Dubious Skrevet tirsdag kl 02:13 Skrevet tirsdag kl 02:13 obygda skrev (12 timer siden): Jeg styrer det meste i huset fra smarthusløsninger via Home Assistant - men varmepumper er som regel "set it and forget it" - dvs...den lever for det meste sitt eget liv. Unntaket er når man ikke er hjemme...da kan det jo være at man vil ned på vedlikeholdsvarme Som eneste kilde så går det nok, men det er anbefalt å sette til varme om vinteren, og til kjøling om sommeren, sånn at pumpen ikke gjøre begge deler. Min Panasonic er 12-15 år gammel og er tilønærmet lydløs: Har mistet litt effekt om vinteren, men det her ikke så mye så si da jeg flytter inn på mindre rom med panelovn på de verste dagene. Koselig det.
Sjørøver Skrevet tirsdag kl 03:50 Skrevet tirsdag kl 03:50 kremt skrev (15 timer siden): Du linker til pumper på 3-4 kW, dette er veldig små pumper. Det går hvis arealet er lite og klimaet mildt, men ikke noe mer. Jeg ser nesten alle hus her i området har Mitsubishi pumper. Denne er ganske godt priset Kaiteki 6300. Kjøp av alt for liten pumpe er en vanlig feil, de tenker bare at det skal være tilleggsvarme. Men resultatet blir at pumpen går for full guffe og støyer mye, og når det blir kaldt må den rime av 15 minutter per time den er i drift. Med en større kan den bare stå å surre og blir langt mer effektiv med strømmen den bruker i forhold til avgitt varme. En pumpe som går på fullt blir langt mindre effektiv. En sannhet med modifikasjoner. Pumpen skal være rett størrelse. Både for liten eller for stor gir dårlig scop. Jeg kjøpte varmepumpe for noen år siden. Fant meg noen få ting som var viktigst for meg og valgte den som scorer best på det. 1. Scop 2. Støy 3. Smart styring. Du kan også få god hjelp av chatgpt om du laster opp bruksanvisning der.
obygda Skrevet tirsdag kl 05:13 Forfatter Skrevet tirsdag kl 05:13 Sjørøver skrev (1 time siden): En sannhet med modifikasjoner. Pumpen skal være rett størrelse. Både for liten eller for stor gir dårlig scop. Jeg kjøpte varmepumpe for noen år siden. Fant meg noen få ting som var viktigst for meg og valgte den som scorer best på det. 1. Scop 2. Støy 3. Smart styring. Du kan også få god hjelp av chatgpt om du laster opp bruksanvisning der. En for stor pumpe gir som regel noe høyere forbruk på lav effekt..men det viktige for meg er god effekt på kalde dager. Og der gir større pumper bedre resultater. Så jeg heller litt mot for store pumper. Dessuten så er det ikke enkelt for fagpersoner å vurdere rett pumpe uten å faktisk innhente opplysninger om f.eks volum som skal varmes opp. Man blir som regel "opphengt" i rommet pumpen skal stå..og hos oss så blir man litt lurt her pga åpen løsning
Zeph Skrevet tirsdag kl 12:23 Skrevet tirsdag kl 12:23 Eg ville heller hatt litt for stor enn litt for liten. Pumpene er så effektive at litt mindre tap er ikkje noko kritisk, men at den kan kjøre sjeldnare, på lågare effekt av maks og potensielt med redusert støy er positive oppsider. 1
Trulss Skrevet tirsdag kl 12:45 Skrevet tirsdag kl 12:45 obygda skrev (På 25.8.2025 den 14.31): Er på jakt etter en varmepumpe - luft/luft og sliter med å finne frem til jungelen av vis/vass og tester. Selvfølgelig vil jeg ha det beste man kan oppdrive - men hva er nå det? Vil ha noe som fungerer problemfritt i kaldt innenlandsklima. Har hatt og har forsåvidt en Daikin som jeg anser levetiden som over på - dvs. den fungerer ennå - men den gir ikke så mye varme under -15. Som alle andre vil jeg ha i pose og sekk - den skal bråke lite - både utedel og innedel - og den bør virke selv om gradestokken bikker 30 minus og det er tåke ute (ikke så uvanlig her dessverre). Har hatt en befaring med en fagperson og plassering og slikt er avklart - men hvilken modell og merke - det føler jeg ennå er litt uklart. Ofte så kommer disse fagpersonene inn og anbefaler noe de "tror" kunden ønsker. Her ble det anbefalt en design modell - jeg vet ikke hvorfor vedkommende ville ha det da jeg gir blanke i utseende da jeg knapt kan se forskjell på utvalget der ute - for meg er dette en kasse på veggen. Jeg er derimot veldig var på lyd - og jeg HATER overraskelser som f.eks at pumpen skal gå på avriming hele tiden når det er kaldt ute - slikt vil jeg unngå. Har selvfølgelig forsøkt å sette meg inn i ulike modeller og på papiret så kom jeg frem til følgende modeller selv: https://daikin.no/synergi/ - denne har ok data - og den er av samme merke som jeg har god erfaring med fra før Så har du denne jeg fikk anbefalt - som jeg anser som en litt dårligere modell enn den over : https://daikin.no/stylish/ Så over på et annet merke - Panasonic - de leverer f.eks denne : https://www.aircon.panasonic.eu/NO_no/product/panasonic-hz25zke-flagship-inverter-r32/ Og så har du selvfølgelig en haug med andre merker som Mitsubishi,Toshiba osv. Noen som nyere erfaring med en pumpe de kan anbefale? Vi har en tre år gammel på Panasonic flaggskip på hytta, og det trekker kaldt fra den under avisningsprosessen. Jeg synes heller ikke den er så effektiv på kjøling på sommeren, men det fungerer greit nok. Den gamle vi hadde var mye bedre på kjøling, og den nye er bedre på varme. Appen til Panasonic er veldig kjekk. Jeg ville kikket nærmere på Daikin om jeg skulle kjøpt ny i dag. Tidligere var det slik at de mindre pumpene ga høyere COP, og dette er jo kjekt når det ikke er sprengkulde, men da må man tilleggsfyre på annen måte. Jeg synes egentlig ikke at flaggskipene er verdt pengene. Ville jeg kjøpt ny Panasonic i dag? Trolig ikke, fordi jeg har hatt to av dem og vil prøve noe nytt. Men har egentlig vært fornøyd.
freedomseeker Skrevet tirsdag kl 13:35 Skrevet tirsdag kl 13:35 Mitsubishi er det merke som oftest kommer best ut når man tester de i veldig kaldt vær, samt personlig erfaring. Kjenner folk som har 10+ år gamle modeller og de fungerer fortsatt som nye. Daikin pumpene er sikkert god kvalitet det også for all del, er tross alt et japansk merke. 1
obygda Skrevet tirsdag kl 14:24 Forfatter Skrevet tirsdag kl 14:24 freedomseeker skrev (47 minutter siden): Mitsubishi er det merke som oftest kommer best ut når man tester de i veldig kaldt vær, samt personlig erfaring. Kjenner folk som har 10+ år gamle modeller og de fungerer fortsatt som nye. Daikin pumpene er sikkert god kvalitet det også for all del, er tross alt et japansk merke. Men jeg hører flere fortelle om at de under minus 15 ikke fungerer så bra...Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro
freedomseeker Skrevet tirsdag kl 14:33 Skrevet tirsdag kl 14:33 obygda skrev (6 minutter siden): Men jeg hører flere fortelle om at de under minus 15 ikke fungerer så bra...Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro Det var en stor test for noen år tilbake i veldig kaldt vær, Mitsubishi kom best ut husker jeg. Men det kan ha kommet andre tester, eller modeller etter dette såklart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå