obygda Skrevet 2. august Skrevet 2. august Salvesen. skrev (30 minutter siden): Man kan ikke erstatte ‘alle’ folk med maskiner og la alle pengene gå til promillen. Jeg har sett dette skje siden 2013 nå. Aner ikke hvor mange tusen folk som har blitt erstattet av roboter der pengene går rett i lomma på eierene. Det er ugreit. Men hva kan man gjøre da? Å innføre maskinskatt vil få Norge,nok en gang,til å fremstå som et veldig ustabilt demokrati der lover og skatteregler endres fortløpende. Jeg er enig med deg at vi har sett en trend der maskiner erstatter mennesker og at de som eier maskinene blir stadig rikere. Nå står vi foran nok en revolusjon der hjernekapasitet vil erstattes av maskiner. Mange som f.eks arbeider innen ulike ingeniørfag og analyse vil gradvis bli faset ut og må finne seg andre oppgaver. I Kina har vi i dag såkalte "sorte" fabrikker der produksjonen går 24/7 uten mennesker..man kaller det sorte fabrikker fordi man ikke har på noe lys..det har jo ingen hensikt. Å innføre skatt på maskiner vil jo skremme bort alle investorer..så det fremstår heller ikke som en løsning. Jeg føler vi som nasjon dyttes tilbake til føydalsamfunnet gjennom overnasjonale lover og regler,som f.eks energipakkene i EU,som i praksis gir enklere tilgang til våre naturressurser for internasjonale investorer. Videre forskjellsbehandler vi norske og internasjonale eiere gjennom formueskatten. Jeg tror datasentere plassert rett inn i stikkontakten i den norske naturen uten noen form for nasjonale reguleringer på hvordan energien skal forvaltes...er total galskap for Norge og befolkningen. Jeg sier dette som borgerlig velger..ikke Rødt. Men det eneste politiske partiet i Norge som ser det samme som jeg er jo Rødt. Norge er i ferd med å bli en nasjon med ladeplugger og råvarer til verdens rikeste. Vi blir trolig regelrett ranet og tømt for naturressurser...og de som får regningen og betaler prisen blir jo i høy grad landets befolkning... 1
Neptun1 Skrevet 2. august Skrevet 2. august Simen1 skrev (18 timer siden): Jeg siterer dette igjen fordi jeg har laget noen langsiktige grafer som viser hvor fort utviklingen har gått. Første graf viser brutto forbruk og netto eksport på toppen. De to stablede søylene utgjør til sammen vår totale produksjon. De blå toppene siste 13 år (unntatt 2019 som gikk ca i 0), så har vi hatt et økende overskudd til tross for at bruttoforbruket også har økt. Overskuddet er relativt jevnt høyt med 10-20 TWh per år, med en økende trend. Vi må helt tilbake til 2010 for å finne et nevneverdig underskudd på -7,5 TWh. Da er det veldig bra at vi har kunnet sikre lys i lampene og drift i sykehusene våre hele året takket være kabler og kraft fra utlandet. Det var dyrt til tider men det var sabla bra at Norge surret og gikk nokså normalt selv om vi hadde ca 3 ukers forbruk underskudd det året. Den andre grafen jeg vil vise deg handler kun om produksjon, rettere hvilke kraftkilder som har stått for den økte kraftproduksjonen. Økningene stammer fra både vindkraft, vannkraft og varmekraft (gass, kull, diesel). Vindkrafta (gul) er altså en stor del av kraftøkningen de siste årene, mens varmekraft fikk et hopp i en anstrengt periode (gasskraft). At solkraft ser ut til å glimre med sitt fravær skyldes at det ikke monner. Toppårene 2023 og 2024 hadde bare hhv 165 og 251 GWh solkraft. Hvis man myser ekstra godt så ser man at faktisk gir en grønn pixel helt nederst på søylene for begge de to årene. ja, alt dette er jo fakta og således lett å forholde seg til. Eneste jeg er uenig i er byggingen av vindmøller som er en ustabil strømforsyning, kostbar, raserer naturen genererer støy til folk som bor i nærheten. Om vi ikke skal bygge ut mer vannkraft eller effektuere eksisterende kraftstasjoner så vil jeg ha kjernekraftverk i Norge. 1
Neptun1 Skrevet 2. august Skrevet 2. august obygda skrev (7 timer siden): Det er tydeligvis mange rare tanker om dette anlegget. Men realistisk sett vil det knapt nok være en eneste ansatt forsker,ingeniør eller annen høyt utdannet person bosatt i Narvik området med fysisk arbeidsplass på dette anlegget. Det er ikke slik dette fungerer. De som bruker dette anlegget vil fysisk sitte over hele verden. Kanskje arbeider KI kapasiteten med å utvikle nye våpen for Israel eller erstatter et analysemiljø i London..Modellene vil uansett bli matet med data som ikke har noen kobling til Narvik. Man må slutte å være så forbaska blind og naiv og tro at dette anlegget vil bringe arbeidsplasser med høy kompetanse og drive regionen fremover med mennesker fra lokalmiljøet. Vi snakker om et datasenter med mye maskinvare som sluker strøm og er koblet på verden via fiber..Det kommer ingen strøm av mennesker pendlende til dette anlegget for å arbeide eller drive forskning. Der ble faktisk først omtalt som fabrikk. (mange arbeidsplasser, jippi) Når jeg ser på vyene i denne saken, så vil jeg mest gråte. Det er akkurat slik du skriver - og at nå må vi bli med på å forme fremtidens teknologi, nå går toget, slutt å være sidrompa og negative. Alt dette er feil, Aker og de andre eierne er kun ute etter å bli rike (ikke tilføre byen noe). Eneste de er interessert i fra Narvik er billig tomt og billig fastprisavtale på stabil strøm. Samt kvitte seg med avfall og spillvann. Det siste blir Narviks ansvar, uten betaling. Narvik er ikke alene om å ha naiv ordfører, de finnes mange steder i Norge. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/B0EgP9/full-stoette-til-nytt-datasenter-ser-absolutt-ingen-utfordringer
Salvesen. Skrevet 2. august Skrevet 2. august obygda skrev (39 minutter siden): Men hva kan man gjøre da? Å innføre maskinskatt vil få Norge,nok en gang,til å fremstå som et veldig ustabilt demokrati der lover og skatteregler endres fortløpende. Jeg er enig med deg at vi har sett en trend der maskiner erstatter mennesker og at de som eier maskinene blir stadig rikere. Nå står vi foran nok en revolusjon der hjernekapasitet vil erstattes av maskiner. Mange som f.eks arbeider innen ulike ingeniørfag og analyse vil gradvis bli faset ut og må finne seg andre oppgaver. I Kina har vi i dag såkalte "sorte" fabrikker der produksjonen går 24/7 uten mennesker..man kaller det sorte fabrikker fordi man ikke har på noe lys..det har jo ingen hensikt. Å innføre skatt på maskiner vil jo skremme bort alle investorer..så det fremstår heller ikke som en løsning. Jeg føler vi som nasjon dyttes tilbake til føydalsamfunnet gjennom overnasjonale lover og regler,som f.eks energipakkene i EU,som i praksis gir enklere tilgang til våre naturressurser for internasjonale investorer. Videre forskjellsbehandler vi norske og internasjonale eiere gjennom formueskatten. Jeg tror datasentere plassert rett inn i stikkontakten i den norske naturen uten noen form for nasjonale reguleringer på hvordan energien skal forvaltes...er total galskap for Norge og befolkningen. Jeg sier dette som borgerlig velger..ikke Rødt. Men det eneste politiske partiet i Norge som ser det samme som jeg er jo Rødt. Norge er i ferd med å bli en nasjon med ladeplugger og råvarer til verdens rikeste. Vi blir trolig regelrett ranet og tømt for naturressurser...og de som får regningen og betaler prisen blir jo i høy grad landets befolkning... Jeg tenker ikke Norge, jeg tenker det bør gjøres på nasjonalt plan. jeg har stort sett jobbet i utlandet innenfor dette. men det krever såklart at nasjoner går sammen, og det kommer alltid til å være avvik/skatteparadis osv.
