Habla Møberg Skrevet 6. august Skrevet 6. august Nå har jeg nettopp hatt en skadesak (Kosmetiske skader på bil) hvor takseringen blir omtrent samme verdi som bilen har. Nokså meningsløst å bruke 82.000 på en skade på et kjøretøy som har en verdi på rundt 100 på det private markedet på en god dag. Jeg så for meg at det burde være mulig å få utbetalt rundt 60k av de 82, men Storebrand som jeg har nå sier blankt nei. Joda, jeg kan alltids få fikset bilen, og det blir nok bra det, men nokså mye bortkastede penger? Hadde Gjensidige tidligere, der hadde jeg en skadesak (lakkskade det også) for en tjue år siden, der fikk jeg tilbud av selskapet om en noe redusert utbetaling. Hva tenker de kloke hoder?
Kakkelfant Skrevet 6. august Skrevet 6. august Hvorfor får du ikke skadene fikset og selger bilen for 100?
Kajac Skrevet 6. august Skrevet 6. august Veldig rart, forsikringsselskaper pleier å tilby utbetaling.
MailMan13 Skrevet 6. august Skrevet 6. august Min far fikk nylig gjenoppretting og lakkering av en bakdør på en eldre bil for 32000,- Da snakker vi altså om en bakdør og litt flikking på karmen. Bilen er verdt 50' i god stand, hvilket den egentlig ikke er, reell verdi er nok omtrent det samme som reperasjonen. Forsikringsselskapet ordnet alt uten spørsmål, ikke snakk om noe annet.
kremt Skrevet 6. august Skrevet 6. august Jeg har tidligere fått kontantutbetaling og ordnet det selv. Hvis pris på verksted var f.eks 25 tusen, kunne man få utbetalt 18-20 tusen.
Marzo Skrevet 6. august Skrevet 6. august De kan tilby kontantoppgjør i følge sine egne vilkår. https://www.storebrand.no/privat/forsikring/bilforsikring/_/attachment/inline/7b20f38c-208d-48ca-97f9-f82fab02216f:e9289744b0f0bb00c7304e715377b4be9a0e85d8/vilkar-motorvognforsikring.pdf Kanskje de vurderer bilen til å ha en høyere verdi enn deg?
Habla Møberg Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Hei folkens. Litt treg med å svare, men det har vært noen litt hektiske dager. Fikk endelig takstmann hos Storebrand i tale, som forøvrig var veldig saklig og hyggelig. Han kunne fortelle at OM det er min skyld, så gjelder Storebrands regler for biler som ikke skal innløses. Ergo kun reparasjon. Om det er motpart sin feil, kan jeg i hht en høyesterettsdom be om å få utbetalt hele summen, og gjøre hva jeg selv vil med bilen. Han sa at Storebrand nå idag kan gjøre unntak, og utbetale 90.000 for innløsning, men som han sa så hadde han sett saken før han ringte meg, og han mente at bilen burde være verdt 120-140 på det private markedet, så han frarådet meg innløsing. Og det vil jeg jo heller ikke. Min tanke er at siden skaden er kosmetisk (en bakdør er bulket godt inn men fungerer helt som den skal, en felg og dekk er oppskrapet og det er lakkskader på døren, bakskjerm og en liten del av støtfangeren, pluss ymse riper i plast og krom) kunne jeg heller fikset bilen så det hele så litt bedre ut, og la stedatter overta den. Betale ut siste rest av lån, og kjøpe ny bil. Så det blir å avvente til det er avgjort hvem som har skylden, så tar vi det derfra. Når jeg tenker meg om så var den skadesaken jeg hadde i Gjensidige utvilsomt motpartens skyld, mens i denne saken blir det litt frem og tilbake da det var i et flettefelt. Jeg mener det må være motparts feil, men motpart mener jo det samme, så da så. Tenk om jeg hadde giddet å montere opp bak-kameraet på dashcamen.... Kom på nå i dag at jeg faktisk har dashcam, men der var jo alt overskrevet. Jees... Jaja. Takk for interessante kommentarer. 2
Kakkelfant Skrevet søndag kl 21:15 Skrevet søndag kl 21:15 On 8/7/2025 at 7:43 PM, Habla Møberg said: Tenk om jeg hadde giddet å montere opp bak-kameraet på dashcamen.... Kom på nå i dag at jeg faktisk har dashcam, men der var jo alt overskrevet. Jees... Jaja. Meget bra tips, og de billigste (bare for å få bilde så man ser hva som skjer) koster omtrent 4/500 ish
Darkbill Skrevet mandag kl 17:45 Skrevet mandag kl 17:45 Om du har lån/pant i bilen vil forsikringsselskapet uansett ikke betale til deg, men direkte til panthaver; gitt at panthaver i det hele tatt godkjenner/tillater kontantutbetaling.
Habla Møberg Skrevet mandag kl 18:08 Forfatter Skrevet mandag kl 18:08 Kakkelfant skrev (20 timer siden): Meget bra tips, og de billigste (bare for å få bilde så man ser hva som skjer) koster omtrent 4/500 ish Ja, spesielt når man faktisk gidder å montere de, samt ha litt større minnekort enn 64GB 🫣🤣 Mitt er et 7Mai med parkerings-strømforsyning og kamera for bakvinduet. Bak-kameraet ligger trygt i esken ennå... Men frontkamera gjør en fin jobb. Ikke noe jeg merker i hverdagen (og derfor jeg glemte å ta ut minnekortet, bummer), når jeg nå sjekket minnekortet så er opptakene, også nattestid, helt ok. God optikk på disse. Tror det kostet 1.500.- i fjor.
Habla Møberg Skrevet mandag kl 18:10 Forfatter Skrevet mandag kl 18:10 Darkbill skrev (23 minutter siden): Om du har lån/pant i bilen vil forsikringsselskapet uansett ikke betale til deg, men direkte til panthaver; gitt at panthaver i det hele tatt godkjenner/tillater kontantutbetaling. Jojo, det er jo en problemstilling som ikke er relevant i dette tilfellet, men greit for rotehuer uten kontroll på finansene å bli opplyst om...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå