Gå til innhold

Norge kjøper britiske fregatter


Anbefalte innlegg

Skrevet
JK22 skrev (12 timer siden):

En komplett antiubåtkapable fregatt hvis størrelse tilsi eskorteoppdrag fremfor kystsikring - Nansen-klassen er på 5,290 tonn mens Type 26 vil være på 7,700 tonn - som vil gjøre de norske fregattene jevnstort med destroyere og endog lette kryssere fra det forrige århundret - kan være feil våpen for fremtidens krigføring som vil se større satsing på stand-off våpenbruk, autonome våpen som sjødroner og dronetorpedoer og luftbårne angrepsvåpen med autonom funksjon. Vi trenger da en fregatt som kan sikre den langstrakte kysten med god antiubåtkapasitet og god luftvernskapasitet for å kunne samvirke med det norske kystforsvaret.

Størrelsen er problematisk; Type 26 vil være opptil 150 meter lang mens Nansen-klasse som er ganske stor etter norsk standard, er på 134 m. Størrelsen betyr at det tiltenkte krigsskipet må ha multifunksjonell kapasitet for å kunne fungere i et nasjonalt forsvar. For hvis ikke, må vi ha nye korvetter for kystforsvar opptil 100 km ut i havet. Og; bemanningsproblemet som hadde gjort Nansen-klassen til en fadeseberetning, vil ikke løses med Type 26 - for den britiske varianten skal ha hele 208 mann ved full krigstilstand mens det bare er 146 mann for en Nansen-klasse fregatt - som i fredstid har "kun" 120 mann. Den norske varianten må slankes ned når det gjelder våpenbestykning, 127mm skyts og gatlingskyts er for meget når 70mm hovedskyts og 40mm sekundærskyts er nok, dessuten må man satse på ESS-luftvernmissilvåpenet og ha flere VLS rakettcontainere for både antiubåtvåpen og antiskipsvåpen - og kryssermissilvåpen for angrep på land. Og så har man ikke kommet til radaren; britene satser nemlig på at deres type 26-fregatter vil ha vital assistanse av mer kapable radarutstyrte "assets" slik at de har dårligere radar enn de andre tilsvarende, ment først og fremst for nærstrid på med maks. detekteringsavstand på mindre enn 200 km. 

Det som kunne rettferdiggjøre størrelsen er at type 26-fregatter vil kunne ha store 9+-tonns marinehelikoptre som de svære 14-tonns AW101 Merlin helikoptre som i Norge har gjort en god innsats som redningshelikoptre. Den store hangarkapasiteten gir en fleksibilitet ved integrering av andre systemer som dronehelikoptre og mindre helikoptre som "Wildcat", en avansert variant av sliteren Lynx-helikopteret. Men den planlagte fregatten må kunne ha kapasitet for begrensede skipstrid og angrep på landmål som god luftvernskapasitet.

Det finnes ikke kandidater som er mindre og mer fleksibelt; tendensen har alltid vært at søk etter mer kapasitet følge til størrelsesvekst inntil disse måtte kategoriseres på nytt, Type 26 er hva som med rette kan kategoriseres som en destroyer i eldre tid, i likhet med fransk FREEM på 142-144 m og tysk F126 på hele 166 m samt tysk F127 på 160 m - som planlegges å ha anti-ballistisk missil luftvernsforsvar. Grensen for havgående fregatter i den kalde krigens tid gikk ved 135 m og 4,000 til 5,000 tonn - da regnes disse å være stor.

Hvis vi ikke kan ha kystsikring med så store krigsskip, må vi ha mindre krigsskip med kapasitet for missil- og dronebruk samt sambandsutstyr i fremtiden. Da må Skjold-klassen beholdes inn i 2030-årene for å kunne erstatte disse med tilsvarende korvetter. 

Her var det mye rart. Full besetning på Type 26 i fred og krig er maks 157 personer, men den har lugar, gym, sykestue osv for opp til 208. Disse er f.eks spesialtropper osv som skipet kan frakte med seg.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mr.M skrev (58 minutter siden):

greia er vel at ingen av alternative (inkl. engelske) er best på alt, men hver og en har noe de er bedre til enn de andre. Dermed ble det "politisk/strategisk" momenter som ble avgjørende til slutt.

btw, Norge har bestilt 4 nye ubåter fra Tyskland, så de er ikke forbigått for å si det sånn.

Det er økt til 6 stk 212CD ubåter, og det er meget bra. Sannsynligvis kjøper også Canada samme tysk/norske ubåt.

  • Liker 2
Skrevet
ilpostino skrev (49 minutter siden):

Men i hvilken grad har han innsyn i alle de tekniske spesifikasjonene som er levert inn ifm anbudskonkurransen?

det trenger vi/han egentlig ikke vite, da vi alle diskuterer utifra de allerede kjente (hoved) egenskapene hos hvert enkelt skip.

Det tyske alternativet F127, blir kalt luftvern-fregatt, og ikke overraskende bedre på det punktet, mens den engelske fregatten er bedre til ubåt-sporing.

siden ubåt-overvåking blir ansett viktigst for Norge, ble valget slik det ble.

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sjørøver skrev (7 timer siden):

MTB gjør over 60knop og er verdens raskeste militære fartøy. 

Har ikke så mye greie på forsvarets fartøy men MTB båtene klare ca 35-36knop lett lastet.

Både Korvettene og stridsbåtene gjør større fart. Korvettene (Skjold klasse)som er  bare 270tonn gjør over 60knop. De er at typen surface effect ship SES som forøvrig også minesveiperne er.

Som sagt fregattene er skip ikke båter. 

Skrevet
Jalla21 skrev (4 timer siden):

Her var det mye rart. Full besetning på Type 26 i fred og krig er maks 157 personer, men den har lugar, gym, sykestue osv for opp til 208. Disse er f.eks spesialtropper osv som skipet kan frakte med seg.

Hva i all verden skulle man med fasiliteter for en større besetning hvis det ikke er beregnet på krigstilstand? Vi har ikke behov for langvarig opphold for spesialstyrker, og ærlig sagt burde man dumpe alle planer om langdistanseoppdrag til fjerne hav med tanke på situasjonen omkring NATO.

Norge kan ikke bruke CAMM luftvernsmissilvåpen da dette våpenet er nærmest ukjent for nordmenn som foretrekker amerikanskutviklede våpen som RIM-162 Evolved SeaSparrow Missile - som har norskbygde komponenter. Mye av sensor- og våpenutstyret for de tiltenkte fregattene må ha norsk opprinnelse, for sjømålsmissilvåpen har man NSM som når 200 til 300 km, og den nye Tyrfing - et supersonisk kryssermissilvåpen med rekkevidde på 800 til 1,000 km - er obligatorisk som et strategisk nålestikkvåpen på skipskjøl. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Sitat

1. september 2025 kl. 08:18

SV vil stille krav om fregatt-kjøp i eventuelle regjeringsforhandlinger

Det varsler stortingsrepresentant Ingrid Fiskaa (SV) i Politisk kvarter.

Debatten har rast siden regjeringen søndag varslet at de ville kjøpe britiske fregatter. Fregattene, produsert av BAE Systems, har israelske komponenter.

Både SV og Rødt er svært kritiske til at regjeringen likevel går til innkjøp av disse.

– Hvis ikke regjeringen selv viser handlekraft vil SV stille krav om det i eventuelle forhandlinger etter valget, sier Fiskaa.

Forsvarsminister Tore O. Sandvik understreker regjeringens linje, om at det er uaktuelt å bytte fregatt - eller be om at de israelske delene byttes ut.

– Vi må ha helt lik fregatt som britene for å få ned kostnadene, leveringstiden, at vi skal kunne øve med den samme flåte, sier han.

– At vi skal kunne operere med samme flåte er en av hovedmålene for å sikre trygge norske nærområder i en svært spent sikkerhetspolitisk situasjon, legger Sandvik til.

No er det (heldigvis) lite sannsynleg at det ikkje blir ei rein Ap-regjering dersom dei raudgrøne vinn valet.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Skrevet
JK22 skrev (3 minutter siden):

Hva i all verden skulle man med fasiliteter for en større besetning hvis det ikke er beregnet på krigstilstand? Vi har ikke behov for langvarig opphold for spesialstyrker, og ærlig sagt burde man dumpe alle planer om langdistanseoppdrag til fjerne hav med tanke på situasjonen omkring NATO.

Norge kan ikke bruke CAMM luftvernsmissilvåpen da dette våpenet er nærmest ukjent for nordmenn som foretrekker amerikanskutviklede våpen som RIM-162 Evolved SeaSparrow Missile - som har norskbygde komponenter. Mye av sensor- og våpenutstyret for de tiltenkte fregattene må ha norsk opprinnelse, for sjømålsmissilvåpen har man NSM som når 200 til 300 km, og den nye Tyrfing - et supersonisk kryssermissilvåpen med rekkevidde på 800 til 1,000 km - er obligatorisk som et strategisk nålestikkvåpen på skipskjøl. 

Det er Storbritannia som har spesifisert Type 26 slik den bygges i batch 1 og 2. Så kan man spekulere i om det blir en batch 3 hvor norske krav/ønsker kommer inn, og at så batch 1/2 oppgraderes til batch 3. Det er de som har sett behovet for å kunne ta med ekstra mannskaper når de har behov for dette. Om Norge noen gang vil trenge en slik løsning vet vi ikke i dag. Men det er sagt at Norge IKKE ønsker noen norske Type 26 i utgangspunktet. De norske og britiske skal være like slik at mannskaper skal kunne flyte mellom skipene.

Vi kommer helt sikkert kjøpe CAMM, og sannsynligvis også CAMM-ER for bruk fra mk41 VLS.
Britene bruker allerede NSM på sine båter, og Tyrfing ligger mange år frem i tid. Igjen - vi skal ikke har noen "norsk Type 26" 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (18 timer siden):

Sjokkert over at de ikke valgte de franske 🇨🇵

🙃

kanskje noen er litt skeptiske til selve designen, i møte med høststormer/bølger i nordsjøen og norskehavet?

uyT3unw.png

ikke bare omvendt bau, men kommandobroen (styrhuset) virker å ligge lavt over dekk.

et typisk design for nordsjø suppply-båt i sammenligning

K4PfTp2.png


vet ikke om det kun er på bildet den franske virker å være lav, men skulle likt å sett den testet i høy bølgegang og hvorvidt styrhuset konstant blir overskylt av sjøen. m.a.o. evt. ubrukelig for norske forhold.

Endret av Mr.M
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, Mr.M said:

et typisk design for nordsjø suppply-båt i sammenligning

Tja, man ser da mange sånne etter hvert også:

Credit: Solstad Offshore

Akkurat det med skrogfasongen (baugen, spesielt) tror jeg var av mindre betydning for valg av fregatt.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Dette er bare sørgelig. Jeg kjenner flere som har jobbet halve livet i marinen. Ingen er blide nå.

Det er lett å ta ræva valg når man ikke skal bemanne og betjene faenskapet.

For oss landkrabber er det kanskje ikke så farlig. Milliarder går ut av vinduet hvert år i Norge. Men for de som har jobben sin på en fregatt og bruker år av livet sitt på det, er det en vestlig forskjell.

Endret av BadCat
Skrevet
nebrewfoz skrev (Akkurat nå):

Tja, man ser da mange sånne etter hvert også:

jo, men den har fortsatt høyden (fra vannet) til sin fordel.

  • Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (6 minutter siden):

Akkurat det med skrogfasongen (baugen, spesielt) tror jeg var av mindre betydning for valg av fregatt.

det er mulig, jeg skal)kan ikke være bombastisk på det.

for egen del liker jeg det ikke.

btw, hvis den fasongen er et sjakktrekk, hvorfor har da våre forfedre opptil våre dager alltid bygd tradisjonell bau?

  • Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, Mr.M said:

btw, hvis den fasongen er et sjakktrekk, hvorfor har da våre forfedre opptil våre dager alltid bygd tradisjonell bau?

Fordi det enkleste var å gjøre det man alltid hadde gjort?

Fordi det er relativt nylig at man begynte å teste modeller av skip for å studere egenskapene i ulik vind/sjø, og enda nyere at man kunne gjøre modellereringer på en datamaskin (CFD) for det samme? Jeg tviler sterkt på at man ville ha bygd alle disse supply-fartøyene med "omvendt" baug dersom de var helt håpløse i dårlig vær.

  • Liker 3
Skrevet (endret)
7 minutes ago, nebrewfoz said:

Nei, de ville vel heller ha hvert sitt jagerfly.

Nei, de vil ha tysk fregatt. 

Usmakelig kommentar at de skulle ønske materiell de ikke har kompetanse til å betjene.

Du tror vel at folk velger 20+ år i marinen hvis interessa er fly.

Endret av BadCat
Skrevet
1 minute ago, BadCat said:

Usmakelig kommentar at de skulle ønske materiell de ikke har kompetanse til å betjene.

Jeg prøvde bare å lokke deg utpå til å si litt mer om hvorfor dine bekjente var så skuffet.
Og det gjorde du!

Hva er det med de tyske fregattene som gjør dem å foretrekke?
Mer 'ordnung muss sein' enn hos britene?

  • Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (4 timer siden):

Har ikke så mye greie på forsvarets fartøy men MTB båtene klare ca 35-36knop lett lastet.

Både Korvettene og stridsbåtene gjør større fart. Korvettene (Skjold klasse)som er  bare 270tonn gjør over 60knop. De er at typen surface effect ship SES som forøvrig også minesveiperne er.

Som sagt fregattene er skip ikke båter. 

I Nordsjøen og ruskevær gjør disse korvettene du referer til mest sannsynlig 0 knop. De holder seg hjemme. En viss størrelse på skipet tipper jeg du må ha når du skal kjempe deg igjennom et illsint hav.

  • Liker 2
Skrevet
BadCat skrev (19 minutter siden):

Nei, de vil ha tysk fregatt. 

Usmakelig kommentar at de skulle ønske materiell de ikke har kompetanse til å betjene.

Du tror vel at folk velger 20+ år i marinen hvis interessa er fly.

Så de du snakker med vil vente i ca 10 år på Type F127 fregatt fra Tyskland? Det er imponerende, for da må vi i mellomtiden bruke masse penger på en dyr MLU av Nansen-klassen.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...