Gå til innhold

Hvor er de gode motargumentene fra venstresiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann på 35 år og overalt blir jeg bombardert med høyrepolitikk selv om jeg egentlig er ganske i så i sentrum. 

For skatt og velferdsstaten så det er på det rene.

Men nå begynner algoritmen å få en effekt for jeg prøver å finne svar og motargumenter fra venstresiden, men jeg sliter med å finne de.

Da tenker jeg spesielt på innvandring. Jeg har en jobb som gjør at jeg ser utfordringer med manglende integrering på kloss hold hver dag jeg drar på jobb. Dette må jeg si begynner å bli ekstremt og kommer til å gå alvorlig galt om det ikke skjer noe snart.

Orker ikke en rasismediskusjon. Alle mennesker er like mye verdt og fortjener et trygt liv, men vi tar inn mennesker som ikke deler norske verdier og har skapt flere sidesamfunn rundt omkring. 

2. Økonomisk styring for bedrifter. Jeg hører på podkaster at dette ikke går lenger, men venstresiden bare avfeier og latterliggjør. Ingen gode motargumenter. 

3. Kommunen min går nå så dårlig etter mange år med Arbeiderpartiet ved roret og er blitt så ille at jeg må vurdere å flytte mtp egne barn og deres muligheter for tilbud for skole og fritidsaktiviteter. Det er venteliste for å komme på fotballag!

Jeg ønsker å stemme venstre/sentrum i politikk, men jeg forstår ikke hvordan dette skal gå.

Hilsen som ikke aner hva jeg skal stemme.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gode refleksjoner.

Jeg er av de som har byttet parti flere ganger, avhengig av hva som til enhver tid er mest prekært for Norge og egen livssituasjon. Hvis et parti har vært enerådende i for lang tid, er det uansett sunt med et bytte.

Skrevet (endret)
Beyma skrev (35 minutter siden):

Jeg er en mann på 35 år og overalt blir jeg bombardert med høyrepolitikk selv om jeg egentlig er ganske i så i sentrum. 

For skatt og velferdsstaten så det er på det rene.

Men nå begynner algoritmen å få en effekt for jeg prøver å finne svar og motargumenter fra venstresiden, men jeg sliter med å finne de.

Da tenker jeg spesielt på innvandring. Jeg har en jobb som gjør at jeg ser utfordringer med manglende integrering på kloss hold hver dag jeg drar på jobb. Dette må jeg si begynner å bli ekstremt og kommer til å gå alvorlig galt om det ikke skjer noe snart.

Orker ikke en rasismediskusjon. Alle mennesker er like mye verdt og fortjener et trygt liv, men vi tar inn mennesker som ikke deler norske verdier og har skapt flere sidesamfunn rundt omkring. 

2. Økonomisk styring for bedrifter. Jeg hører på podkaster at dette ikke går lenger, men venstresiden bare avfeier og latterliggjør. Ingen gode motargumenter. 

3. Kommunen min går nå så dårlig etter mange år med Arbeiderpartiet ved roret og er blitt så ille at jeg må vurdere å flytte mtp egne barn og deres muligheter for tilbud for skole og fritidsaktiviteter. Det er venteliste for å komme på fotballag!

Jeg ønsker å stemme venstre/sentrum i politikk, men jeg forstår ikke hvordan dette skal gå.

Hilsen som ikke aner hva jeg skal stemme.

Punkt 1 må du spesifisere hva slags type innvandring du snakker om.

Punkt 2 er litt for vagt til å respondere på.

Punkt 3: Alle partier har svake lokalpolitikere rundt omkring. At din kommune er dårlig styrt, betyr ikke nødvendigvis at landet blir dårlig styrt sentralt. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 1
Skrevet
VifteKopp skrev (53 minutter siden):

Punkt 1 må du spesifisere hva slags type innvandring du snakker om.

Punkt 2 er litt for vagt til å respondere på.

Punkt 3: Alle partier har svake lokalpolitikere rundt omkring. At din kommune er dårlig styrt, betyr ikke nødvendigvis at landet blir dårlig styrt sentralt. 

Når Beyma beskriver kriminalitet, manglende integrering og paralellsamfunn bør dette være konkret nok.
Bedriftsbeskatning, store eiere som flytter til Sveits og en offentlig sektor som eser utover på bekostning av privat sektor bør også gi en god pekepinn på hvor skoen trykker.
Svært mange kommuner i Norge sliter, med unntak av noen kraftkommuner, fiskeoppdrettskommuner eller kommuner hvor fiffen har samlet seg. Ganske naturlig når alle signaler nasjonalt og internasjonalt, skaper sentralisering og stadig større forskjeller mellom fattig og rik.

• Liker 1
Skrevet
Beyma skrev (1 time siden):

Det skal nevnes at vi også de siste årene har importert ekstrem ideologi som ikke deler norske verdier, når så mange nå har valgt disse verdiene, så må vel de også nevnes som et problem, for høyreekstremisme fra russland og usa er det vi hovedsakelig har importert, så for å bevare norske verdier så bør det kanskje stemmes om ikke på venstresiden så hvertfall ikke de som støtter mest opp om svineriet? Er det et godt argument, bevare det norske, ikke importere tvilsomme verdier fra usa og russland, for det er noe som faktisk skjer nå.

Økonomisk styring for bedrifter. Jeg hører på podkaster at dette ikke går lenger, men venstresiden bare avfeier og latterliggjør. Ingen gode motargumenter. 

Det har strengt tatt ikke høyresiden heller, podkastere er ikke nødvendigvis kjent for deres evne til å formidle sannheten, om noe så er det deres versjon av sannheten, ikke glem det, de har som regel sin egen agenda.

Det er samme problemet i min kommune, vi har høyre, i nabo kommunen også drevet av høyre ville de spare penger på pleiehjemmet, de ville spare 50000 kroner, så de hyret inn en konsulent, konsulenten kom frem til at det ikke var mulig og spare 50000 kroner, konsulenten kostet 50000 kroner, sann historie, tro det eller ei. Den samme kommunen skulle male rådhuset i ny farge, de hyret nok en gang en konsulent, konsulenten valgte grå. Samme hvilken side du velger så velger du uansett en politiker. Kommunene går stort sett dårlig for tiden. 

Venstre har vel venstre politikk til en viss grad, men økonomisk er de jo på høyresiden, er de ikke?

• Liker 4
Skrevet
Beyma skrev (2 timer siden):

Nå er ikke jeg på noe venstreside, men tror jeg kan nyansere disse påstandene.

1)

Vi har to typer innvandrere i Norge. Arbeidsinnvandrere og kvoteflyktninger. Arbeidsinnvandrere er en absolutt nødvendighet for det norske samfunnet, siden vi føder for få barn, blir stadig eldre og har høy standard på velferdstilbud. De fleste arbeidsinnvandrere er fra vesten, men vi tar også inn folk fra land som India, Iran, Pakistan og Kina på skilled workers visum. Vi stiller høye krav til å få et visum utenom Schengen.

Den andre typen er FN-kvoteflyktninger som kommer her fordi vi som medlem av FN har besluttet oss til å dele byrden med flyktninger fra krigsrammede land, og vi som et ressurssterkt land er i stand til å ta en høyere byrde enn land med mindre ressurser. Dette er en humanitær handling, for å forhindre å drive mennesker på flykt, skape sult og folkemord eller kollapse naboland når det bryter ut krig.

2)

Du må være litt mer presis på hva du snakker om. Jeg tror årsaken til at dette valget er veldig preget av steile fronter på næringslivspolitikken er fordi venstresiden påstår at de sosiale problemene har blitt så store at næringslivspolitikk fremstår som tonedøvt. Jeg på min side vil påstå at det er mulig å tenke på to ting samtidig.

3)

Vanstyre i kommuner er ikke unikt til venstre eller høyresiden. I et kommunevalg, spesielt i små kommuner, så ville jeg vært mye mer varsom på hvem du stemmer inn enn hvilken partitilhørighet de har.

• Liker 4
Skrevet
freedomseeker skrev (Akkurat nå):

Kanskje vi først burde sørge for arbeid til de "arbeids"innvandrerne som allerede er her? Og Det er ikke bare kvoteflyktninger som kommer hit, mange krysser landegrensen på egen hånd.

Kvoteflyktninger jobber typisk ikke, og Norge har ikke mangel på arbeidsplasser.

Ser vi allerede er i gang med å konvertere tråden til å handle om innvandringspolitikk...

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Jeg er "all over " på det politiske spekteret, men stemmer gult, dvs borgerlig. Jeg jobber i kommunehelsetjenesten, og vil vare komme med en kommentar ift innvandring. Faktum er at uten innvandrere kollapser helsetjenesten vår. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (19 minutter siden):

Kvoteflyktninger jobber typisk ikke, og Norge har ikke mangel på arbeidsplasser.

Ser vi allerede er i gang med å konvertere tråden til å handle om innvandringspolitikk...

Spørsmålet om flyktninger og arbeidsinnvandring handler jo primært om innvandringspolitikk. Man kan også stille spørsmål ved hva disse såkalte arbeidsinnvandrerne faktisk bidrar med, for å bygge boliger er tydeligvis ikke en av oppgavene deres:

Screenshot2025-06-22020239.png.cda4c8a529772477ca2b80285b172728.thumb.png.be74956618cb8c491e84cac5528e27b9.png

At norge ikke har mangel på arbeidsplasser er er en vedtatt sannhet som ikke har rot i virkeligheten. Hvis dette var tilfelle, hadde ikke folk måttet sykle rundt for å levere hamburgere for nærmest ingenting. Vi har rundt 700 000 mennesker utenfor arbeidslivet, en arbeidsledighet på nær 5% og en ekstremt svak produktivitetsutvikling.

Påstanden om at innvandring primært handler om kvoteflyktninger og arbeidsinnvandring stemmer rett og slett ikke med virkeligheten. Vi har et betydelig innslag av familieinnvandring knyttet til flyktninger, og de fleste flyktningene er ikke kvoteflyktninger, men personer som selv har passert grensen.

Endret av freedomseeker
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
freedomseeker skrev (9 minutter siden):

Spørsmålet om flyktninger og arbeidsinnvandring handler jo ikke primært om innvandringspolitikk. Man kan også stille spørsmål ved hva disse såkalte arbeidsinnvandrerne faktisk bidrar med, for å bygge boliger er tydeligvis ikke en av oppgavene deres.

Jeg begynner å mistenke at du ikke vet hva en arbeidsinnvandrer er. Kan du forklare hva du mener en arbeidsinnvandrer er, og hva de typisk gjør her?

Sitat

de fleste flyktningene er ikke kvoteflyktninger, men personer som selv har passert grensen.

Hva betyr dette? De fleste kvoteflyktninger i nyere tid er Ukrainere som selv har kjørt gjennom Europa til Norge.

• Liker 4
Skrevet
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Jeg begynner å mistenke at du ikke vet hva en arbeidsinnvandrer er. Kan du forklare hva du mener en arbeidsinnvandrer er, og hva de typisk gjør her?

Hva betyr dette?

Kvoteflyktninger er flyktninger som er forhåndsgodkjent gjennom FNs system, og det besluttes på forhånd hvor mange som skal tas imot. Danmark tar ikke imot kvoteflyktninger i det hele tatt.

Gavekort skrev (5 minutter siden):

De gjør stort sett det samme som nordmenn, noen jobber, mens andre mottar sosiale ytelser.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
freedomseeker skrev (28 minutter siden):

De gjør stort sett det samme som nordmenn, noen jobber, mens andre mottar sosiale ytelser.

Arbeidsinnvandrere kan ikke motta sosiale ytelser uten statsborgerskap og medlemskap i norsk folketrygd. Et krav for å være i folketrygden er at du må arbeide og betale skatt. Jeg tror du har forvirret det med asylsøkere som får særegne støtteordninger fra staten for å holde seg gående i perioden de oppholder seg her i Norge. Arbeidsinnvandrere har forøvrig mye mindre sykdom enn norske statsborgere, til tross for at de opparbeider seg rett til sykepenger etterhvert.

Det er mye hummer og kanari i argumentene dine. Om jeg skal peke deg i riktig retning så ville jeg lest meg opp på hva en arbeidsinnvandrer er, hva Schengenavtalen er, hva et "skilled workers visa" er og hva FNs kvoteflyktningordning er. Sint og forvirret er en dårlig kombinasjon.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Arbeidsinnvandrere kan ikke motta sosiale ytelser uten statsborgerskap og medlemskap i norsk folketrygd. Et krav for å være i folketrygden er at du må arbeide og betale skatt. Jeg tror du har forvirret det med asylsøkere som får særegne støtteordninger fra staten for å holde seg gående i perioden de oppholder seg her i Norge.

Det er mye hummer og kanari i argumentene dine. Om jeg skal peke deg i riktig retning så ville jeg lest meg opp på hva en arbeidsinnvandrer er, hva Schengenavtalen er, hva et "skilled workers visa" er og hva FNs kvoteflyktningordning er. Sint og forvirret er en dårlig kombinasjon.

Jeg er usikker på om du bevisst ikke oppgir korrekt informasjon, eller om du rett og slett mangler kunnskap om emnet.

Arbeidsinnvandring til Norge kommer hovedsakelig fra EØS land and, spesielt fra Øst Europa. Som EØS borger får man relativt raskt rettigheter i folketrygden.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
freedomseeker skrev (6 minutter siden):

Jeg er usikker på om du bevisst ikke oppgir korrekt informasjon, eller om du rett og slett mangler kunnskap om emnet.

Arbeidsinnvandring til Norge kommer hovedsakelig fra EØS land and, spesielt fra Øst Europa. Som EØS borger får man relativt raskt rettigheter i folketrygden.

Man har ingen automatisk medlemskap i folketrygden som en arbeidsinnvandrer gjennom Schengenavtalen.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qnid=32516

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (22 minutter siden):

Arbeidsinnvandrere kan ikke motta sosiale ytelser uten statsborgerskap og medlemskap i norsk folketrygd. Et krav for å være i folketrygden er at du må arbeide og betale skatt. Jeg tror du har forvirret det med asylsøkere som får særegne støtteordninger fra staten for å holde seg gående i perioden de oppholder seg her i Norge. Arbeidsinnvandrere har forøvrig mye mindre sykdom enn norske statsborgere, til tross for at de opparbeider seg rett til sykepenger etterhvert.

Hvis man kommer som arbeidsinnvandrer har man rett på sosialhjelp, dagpenger og sykepenger, men man må ha jobbet 3mnd først tror jeg

Edit, dette kan sikkert være kun for eøs-borgere... det var en sak om østeuropeere som jobber litt og mottar sykepenger i hjemlandet med lege derfra, som nav ikke har lov å avvise

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Man har ingen automatisk medlemskap i folketrygden som en arbeidsinnvandrer gjennom Schengenavtalen.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qnid=32516&utm_source=chatgpt.com

"En EØS-borger blir medlem i folketrygden i Norge fra første arbeidsdag ved å jobbe lovlig i landet, uavhengig av antall timer. Det kreves ingen minimumsantall timer for å bli medlem, så lenge du har en gyldig arbeidskontrakt og utfører arbeid i Norge. "

Schengen avtalen er irrelevant, siden arbeidsinnvandring og spørsmål om rettigheter reguleres av EØS avtalen.

• Liker 3
Skrevet

freedomseeker skrev (Akkurat nå):

"En EØS-borger blir medlem i folketrygden i Norge fra første arbeidsdag ved å jobbe lovlig i landet, uavhengig av antall timer. Det kreves ingen minimumsantall timer for å bli medlem, så lenge du har en gyldig arbeidskontrakt og utfører arbeid i Norge. "

Hvem er det du siterer?

Sitat

Schengen avtalen er irrelevant, siden arbeidsinnvandring og spørsmål om rettigheter reguleres av EØS avtalen.

Den nyanseringen er irrelevant.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Gavekort skrev (14 minutter siden):

Hvem er det du siterer?

https://www.google.com/search?q=eøs+borger+folketrygd

Gavekort skrev (14 minutter siden):

Den nyanseringen er irrelevant.

Nei, schengen og eøs er to vidt forskjellige avtaler. Schengen omhandler ikke arbeidsinnvanring, eller rettigheter til de som kommer hit.

Det bør også påpekes at EØS-avtalen regulerer rettigheter på mange områder, men ikke når det gjelder statsborgerskap. Danmark har strengere regler knyttet til kriminalitet og krav om selvforsørgelse for å få dette.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...