Abigor Skrevet i går, 01:40 Skrevet i går, 01:40 Skal du begynne med alkohol så er det cider og smirnoff ice som gjelder. Alternativt kan du kjøpe rom eller vodka og blande det godt ut med brus. Max alkohol er butikknivå så ~4.7%. Om du vil begynne enda mer forsikt kan du prøve lett øl ca 2.5% eller blande ut drinker tilsvarende.
skaftetryne32 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Baranladion skrev (15 timer siden): Nytelse i den forstand at det smaker godt til feks mat. Det går an å ta seg et glass øl, eller drikke et glass vin, uten at hovedgrunnen er å få seg en rus. Jeg vet ikke om jeg kan si det samme om cannabis, kokain, benzoer, heroin etc? Like fullt er det veldig få som velger alkoholfrie alternativer til sin mat, hva er grunnen til det? Og mange cannabis brukere snakker varmt om smaken på sitt favoritt merke cannabis, men jeg tror ikke smaken virkelig noen gang er hovedårsaken, da kunne man valgt mye billigere, jeg liker en øl, og jeg liker virkningen, ikke noe galt med det. Baranladion skrev (15 timer siden): Ja, men også basert på hvordan feks politiet foretar rustester. Blir du stoppet etter å ha drukket ett glass vin eller ett glass øl, så kan du slippe unna straff, evt få en lav straff. Har du røyka en joint vil det bli målt til langt over lovlig "promille". Ja selv en måned etter at jointen ble røkt, det åpenbare er at det blir tatt mye hardere uansett, grunnet dens status som ulovlig rusmiddel, tro meg alkohol er på et helt annet nivå selv i relativt små doser, i store doser er det av de verste og farligste rusmidlene vi har med god margin, folk som aldri har brukt noe annet enn alkohol har gjerne en tendens til å tro at alkohol er et mildt rusmiddel, det forklarer kanskje deres motstand mot det som nå er ulovlige rusmidler. Baranladion skrev (15 timer siden): En enhet alkohol er ganske enkelt å beregne, med andre rusmidler (unntatt de du får av legen) blir det fort veldig mye vanskeligere, men ja, hvis vi snakker topprus på alkohol, altså en promille fra 0,8 og opp så er alkohol ikke på noen måte å regne som et mildt rusmiddel. Ikke nødvendigvis, og spesielt ikke om vi kunne fått det faktisk regulert, en enhet er kanskje enkel å beregne, men de 2-18 neste kan bli mye vanskeligere, jeg tror vi har en smule bevis for det. 1
Thor. Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Jeg skal ikke legge meg så mye opp i posthistorikk til TS, men jeg vil si at alkohol er både en nytelsesdrikk og gift avhengig av omstendighetene rundt. Jeg har selv sett hvordan alkohol kan ødelegge livet til noen, og hvordan det påvirker andre i nære relasjoner rundt den som drikker for mye. Det er grusomt på mange plan. Men alkohol kan i de riktige omstendighetene være bra også. Jeg drikker gjerne noe på lørdagen sammen med noe på skjermen, eller sammen med et spill, alene. Ikke drikk på tom mage. Hvis du fortsatt vil smake litt på alkohol så er disse variantene snille: Rusbrus: Baccardi breezer, Smirnoff ice Seltzer (vodka med smak og kullsyre) Cider (fruktdrikk med alkohol) Øl: start med 1664 blanc for eksempel (blanc er viktig, for den smaker ikke så intenst av øl), prøv en hansa eller lignende hvis du vil, her er det tilvenning som må til. Du må ikke kjøpe en 6-pakning i butikk, her er det lov å åpne opp emballasjen litt slik at du kan ta ut bare en. Alkoholstyrke: Alt i butikk er 4,5% og lavere. Dette er et trygt nivå å ligge på i begynnelsen. På vinmonopolet så er alle ansatte godt trente så der kan du spørre om tips til hva du skal kjøpe. For eksempel: Jeg har lyst til å prøve en rødvin, men jeg vet ikke hvor jeg bør starte. Så guider de deg til et produkt, kanskje de spør om dine smakspreferanser (søtt/surt for eksempel). Her er en oversikt som er skrevet av AI, som jeg mener er nokså presis for en normalt bygget mann (ca 80kg): Quote 1 halvliter øl – Du merker lett rus. 2 halvlitere øl – Småberuset, koordinasjonen begynner å svekkes. 3 halvlitere øl – Godt brisen, tydelig påvirket. 4 halvlitere øl – Beruset, dømmekraft og balanse svekkes. 6 halvlitere øl – Kraftig fyll, sløve reaksjoner, ustø. 8 halvlitere øl – Svært full, stor risiko for oppkast og blackouts. 10 halvlitere øl – Ekstrem fyll, potensielt farlig nivå. Mye annet som påvirket hvor påvirket en blir av alkohol (kjønn, vekt, alder, medisiner, sykdom, mat i magen, forbrenningshastighet) så dette er ikke en fasit. Hold deg til maks 3 halvlitere til å begynne med. Du trenger bare å smake litt i starten. 1
Imaginacíon Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 16 hours ago, Letterboxd said: Hvor raskt full tror dere en blir som aldri har drukket før? Tenkte kanskje prøve en individuell box med øl, eller enda mindre? Vil ikke bli full første gangen Hvis du klarer å drikke øl vil jeg anbefale 2 bokser øl. Her er det jo forskjeller. 0.33 liter og 0.5 liter. Kanskje holdt meg til en boks hvis det er 0.5 liter. 1
Baranladion Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden skaftetryne32 skrev (3 timer siden): Like fullt er det veldig få som velger alkoholfrie alternativer til sin mat, hva er grunnen til det? Og mange cannabis brukere snakker varmt om smaken på sitt favoritt merke cannabis, men jeg tror ikke smaken virkelig noen gang er hovedårsaken, da kunne man valgt mye billigere, jeg liker en øl, og jeg liker virkningen, ikke noe galt med det. Fordi det ikke smaker det samme. Vin-parring til mat krever ikke nødvendigvis alkohol i vinen, men utvalget er rett og slett ikke godt nok av alkoholfritt til å få fulltreffere. Når det er sagt, så liker jeg selvsagt også effekten. Det er sjelden jeg setter meg i sola med en iskald munkholm etter jobb, selvom denne smaker nær sagt det samme som en vanlig øl. skaftetryne32 skrev (4 timer siden): Ja selv en måned etter at jointen ble røkt, det åpenbare er at det blir tatt mye hardere uansett, grunnet dens status som ulovlig rusmiddel, tro meg alkohol er på et helt annet nivå selv i relativt små doser, i store doser er det av de verste og farligste rusmidlene vi har med god margin, folk som aldri har brukt noe annet enn alkohol har gjerne en tendens til å tro at alkohol er et mildt rusmiddel, det forklarer kanskje deres motstand mot det som nå er ulovlige rusmidler. Ja, det er som jeg skrev tidligere. Alkohol er stuerent og lovlig, derfor anser mange det for å være ufarlig, selv ved høye doser. Det er litt problemet med alkohol, ved lave doser er det et stuerent og mildt rusmiddel, men ved store doser er det farlig og føre til helt enormt med kostnader for samfunnet. skaftetryne32 skrev (4 timer siden): Ikke nødvendigvis, og spesielt ikke om vi kunne fått det faktisk regulert, en enhet er kanskje enkel å beregne, men de 2-18 neste kan bli mye vanskeligere, jeg tror vi har en smule bevis for det. Jeg tror samfunnet hadde hatt godt av å regulere inn et rusmiddel til, cannabis. Vi ville fått noen flere/nye utfordringer med rus, men man må ta innover seg at folk faktisk liker rus, og heller legge til rette for at inntak av rus og helga kan bli tryggere og bedre ved å gi folk et alternativ til alkohol. Det aller beste hadde vært folk til å forstå at rusen ikke bør overstige 1 i promille, det blir liksom ikke bedre jo høyere man går. 1
skaftetryne32 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Baranladion skrev (29 minutter siden): Fordi det ikke smaker det samme. Men er virkelig etanol en smakskomponent som gjør at vin f.eks smaker bedre? Annerledes ja det vil jeg tro, men bedre? Personlig kunne jeg ønske vi hadde en mer middelhavsland type vinkultur, i stedet har vi dette bougie vinmonopolet som virkelig lever opp til sitt navn med "subsidierte"( subsidiert pga den flate alkoholskatten, ikke egentlig subsidiert) vinflasker til eliten, men en billig liter med kartongvin til gryta å sausen, det er ikke lovlig på dagligvaren, eller mulig å ha på vinmonopolet, dyr kvalitetsvin blir billigere, og billigere vin blir dyrere, vin politikken vår irriterer meg grenseløst. Baranladion skrev (25 minutter siden): Jeg tror samfunnet hadde hatt godt av å regulere inn et rusmiddel til, cannabis. Cannabis er øverst på lista, men det er rusmidler som er mye mindre skadelig enn cannabis som definitivt bør legaliseres, hallusinogener er visstnok den eneste gruppen med rusmidler som faktisk har flere positive egenskaper enn negative, magisk sopp burde definitivt vært regulert, det gror der ute uansett i disse dager, like greit å regulere det. MDMA er nok en annen god kandidat. Baranladion skrev (31 minutter siden): Vi ville fått noen flere/nye utfordringer med rus, men man må ta innover seg at folk faktisk liker rus, og heller legge til rette for at inntak av rus og helga kan bli tryggere og bedre ved å gi folk et alternativ til alkohol. Jeg tror ærlig talt vi kunne fått færre utfordringer om enkelte faktisk konverterte til f.eks cannabis, og jeg tror ikke at bruken av cannabis kommer til å gi så mange nye utfordringer da det allerede er veldig mange brukere, fordelen er jo åpenbart skatteinntekter som kan brukes til f.eks helse, helseproblemene med rusbruk har vi allerede, og informasjon om tryggere cannabisbruk kunne ytterligere redusert faren, noe av det farligste med rusmidler er jo faktisk forbudet, og det å overlate produksjon, distribusjon og salg til kriminelle nettverk som bruker overskuddet til nye prosjekter, jeg ser virkelig ikke noen positive resultater fra dette forbudet og vi har opprettholdt dette ekstremt kostbare forbudet i flere tiår nå uten resultater, om noe har vi prestert å gjøre ting verre. 2 1
Baranladion Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden skaftetryne32 skrev (11 minutter siden): Men er virkelig etanol en smakskomponent som gjør at vin f.eks smaker bedre? Annerledes ja det vil jeg tro, men bedre? Personlig kunne jeg ønske vi hadde en mer middelhavsland type vinkultur, i stedet har vi dette bougie vinmonopolet som virkelig lever opp til sitt navn med "subsidierte"( subsidiert pga den flate alkoholskatten, ikke egentlig subsidiert) vinflasker til eliten, men en billig liter med kartongvin til gryta å sausen, det er ikke lovlig på dagligvaren, eller mulig å ha på vinmonopolet, dyr kvalitetsvin blir billigere, og billigere vin blir dyrere, vin politikken vår irriterer meg grenseløst. Idag er det slik at vin med alkohol smaker bedre enn vin uten alkohol. Hvorvidt det er etanolen som gjør det, eller bare at det legges mer i det å lage vin med alkohol med dertil bedre resultat enn alkoholfritt, vet jeg ikke. Du kan få kjøpt alkoholfri vin på butikken til bruke i matlaging, resten av innlegget ditt er spot on. skaftetryne32 skrev (18 minutter siden): Cannabis er øverst på lista, men det er rusmidler som er mye mindre skadelig enn cannabis som definitivt bør legaliseres, hallusinogener er visstnok den eneste gruppen med rusmidler som faktisk har flere positive egenskaper enn negative, magisk sopp burde definitivt vært regulert, det gror der ute uansett i disse dager, like greit å regulere det. MDMA er nok en annen god kandidat. Sopp og andre hallusinogener vet jeg ikke om jeg er enig i bør legaliseres og selges over disk, men jeg mener helt klart det bør brukes i legevitenskapen under regulerte forhold. Siden det er helt forbudt, ødelegger det for forskning på hvilke positive effekter det kan ha på enkelte lidelser, både psykiske og fysiske. Hallusinogener har vel fort noen svært uheldige bivirkninger dersom det brukes for ofte. skaftetryne32 skrev (21 minutter siden): Jeg tror ærlig talt vi kunne fått færre utfordringer om enkelte faktisk konverterte til f.eks cannabis, og jeg tror ikke at bruken av cannabis kommer til å gi så mange nye utfordringer da det allerede er veldig mange brukere, fordelen er jo åpenbart skatteinntekter som kan brukes til f.eks helse, helseproblemene med rusbruk har vi allerede, og informasjon om tryggere cannabisbruk kunne ytterligere redusert faren, noe av det farligste med rusmidler er jo faktisk forbudet, og det å overlate produksjon, distribusjon og salg til kriminelle nettverk som bruker overskuddet til nye prosjekter, jeg ser virkelig ikke noen positive resultater fra dette forbudet og vi har opprettholdt dette ekstremt kostbare forbudet i flere tiår nå uten resultater, om noe har vi prestert å gjøre ting verre. Ja, mulig jeg ordla meg litt dårlig. Altså, det vil dukke opp nye/flere utfordringer, men disse er nok enklere å hanskes med enn de alkoholrelaterte slik du beskriver godt.
Imaginacíon Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 16 minutes ago, Baranladion said: Idag er det slik at vin med alkohol smaker bedre enn vin uten alkohol. Hvorvidt det er etanolen som gjør det, eller bare at det legges mer i det å lage vin med alkohol med dertil bedre resultat enn alkoholfritt, vet jeg ikke. Du kan få kjøpt alkoholfri vin på butikken til bruke i matlaging, resten av innlegget ditt er spot on. Sopp og andre hallusinogener vet jeg ikke om jeg er enig i bør legaliseres og selges over disk, men jeg mener helt klart det bør brukes i legevitenskapen under regulerte forhold. Siden det er helt forbudt, ødelegger det for forskning på hvilke positive effekter det kan ha på enkelte lidelser, både psykiske og fysiske. Hallusinogener har vel fort noen svært uheldige bivirkninger dersom det brukes for ofte. Ja, mulig jeg ordla meg litt dårlig. Altså, det vil dukke opp nye/flere utfordringer, men disse er nok enklere å hanskes med enn de alkoholrelaterte slik du beskriver godt. Alkohol i moderate mengder gir en varmende og behagelig smak. Det er vel kanskje det du smaker.
Neptun1 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Karltorbj skrev (På 6.9.2025 den 13.55): Lurer paa hva noen mennesker hadde vaert villig til aa finne paa, hvis alkoholen var ulovlig og en flaske med hjemmebrent, paa det illegale markedet, kostet 3000kr? Det er veldig stor forskjell, paa de forskjellige illegale stoffene. Alkohol, er ogsaa narkotika. Ville du ansatt en heroinist eller en som drikker vin til maten?
Atib Azzad Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 17 minutes ago, Neptun1 said: Ville du ansatt en heroinist eller en som drikker vin til maten? Hva ønsker du å oppnå med et så ledende spørsmål, den ene er heroin-avhengig, den andre drikker en sjelden gang, ville du helst ansatt en alkoholiker eller noen som røyker weed når det er Eurovision? 2 1
Karltorbj Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Neptun1 skrev (24 minutter siden): Ville du ansatt en heroinist eller en som drikker vin til maten? Heller en cannabisbruker enn en spritdranker. 2
Neptun1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Atib Azzad skrev (5 minutter siden): Hva ønsker du å oppnå med et så ledende spørsmål, den ene er heroin-avhengig, den andre drikker en sjelden gang, ville du helst ansatt en alkoholiker eller noen som røyker weed når det er Eurovision? Definer alkoholiker. Mange nyter alkohol (i begrensede mengder) så og si hver dag i hele sin yrkesaktive karriere uten at det hemmer dem på noen måte. Og drikker i litt større mengder i ferier, for så å kutte helt ut når hverdagen kommer. Kan narkomane gjøre det samme? Siden jeg allerede kjenner svaret fra narkoprofeter så er det et faktum at narkotika i motsetning til nytelsesmiddelet alkohol er sterkt avhengighetsdannende, fysisk og psykisk. 1
Neptun1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Karltorbj skrev (6 minutter siden): Heller en cannabisbruker enn en spritdranker. Les spørsmålet én gang til.
Karltorbj Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Neptun1 skrev (3 minutter siden): Definer alkoholiker. Mange nyter alkohol (i begrensede mengder) så og si hver dag i hele sin yrkesaktive karriere uten at det hemmer dem på noen måte. Og drikker i litt større mengder i ferier, for så å kutte helt ut når hverdagen kommer. Kan narkomane gjøre det samme? Siden jeg allerede kjenner svaret fra narkoprofeter så er det et faktum at narkotika i motsetning til nytelsesmiddelet alkohol er sterkt avhengighetsdannende, fysisk og psykisk. I motsetning??????????????????????????? 3
Neptun1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Karltorbj skrev (4 minutter siden): I motsetning??????????????????????????? Ja i motsetning til narkotika som er sterkt fysisk og psykisk vanedannende. Skulle likt å se en ansvarlig forelder anbefale narkotika fremfør øl til det myndige barnet sitt. Endret 16 timer siden av Neptun1
Karltorbj Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Neptun1 skrev (Akkurat nå): Ja i motsetning til narkotika som er sterkt fysisk og psykisk vanedannende. Saa dette mener du at alkohol ikke er? 3
Atib Azzad Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Just now, Neptun1 said: Definer alkoholiker. Mange nyter alkohol (i begrensede mengder) så og si hver dag i hele sin yrkesaktive karriere uten at det hemmer dem på noen måte. Og drikker i litt større mengder i ferier, for så å kutte helt ut når hverdagen kommer. Kan narkomane gjøre det samme? Siden jeg allerede kjenner svaret fra narkoprofeter så er det et faktum at narkotika i motsetning til nytelsesmiddelet alkohol er sterkt avhengighetsdannende, fysisk og psykisk. [...]Alkoholavhengigheter en sykdom. Diagnosen stilles oftere på grunnlag av atferd og nedsatt funksjon i dagliglivet, enn som følge av spesifikke medisinske symptomer. Bare to av de diagnostiske kjennetegnene er fysiologiske, det vil si har med kroppsfunksjoner å gjøre. Det er toleranseendringer (må drikke mer) og abstinenssymptomer ved stans i drikkingen. Alkoholmisbruk og alkoholavhengigheter forbundet med en lang rekke medisinske, psykiske, sosiale, kriminelle, yrkesmessige, økonomiske og familiære problemer. Eksempelvis er alkoholavhengighet hos en eller begge foreldre årsak til mange familieproblemer som skilsmisse, mishandling av ektefelle, misbruk eller vanskjøtsel av barn, behov for sosialtjenester og kriminell atferd. Du beskriver noen tilsynelatende uten et alkoholproblem, noen som kutter ut, dog etter stort forbruk, uten problemer, og spør om noen som er narkotika-avhengig kan gjøre det samme, som gjentar hva jeg kritiserte i utgangspunktet, at størrelsene du forsøker å sammenligne er så ulike at sammenligningen ikke yter noen funksjon. Først sammenligningen mellom noen som knappest drikker og noen som er avhengig av illegale substanser. Nå sammenligning mellom noen som riktignok drikker mye, men ikke utvikler et problem, og noen som er avhengig av illegale substanser. Du snakker også om alle drogene som befinner seg på narkotikalisten som om de har samme kvaliteter, det faller på sin egen urimelighet, du kan ikke snakke om avhengighetspotensiale når det du snakker om er en sekkebetegnelse som dreier seg om mange helt forskjellige substanser. Alkohol er også sterkt avhengighetsskapende: [...]Alkohol er også sterkt avhengighetsskapende, og alkoholavhengighet er en alvorlig og potensielt livstruende tilstand. 3
Neptun1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Karltorbj skrev (5 minutter siden): Saa dette mener du at alkohol ikke er? Det har jeg allerede besvart at det ikke er. De fleste studenter fester heftig i studietiden for så å legge bort alkohol (i slike mengder) når voksenlivet starter. Kunne ikke skjedd om de i stedet for å drikke øl var misbrukere av kokain, amfetamin/metamfetamin, cannabis og heroin. Endret 16 timer siden av Neptun1
Atib Azzad Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 9 minutes ago, Neptun1 said: De fleste studenter fester heftig i studietiden for så å legge bort alkohol (i slike mengder) når voksenlivet starter. Kunne ikke skjedd om de i stedet for å drikke øl var misbrukere av kokain, amfetamin/metamfetamin, cannabis og heroin. Kilde Kilde: Alcohol is one of the five most addictive substances on the planet 1 3
Karltorbj Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Neptun1 skrev (1 time siden): Det har jeg allerede besvart at det ikke er. De fleste studenter fester heftig i studietiden for så å legge bort alkohol (i slike mengder) når voksenlivet starter. Kunne ikke skjedd om de i stedet for å dikke øl var misbrukere av kokain, amfetamin/metamfetamin, cannabis og heroin. For noen forskrudde, subjektive fantasier du har. Alkoholen romantiseres og all annen narkotika skjaeres under en kam. Ser du paa cannabis og khat, som samme ulla, som heroin og fentanyl? Endret 15 timer siden av Karltorbj 1 2
Anbefalte innlegg