Gå til innhold

App-arbeidere

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som har sterke meninger om "app-arbeid"?

https://www.nrk.no/stor-oslo/nye-funn-om-budbransjen_-_-stor-nod-og-desperasjon-1.17543676

Er dette en "felle" for noen som ellers ikke kommer seg ut i det "virkelige" arbeislivet - slik som politikerne definerer det? Bedre å gå på NAV (dersom det var mulig)? En får jo ikke mye til "nettverk" via slikt arbeid og havner lett "utafor".

Så langt som jeg forstår så er mange "app-arbeidere" selvstandig næringsdrivende og tjener kanskje bare 350.000 kroner i året - og som en "ENK" vil en da lett få nesten 100.000 kroner i skatt!  Er ikke dette urimelig? Jeg tipper at mange av disse app-arbeiderne ikke klarer å betale denne skatten - og da hevner de fort i et finansielt uføre.

Et argument for "app-arbeid" er at det sparer NAV for utgifter - og sykelønn/arbeids-avklaring-penger er ikke en "issue" i denne app-verdenen 🙂   Her er det rå kapitalisme som gjelder!  Så satser man på app-arbeid så stem FrP! Har man lite med sosiale rettigheter selv - så hvorfor skulle andre ha det?

Endret av lada1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme f… hva du stemmer og med dette håper jeg inderlig folk stemmer FrP så folk kan se at alt går som det alltid gjør. 

Håper på dine og forsåvidt allés vegne at FrP vinner og samtidig kunne blitt det største partiet så ingen kan komme med unnskyldninger senere med hva, hvis, derfor etc, når man ser man sitter med akkurat det samme som før. 
På tide denne illusjonen våkner folk og da må de vinne, folk ser jo at AP og Høyre er likt så nå trenger vi virkelig at de vinner hvis vi ønsker forandring senere. (4-8 år om folk brenner for det).

Skrevet
lada1 skrev (3 minutter siden):

Men er app-arbeid en trussel mot velferdstaten?

Tja. Det utgjer nok ingen trussel, sjølv om det sjølvsagt kan argumenterast for at slike app-jobbar som blir fylt av billige arbeidsinnvandrarar potensielt sett tek vekk arbeid som kunne gitt nordmenn jobb. Eg er ikkje spesielt bekymra for akkurat det ettersom mange av disse app-jobbane tilbyr lønn, arbeidstid og ein ustabilitet som mange uansett ikkje ville jobba under. 

Mange av dei som har slike jobbar vil nok uansett trenge hjelp frå NAV, men likevel litt mindre enn om dei ikkje hadde hatt den lille lønna frå app-arbeid. 

Det mest problematiske etter mitt syn er at slike strø jobbar er eit hinder for faste og heile stillingar i det ordinære arbeidsmarkedet. Det er ein fordel for velferdsstaten om flest mogleg har slike faste jobbar som gir pensjonssparing. 

I tillegg så er det sjølvsagt ikkje bra om vi får ei underklasse som må jobbe mykje meir enn resten av befolkninga for å tene til livets opphald. Grunnen til at mykje av vernebestemmelsane i arbeidsmiljølova ikkje gjeld for sjølvstendig næringsdrivande er fordi med eit tradisjonelt firma så vil ein med mykje hard arbeid kunne jobbe seg opp til ei bra inntekt. App-arbeidarar vil aldri kunne nyte godene av hardt arbeid sidan dei er sjølvstendig næringsdrivande berre på papiret, dei har for alle praktiske formål ein sjef i appen som stikker av med overskotet og setter igjen risikoen for sjukdom og arbeidsskader hos den ansatte.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Finnes det noe slags statistikk på hvor mange "app-arbeidere" det er i Norge - og som er økonomisk avhengig av det? Er dette bare et "innvandring-problem"?

Så langt som jeg forstår så kreves det nå mer og mer "sosial egnethet" for å få og trives i fast jobb. Da vil mange lett sluses over på app-arbeid i stedet for NAV.

Politikk: jeg er ikke sikker på om "venstresiden" bør ignorere utfordringene med app-arbeid og bare påstå at dette er en mariginal greie og at folk får da ta ansvar og komme seg i "skikkelig jobb" - og bli "gode arbeidere" som vi bryr oss om🙂

Endret av lada1
Skrevet
The Avatar skrev (8 timer siden):

Det mest problematiske etter mitt syn er at slike strø jobbar er eit hinder for faste og heile stillingar i det ordinære arbeidsmarkedet. Det er ein fordel for velferdsstaten om flest mogleg har slike faste jobbar som gir pensjonssparing. 

Men det er mange som ikke fungerer i det rigide norske arbeidsmarkedet, jeg har aldri hatt fast jobb i hele mitt liv og kunne aldri tenkt meg og ha det.

Passer ikke inn i noe så tids og regelstyrt.

• Liker 1
Skrevet
lada1 skrev (På 30.8.2025 den 5.47):

Er dette en "felle" for noen som ellers ikke kommer seg ut i det "virkelige" arbeislivet - slik som politikerne definerer det? Bedre å gå på NAV (dersom det var mulig)? En får jo ikke mye til "nettverk" via slikt arbeid og havner lett "utafor".

Vel, at man i Norge anser alt annet en ordinært arbeid som en uting er jo en historisk greie, husker hvor man førte en kamp mot kontraktører på åttitallet, en kontraktør var f.eks en som sluttet som fast ansatt og leide seg ut til samme arbeidsgiver som han hadde jobbet for.

AP og fagforeningene anså dette som noe helt forferdelig...

Ett resultat av dette er jo at de som driver ENK blir nokså dårlig behandlet av skattemyndighetene og velferdsstaten. I og med de som driver ENK ikke har lønnsinntekt så faller de utenfor veldig mye, de blir skattemessig diskriminert vs ett AS, de kan ikke føre opp noe av sin inntekt som "lønn" selv om det helt fint burde latt seg gjøre hvis myndighetene ville. 

De kunne jo starte ett AS men det koster jo endel, myndighetene vil ikke at folk skal drive smått i dette landet....

Skrevet

Jeg har nok noen sterke meninger om dette ja, som kan summeres i at det hele er noe dritt. Er nok mest formet av Foodora og Wolt. Jeg bruker ikke tjenestene, men lever nært konsekvensene. Sykkel- og bilbud kjører både fort og bryter trafikkregeler, og mange av bilene er utenlandske vrak som brukes for å undra seg bompenger. Branntilløp i bygårder startes ofte av batterilading til elkjøretøy budene bruker og som er av billigste sort. Og som artikkelen viser er det kriminelle nettverk som outsourcer arbeidet til enda mer desperate mennesker. Dette går selvsagt ut over merkevaren til tjenesteselskapene, men de er samtidig veldig opptatt av å skape distanse til budene fordi de frykter at de kan anses som ansatte og vil derfor å ha krav på normale ytelser som vanlige arbeidstakere får.  

Litt usikker på om det er app som er problemet, det meste av problemene kommer nok av mangelen på formell ansettelse og at man må arbeid som eget firma (ENK, evt AS). I tillegg til lav betaling har oppdragsgiver lempet en mengde kostnader og risiko på disse «arbeiderne», så ting som helseforsikring og pensjon må de sørge for selv, om de har råd. Det er rett og slett sosial dumping. Og når disse moderne løsarbeidere er avhengig av arbeidsgivers plattform (les app) så er det jo klart hvordan maktforholdet ligger.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
13 hours ago, Feynman said:

Jeg har nok noen sterke meninger om dette ja, som kan summeres i at det hele er noe dritt. Er nok mest formet av Foodora og Wolt. Jeg bruker ikke tjenestene, men lever nært konsekvensene. Sykkel- og bilbud kjører både fort og bryter trafikkregeler, og mange av bilene er utenlandske vrak som brukes for å undra seg bompenger. Branntilløp i bygårder startes ofte av batterilading til elkjøretøy budene bruker og som er av billigste sort. Og som artikkelen viser er det kriminelle nettverk som outsourcer arbeidet til enda mer desperate mennesker. Dette går selvsagt ut over merkevaren til tjenesteselskapene, men de er samtidig veldig opptatt av å skape distanse til budene fordi de frykter at de kan anses som ansatte og vil derfor å ha krav på normale ytelser som vanlige arbeidstakere får.  

Litt usikker på om det er app som er problemet, det meste av problemene kommer nok av mangelen på formell ansettelse og at man må arbeid som eget firma (ENK, evt AS). I tillegg til lav betaling har oppdragsgiver lempet en mengde kostnader og risiko på disse «arbeiderne», så ting som helseforsikring og pensjon må de sørge for selv, om de har råd. Det er rett og slett sosial dumping. Og når disse moderne løsarbeidere er avhengig av arbeidsgivers plattform (les app) så er det jo klart hvordan maktforholdet ligger.

Ikke at du skriver det, men dette virkeli likevel som at du vil "bekjempe" slikt arbeid ved å ta fra budene deres arbeid eller diskriminere dem enda mer? Behandle dem som "basket of deployables"? "Streikebrytere"?

Endret av lada1
Skrevet
16 minutes ago, lada1 said:

Ikke at du skriver det, men dette virkeli likevel som at du vil "bekjempe" slikt arbeid ved å ta fra budene deres arbeid eller diskriminere dem enda mer? Behandle dem som "basket of deployables"? "Streikebrytere"?

Nei jeg ønsker bare mer ordnede forhold. Foodora tjener gode penger og bygger merkevaren sin ved at lavtlønnede sykler rundt med rosa drakt og bager, men når det skjer uønskede ting gjør de kun noe om de blir presset til det. Peppes har egne bud og jeg har ikke opplevd noe negativt der. «Forretningsidéer» som går ut på å få folk til å jobbe mer for mindre penger har jeg generelt lite til overs for. Gjelder for øvrig også en del privatiseringsiver i offentlig sektor.

• Liker 2
Skrevet

kan NAV henvise arbeidsløse til å ta slikt "app-arbeide" ?

hvis man må registrere seg som selvstendig næringsdrivende kan NAV det ikke, men hva hvis en virksomhet søker etter bud på vanlige arbeidsvilkår?

Skrevet (endret)
lada1 skrev (På 30.8.2025 den 5.47):

Så satser man på app-arbeid så stem FrP! Har man lite med sosiale rettigheter selv - så hvorfor skulle andre ha det?

Hva er det som er så spesielt med Frp og App-arbeid? Man kan heller skylde på dagens regjering at det har blitt så ille som det nå er. For eksempel gjør dem ikke en skit for å begrense masseinnvandringen som har ført til at arbeidsmarkedet oversvømmes av ufaglærte arbeidere, som igjen fører til at lønningene reguleres ned.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Feynman skrev (17 timer siden):

Er nok mest formet av Foodora og Wolt.

pizza-sjapper har jo levert hjem på døra i flere ti-år, er det egentlig noe prinsipiell forskjell?

jeg aner dog ikke ansettelsevilkår/lønn for "klassiske pizza-bud" mulig de har en ok lønn for en kveld? :roll:

Endret av Mr.M
Skrevet (endret)
3 hours ago, Mr.M said:

pizza-sjapper har jo levert hjem på døra i flere ti-år, er det egentlig noe prinsipiell forskjell?

jeg aner dog ikke ansettelsevilkår/lønn for "klassiske pizza-bud" mulig de har en ok lønn for en kveld? :roll:

Tror det er en forskjell. App-arbeidere arbeider ofte via flere apper. Det er kanskje vanskelig å jobbe samtidig under ansettelses-forhold?

Jeg kjenner folk som tjener via 5 apper ganske så samtidig. Noen av dem bruker dette for å holde NAV på armlengs avstand mens de jobber med en grunder-ide. Håpløst å leve på NAV da - eller være "ansatt".

Endret av lada1
Skrevet
3 hours ago, PosteMonopolet said:

Hva er det som er så spesielt med Frp og App-arbeid? 

Det er vel retorkken at en skal klare seg selv?

Skrevet (endret)
4 hours ago, Mr.M said:

kan NAV henvise arbeidsløse til å ta slikt "app-arbeide" ?

hvis man må registrere seg som selvstendig næringsdrivende kan NAV det ikke, men hva hvis en virksomhet søker etter bud på vanlige arbeidsvilkår?

Er dette en eksempel på diskriminering av selvstendig næringsdrivende? Bare "skikkelige arbeidere" skal ha slik sosial sikkerhet?

Endret av lada1
Skrevet
3 hours ago, nebrewfoz said:

tips: Ikke bruk sitater fra språk du ikke behersker.
(Særlig ikke når sitatet er feil.)

Var det "basket of deplorables" ? 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...