Gå til innhold

Finnes "sanne verdier"?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, @Romeren og jeg kom i denne tråden inn i diskusjonen om det finnes "sanne verdier", i følgende innlegg. som jeg synes er verdt en egen tråd, så moderatorer, fint om dere kunne flytte disse hit:

Endret av Capitan Fracassa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

This @Romeren sitt siste innlegg over, er mitt svar (flyttet hele hit):

Romeren skrev (28 minutter siden):

Så en despot som bruker alt og alle til sitt formål har like mye "rett" som alle andre, også dem som blir utnyttet?

Rett i forhold til hva? Det er Ikke rett i forhold til min moral eller de fleste andre menneskers moral, hvis det er det du spør om.

"Rett" og "Galt" og lignende er beskrivelser vi bruker med hensyn på spesifikke mål. Samme handling kan være rett med hensyn på ett mål, og galt med hensyn på et annet, så du må være mer spesifikk.

Det vet du sikkert, men jeg er mer interessert i dine.

Jeg vet virkelig ikke hva du mener med "sanne verdier", så du bør klargjøre hva du mener hvis du vil ha en fornuftig diskusjon om dette (noe jeg gjerne er med på 😃). Mener du "objektive verdier", "transcendentale verdier", eller noe helt annet?

Tenk deg at du står på en talerstol og skal lede folket. Hva vil du si? Sikkert ikke at 2 + 2 = 4?

Det kommer helt an på hva jeg skal lede folket innen.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Romeren skrev (1 time siden):

Til et godt liv for den enkelte og for samfunnet som helhet.

Et godt mål, som de aller fleste mennesker er enige om på et overordnet nivå, men dessverre veldig uenige om når det kommer til detaljer.

Jeg tror forresten at de aller fleste dyr er veldig uenig i at et godt liv for mennesksamfunn er godt for dem.

Sitat

Er det mulig uten felles - og dermed objektive - verdier?

Her mener jeg spørsmålet ditt har en forutsetning som er helt gal.

I Norge hadde vi for 100 år siden i veldig stor grad felles verdier (i noe mindre grad i dag), og disse var veldig annerledes enn de felles verdiene innbyggerne hadde i Roma for 2000 år siden, eller hvilken folkegruppe hvor/når som helst.

felles verdier betyr ikke at de er objektive. Hvis du mener det bør du argumentere for det.

Så til svaret:

Å lede et folk til et godt liv er selvsagt mye lettere om alle er enige i hva et godt liv innebærer. Men historien viser jo tydelig at dette bare er en utopi.

Så om noe tyder jo det faktum at det ikke har vært mulig å lede hele menneskeheten til et godt liv som alle er enige om, på at det ikke finnes objektive verdier, eller verdier som er fullstendig felles.

Så langt virker det på meg som om ditt synspunkt har utgangspunkt i ønsketenkning om hvordan du ønsker det skal være, og ikke i den virkelige verden. Du har i liten grad forklart/begrunnet dine egne  synspunkt (mer opptatt av å spørre meg om mine), så jeg håper du kan begrunne og klargjøre hva du mener og hvorfor. 😃

Du har fortsatt ikke forklart hva du mener med "sanne verdier", og jeg lurer litt på om du har det klart for deg selv, siden du ser ut til å sette likhetstegn mellom dette, "felles verdier" og "objektive verdier".

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

felles verdier betyr ikke at de er objektive.

Nei, enig i det. Om vi med objektive verdier mener et verdisett, gjeldende for alle gjennom alle tider, bør de i det minste være kjent på et gitt tidspunkt, om de skal ligge til grunn for de da gjeldende felles verdiene.

Å lede et folk til et godt liv er selvsagt mye lettere om alle er enige i hva et godt liv innebærer. Men historien viser jo tydelig at dette bare er en utopi.

Så om noe tyder jo det faktum at det ikke har vært mulig å lede hele menneskeheten til et godt liv som alle er enige om, på at det ikke finnes objektive verdier, eller verdier som er fullstendig felles.

Det blir vel å ekstrapolere indisiene vel langt? Uvilje mot selv å ta konsekvensene av det man "innerst inne vet er rett" er vel en ganske stor faktor i dette?

Du har fortsatt ikke forklart hva du mener med "sanne verdier", og jeg lurer litt på om du har det klart for deg selv, siden du ser ut til å sette likhetstegn mellom dette, "felles verdier" og "objektive verdier".

Et eksempel kan være det å snakke sant om ting som har skjedd og å anerkjenne den andres opplevelse av dette. Jeg tenker det er grunnlaget for all forsoning.

I Sørafrika hadde de ikke en altomfattende rettsprosess - en "Nürnbergprosess" - etter aparteid, men en sannhetskomminsjon. Der fikk de som var utsatt for overgrep fortalt sin historie. "Dette skjedde, dette gjprde du / dere mot meg". Og dem som sto bak fikk erkjenne og anerkjenne. "Ja, dette skjedde, jeg / vi gjorde dette og ser at du led under det."

Jeg tenker at dette er viktig å si om sannhet, ikke bare at 2 + 2 = 4.

Du sier mye om hva du ikke hvil ha, jeg etterspør hva du vil sette i stedet?

Skrevet

Det blir vel å ekstrapolere indisiene vel langt? Uvilje mot selv å ta konsekvensene av det man "innerst inne vet er rett" er vel en ganske stor faktor i dette?

Jeg er  høyst uenig i at alle "innerst inne vet [hva som] er rett". I enkelte tilfeller selvsagt, men langt fra alle. og hvis det er objektive verdier (som gjelder alle), burde det ikke være unntak.

Hvis du mener at vi alle innerst inne vet hva som er rett, bør du forsvare det. Jeg mener det er lett å finne eksempler på det motsatte, både i vår tidsalder (ex: homofili, ikke-binære, abort, dødsstraff, blasfemi, aktiv dødshjelp, for å nevne noen).

Mener du virkelig at vi alle innerst inne vet hva som er rett (og er enige) når det gjelder disse områdene?

Et eksempel kan være det å snakke sant om ting som har skjedd og å anerkjenne den andres opplevelse av dette. Jeg tenker det er grunnlaget for all forsoning.

Men nå snakker du ikke lenger om noe som er felles eller objektivt, men om en prosess i et spesifikt tilfelle.

I Sørafrika hadde de ikke en altomfattende rettsprosess - en "Nürnbergprosess" - etter aparteid, men en sannhetskomminsjon. Der fikk de som var utsatt for overgrep fortalt sin historie. "Dette skjedde, dette gjprde du / dere mot meg". Og dem som sto bak fikk erkjenne og anerkjenne. "Ja, dette skjedde, jeg / vi gjorde dette og ser at du led under det."

Jeg tenker at dette er viktig å si om sannhet, ikke bare at 2 + 2 = 4.

Ja, jeg er enig i at en forsoningsprosess er fornuftig, og jeg er enig i at det i henhold til min moral er viktig å (som oftest) snakke sant, men hva så?

Dette er da ikke så vidt jeg kan se noe argument for at det finnes objektive verdier, men jeg skal innrømme at jeg fortsatt ikke har forstått hva du egentlig mener...

Du sier mye om hva du ikke hvil ha

Gjør jeg? Kanskje det. Jeg forsøker i hvert fall å være tydelig på at jeg ikke vil ha overtro, ondskap og urettferdighet.

jeg etterspør hva du vil sette i stedet?

Det motsatte, rasjonell tenkning, godhet og rettferdighet. Det ønsker jeg meg (og jo, jeg er seriøs) 😃

• Liker 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (11 minutter siden):

Jeg er  høyst uenig i at alle "innerst inne vet [hva som] er rett". I enkelte tilfeller selvsagt, men langt fra alle. og hvis det er objektive verdier (som gjelder alle), burde det ikke være unntak.

Ok. Det hender jeg ser for meg visse motorsykkelklubbers familiearrangementer med is og pølser til barna for å vise at de er gode borgere. Eller gullgravere i Amasonas som utrydder indianerstammene - uten sammenlikning forøvrig. Jeg vet selvfølgelig ikke hva alle tenker rundt om, men at vi alle har noe - i en eller annen grad - vi vet kunne vært anderledes.

Capitan Fracassa skrev (22 minutter siden):

Men nå snakker du ikke lenger om noe som er felles eller objektivt, men om en prosess i et spesifikt tilfelle.

En prosess, ja, men basert nettopp på det jeg tenker er en objektiv sannhet: Sannheten. Er det ikke det som står under press. ikke minst i vår samtid?

Gjør jeg? Kanskje det. Jeg forsøker i hvert fall å være tydelig på at jeg ikke vil ha overtro, ondskap og urettferdighet.

(..)

Det motsatte, rasjonell tenkning, godhet og rettferdighet. Det ønsker jeg meg (og jo, jeg er seriøs) 😃

Bra, ingen uenighet på noe av det. 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...