Salvesen. Skrevet i går, 11:54 Skrevet i går, 11:54 Jeg blir helt oppgitt av det greiene her. For en stund siden ble jeg fortalt på apoteket at de nå aksepterte bankid, kort tid etterpå gikk ikke dette lengre men de tar heldigvis digitalt førerkort. I dag stemte jeg, de tok digitalt førerkort. For noen dager siden ble jeg stoppet i kontroll, de tok digitalt førerkort. I dag skulle jeg gi ett sammtykke for pass til min datter hos politiet, NEIDA der tok de ingen form for digital ID. Situasjonen er helt horribel, man må søke opp absolutt alt en skal foreta seg for å sjekke om det holder med digitalt. Og nei, å bære rundt på fysisk kort er ikke ett reelt alternativ. Så, finnes det en dato der alt skal fungere med digitalt eller er det helt flytende overgang? For slik virker det ut som. 5
nebrewfoz Skrevet i går, 14:07 Skrevet i går, 14:07 "Med ID-kort i BankID-appen kan du la passet ligge hjemme når du skal på Vinmonopolet og Posten – og når du skal inn på et utested hvor de har ordensvakter fra PSS Securitas i døra." Alt som har med pass å gjøre krever at du kan skilte med noe mer enn en app. Dette er enkelt å forholde seg til såfremt man ikke lever på forskudd i en verden som ennå ikke finnes, der man bare trenger å vifte med en smartphone for å legitimere seg. Å bli frustrert over dette er bare selvskading. 5 1
Salvesen. Skrevet i går, 14:18 Forfatter Skrevet i går, 14:18 nebrewfoz skrev (10 minutter siden): "Med ID-kort i BankID-appen kan du la passet ligge hjemme når du skal på Vinmonopolet og Posten – og når du skal inn på et utested hvor de har ordensvakter fra PSS Securitas i døra." Alt som har med pass å gjøre krever at du kan skilte med noe mer enn en app. Dette er enkelt å forholde seg til såfremt man ikke lever på forskudd i en verden som ennå ikke finnes, der man bare trenger å vifte med en smartphone for å legitimere seg. Å bli frustrert over dette er bare selvskading. Jeg snakker ikke om ting som krever pass, men å legitimitete seg. Det er åpenbart mer enn posten og vinmonopolet som beskrevet overfor.
del_diablo Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Det føyer seg til problematikken rundt Europeisk ID kort, og hva er legitimasjon. Vis vi endelig fåt tatt livet av passet innad i EU for å reise, er det en milepæl. 1
Kahuna Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Salvesen. skrev (19 timer siden): I dag skulle jeg gi ett sammtykke for pass til min datter hos politiet, NEIDA der tok de ingen form for digital ID. Selvfølgelig virket ikke det. ID er hierarkisk. På toppen finner man blant annet passet. Din digitale ID er avledet fra passet, altså lavere i hierarkiet. Å bruke lavere rangert ID for å å høyere rangert ID er per definisjon en exploit. 3 1
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Kahuna skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig virket ikke det. ID er hierarkisk. På toppen finner man blant annet passet. Din digitale ID er avledet fra passet, altså lavere i hierarkiet. Å bruke lavere rangert ID for å å høyere rangert ID er per definisjon en exploit. Trengte ikke pass, men det måtte være fysisk. Og jeg skulle ikke ha pass, jeg skulle samtykke. Dvs at jeg skulle legitimitere meg som jeg har gjort til Politiet tidligere i uka med digital id samt i valglokalene. Det er helt blåbærtur. 1
Kahuna Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Trengte ikke pass, men det måtte være fysisk. Og jeg skulle ikke ha pass, jeg skulle samtykke. Dvs at jeg skulle legitimitere meg som jeg har gjort til Politiet tidligere i uka med digital id samt i valglokalene. Det er helt blåbærtur. Fysisk ID er rangert over digital ID. Det er sånn det skal være. 3 1
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Kahuna skrev (1 minutt siden): Fysisk ID er rangert over digital ID. Det er sånn det skal være. Tja greit nok, men det er ikke problemet. Det er ulikheten som gjør at en må søke opp alt. Jeg synes situasjonen vi er inne i nå er svært rotete. En politihen sier ok vis meg digitalt, en annen nei det går ikke. På apoteket, nei du kan ikke bruke den digitale i dag, selv om det virket sist uke men du kan bruke den andre det går greit. Hva med neste uke, tilbake til plastikk? Så, jeg prøver å finne ut om det finnes en ETA for full overgang. Men ser ikke slik ut. 1
Kahuna Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Salvesen. skrev (8 minutter siden): Tja greit nok, men det er ikke problemet. Det er ulikheten som gjør at en må søke opp alt. Jeg synes situasjonen vi er inne i nå er svært rotete. En politihen sier ok vis meg digitalt, en annen nei det går ikke. På apoteket, nei du kan ikke bruke den digitale i dag, selv om det virket sist uke men du kan bruke den andre det går greit. Hva med neste uke, tilbake til plastikk? Så, jeg prøver å finne ut om det finnes en ETA for full overgang. Men ser ikke slik ut. En full overgang tror jeg ikke det vil bli. derimot kan du håpe på at det modnes og at de blir litt mer konsekvente åp hva som er lov hvor. For ikke å snakke om å bli flinkere til å informere. Har selv måttet ta ny runde for samtykke til pass etter at legitimasjonen jeg hadde med meg ikke var bra nok(fysisk førerkort). Joda, det sto faktisk et sted hva som var godkjent men det var ikke lett å finne. For øvrig er jeg mildt bekymret over hvor mange tjenester som etter hvert krever bank id og er lagt opp på en måte som forutsetter at du skal ha med deg din kraftigste digitale legitimasjon overalt. 1
Kahuna Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg var på skytebanen og nå er det en app for å registrere obligatiriske skudd, samt bestått jegerprøve. Bruker bankid, dessuten utløper login etter en måned. Spesielt det siste er mildt idiotisk. Om de bare hadde latt login leve til jakta var over.. 1
The Very End Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Forstår frustrasjonen til trådstarter her. Synes godt man kunne hatt «min id», som hadde vært helt avkoblet fra banksystemet. Så kan man ha en streng som pokker innlogging og krav til fysisk enhet, men så har du one-size-fits-all hva angår å legitimere seg. Føkk it, kall det noe ala digitalt pass som hadde fungert over hele Europa og som var et speilbilde av passet eller whatnot. Dette som supplement på de som synes det er sykt fett å ha noe fysisk, så kan vi andre ha det på enheten som vi bruker til alt annet fra betaling, legitimering m.m.
Morromann Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Salvesen. skrev (20 timer siden): Jeg blir helt oppgitt av det greiene her. For en stund siden ble jeg fortalt på apoteket at de nå aksepterte bankid, kort tid etterpå gikk ikke dette lengre men de tar heldigvis digitalt førerkort. I dag stemte jeg, de tok digitalt førerkort. For noen dager siden ble jeg stoppet i kontroll, de tok digitalt førerkort. I dag skulle jeg gi ett sammtykke for pass til min datter hos politiet, NEIDA der tok de ingen form for digital ID. Situasjonen er helt horribel, man må søke opp absolutt alt en skal foreta seg for å sjekke om det holder med digitalt. Og nei, å bære rundt på fysisk kort er ikke ett reelt alternativ. Så, finnes det en dato der alt skal fungere med digitalt eller er det helt flytende overgang? For slik virker det ut som. Er bare en del av den naturlige overgangen til storebrorsamfunnet dette. Så det må du nok bare venne deg til. Endret 6 timer siden av Morromann 1
The Avatar Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Slik som eg har forstått det så handler dette om spennet mellom sikker ID og sannsynleggjort ID, og i kva grad aktøren som ber om ID er villig til å ta ein liten risiko for å kunne gjere det enklare for kunden. Når politiet utstiller pass så må ID'en være 100% sikker ettersom eit ekte pass i falskt navn opner dørene for så mykje anna svindel. Når du handler på Vinmonopolet så er det det litt meir handlingsrom ved at du må sannsynleggjere at du er gamal nok slik at ikkje vinmonopolet mister alkoholløyvet ved å ikkje ha tatt tilstrekkelege førehandsreglar for å hindre salg til mindreårige. Ved henting av pakke på posten så er spørsmålet om ID ofte berre knytta til at postens internkontroll krever at ein forsøker å ikkje utlevere feil pakke til feil person, ofte er det nok at du oppgir kva namn som står på pakken for å sannsynlegjere ovanfor posten at du ikkje har dikta opp ei hentekode. Og har du kjøpt studentbillett og blir stoppa i kontroll så er det nok å framvise ein lapp eller app frå universitetet ditt, det er ingen harde reglar for korleis studentbeviset skal sjå ut. Det store spørsmålet er likevel om kravet til sikker ID er strengare enn nødvendig, noko som gir litt merkelege utfall ved at digitalt førarkort er godt nok for politiet ved trafikkontroll men ikkje for Vinmonopolet. Det virker som det er ei utbredt oppfatting om at eit digitalt førarkort på app er lett å forfalske, medan alle stoler blindt på at eit rosa plastkort med navn og bilde må være eit ekte ID-dokument. 2
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden The Avatar skrev (2 minutter siden): Slik som eg har forstått det så handler dette om spennet mellom sikker ID og sannsynleggjort ID, og i kva grad aktøren som ber om ID er villig til å ta ein liten risiko for å kunne gjere det enklare for kunden. Når politiet utstiller pass så må ID'en være 100% sikker ettersom eit ekte pass i falskt navn opner dørene for så mykje anna svindel. Når du handler på Vinmonopolet så er det det litt meir handlingsrom ved at du må sannsynleggjere at du er gamal nok slik at ikkje vinmonopolet mister alkoholløyvet ved å ikkje ha tatt tilstrekkelege førehandsreglar for å hindre salg til mindreårige. Ved henting av pakke på posten så er spørsmålet om ID ofte berre knytta til at postens internkontroll krever at ein forsøker å ikkje utlevere feil pakke til feil person, ofte er det nok at du oppgir kva namn som står på pakken for å sannsynlegjere ovanfor posten at du ikkje har dikta opp ei hentekode. Og har du kjøpt studentbillett og blir stoppa i kontroll så er det nok å framvise ein lapp eller app frå universitetet ditt, det er ingen harde reglar for korleis studentbeviset skal sjå ut. Det store spørsmålet er likevel om kravet til sikker ID er strengare enn nødvendig, noko som gir litt merkelege utfall ved at digitalt førarkort er godt nok for politiet ved trafikkontroll men ikkje for Vinmonopolet. Det virker som det er ei utbredt oppfatting om at eit digitalt førarkort på app er lett å forfalske, medan alle stoler blindt på at eit rosa plastkort med navn og bilde må være eit ekte ID-dokument. Ja det er ganske håpløst, husker vi faket id ganske lett i ungdommen. Tror vi hadde slitt mer med å lage en god nok app til samme formål.
The Avatar Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Det var vel eigentleg meininga at nasjonalt ID-kort skulle dekke dette behovet for ID kort, særleg når bankane slutta med å utstille bankkort som kunne brukast til ID. Men det nasjonale ID-kortet har blitt nesten ubrukeleg. Einaste grunnen til å ha nasjonalt-ID kort er dersom du berre reiser innafor EU/EØS området og du fortsatt har lommebok/kortmappe for å oppbevare ID-kortet. Utanom det så er nasjonalt ID-kort berre eit mindreverdig pass med kortare gyldigheit enn eit vanleg pass, men som fortsatt koster det same som eit pass (strengt tatt er det dobbelt så dyrt sidan nasjonalt ID-kort må byttast dobbelt så ofte). Og du må fortsatt bestille time og stå i samme passkøa for å få nasjonalt ID-kort så heller ikkje den fordelen får du ved å bruke nasjonalt ID-kort. Så i staden for å krympe passet ned i kredittkortstørrelse så har vi med nasjonalt ID-kort berre innført eit alternativt Pass som er mykje dårlegare med unntak av at du kan putte ID-kortet i kortmappe i staden for å ha Passet i lomma.
dabear Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Om bare apotekene hadde akseptert bankids "idkort" i app, så hadde omtrent all grunn til å ha med sg fysisk idkort blitt borte. Lurer på hvorfor det drøyer sånn. Endret 5 timer siden av dabear
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden dabear skrev (5 minutter siden): Om bare apotekene hadde akseptert bankids "idkort" i app, så hadde omtrent all grunn til å ha med sg fysisk idkort blitt borte. Lurer på hvorfor det drøyer sånn. jeg mener sterkt på at det funket en gang for noen uker/måneder siden, men så funket det ikke lengre. De tar dog førerkort nå, så det har fikset det for min del. så det blir bedre men det er stadig veldig forvirrende 😛
barfoo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 22 hours ago, Salvesen. said: Situasjonen er helt horribel, man må søke opp absolutt alt en skal foreta seg for å sjekke om det holder med digitalt. Og nei, å bære rundt på fysisk kort er ikke ett reelt alternativ. Svaret er at i dei fleste situasjoner er ikkje kravet til legitimasjon lovfesta. Det er opp til den som stadfester identitet å risikovurdere det. For digitalt førerkort er det forskriftsfesta at det er gyldig legitimasjon i trafikkontroll, men ikkje andre situasjoner. Så sentral oversikt finst ikkje, fordi det er opp til den enkelte aktør å risikovurdere behov for legitimasjon. Apoteket kan ha forskjellige vurderinger om du skal hente narkotika eller allergimedisin og om dei vil.
jallajall Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 22 hours ago, Salvesen. said: I dag stemte jeg, de tok digitalt førerkort. Hvordan funket det, holdt det bare å vise det frem eller måtte de scanne QR-koden?
Salvesen. Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden jallajall skrev (7 minutter siden): Hvordan funket det, holdt det bare å vise det frem eller måtte de scanne QR-koden? de klikket det inn på en pc, hva som kom inn vet jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå