille mellom arbeidende kapital og ikke vil være en håpløs katt og mus lek

Akkurat. Det er et konstruert begrep som ikke gir mening.

Skrevet
Martelè skrev (16 timer siden):

For meg selv selvsagt. Som man sier på engelsk;

"Every man for himself"

Det er jo ikke helt "selvsagt". Mange velstående, enten de har høy lønn, formue, eller begge deler stemmer på partier som vil gi dem høyere skatt og mindre penger å rutte med. Gjerne de som var rødruss istedenfor blåruss, kanskje. Det finnes vel eksepler på dette selv i denne tråden. 

Jeg forstår jo at man uansett stemmer for det beste for seg selv om man faktisk ønsker at andre skal få det bedre, at samfunnet blir bedre om forskjellene blir mindre, eller andre årsaker.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ser ikke helt poenget med å stemme på et parti kun fordi man tjener på det selv. Sannsynligheten for at en stemme har noe påvirkning på valget er så liten at hvis man stemmer av kun egoistiske årsaker så vil det gi mer mening å ikke stemme i det hele tatt da det ikke er verdt å bruke tid på. Hvis man derimot stemmer fordi man føler at det er riktig å stemme, så kan man likesågodt være altruistisk og stemme på det man tenker er best for samfunnet.

Når det er sagt så blir man selvfølgelig påvirket av sin egen situasjon. Hvis man føler at man blir urettferdig rammet av formueskatten så er det naturlig at man blir negativ til hele ordningen og at man da stemmer på partier som vil fjerne den.

Endret av Rawls
bedre formulering
Skrevet
frohmage skrev (På 9.9.2025 den 22.51):

Enig

Det er jo overraskende hvor mange som er opptatt av formuesskatt selv om de absolutt ikke er formuende selv. Er det fordi de tenker på fellesskapet eller fordi de tenker å bli søkkrike selv?

Det kan jo tenkes at noen plutselig ombestemmer seg eller får et annet syn på saken om de plutselig skulle få en regning for et 14 dagers sykehusopphold som de må betale selv?

Unge ambisiøse friske mennesker med penger nok er naturlig nok ikke så interresert å dele sine penger med andre, men om de hadde skjønt hvor mye det koster tror jeg kanskje de hadde tenkt seg om? 😉

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 9/11/2025 at 12:21 AM, Martelè said:

For meg selv selvsagt. Som man sier på engelsk;

"Every man for himself"

Og som Gerhardsen (på norsk) sa: Ingen skal få kake før alle har fått brød. 

Endret av Krig og fred
setning
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (1 time siden):

Rasjoneringen av matvarer fortsatte i noen år etter krigen, og noen varer som sukker, te og kaffe var rasjonert fram til henholdsvis 1952. Sammenfattende var "Gerhardsen rasjonering" en del av en politisk og økonomisk strategi for å gjenoppbygge et krigsherjet Norge, der staten spilte en avgjørende rolle i å fordele knappe ressurser og prioritere langsiktig utvikling. 

Du henter fram tiden som ikke kan sammenlignes med siste 40- 50 årene. Well done.

Endret av Jarmo
Skrevet
Krig og fred skrev (49 minutter siden):

Aner ikke hva det betyr. Men sannsynligheten for at det forandrer meg er 12%

Skrevet
Martelè skrev (3 minutter siden):

Aner ikke hva det betyr. Men sannsynligheten for at det forandrer meg er 12%

Jeg tok den og synes Gerhardsen sa det så fint.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skulle jeg stemt for egen vinning, måtte jeg nok stemt R/SV som voksen - og H/FrP før det. Og, sånn ble det ikke (stemte ikke før jeg var nærmere 30). Strengt tatt stemmer jeg ikke for egen vinning nå heller, men det er i alle fall nærmere det enn før. Men, jeg ser jo også hvorfor jeg har stemt som jeg har gjort når jeg sparer til bolig og får formuesskatt på penger jeg trenger helt og holdent til eget bruk uten at det er noe overdådig sløsete over det. Så, i følge grådighetsmafiaen er jeg visst egoist om jeg vil beholde de 17000 jeg blir avkrevd i formuesskatt og prioritere lys på stien ned til huset til vinteren (så jeg ikke ramler på glatta i mørket), eller å tette vinduet med sprekk i. Det er vel sikkert noe staten mener den trenger pengene til som er viktigere enn at folk får byttet et totalt defekt vindu. Skulle jeg gjort noe med det overformynderiet og micromanagingen av folks privatøkonomi, er det vel FrP som skulle fått stemmen - men fullt så ille er det ikke.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 2
Skrevet
Evil-Duck skrev (På 10.9.2025 den 2.04):

Å prøve å skille mellom arbeidende kapital og ikke vil være en håpløs katt og mus lek som staten vil tape, man åpner opp ett smutthull hvor alle bedriftseierne kan putte formuen sin i og slippe å betale formueskatt

Ja, skattefrital på "arbeidande kapital" vil berre gagne samfunnet om bedriftseigarane er altruistiske nok til å investere alt i Norge. Fordelen med å skatte av formuen er at ein som bedriftseigar blir "tvungen" til å bruke pengane. Eg er overbevist at det at pengane er i kontinuerleg omløp vil være bra for norsk økonomi og at det overskygger ulempane med at det er vanskelegare å spare i årevis for å potensielt investere pengane om mange år. 

Til det opprinnelege spørsmålet så stemmer eg for det som gagner samfunnet, dette fordi eg meiner at det også gagner meg til tross for at eg kunne hatt kortsiktig vinning ved anna politikk. Til dømes så er eg einig i det norske lønnssystemet som utliknar klasseforskjellar sjølv om eg personleg hadde hatt mykje høgare lønn om vi hadde hatt eit stort lønnsgap mellom ufaglært og universitetsutdanna arbeidskraft. Dette fordi det gagner meg på andre måtar å leve i eit samfunn utan stor sosial uro. 

Skrevet (endret)
knopflerbruce skrev (18 minutter siden):

Skulle jeg stemt for egen vinning, måtte jeg nok stemt R/SV som voksen - og H/FrP før det. Og, sånn ble det ikke (stemte ikke før jeg var nærmere 30). Strengt tatt stemmer jeg ikke for egen vinning nå heller, men det er i alle fall nærmere det enn før. Men, jeg ser jo også hvorfor jeg har stemt som jeg har gjort når jeg sparer til bolig og får formuesskatt på penger jeg trenger helt og holdent til eget bruk uten at det er noe overdådig sløsete over det. Så, i følge grådighetsmafiaen er jeg visst egoist om jeg vil beholde de 17000 jeg blir avkrevd i formuesskatt og prioritere lys på stien ned til huset til vinteren (så jeg ikke ramler på glatta i mørket), eller å tette vinduet med sprekk i. Det er vel sikkert noe staten mener den trenger pengene til som er viktigere enn at folk får byttet et totalt defekt vindu. Skulle jeg gjort noe med det overformynderiet og micromanagingen av folks privatøkonomi, er det vel FrP som skulle fått stemmen - men fullt så ille er det ikke.

Av og til, faktisk ganske ofte, er det omvendt! 😉

Først, mens man har dårlig råd nyter man av felleskapets goder, og hvis man kommer seg over det mister man ofte lysten til å dele...

Paul Chaffey – Wikipedia

Endret av trn100
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...