obygda Skrevet 2. august Skrevet 2. august Neptun1 skrev (18 minutter siden): Der ble faktisk først omtalt som fabrikk. (mange arbeidsplasser, jippi) Når jeg ser på vyene i denne saken, så vil jeg mest gråte. Det er akkurat slik du skriver - og at nå må vi bli med på å forme fremtidens teknologi, nå går toget, slutt å være sidrompa og negative. Alt dette er feil, Aker og de andre eierne er kun ute etter å bli rike (ikke tilføre byen noe). Eneste de er interessert i fra Narvik er billig tomt og billig fastprisavtale på stabil strøm. Samt kvitte seg med avfall og spillvann. Det siste blir Narviks ansvar, uten betaling. Narvik er ikke alene om å ha naiv ordfører, de finnes mange steder i Norge. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/B0EgP9/full-stoette-til-nytt-datasenter-ser-absolutt-ingen-utfordringer Vi styres mange steder av idioter uten analytiske evner...personer som ofte ikke klarer å se mer enn ett steg fremover i tid...Politikeres viktigste egenskap burde være analytiske evner for å bygge stein på stein for det samfunnet de drømmer om å skape. Kortsiktig profitt , spesielt for egen lommebok, er livsfarlig å kikke til..... Dersom kompasset peker en vei og man går selvsikkert i en annen vei fordi man ikke vet bedre...vel da havner man på feil spor rett og slett...
obygda Skrevet 2. august Skrevet 2. august Salvesen. skrev (Akkurat nå): Jeg tenker ikke Norge, jeg tenker det bør gjøres på nasjonalt plan. jeg har stort sett jobbet i utlandet innenfor dette. men det krever såklart at nasjoner går sammen, og det kommer alltid til å være avvik/skatteparadis osv. Ja - hadde det vært mulig å få til - så absolutt..Jeg kan derimot ikke se at det er mulig..faktisk peker alle piler feil vei når personer som f.eks Trump bare vil ha raske penger til egen konto og ønsker å bruke makt og uvett slik at den som har de største våpnene i verden skal vinne frem med sine ønsker....Vi er i ferd med å bli totalt overkjørt av internasjonale interesser der utenlandske kapitalinteresser forsyner seg grovt.....
PosteMonopolet Skrevet 2. august Skrevet 2. august Neptun1 skrev (15 minutter siden): Der ble faktisk først omtalt som fabrikk. (mange arbeidsplasser, jippi) Når jeg ser på vyene i denne saken, så vil jeg mest gråte. Det er akkurat slik du skriver - og at nå må vi bli med på å forme fremtidens teknologi, nå går toget, slutt å være sidrompa og negative. Alt dette er feil, Aker og de andre eierne er kun ute etter å bli rike (ikke tilføre byen noe). Eneste de er interessert i fra Narvik er billig tomt og billig fastprisavtale på stabil strøm. Samt kvitte seg med avfall og spillvann. Det siste blir Narviks ansvar, uten betaling. Narvik er ikke alene om å ha naiv ordfører, de finnes mange steder i Norge. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/B0EgP9/full-stoette-til-nytt-datasenter-ser-absolutt-ingen-utfordringer En veldig stor datamskin er ikke det same som en fabrikk. Tipper det har skjedd en forferdelig misforståelse mellom Aker og politikerene som ingen kommer til å innrømme. 4
trikola Skrevet 2. august Skrevet 2. august (endret) 4 hours ago, Salvesen. said: Man må åpenbart skatte maskinene når de overtar. At roboter ikke skattes allerede er ganske sykt egentlig. Promillen blir stadig rikere. Og det første land som skatter robotene kan se langt etter nye fabrikker. Når ansatte-forhold som lønn, kompetanse, arbeidsgiverskatter faller bort som argumenter ved lokaliseringsvalg blir den lokale prisen for andre innsatsfaktorer (energi f.eks. !) og nærhet til markeder viktig. Kan Norge hevde seg på noe av dette? Som jeg ha nevnt før 1-2 ganger: et datasenter kunne fint plasseres i en orbitalbane med solskinn på panelene 365/24 - energien er der, resten er trådløs data opp/ned. Endret 2. august av trikola 1
Cervinus Skrevet 2. august Skrevet 2. august (endret) On 7/31/2025 at 7:50 PM, Simen1 said: Men jeg reagerer på at det jeg oppfatter som et problem overhodet ikke har vært framme i debatten en gang. Det er at den verdiskapningen som skal skje i denne fabrikken mest sannsynlig vil snyte Norge fullstendig for skatt. At all verdiskapning skal regnes som skapt i et skatteparadis og unndras all normal selskapsbeskatning i Norge. Dette vil jo være et formidabelt ran av norske naturressurser og areal. Det er helt vanvittig om vi skal tillate slikt skattesnyteri på Norsk jord. Dette er en syk misoppfatning. Hvis vi ønsker å tiltrekke oss investeringer må vi ikke gjøre som EU å skattlegge amerikanske bedrifter sinnsykt slik at de trekker seg ut av Europa. Det er også en av grunnene til at Trump vant valget … samt tolltullet. Vi må ikke gjøre som Venezuella som kastet ut alle utenlandske selskaper fordi at de ikke «skulle tjene seg rike på deres naturressurser…» - se hvordan det gikk… I Norge er det innført alle slags skatter siste årene. Støre lyver og sier at de ikke har økt skattene, men bare utbytteskatten ble økt to år på rad og er nå 38%. Aksjebeskatningen har doblet seg med dagens regjering. Aksjebeskatningen er nå over 51 %. Det gir liten gulrot for å skape noe og det lønner seg mer å bygge på huset enn å investere i norsk næringsliv. Er nok også en del av forklaringene på at en del emisjoner, i store selskap, siste par årene har gått til "skampris" eller der lovende teknologi ikke har fått finansiering og flere selskap har gått konkurs og eksisterende eiere har tapt mye. Grunnerenteskatt på vannkraft, havbruk og laks. Formuesskatten er økt Utbytteskatten er økt. Klima, miljø og bilrelaterte avgifter er økt Toll er økt Næringsbeskatning er økt Exitskatt osv. Masse andre løgner i denne tråden også, som at datsenter ikke skaper arbeidsplasser. Det skaper enorme ringvirkninger for lokalsamfunnet. Det er alltid noe som trenger vedlikehold og må byttes ut på et datasenter. https://www.fjt.no/nyheter/i/4zzB2q/dryp-pa-fleire-titals-lokale-verksemder Endret 2. august av Cervinus 1
Neptun1 Skrevet 2. august Skrevet 2. august Simen1 skrev (8 timer siden): Aksel Braaen Sterri slår inn åpne dører i DN. Jeg mistenker at han gjør det for å spinne opp et politisk poeng, som sikkert de dummeste biter på. Alle andre har for lengst forstått at datasenteret ikke vil bringe høyt kompetente arbeidsplasser fysisk til Narvik. Det var aldri planen og det kan jeg ikke se at noen har forsøkt å selge det inn heller. Det er en stråmann og åte fra Sterri, som dumme mennesker vil sluke med krok og snøre. Sterri bruker disse som nyttige idioter for å motarbeide datasenteret. Sterri har en agenda og dere blir brukt. Kan love deg at det er arbeidsplasser og "fremtiden" ordførere, rådmenn og kommunestyrene i Norge selger inn for å få vedtatt utbygging i deres kommune. De var stolte i Narvik over hva de hadde "fått til". Selvfølgelig vet opplyste innbyggere bedre, men de utgjør knapt halvparten av befolkningen. Resten stråler. Vel, vi får se om de fortsatt stråler når det eneste innbyggerne i NO4 'oppnår' er kraftig økt strømpris på grunn av politikervedtak om Melkøya og datasenter i Narvik. Et annet aspekt er Røkke som man skulle tro selv de mest sendrektige hadde fått med seg er kryptonitt for distriktene. Spør bare Finnmark der en lang rekke kommuner med AP ordførere ga bort fisken i bytte mot arbeidsplasser. Ja takk sa Røkke og tok fisken med seg. Ordfører i Narvik er også fra AP.
PosteMonopolet Skrevet 2. august Skrevet 2. august Cervinus skrev (46 minutter siden): Støre lyver og sier at de ikke har økt skattene, men bare utbytteskatten ble økt to år på rad og er nå 38%. Aksjebeskatningen har doblet seg med dagens regjering. Aksjebeskatningen er nå over 51 %. Enig, dette er en sur skatteøkning for oss småsparere. Er det noen partier som vil senke denne skatten igjen? 1
obygda Skrevet 2. august Skrevet 2. august Cervinus skrev (56 minutter siden): Dette er en syk misoppfatning. Hvis vi ønsker å tiltrekke oss investeringer må vi ikke gjøre som EU å skattlegge amerikanske bedrifter sinnsykt slik at de trekker seg ut av Europa. Det er også en av grunnene til at Trump vant valget … samt tolltullet. Vi må ikke gjøre som Venezuella som kastet ut alle utenlandske selskaper fordi at de ikke «skulle tjene seg rike på deres naturressurser…» - se hvordan det gikk… I Norge er det innført alle slags skatter siste årene. Støre lyver og sier at de ikke har økt skattene, men bare utbytteskatten ble økt to år på rad og er nå 38%. Aksjebeskatningen har doblet seg med dagens regjering. Aksjebeskatningen er nå over 51 %. Det gir liten gulrot for å skape noe og det lønner seg mer å bygge på huset enn å investere i norsk næringsliv. Er nok også en del av forklaringene på at en del emisjoner, i store selskap, siste par årene har gått til "skampris" eller der lovende teknologi ikke har fått finansiering og flere selskap har gått konkurs og eksisterende eiere har tapt mye. Grunnerenteskatt på vannkraft, havbruk og laks. Formuesskatten er økt Utbytteskatten er økt. Klima, miljø og bilrelaterte avgifter er økt Toll er økt Næringsbeskatning er økt Exitskatt osv. Masse andre løgner i denne tråden også, som at datsenter ikke skaper arbeidsplasser. Det skaper enorme ringvirkninger for lokalsamfunnet. Det er alltid noe som trenger vedlikehold og må byttes ut på et datasenter. https://www.fjt.no/nyheter/i/4zzB2q/dryp-pa-fleire-titals-lokale-verksemder Under bygge perioden så blir det arbeidsplasser..men så forsvinner det aller,aller meste. 1
Neptun1 Skrevet 2. august Skrevet 2. august Cervinus skrev (1 time siden): Dette er en syk misoppfatning. Hvis vi ønsker å tiltrekke oss investeringer må vi ikke gjøre som EU å skattlegge amerikanske bedrifter sinnsykt slik at de trekker seg ut av Europa. Det er også en av grunnene til at Trump vant valget … samt tolltullet. Vi må ikke gjøre som Venezuella som kastet ut alle utenlandske selskaper fordi at de ikke «skulle tjene seg rike på deres naturressurser…» - se hvordan det gikk… I Norge er det innført alle slags skatter siste årene. Støre lyver og sier at de ikke har økt skattene, men bare utbytteskatten ble økt to år på rad og er nå 38%. Aksjebeskatningen har doblet seg med dagens regjering. Aksjebeskatningen er nå over 51 %. Det gir liten gulrot for å skape noe og det lønner seg mer å bygge på huset enn å investere i norsk næringsliv. Er nok også en del av forklaringene på at en del emisjoner, i store selskap, siste par årene har gått til "skampris" eller der lovende teknologi ikke har fått finansiering og flere selskap har gått konkurs og eksisterende eiere har tapt mye. Grunnerenteskatt på vannkraft, havbruk og laks. Formuesskatten er økt Utbytteskatten er økt. Klima, miljø og bilrelaterte avgifter er økt Toll er økt Næringsbeskatning er økt Exitskatt osv. Masse andre løgner i denne tråden også, som at datsenter ikke skaper arbeidsplasser. Det skaper enorme ringvirkninger for lokalsamfunnet. Det er alltid noe som trenger vedlikehold og må byttes ut på et datasenter. https://www.fjt.no/nyheter/i/4zzB2q/dryp-pa-fleire-titals-lokale-verksemder Beklager, men her er du på tyttebærtur. Diskusjonen omhandler ikke de skadelige skatteøkningene fra Støre-regjeringen men om hvilke virksomheter vi ønsker skal etablere seg i kommunene - som kommer innbyggerne til gode. - i form av industriell utnyttelse av vannkraften eller annen virksomhet som skaper gode arbeidsplasser som gir en verdi for kommunen og fylket. Ikke kun knapper og glansbilder for å gi så mye. Nå må vi slutte å unnskylde for å være til og bare forære til utlendinger som ønsker å etablere seg med tilgjengelig og billig infrastruktur, mens arbeidsplassene befinner seg i utlandet - og følgelig utbyttet også. 1
Cervinus Skrevet 2. august Skrevet 2. august 10 minutes ago, Neptun1 said: Ikke kun knapper og glansbilder for å gi så mye. Nå må vi slutte å unnskylde for å være til og bare forære til utlendinger som ønsker å etablere seg med tilgjengelig og billig infrastruktur, mens arbeidsplassene befinner seg i utlandet - og følgelig utbyttet også. Helt fair å diskutere det, men de får det til andre plasser, selv med utenlandske eiere, her det kommer de lokale til gode: https://www.facebook.com/permalink.php/?story_fbid=945105847636376&id=100064109075017 Det er jo selvsagt fint med eiere fra Norge og nok kraft må være på plass, men her i Norge er det mye nei. Nei, til vindkraft, nei til vannkraft, nei til oppdrett, nei til olje, nei til gruvedrift - nei til datasenter osv. (spesielt om det er noe som lukter av privat der en eller noen teoretisk kan tjene noen kroner, eller gud forby bli rik). 2
Cervinus Skrevet 2. august Skrevet 2. august 3 hours ago, PosteMonopolet said: Enig, dette er en sur skatteøkning for oss småsparere. Er det noen partier som vil senke denne skatten igjen? Hørte en politiker fra venstre snakke om lavere utbytteskatt - venstre er også et bra parti for næringslivet, men fant ikke noe i partiprogrammet. Mulig Høyre, men drar vel ikke velgere å nevne noe slikt. FRP tipper jeg vil fokusere på formuesskatten. Utbytteskatten er en skatt som ikke rammer politikerne (de kan ikke eie aksjer) og den rammer heller ikke finansjournalister (som heller ikke kan eie aksjer). Den rammer mest småsparere, ja: https://www.nrk.no/norge/har-okt-aksjeskatten-med-20-prosent_-_-rammer-smasparerne-hardere-enn-rikingene-1.16144543 Vil vi ha norske eiere bør denne skatten ned ... (Selv Oslo Børs består vel av en stor del utenlandske eiere nå - 40 %?) 2
Simen1 Skrevet 7. august Skrevet 7. august NRK: Skal bruke like mye strøm som 110.000 hus – gir 400 jobber i retur Sitat Prosjektet vil generere 4000 årsverk under utbygging og 400 årsverk under drift, med 250 direkte jobber i Narvik. Datasenteret skal bruke 230 MW 230 MW og 250 direkte jobber + 150 indirekte høres nå ut som et et middelsstort norsk smelteverk. Personlig lurer jeg mer på hvor mye verdiskapning (kr) datasenteret vil gi Norge, enn antall arbeidsplasser. Også legger jeg merke til ordbruken, årsverk. Da blir jo neste spørsmål hvor mange år disse årsverkene skal fordeles utover på? 400 årsverk fordelt utover 20 år blir jo ikke mer enn stusselige 20 per år. 2
agvg Skrevet 7. august Skrevet 7. august obygda skrev (På 31.7.2025 den 23.47): Det er småpenger du prater om her - de virkelige store inntektene vil jo komme fra det de genererer av tjenester..men disse inntektene vil jo aldri skatteetaten se. Jeg fant en lenke her som forteller hvor mye facebook og google betaler i skatt vs dagbladet : https://www.nrk.no/norge/dagbladet-betaler-mer-i-skatt-til-norge-enn-facebook-1.16937635 Dette er vel mer malen for hvordan slike selskaper kan operere dessverre... Dagbladet burde betale minst 500 prosent, ett brukt dopapir er mer verdifullt en dagbladet 365 dager i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå