Salvesen. Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden FrihetensRegn skrev (8 minutter siden): Igjen, et innlegg som ikke har noen kontekst eller mening. Først babbel om Afrika, så babbel om utdanning. Bare sånn til orientering, så handler denne tråden om norsk økonomi og skattepolitikk... Om du ikke ønsker å bli kommentert på åpenbare usannheter om landet så bør du slutte å slenge de ut. 4
FrihetensRegn Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Salvesen. skrev (9 minutter siden): Om du ikke ønsker å bli kommentert på åpenbare usannheter om landet så bør du slutte å slenge de ut. Da får du si hva du mener er usannheter og påpeke hvorfor. Om ikke, så regner jeg med at du ikke har noen gode argumenter å komme med. 2
Salvesen. Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden FrihetensRegn skrev (2 minutter siden): Da får du si hva du mener er usannheter og påpeke hvorfor. Om ikke, så regner jeg med at du ikke har noen gode argumenter å komme med. At 'folk', les folk flest er fattig i Norge. Som om Norge er ett fattig land. Det er en absurd ting å si. Og jeg har allerde påpekt dette så nå ble det enda mer søppel i posten, gratulerer. 1
BadCat Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden De fleste lever hånd til munn eller på lånte penger. De vil ha rentekutt for å mestre gjelda.
FrihetensRegn Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Salvesen. skrev (3 minutter siden): At 'folk', les folk flest er fattig i Norge. Som om Norge er ett fattig land. Det er en absurd ting å si. Og jeg har allerde påpekt dette så nå ble det enda mer søppel i posten, gratulerer. Det er fattigdom i Norge. Folk står i kø for å få mat. Folk sliter stadig høyere kostnadsnivå. Kanskje du lever i en boble der alle nordmenn er mangemillionærer med Tesla. Men slik er ikke den virkelige verden. Jeg anbefaler at du snakker med veldedige organisasjoner som Matsentralen eller Frelsesarmeen som hele tiden går tom for mat og må sende vekk folk som kommer sulten. Jeg anbefaler deg også å se Hvordan er det å være fattig i et av verdens rikeste – og likeste – land? Thomas Seltzer dykker ned i fattigdoms-Norge - tilgjengelig på NRK. Staten derimot, den får stadig meg rikdom og stadig mer tull den kan sløse penger på, som for eksempel elektrifisering av sokkel, batterifabrikker eller regjeringskvartal. 2
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden FrihetensRegn skrev (1 minutt siden): Det er fattigdom i Norge. Folk står i kø for å få mat. Folk sliter stadig høyere kostnadsnivå. Kanskje du lever i en boble der alle nordmenn er mangemillionærer med Tesla. Men slik er ikke den virkelige verden. Jeg anbefaler at du snakker med veldedige organisasjoner som Matsentralen eller Frelsesarmeen som hele tiden går tom for mat og må sende vekk folk som kommer sulten. Jeg anbefaler deg også å se Hvordan er det å være fattig i et av verdens rikeste – og likeste – land? Thomas Seltzer dykker ned i fattigdoms-Norge - tilgjengelig på NRK. Staten derimot, den får stadig meg rikdom og stadig mer tull den kan sløse penger på, som for eksempel elektrifisering av sokkel, batterifabrikker eller regjeringskvartal. Dokumentaren du refererer til åpner med at det ikke er reell fattigdom i Norge... Er det mulig. Norge har relativ fattigdom, ikke reell fattigdom. Klart, det finnes alltid unntak men det er ekstremt lite. Anbefaler det at du ser den igjen. 1
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden BadCat skrev (8 minutter siden): De fleste lever hånd til munn eller på lånte penger. De vil ha rentekutt for å mestre gjelda. Kilde? 2
FrihetensRegn Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Dokumentaren du refererer til åpner med at det ikke er reell fattigdom i Norge... Er det mulig. Norge har relativ fattigdom, ikke reell fattigdom. Klart, det finnes alltid unntak men det er ekstremt lite. Anbefaler det at du ser den igjen. Med andre ord, det er fattigdom i Norge. Folk står i kø for å få mat, det er ikke rikdom. At staten er rik, forandrer ikke det faktum at vi har fattige folk i Norge. Fortell fattige folk som Anja at hun ikke er fattig Anja (24) står i kø for å få mat en gang i uka: – Hvis jeg skal klare å betale regninger, kan jeg ikke bruke penger på mat Fattighuset på Grønland har her kø der folk vil ha mat fordi de ikke har råd til å kjøpe det. 2
a_aa Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden FrihetensRegn skrev (3 timer siden): Det har ikke bare gått oppover for oljefondet heller. Bare i 2022 tapte fondet hele 1600 milliarder kr (1,6 billioner, eller 1 600 000 000 000), en avkastning på -14,1 prosent, målt etter FTSE Global All Cap-indeksen, som Oljefondets referanseindeks er bygget på. For den summen kunne vi ha bygget flere hundre sykehus over hele landet, eller flere tusen skoler. Istedenfor velger regjeringen å legge ned skoler. Velkommen til oljelandet Norge, der staten er rik og folk fattig. Verdiene på fondet svinger, men det er ikke noe tap før man realiserer det ved feks å selge aksjer til lav kurs. 2022 var et svært godt år for oljefondet, fordi de ikke solgte på lav kurs, de kjøpte. De samme omstendighetene som senket aksjemarkedene, sendte petroleumspriser i været - og Norge gikk dermed med store overskudd som ble tilført fondet og som de handlet "billige" aksjer for. Dermed gikk avkastningen solid opp i årene som fulgte: Ellers er det ikke penger som bygger skoler og sykehus, det er folk. Hvis disse folkene skal bygge sykehus og skoler for 1600 milliarder, så må de slutte å produsere det de har gjort før for å bli ledige for den jobben, eller de må komme seg ut av arbeidsledighet, eller de må komme utenfra som arbeidsinnvandrere. 1600 milliarder er et svært beløp. Du kan feks gi 1 million mennesker en lønn på 1,6 millioner NOK. Å tilføre sånne beløp inn i økonomien "utenfra" gir høy risiko for overoppheting og inflasjon. 1 2
BadCat Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 7 av 10 boliger er belånt, 1 av 3 biler og 3,5 millioner nordmenn har forbruksgjeld. Det er få som praktiserer "pay yourself first".
FrihetensRegn Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden a_aa skrev (13 minutter siden): Ellers er det ikke penger som bygger skoler og sykehus, det er folk. Hvis disse folkene skal bygge sykehus og skoler for 1600 milliarder, så må de slutte å produsere det de har gjort før for å bli ledige for den jobben, eller de må komme seg ut av arbeidsledighet, eller de må komme utenfra som arbeidsinnvandrere. Man bygger naturligvis ikke tusenvis av skoler på en gang, det er bare en illustrasjon på hvor mange reelle verdier man kan få fra oljen istedenfor å spare seg til fant. Istedenfor å investere alle oljepengene i oljefondet, kan man heller dele det opp slik at mer av pengene kommer andre deler av samfunnet enn staten til gode, for eksempel at 1/3 gikk til infrastruktur, 1/3 gikk til skatte og avgiftsletter og 1/3 fortsatt gikk til oljefondet. Med en redusert offentlig sektor så trenger ikke statsbudsjettet lenger være på 2000 mrd årlig, men på for eksempel 700 mrd og man kan satse mer på å få norsk, privat næringsliv til å vokse. 1
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden FrihetensRegn skrev (23 minutter siden): Med andre ord, det er fattigdom i Norge. Folk står i kø for å få mat, det er ikke rikdom. At staten er rik, forandrer ikke det faktum at vi har fattige folk i Norge. Fortell fattige folk som Anja at hun ikke er fattig Anja (24) står i kø for å få mat en gang i uka: – Hvis jeg skal klare å betale regninger, kan jeg ikke bruke penger på mat Fattighuset på Grønland har her kø der folk vil ha mat fordi de ikke har råd til å kjøpe det. Nei det er ikke reell fattigdom som sagt, med veldig små unntak der folk selv velger fattigdom. Som feks de som er avhengig av narkotika. De får penger til å leve, men bruker de på annet. Men, nå var det ikke dette du kom med i utgangspunktet. Du insuierte at 'folk' er fattige. Som majoriteten. Noe som er helt Hinsides. Men dette har jeg jo skrevet flere ganger nå men det går ikke inn. Klart, det er kjipt å ha dårlig råd. Og jeg regner med du sliter med dette selv. Men du er ikke disse, DET er fattigdom. 1 1
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden BadCat skrev (21 minutter siden): 7 av 10 boliger er belånt, 1 av 3 biler og 3,5 millioner nordmenn har forbruksgjeld. Det er få som praktiserer "pay yourself first". Aha, jeg er en av disse. Lån på både bil og hus men lever på ingen måte 'fra hånd til munn'. Så allerede der slår 'teorien' sprekker.. Og klart, om folk ønsker å leie så er det bare å gjøre det. Er en massevis til leie og når det synker står det massevis av folk med penger klar til å overta eiendom for å leie ut til folk. Men vi er så heldige at vi har muligheten til å kjøpe med lån. Det er jo et privilegium som mange tjener majoriteten av pengene sine på her til lands.. Makan 1
BadCat Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Norge sløser og krever inn mer skatt enn nødvendig. Det rammer alle. 3
BadCat Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 1 minute ago, Salvesen. said: Aha, jeg er en av disse. Lån på både bil og hus men lever på ingen måte 'fra hånd til munn'. Så allerede der slår 'teorien' sprekker.. Og klart, om folk ønsker å leie så er det bare å gjøre det. Er en massevis til leie og når det synker står det massevis av folk med penger klar til å overta eiendom for å leie ut til folk. Men vi er så heldige at vi har muligheten til å kjøpe med lån. Det er jo et privilegium som mange tjener majoriteten av pengene sine på her til lands.. Makan Hvis du ikke kan slutte å jobbe uten å gå ned på levestandard, lever du hånd til munn. 1
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden FrihetensRegn skrev (7 minutter siden): Man bygger naturligvis ikke tusenvis av skoler på en gang, det er bare en illustrasjon på hvor mange reelle verdier man kan få fra oljen istedenfor å spare seg til fant. Istedenfor å investere alle oljepengene i oljefondet, kan man heller dele det opp slik at mer av pengene kommer andre deler av samfunnet enn staten til gode, for eksempel at 1/3 gikk til infrastruktur, 1/3 gikk til skatte og avgiftsletter og 1/3 fortsatt gikk til oljefondet. Med en redusert offentlig sektor så trenger ikke statsbudsjettet lenger være på 2000 mrd årlig, men på for eksempel 700 mrd og man kan satse mer på å få norsk, privat næringsliv til å vokse. Aha. Så du skal altså bruke tusenvis av milliarder på infrastruktur men du skal ha ett budsjett på 700 mrd. Make it make sense😂 Hvor skal du kutte? Hva innebærer kuttene osv? 1
Abigor Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Det pågår en massiv påvirkningskampanje for å slå igjennom dette budskapet. 1
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden BadCat skrev (2 minutter siden): Hvis du ikke kan slutte å jobbe uten å gå ned på levestandard, lever du hånd til munn. Jepp, total fattigdom 😂 for en gjeng priviligerte folk... Det er humoristisk 1
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Abigor skrev (1 minutt siden): Det pågår en massiv påvirkningskampanje for å slå igjennom dette budskapet. Ja jeg tenker vi lå begynne å be om bistand! Slik at folk kan slutte å jobbe uten å endre levestandard, at de ultra rike kan slutte å betale skatt, eller alle? Også må vi jo opprettholde alle godene såklart. Nei her må vi få ut bistand forespørsler med en gang! Skal vi prøve afrika først kanskje, se om de har noe de kan hjelpe oss med? 1
Cascada81 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Tronhjem skrev (På 9.9.2025 den 13.31): "Jeg mener at det norske folk ikke vet sitt eget beste, dette valget er et nytt eksempel på det. I økonomisk sammenheng gir altfor mange inntrykk av at de er utstyrt med finansiell babyhjerne" Sier milliardær og skatteflyktning Kjartan Aas etter gårsdagens valgresultat. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/3Mv1mA/sissener-forventer-at-erna-trekker-seg-jeg-synes-synd-paa-norge Jeg ser gårsdagens valgresultat som et sunnhetstegn. De som måtte ha, for å låne Kjartans ord, «har finansiell babyhjerne» her, er de mange som lot seg blende av høyresidens kraftige bombardement av det offentlige rom som ble betalt av søkkrike privatpersoner, om at de rødgrønne er næringsfiendtlige, landet trenger en ny kurs som skal gi folk flest bedre økonomi og økt frihet ved å beholde pengene sine selv. Jeg mener man skal være bra naiv for å tro at milliardærer til sammen bruker et hundretalls millioner kroner fra egen lomme på en annonsekampanje og valgstøtte til utvalgte politiske partier for å bedre forholdene til folk flest. Rolf Aaberge, forsker hos SSB, sa til Klassekampen 12. juli i sommer: «Vi har hatt formuesskatt hele tida, allikevel har inntekts- og formuesandelen til de aller rikeste økt jevnt og trutt siden 2001.» Aaberg sa videre at ifølge SSBs tall har Norges én-prosent rikeste personer sin andel av den totale markedsinntekten økt fra 12 % i 2001 til 29 % i 2021. Her viser Aaberge hva den siste tids sterke fokus på formuesskatten egentlig handler om. Dette har intet å gjøre med å bedre vanlige folks hverdag, men å beskytte særinteressene til en liten men meget privilegert gruppe, de søkkrike blant oss, som de siste tiårene har fått lov til å stadig øke sin makt, innflytelse og eierskap til den totale verdiskapingen i det norske samfunnet. Dette privilegiet har de rikeste av oss fått fordi den rådende politiske ideologien i de fleste vestlige land siden 1980-tallet har vært en ideologi hvor blant annet privat investeringskapital i en markedsstyrt økonomi hevdes å gi størst mulig økonomisk vekst. Frem til 1980-tallet hadde Norge i likhet med de fleste vestlige land langt høyere skatt på personlig rikdom enn i dag. Lønnsinntekt og kapitalinntekt var likestilt (samme skattesats), marginalskatten var 70%, noen ganger 80 %, og det var langt færre fratrekksmuligheter da enn nå. Med den nye ideologiens ankomst ble det ansett viktig å skape privat investeringskapital og skattesatsene for de på toppen ble kraftig reduserte. Dette ville selvsagt redusere statens inntekter og det ville øke realinntektene til de på toppen mye mer enn til de som var nederst på lønnsstigen, men det kom ikke til å bli et problem fordi ifølge denne ideologien vil skatteletter til de rike føre til at deres investeringskapital ville skape økonomisk vekst, «bake en større kake», som ville kompensere for statens bortfall av skatteinntekter og komme alle samfunnslag til gode «trickle down econimics». Førti års erfaring med denne politikken i de fleste vestlige land viser at samfunnsøkonomien fungerer ikke slik denne ideologien sier den skal gjøre. Staten har ikke fått kompensert skattelettene og har gått fra rik og mektig til fattig og kompensert med å akkumulere statsgjeld til krisenivåer og (Norge er et unntak grunnet oljen), og store lavlønnsgrupper har fått liten eller ingen realinntektsøkning – mange av dem har med rette mistet tilliten til de tradisjonelle statsbærende partiene og gir økende politisk makt til antidemokratiske ytrehøyrepartier (gjelder ikke Norge, FrP er demokratisk). Til tross for disse alvorlige samfunnskonsekvensene av de superrikes akkumulering av verdiskapingen er utrolig nok de blå partiene i Norge fortsatt blinde og forsvarer iherdig politikken som gir de superrike privilegiet å slippe lett unna personlig skatteplikt og beholde mulighetene til å samle mer og mer av eierskapet og inntektene i norsk næringsliv i eget privateie. Men på den røde siden, især Rødt og SV, og i økende grad Ap blir man mer og mer bevisst på at dette kan ikke fortsette. Fra den kanten øker kravene om at også de superrike i Norge må bidra mer til å finansiere velferdsstaten og at det er nødvendig å redusere (les ta vekk privilegiet til de superrike), og konfiskere deler av de svære privatformuene via arveskatt eller lignende før samfunnet vårt ender opp som et oligarki der en håndfull supermegarike familier eier alt som er verdt å eie og at alle vi andre har bare smuler å fordele mellom oss. Dette er grunnen til at vi så pengemakta i Norge bruke til sammen et hundretalls millioner kroner på å hjelpe de blå partiene som er mer enn villige til å være milliardærenes støtteforening og politisk garantist mot at et Ap som presses av Rødt og SV skal få makt til å rette opp noe av den ulikheten som nyliberalismen har medført. Det stod uvanlig mye på spill i årets stortingsvalg. Jeg er derfor veldig lettet og glad for at årets valg gikk slik det gikk og stolt over å være en som er utstyrt med «finansiell babyhjerne». Og til alle andre med «finansiell babyhjerne» vil jeg komme med en oppfordring og advarsel. Nå gjelder det ikke å sove. Pengemakta tapte dette slaget, men de kommer garantert ikke til å gi opp. De vil søke etter nye måter å bevare sine privilegier og det blir garantert en ny runde om fire år og da gjelder det å sørge for at de blå ikke kommer i posisjon. Og i mellomtiden er det bare å finne frem popcornet og bivåne sytekoret fra de ene stakkarslige milliardæren etter den andre som rømmer landet fordi skattetrykket gjør det umulig å leve her. God tur. Skal ikke gre over alle med en kam, men litt for mange på venstresiden skjønner seg ikke på nasjonal verdiskapning. Er du en god sosialdemokrat, er verdiskapning når boligen går opp i verdi eller når man kan skattelegge formue eller arv. De aller fleste superrike er komfortabel med å betale skatter, men de ønsker forutsigbarhet og en viss mulighet til å drive formuebygging gjennom investeringer, reinvesteringer og grunderskap. De fattige i Norge, og mener da de som lever i relativ fattigdom, har ikke noe valg og må stort sett finne seg i hvordan ting fungerer i Norge. De superrike har faktisk valgmuligheter, som å flytte ut av Norge. Disse kunne valgt et liv i overdådig luksus, men mange av dem, om ikke de fleste, lever på et nivå man kan finne hos et større antall velstående arbeidstakere, noen også enda enklere. Vi trenger de superrike i Norge, ikke på grunn av formuen i seg selv, men fordi de statistisk og historisk sett står for mye av den menneskelige kapitalen som bidrar til etablering av arbeidsplasser og innovasjon. Det som haster med å få på plass er et kompromiss som den moderate venstresiden kan leve med, som også sikrer at de som skaper eller investerer i Norge, har insentiver for å fortsette med det, eller enda bedre, lokke investorer og seriegrundere til landet. Når det kommer til skatteinntekter, er formueskatten er en liten filleskatt som kunne vært fjernet over natten med noen mindre omdisponeringer. Det er denne det meste av klaging omfatter, men også plutselige endringer i skattetrykk, som det oppdrettsnæringen opplevde med innføring av grunnrenteskatt, oppleves som manglende politisk stabilitet. Hvis en investor virkelig lykkes, og man er i Norge, er risikoen for en særskatt for å ta hånd om "superprofitten" absolutt til stede. En ting jeg aldri har skjønt med venstresiden, er oppfatningen av hvor mye økonomisk likhet betyr. De færreste mener at man bør tjene like mye, uavhengig av utdanningsnivå, type arbeid og verdiskapningen av det man gjør. Likevel er det en enighet på venstresiden av at det skal skje en omfattende omfordeling, hvor satt på spissen, de som har lykkes skal betale for den delen av befolkningen som ikke gidder å utdanne seg, ikke gidder å jobbe, de som setter flere barn til verden enn de kan håndtere økonomisk, og helst en god slump til bistand i tillegg. De som har det verst her til lands økonomisk får det ikke bedre av at man vingeklipper de som får til å skape noe for seg selv og andre økonomisk. På kort sikt får man kanskje inn litt mer på skattesiden, men på lang sikt får man resultater som bygger på konsekvenser av politikken som føres, hvor noen av de som bærer mest til bordet uteblir. En liten digresjon for å illustrere venstresidens manglende økonomiforståelse: Arbeiderpartiet og Støre reklamerte med at det ville komme flere rentekutt under arbeiderpartiet. Støre ble tatt i en løgn om at han ikke har lovet skattekutt, til tross for at Arbeiderpartiet gjennom trikkene i Oslo reklamerte for nettopp dette. Jeg skal ikke si noe om høyresiden eller venstresiden er best på rentekutt og rentestyring, men poenget er at renten gjerne er et resultat av den økonomiske situasjonen i landet. Renten settes etter noen konkrete parametre, blant disse temperaturen i økonomien innenlands, hvor formålet blant annet er å holde inflasjonen i sjakk. Skattepolitikk og offentlig forbruk er selvsagt også en del av regnestykket. Poenget mitt er at det virker helt håpløst å vinkle høye renter som noe ensidig negativt, og lave renter som noe ensidig positivt. For alle som eier bolig har det betydning for månedlige boutgifter, men lave renter er jo også ofte et resultat av trøbbel i arbeidsmarkedet og et behov for å simulere økonomien. Tilsvarende er høye renter et tegn på at næringslivet går godt, lønningene øker og det er stor etterspørsel etter arbeidstakere. Boligprisene galopperer jo gjerne også litt raskere med lavere renter. Det må jo være et paradoks at man markedsfører lavere renter som et valgløfte og som noe positivt. Jeg vet nå ikke om velgerne på venstresiden skuer gjennom dette, eller om de virkelig lar seg kjøpe med dette. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå