Gå til innhold

innfører krav om gentest før friidretts-VM i september

Mr.M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, Mr.M said:

https://www.nettavisen.no/sport/tar-grep-alle-kvinner-i-friidretts-vm-ma-gjennomga-gentest/s/5-95-2546111

ikke godt å si hva som evt. avdekkes, men forhåpentligvis resulterer det i mer rettferdige konkurranser.

det er i Tokyo 13. september det går av stabelen

https://no.wikipedia.org/wiki/VM_i_friidrett_2025

Väldigt bra. Är rätt sikker på att det er mer en ett gentest och att gentesten er en screening. För de som ikke klarar den så gör man en mer detaljerad analys för att se hvis deras dsd er en fördel eller ikke. 

Tror ikke det kommer ske så mye men möjligt att de upptäcker noen med en dsd som inte får starta. Har i alla fall inte hört om noen som antagligen inte kommer klara testen som nu er aktiv.  Caster Semanya med 2 OL guld och VM guld (tror jag) hade ikke fått vara med. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
12 minutes ago, leticia said:

https://www.vg.no/sport/i/lwqPky/amalie-iuel-maa-ta-gentest-for-aa-bevise-at-hun-er-kvinne

Fullstendig latterlig at alle kvinner må gjøre dette, også de som har født barn. 

Meningslös vinkling. Det handlar om en test swap i munnen och är en enkel test. 

Mycket enklare att göra det för alla än att ta reda på vilka som har fött barn som väl ändå är ett fåtal. 

Fördelarna med testen är att biologiska kvinner kommer få en egen klasse vilket de faktiskt ikke har haft under en del år nu. 

Alla 3 medajörerna på 800 m i Rio hade ikke klarat denna testen och minst en av dem er biologisk far nu. 

edit: Kan lägga till att elit idrettskvinner och män redan har en massa speciell regler angående doping, som att de alltid ska vara tillgjänliga, melde in var de er och självklart tvingas till en massa doping tester att själva testen verkligen er en fillesak.  

Endret av fredrik2
  • Liker 3
Skrevet
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Meningslös vinkling. Det handlar om en test swap i munnen och är en enkel test. 

Mycket enklare att göra det för alla än att ta reda på vilka som har fött barn som väl ändå är ett fåtal. 

Fördelarna med testen är att biologiska kvinner kommer få en egen klasse vilket de faktiskt ikke har haft under en del år nu. 

Alla 3 medajörerna på 800 m i Rio hade ikke klarat denna testen och minst en av dem er biologisk far nu. 

edit: Kan lägga till att elit idrettskvinner och män redan har en massa speciell regler angående doping, som att de alltid ska vara tillgjänliga, melde in var de er och självklart tvingas till en massa doping tester att själva testen verkligen er en fillesak.  

Fra artikkelen jeg la ved. Dette blir meningsløst. 👇

"Jeg forstår ikke hvorfor de skal bruke tid, penger, krefter på å teste mødre om dem er kvinner."

Jeg er også imot "menn" som stiller i kvinne idrett, men jeg ser ikke helt poenget i å teste om mødre er kvinner. 

De enkelte lands forbund har nok ganske så god peiling på hvem som er mødre eller ikke. 

Jeg ser at testen kun trengtes å gjøres en gang, så greit nok. Men det er fremdeles bortkastet tid, penger og ressurser for å stadfeste noe som er så åpenbart.  

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (20 minutter siden):

https://www.vg.no/sport/i/lwqPky/amalie-iuel-maa-ta-gentest-for-aa-bevise-at-hun-er-kvinne

Fullstendig latterlig at alle kvinner må gjøre dette, også de som har født barn. 

bare husk at ikke alle land i verden er like omstendelige som Norge når det gjelder offentlige arkiv og helsejournaler. Enkelte eksotiske steder kan man sikkert kjøpe dokumenter på at man har født et barn.

• Liker 3
Skrevet
Mr.M skrev (1 minutt siden):

bare husk at ikke alle land i verden er like omstendelige som Norge når det gjelder offentlige arkiv og helsejournaler. Enkelte eksotiske steder kan man sikkert kjøpe dokumenter på at man har født et barn.

Det er et godt poeng 😀

Skrevet
2 minutes ago, leticia said:

Fra artikkelen jeg la ved. Dette blir meningsløst. 👇

"Jeg forstår ikke hvorfor de skal bruke tid, penger, krefter på å teste mødre om dem er kvinner."

Jeg er også imot "menn" som stiller i kvinne idrett, men jeg ser ikke helt poenget i å teste om mødre er kvinner. 

De enkelte lands forbund har nok ganske så god peiling på hvem som er mødre eller ikke. 

Jeg ser at testen kun trengtes å gjøres en gang, så greit nok. Men det er fremdeles bortkastet tid, penger og ressurser for å stadfeste noe som er så åpenbart.  

Nu är det ju IOF som ska kontrollera detta och de kan nog inte bara lita på att for eksempel ryssisk information er korrekt. 

Ja, jag tycker vinklingen i artikeln är helt meningslös och bara klickbait. 

Nu kommer förbundet med väldigt bra regler och man fokuserar på att testen måste göras på ett fåtal mammor. Vilket till och med antagligen i praktiken er enklare och billigare.  

• Liker 2
Skrevet

På lengre sikt bør det vel opprettes egne, samtidige konkurranse-grener i VM, for de som har DSD

de er jo i utgangspunktet oppriktige, hardtarbeidene utøvere som ikke "kan noe for" den medisinske merkelappen de får tildelt.

ta f.eks. indiske Dutee Chand, som kom fra fattige kår på landsbygda i India, og ofret mye svette & tårer for de medaljene hun fikk

https://pelanginusantara.org/blog/2024/01/26/gaydar-feature-of-the-month-dutee-chand/

• Liker 1
Skrevet

Läste hele artikeln

"Kristiansen forstår problemstillingen, men mener Coe må endre fokuset sitt.

– Jeg synes det er mye annet man burde testet på utøvere og brukt mer energi på å ta dem som løper veldig veldig veldig fort og som absolutt ikke så er gode. Spesielt på lange løp, mener Kristiansen.

– Jeg går utifra du snakker om doping..

– Ja, jeg snakker om doping. Jeg synes de burde tatt et mye større grep om det, enn at kanskje en og annen dukker opp med et gen de ikke skal ha, fortsetter Kristiansen."

Tror hon hade haft en annan åsikt hvis hon löpte 800 m mellan 2009 och ca 2017.

Hvorfor ska en föredetta kvinnlig friidrettslöpare sätta upp den problemstillingen når man kan göra båda sakerna samtidigt och då man faktiskt har problem med båda? 

• Liker 1
Skrevet
9 minutes ago, Mr.M said:

På lengre sikt bør det vel opprettes egne, samtidige konkurranse-grener i VM, for de som har DSD

de er jo i utgangspunktet oppriktige, hardtarbeidene utøvere som ikke "kan noe for" den medisinske merkelappen de får tildelt.

ta f.eks. indiske Dutee Chand, som kom fra fattige kår på landsbygda i India, og ofret mye svette & tårer for de medaljene hun fikk

https://pelanginusantara.org/blog/2024/01/26/gaydar-feature-of-the-month-dutee-chand/

De är så pass få att det knappast blir noe intressant. Nu er det vel också nästan bara i mindre utvecklade länder som man ibland missar att kvalifisera de med dsd rätt i ung ålder. 

Har tänkt på hvis en som Iman Khelif faktiskt har blivit lurad. Att folk runt henne har vetat vad som är tillfället innan hon visste det själv. De ser en ung boksare som lever som kvinna men med mer manlig fysiologi. Förstår att en dsd kan vara inblandad men bryr sig ikke.

Nu har hon fått ett OL guld och en massa uppmärksamhet som jag tvivlar på att hon uppskattar trots att alla inblandade innan OL visste att hon hade en dsd och vad som kunde ske. Har de runt henne tagit en rationell beslutning om att delta eller ikke där allt för eller emot har diskuteras med alla inblandade eller har man mest sett möjligheten för ett guld till landet utan att tänke på konsekvenserna för Iman?

Skrevet
fredrik2 skrev (7 minutter siden):

De är så pass få att det knappast blir noe intressant. Nu er det vel också nästan bara i mindre utvecklade länder som man ibland missar att kvalifisera de med dsd rätt i ung ålder.

pr. nå er det tilsynelatende få personer, men det kan jo øke på med avdekkende tilfeller etterhvert, slik at det vil bli mulige å ha konkurranse i f.eks. 5-kamp/mangekamp øvelse, altså noe allsidig som kan passe de fleste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...