Mr.M Skrevet lørdag kl 13:02 Skrevet lørdag kl 13:02 https://www.nettavisen.no/sport/tar-grep-alle-kvinner-i-friidretts-vm-ma-gjennomga-gentest/s/5-95-2546111 ikke godt å si hva som evt. avdekkes, men forhåpentligvis resulterer det i mer rettferdige konkurranser. det er i Tokyo 13. september det går av stabelen https://no.wikipedia.org/wiki/VM_i_friidrett_2025 5
leticia Skrevet lørdag kl 13:06 Skrevet lørdag kl 13:06 https://www.vg.no/sport/i/lwqPky/amalie-iuel-maa-ta-gentest-for-aa-bevise-at-hun-er-kvinne Fullstendig latterlig at alle kvinner må gjøre dette, også de som har født barn. 3
fredrik2 Skrevet lørdag kl 13:09 Skrevet lørdag kl 13:09 3 minutes ago, Mr.M said: https://www.nettavisen.no/sport/tar-grep-alle-kvinner-i-friidretts-vm-ma-gjennomga-gentest/s/5-95-2546111 ikke godt å si hva som evt. avdekkes, men forhåpentligvis resulterer det i mer rettferdige konkurranser. det er i Tokyo 13. september det går av stabelen https://no.wikipedia.org/wiki/VM_i_friidrett_2025 Väldigt bra. Är rätt sikker på att det er mer en ett gentest och att gentesten er en screening. För de som ikke klarar den så gör man en mer detaljerad analys för att se hvis deras dsd er en fördel eller ikke. Tror ikke det kommer ske så mye men möjligt att de upptäcker noen med en dsd som inte får starta. Har i alla fall inte hört om noen som antagligen inte kommer klara testen som nu er aktiv. Caster Semanya med 2 OL guld och VM guld (tror jag) hade ikke fått vara med. 1 1
Salvesen. Skrevet lørdag kl 13:13 Skrevet lørdag kl 13:13 leticia skrev (6 minutter siden): https://www.vg.no/sport/i/lwqPky/amalie-iuel-maa-ta-gentest-for-aa-bevise-at-hun-er-kvinne Fullstendig latterlig at alle kvinner må gjøre dette, også de som har født barn. Trodde kvinner var for likhet jeg? Hva er problemet? Det er en liten test.. skal de tynne slippe dopingtest også da de åpenbart ikke er en boler? 2 2
fredrik2 Skrevet lørdag kl 13:14 Skrevet lørdag kl 13:14 (endret) 12 minutes ago, leticia said: https://www.vg.no/sport/i/lwqPky/amalie-iuel-maa-ta-gentest-for-aa-bevise-at-hun-er-kvinne Fullstendig latterlig at alle kvinner må gjøre dette, også de som har født barn. Meningslös vinkling. Det handlar om en test swap i munnen och är en enkel test. Mycket enklare att göra det för alla än att ta reda på vilka som har fött barn som väl ändå är ett fåtal. Fördelarna med testen är att biologiska kvinner kommer få en egen klasse vilket de faktiskt ikke har haft under en del år nu. Alla 3 medajörerna på 800 m i Rio hade ikke klarat denna testen och minst en av dem er biologisk far nu. edit: Kan lägga till att elit idrettskvinner och män redan har en massa speciell regler angående doping, som att de alltid ska vara tillgjänliga, melde in var de er och självklart tvingas till en massa doping tester att själva testen verkligen er en fillesak. Endret lørdag kl 13:20 av fredrik2 7
torbjornen Skrevet lørdag kl 13:18 Skrevet lørdag kl 13:18 leticia skrev (11 minutter siden): https://www.vg.no/sport/i/lwqPky/amalie-iuel-maa-ta-gentest-for-aa-bevise-at-hun-er-kvinne Fullstendig latterlig at alle kvinner må gjøre dette, også de som har født barn. Stakkar! Kva er problemet?
leticia Skrevet lørdag kl 13:29 Skrevet lørdag kl 13:29 fredrik2 skrev (6 minutter siden): Meningslös vinkling. Det handlar om en test swap i munnen och är en enkel test. Mycket enklare att göra det för alla än att ta reda på vilka som har fött barn som väl ändå är ett fåtal. Fördelarna med testen är att biologiska kvinner kommer få en egen klasse vilket de faktiskt ikke har haft under en del år nu. Alla 3 medajörerna på 800 m i Rio hade ikke klarat denna testen och minst en av dem er biologisk far nu. edit: Kan lägga till att elit idrettskvinner och män redan har en massa speciell regler angående doping, som att de alltid ska vara tillgjänliga, melde in var de er och självklart tvingas till en massa doping tester att själva testen verkligen er en fillesak. Fra artikkelen jeg la ved. Dette blir meningsløst. 👇 "Jeg forstår ikke hvorfor de skal bruke tid, penger, krefter på å teste mødre om dem er kvinner." Jeg er også imot "menn" som stiller i kvinne idrett, men jeg ser ikke helt poenget i å teste om mødre er kvinner. De enkelte lands forbund har nok ganske så god peiling på hvem som er mødre eller ikke. Jeg ser at testen kun trengtes å gjøres en gang, så greit nok. Men det er fremdeles bortkastet tid, penger og ressurser for å stadfeste noe som er så åpenbart. 2
Mr.M Skrevet lørdag kl 13:32 Forfatter Skrevet lørdag kl 13:32 leticia skrev (20 minutter siden): https://www.vg.no/sport/i/lwqPky/amalie-iuel-maa-ta-gentest-for-aa-bevise-at-hun-er-kvinne Fullstendig latterlig at alle kvinner må gjøre dette, også de som har født barn. bare husk at ikke alle land i verden er like omstendelige som Norge når det gjelder offentlige arkiv og helsejournaler. Enkelte eksotiske steder kan man sikkert kjøpe dokumenter på at man har født et barn. 5
leticia Skrevet lørdag kl 13:35 Skrevet lørdag kl 13:35 Mr.M skrev (1 minutt siden): bare husk at ikke alle land i verden er like omstendelige som Norge når det gjelder offentlige arkiv og helsejournaler. Enkelte eksotiske steder kan man sikkert kjøpe dokumenter på at man har født et barn. Det er et godt poeng 😀
fredrik2 Skrevet lørdag kl 13:35 Skrevet lørdag kl 13:35 2 minutes ago, leticia said: Fra artikkelen jeg la ved. Dette blir meningsløst. 👇 "Jeg forstår ikke hvorfor de skal bruke tid, penger, krefter på å teste mødre om dem er kvinner." Jeg er også imot "menn" som stiller i kvinne idrett, men jeg ser ikke helt poenget i å teste om mødre er kvinner. De enkelte lands forbund har nok ganske så god peiling på hvem som er mødre eller ikke. Jeg ser at testen kun trengtes å gjøres en gang, så greit nok. Men det er fremdeles bortkastet tid, penger og ressurser for å stadfeste noe som er så åpenbart. Nu är det ju IOF som ska kontrollera detta och de kan nog inte bara lita på att for eksempel ryssisk information er korrekt. Ja, jag tycker vinklingen i artikeln är helt meningslös och bara klickbait. Nu kommer förbundet med väldigt bra regler och man fokuserar på att testen måste göras på ett fåtal mammor. Vilket till och med antagligen i praktiken er enklare och billigare. 4
Mr.M Skrevet lørdag kl 13:59 Forfatter Skrevet lørdag kl 13:59 På lengre sikt bør det vel opprettes egne, samtidige konkurranse-grener i VM, for de som har DSD de er jo i utgangspunktet oppriktige, hardtarbeidene utøvere som ikke "kan noe for" den medisinske merkelappen de får tildelt. ta f.eks. indiske Dutee Chand, som kom fra fattige kår på landsbygda i India, og ofret mye svette & tårer for de medaljene hun fikk https://pelanginusantara.org/blog/2024/01/26/gaydar-feature-of-the-month-dutee-chand/ 1
fredrik2 Skrevet lørdag kl 14:08 Skrevet lørdag kl 14:08 Läste hele artikeln "Kristiansen forstår problemstillingen, men mener Coe må endre fokuset sitt. – Jeg synes det er mye annet man burde testet på utøvere og brukt mer energi på å ta dem som løper veldig veldig veldig fort og som absolutt ikke så er gode. Spesielt på lange løp, mener Kristiansen. – Jeg går utifra du snakker om doping.. – Ja, jeg snakker om doping. Jeg synes de burde tatt et mye større grep om det, enn at kanskje en og annen dukker opp med et gen de ikke skal ha, fortsetter Kristiansen." Tror hon hade haft en annan åsikt hvis hon löpte 800 m mellan 2009 och ca 2017. Hvorfor ska en föredetta kvinnlig friidrettslöpare sätta upp den problemstillingen når man kan göra båda sakerna samtidigt och då man faktiskt har problem med båda? 2
fredrik2 Skrevet lørdag kl 14:17 Skrevet lørdag kl 14:17 9 minutes ago, Mr.M said: På lengre sikt bør det vel opprettes egne, samtidige konkurranse-grener i VM, for de som har DSD de er jo i utgangspunktet oppriktige, hardtarbeidene utøvere som ikke "kan noe for" den medisinske merkelappen de får tildelt. ta f.eks. indiske Dutee Chand, som kom fra fattige kår på landsbygda i India, og ofret mye svette & tårer for de medaljene hun fikk https://pelanginusantara.org/blog/2024/01/26/gaydar-feature-of-the-month-dutee-chand/ De är så pass få att det knappast blir noe intressant. Nu er det vel också nästan bara i mindre utvecklade länder som man ibland missar att kvalifisera de med dsd rätt i ung ålder. Har tänkt på hvis en som Iman Khelif faktiskt har blivit lurad. Att folk runt henne har vetat vad som är tillfället innan hon visste det själv. De ser en ung boksare som lever som kvinna men med mer manlig fysiologi. Förstår att en dsd kan vara inblandad men bryr sig ikke. Nu har hon fått ett OL guld och en massa uppmärksamhet som jag tvivlar på att hon uppskattar trots att alla inblandade innan OL visste att hon hade en dsd och vad som kunde ske. Har de runt henne tagit en rationell beslutning om att delta eller ikke där allt för eller emot har diskuteras med alla inblandade eller har man mest sett möjligheten för ett guld till landet utan att tänke på konsekvenserna för Iman? 1
Mr.M Skrevet lørdag kl 14:31 Forfatter Skrevet lørdag kl 14:31 fredrik2 skrev (7 minutter siden): De är så pass få att det knappast blir noe intressant. Nu er det vel också nästan bara i mindre utvecklade länder som man ibland missar att kvalifisera de med dsd rätt i ung ålder. pr. nå er det tilsynelatende få personer, men det kan jo øke på med avdekkende tilfeller etterhvert, slik at det vil bli mulige å ha konkurranse i f.eks. 5-kamp/mangekamp øvelse, altså noe allsidig som kan passe de fleste?
likferd Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden On 8/2/2025 at 3:06 PM, leticia said: https://www.vg.no/sport/i/lwqPky/amalie-iuel-maa-ta-gentest-for-aa-bevise-at-hun-er-kvinne Fullstendig latterlig at alle kvinner må gjøre dette, også de som har født barn. Hvordan skal dommerene i friidrett på andre siden av kloden dokumentere at du har født et barn, og hvordan skal dette være enklere enn en swab test? 1 1
The Avatar Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Synes det er heilt greit at alle deltakarane skal testast sjølv om det tilsynelatande er unødig. Ved å behandle alle deltakarne likt så slepp friidrettsforbundet å måtte ta stilling til kven dei mistenker har SRY-genet, det er pårekneleg at det hadde blitt meir styr med den eine utøvaren som friidrettsforbundet tvinger til å avlegge gentest og opplever dette som stigmatiserande enn at det blir at Iuel også avlegger gentest til tross for at ho har født barn. Som det står i artikkelen så tek Iuel dette med stor ro og seier det ikkje koster henne noko å avlegge ein slik test. Det er også eit poeng at ved å gjere gentesten obligatorisk så er det heller ingen fare for korrupsjon der utøvarar som har SRY-genet bruker pengar og innflytelse til å få friidrettsforbundet til å teste nokon andre i staden for. Eg synes det er bra at ein forsøker å rydde litt opp for å gjere konkurransane meir rettferdige, samtidig så er eg litt usikker på eksakt kor grensane bør gå for å få konkurrere i kvinneklassen. Ved å innføre denne testen som målestokk så setter ein ei hard grense på at kvinnelege utøvarar må ha XX kromosom, og at Y kromosom utelukker deltaking. Når ein frå før har grenser for testosteron nivå og liknande, så meiner eg at det mest rettferdige (og kanskje også mest interessant for publikum) hadde vært å avvikle herre- og kvinneklasser og heller bruker andre biologisk inndeling alt etter idrettsgrein. Altså litt på same måte som at i boksing så deler ein inn kjønna i vektklasser slik at også korte menn kan hevde seg i eiga vektklasse og ikkje alltid bli slått ut av dei beste i super tungvekt klassa. I sprint så kan det nok være vel så interessent å ha ei oppdeling basert på beinlengde/høgde og ikkje berre på kjønn.
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden leticia skrev (På 2.8.2025 den 15.29): Fra artikkelen jeg la ved. Dette blir meningsløst. 👇 "Jeg forstår ikke hvorfor de skal bruke tid, penger, krefter på å teste mødre om dem er kvinner." Jeg er også imot "menn" som stiller i kvinne idrett, men jeg ser ikke helt poenget i å teste om mødre er kvinner. De enkelte lands forbund har nok ganske så god peiling på hvem som er mødre eller ikke. Jeg ser at testen kun trengtes å gjøres en gang, så greit nok. Men det er fremdeles bortkastet tid, penger og ressurser for å stadfeste noe som er så åpenbart. Men skal en bruke tid å ressurser på å sjekke at de faktisk fødet barnet? At det ikke er adoptert osv? Til hvilken hensikt? En gentest er vell kjapperre enn en covid test som tar 5 sekund? 2
herzeleid Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Salvesen. skrev (11 minutter siden): Men skal en bruke tid å ressurser på å sjekke at de faktisk fødet barnet? At det ikke er adoptert osv? Til hvilken hensikt? En gentest er vell kjapperre enn en covid test som tar 5 sekund? Ja jeg tror dette er et felt der en fort kan ‘spare seg til merarbeid’ gjennom lure løsninger som krever mye mer byråkrati og har flere smutthull.
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden herzeleid skrev (1 time siden): Ja jeg tror dette er et felt der en fort kan ‘spare seg til merarbeid’ gjennom lure løsninger som krever mye mer byråkrati og har flere smutthull. ja, problemet er folk. "vi" blir offended av altslags selv om det bare er en prosess for å gjøre ting bedre. Det er en skikkelig uting. "hvorfor skal jeg testes? Jeg står jo alltid når jeg tisser. JEG NEKTER!" 2
fredrik2 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Den där artikeln tror jag bara var klickbait och dålig journalistisk. Istället för att bara skriva att de har infört nya regler som verkar bra så ville de ha en negativ vinkling. Luel verkar ju knappt bry sig. Hvis man tenker igenom saken så är det klart enklast och sikkrest att testa mammorna istället för att samla in födselsattester, etc fra utövare fra alla världens länder på en massa forskjelliga språk och format. Att man testar alla och inte bara de någon får en misstanke om är en stor fördel med tanke på folks integritet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå