Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er "helårsdekk" uegnet for norske forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trulss skrev (2 minutter siden):

Det fungerer helt supert å kjøre med helårsdekk og samtidig avpasse farten etter forholdene.

Du svarte ikke på det jeg spurte om..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hansien skrev (4 minutter siden):

Du svarte ikke på det jeg spurte om..

Jeg kan ikke noe spørsmål i kommentaren din. Du kan forsøke å omformulere spørsmålet.

Skrevet
Trulss skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke noe spørsmål i kommentaren din. Du kan forsøke å omformulere spørsmålet.

Som du selv siterte ut, og en setning jeg avsluttet med et spørsmålstegn: image.png.08f5a58c513ff6c7fe60d26215aff592.png

• Liker 1
Skrevet
Hansien skrev (6 minutter siden):

Som du selv siterte ut, og en setning jeg avsluttet med et spørsmålstegn: image.png.08f5a58c513ff6c7fe60d26215aff592.png

Det er de som forsøker å rettferdiggjøre sitt kjøp av rådyre dekk dette handler om. Det er på en måte siste skritt i "kjøpsprosessen". 

Skrevet

Tycker man ska ha bra vinterdekk på vintern och bra sommardekk på sommaren men det går ända ikke att komma ifra att vilka dekk man trenger beror faktiskt väldigt mycket på hvor man bor och hvor, når och hur man kör bil.

Att låte bilen stå de dagarna det er riktigt glatt kan nog vara väldigt bra för sikkerheten för eksempel.

• Liker 1
Skrevet
Smule8o skrev (På 2.8.2025 den 3.32):

Michelin helårsdekk er dårligere sommerdekk enn de dårligste kinadekk:

https://www.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekktest-2024

Men som vinterdekk er de bare skikkelig dårlige:

https://www.naf.no/bilhold/dekk/vinterdekktest-2024

Dette er vel fasiten. Michelin helårsdekk som er ett av de beste helårsdekkene kommer som ventet dårlig ut mot både sommer og vinterdekk. Spesielt på vinter vil det være ett problem at grepet på is er veldig dårlig.

• Liker 1
Skrevet
Svein M skrev (2 minutter siden):

Dette er vel fasiten. Michelin helårsdekk som er ett av de beste helårsdekkene kommer som ventet dårlig ut mot både sommer og vinterdekk. Spesielt på vinter vil det være ett problem at grepet på is er veldig dårlig.

Om man lager for bra helårsdekk undergraver man sin egen bransje og halverer omsetningen. Man kan kanskje se mot andre produsenter som faktisk lager bra helårsdekk. Og så er det disse NAF-testene da som jeg ikke nødvendigvis stoler 100% på, men jeg er generelt skeptisk av meg til alle slike tester da man ikke aner i hvilken grad de er kjøpt og betalt.

Skrevet
3 minutes ago, Trulss said:

Om man lager for bra helårsdekk undergraver man sin egen bransje og halverer omsetningen. Man kan kanskje se mot andre produsenter som faktisk lager bra helårsdekk. Og så er det disse NAF-testene da som jeg ikke nødvendigvis stoler 100% på, men jeg er generelt skeptisk av meg til alle slike tester da man ikke aner i hvilken grad de er kjøpt og betalt.

Eller så kanske det finns fysiska och kemiska lover som gör att det er vansklig at lage ett bra helårsdekk. 

Underlagen er forskjelliga på vinter och på sommaren och samma gummi får forskjelliga egenskaper om det er -10 eller 25 grader. 

• Liker 3
Skrevet
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Eller så kanske det finns fysiska och kemiska lover som gör att det er vansklig at lage ett bra helårsdekk. 

Underlagen er forskjelliga på vinter och på sommaren och samma gummi får forskjelliga egenskaper om det er -10 eller 25 grader. 

Nettopp derfor er helårsdekk veldig bra for noe som ligger midt i mellom når det gjelder temperatur. Dekkene må også byttes dobbelt så ofte (gitt at man kjører like mye sommer som vinter) og da får man en fordel med ferske gummi.

Skrevet
1 minute ago, Trulss said:

Nettopp derfor er helårsdekk veldig bra for noe som ligger midt i mellom når det gjelder temperatur.  

Men alltså inte väldigt bra når det er -10 grader eller 25 grader. 

Förstår egentligen ikke vad du menar. Det er tekniskt vansklig, kanske omöjligt att, lage ett dekk som fungerar bra på vintern når det är kallt och fungerar bra på sommaren när det är varmt. 

Att dekken fungerar bra vid någon middel temperature ändrar inte på det. 

• Liker 2
Skrevet
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Men alltså inte väldigt bra når det er -10 grader eller 25 grader. 

Förstår egentligen ikke vad du menar. Det er tekniskt vansklig, kanske omöjligt att, lage ett dekk som fungerar bra på vintern når det är kallt och fungerar bra på sommaren när det är varmt. 

Att dekken fungerar bra vid någon middel temperature ändrar inte på det. 

Så hvordan skal man løse at folk kjører rundt på vinterdekk ved påsketider når det glohett og stekende sol ute?

Skrevet
Just now, Trulss said:

Så hvordan skal man løse at folk kjører rundt på vinterdekk ved påsketider når det glohett og stekende sol ute?

Er vel sällan 25 grader vid påske i områden där folk har kvar vinterdekken på bilen. 

Förstår vel inte heller denna gang vad det är du argumenterar folk. Man ska ikke köpa vinterdekk, som är bättre 99% på vintern og sommardekk, som är bättre 99% på sommaren för att 2% av årets dagar är det kompromissen som är bäst?

Ett problem med bra vinterdekk på sommaren er vel också att de slits väldigt mycket tror jag.

• Liker 2
Skrevet
fredrik2 skrev (21 minutter siden):

Er vel sällan 25 grader vid påske i områden där folk har kvar vinterdekken på bilen. 

Förstår vel inte heller denna gang vad det är du argumenterar folk. Man ska ikke köpa vinterdekk, som är bättre 99% på vintern og sommardekk, som är bättre 99% på sommaren för att 2% av årets dagar är det kompromissen som är bäst?

Ett problem med bra vinterdekk på sommaren er vel också att de slits väldigt mycket tror jag.

Helårsdekk er nok beste gummiblanding for temperaturer midt i mellom sommer og vinter. Og så er det jo dette jeg nevner med alder på dekkene.

Vinterdekk på sommeren gjør dekket fort slitt, og det er bra for å forhindre at de blir for gamle?

Jeg forstår ikke at du ikke forstår hva jeg mener når mindre enn 99% av dagene er høst og vår.

Skrevet
Dubious skrev (1 minutt siden):

Lenge vært vurdert i Norge. 

Vi har ikke engang påbudt bruk av vinterdekk om vinteren. (Kun påbudt for kjøretøy over 3500 kg)

Gudskjelov. Det er jo ikke nødvendig heller om man kun kjører på bar asfalt.

Skrevet (endret)
Trulss skrev (2 timer siden):

I Norge har vi to mønsterdybde krav, vinter; 3 mm og sommer 1,6 mm. Et piggfritt vinterhjul kan du altså kjøre med på sommer i Norge med sommerdekkenes mønsterdybde krav 1,6 mm.

Dekk og deres gummiblandingsforhold og hva gjelder temperaturer er vitenskap de lux. Et varmt sommerregn i heteperiode og piggfritt vinterdekk.. svisjj, så er du off. Dess varmere det er dess hardere blir gummien i vinterdekket og grepet dermed dårligere.

At man tar til i orde også her til land med forbud ser jeg faktisk seriøsiteten av. Så får jo du ha konspirasjonsteoriene dine i fred, om at dekkbransje/mafian manipulerer alt og alle.

Endret av Sovna
  • Liker 1
Skrevet
Sovna skrev (1 minutt siden):

I Norge har vi to mønsterdybde krav vinter; 3 mm og sommer 1,6 mm. Et piggfritt vinterhjul kan du altså kjøre med på sommer i Norge sommerdekkenes mønsterdybde krav 1,6 mm.

Dekk og deres gummiblandingsforhold og hva gjelder temperaturer er vitenskap de lux. Et varmt sommerregn i heteperiode og piggfritt vinterdekk.. svisjj, så er du off. Dess varmere det er dess hardere blir gummien i vinterdekket og grepet dermed dårligere.

At man tar til i orde også her til land med forbud ser jeg faktisk seriøsiteten av. Så får jo du ha konspirasjonsteoriene dine i fred, om at dekkbransje/mafian manipulerer alt og alle.

Det er vel krav til 3mm på vinterdekk selv om man kjører de på sommeren. Man er ikke svisj off om man kjører litt forsvarlig. Det er de som ikke har førerkort som mener dette, eller dekkforhandlere da selvsagt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke vurdert helårsdekk, men jeg har vurdert såkalt kontinentale vinterdekk. Rett og slett fordi jeg bor i en landsdel hvor det saltes fra 15 august til 15 mai til tross for at vi har maks 4 uker med snø.. Det er utrolig sjelden jeg befinner meg på snøføre, men stort sett på slaps hvis det er noe. Og på motorveien sklir trafikken avgårde i 110 hele vinteren. De siste jeg kjøpte ble riktignok skandinaviske dekk av typen Nordman. Bra mønster, gummien føltes myk og hadde ikke noe opplevelser med de sist vinter. Ble de da jeg fikk en god pris. Dekkselgerne synes jeg er hissige på å pushe kinadekk, men jeg antar det har noe med fortjeneste å gjøre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...