Gå til innhold

Aker har signert milliardavtale om bygging av KI-fabrikk i Narvik

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

ra sånne som meg og deg. Du kan jo stille opp som et godt forbilde og logge deg ut både herfra og fra andre digitale tjenester og apper du bruker. :p

Nei, det er det ikke. Disse sentrene skal ikke drifte domener.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, HF- said:

Det kan føre til litt verdiskaping 

"Verdiskapning" har blitt et slipp-ut-av-fengsel-kort, som benyttes til å rettferdiggjøre alt mulig rart, uten bevis. 

Skrevet
HF- skrev (36 minutter siden):

I følge nve var 2010 sist vi hadde tørrår, dvs utnyttbart tilsig under 106 tWh 

ja, stemmer var i 2010. Husket feil.
Det var her i Midt-Norge det var problemer på grunn av tørt og kaldt vær men også manglende overføringskapasitet i Norge.
Da kom strømutveksling med Sverige til sin rett.
Men huttetu så dyr strømmen  var den vinteren.

• Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (12 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Disse sentrene skal ikke drifte domener.

Jo, det er det. Datasentre drifter tjenester som vanlige folk som jeg og deg bruker, inkludert domener, facebook, søkemotorer, ChatGPT, NRK nett-TV, Altinn og veldig veldig mye annet. Les gjerne det famøse innlegget som vi diskuterer en gang til:

• Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (17 minutter siden):

"Verdiskapning" har blitt et slipp-ut-av-fengsel-kort, som benyttes til å rettferdiggjøre alt mulig rart, uten bevis. 

Jeg synes siste avsnitt i linken til @trn100 beskrev det veldig bra:

Sitat

Til slutt, en bærekraftig innovasjonspolitikk vil kreve en sterkere kultur for gründere og innovasjon. Vi må belønne risikotaking, feire suksesshistorier og tilrettelegge for flere møteplasser mellom gründere, forskere og investorer. Det handler ikke om å beskatte ikke-realiserte verdier og exitskatt, men å tiltrekke seg gründere som vil bygge fremtiden. Dette dreier seg ikke bare om politikk, men om å bygge en nasjonal stolthet rundt det å skape noe nytt. Vi må finne tilbake til de moderne utgavene av Vebjørn Tandberg, Bjørn Kjos, Tore og Petter Planke, Willy Simonsen og Sam Eyde.

Vi trenger å gjenvinne stolteheten over å skape noe. Skape arbeidsplasser og velstand. Skape produkter og tjenester.

Det går en uhyggelig politisk raddis-vind over landet nå der verdiskapning, arbeid og livsglede rakkes ned på. Menneskeheten er liksom til bry for klima, jordkoden og vi skal helst enten være trygdet eller offentlig ansatt og helst ikke eie noe. Eierskap og lønnsomt arbeid i det private er liksom uglesett. Med Rødt, MDG og FOR i spissen for den menneskefiendtlige ideologien.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Det er jo litt begrenset hvor lenge vi kan leve av poteter alene! 😉

Endret av trn100
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (1 time siden):

Men husk at gjennomsnittlig produksjon i Norge er vel 150 tWh
Gjennomsnittlig årlig overskudd mindre enn 15 tWh
Senest i 2011 gikk vi underskudd (tørrår og kaldt). Kan skje igjen.

Jeg siterer dette igjen fordi jeg har laget noen langsiktige grafer som viser hvor fort utviklingen har gått. Første graf viser brutto forbruk og netto eksport på toppen. De to stablede søylene utgjør til sammen vår totale produksjon. De blå toppene siste 13 år (unntatt 2019 som gikk ca i 0), så har vi hatt et økende overskudd til tross for at bruttoforbruket også har økt.

Overskuddet er relativt jevnt høyt med 10-20 TWh per år, med en økende trend.

Vi må helt tilbake til 2010 for å finne et nevneverdig underskudd på -7,5 TWh. Da er det veldig bra at vi har kunnet sikre lys i lampene og drift i sykehusene våre hele året takket være kabler og kraft fra utlandet. Det var dyrt til tider men det var sabla bra at Norge surret og gikk nokså normalt selv om vi hadde ca 3 ukers forbruk underskudd det året.

Kraftproduksjon123.thumb.png.e6ecc62885f06104798a4ab288f9c384.png

Den andre grafen jeg vil vise deg handler kun om produksjon, rettere hvilke kraftkilder som har stått for den økte kraftproduksjonen. Økningene stammer fra både vindkraft, vannkraft og varmekraft (gass, kull, diesel). Vindkrafta (gul) er altså en stor del av kraftøkningen de siste årene, mens varmekraft fikk et hopp i en anstrengt periode (gasskraft). At solkraft ser ut til å glimre med sitt fravær skyldes at det ikke monner. Toppårene 2023 og 2024 hadde bare hhv 165 og 251 GWh solkraft. Hvis man myser ekstra godt så ser man at faktisk gir en grønn pixel helt nederst på søylene for begge de to årene.

Kraftproduksjon1234.thumb.png.42850044d00136b8121c058500977453.png

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg siterer dette igjen fordi jeg har laget noen langsiktige grafer som viser hvor fort utviklingen har gått. Første graf viser brutto forbruk og netto eksport på toppen. De to stablede søylene utgjør til sammen vår totale produksjon. De blå toppene siste 13 år (unntatt 2019 som gikk ca i 0), så har vi hatt et økende overskudd til tross for at bruttoforbruket også har økt.

Overskuddet er relativt jevnt høyt med 10-20 TWh per år, med en økende trend.

Vi må helt tilbake til 2010 for å finne et nevneverdig underskudd på -7,5 TWh. Da er det veldig bra at vi har kunnet sikre lys i lampene og drift i sykehusene våre hele året takket være kabler og kraft fra utlandet. Det var dyrt til tider men det var sabla bra at Norge surret og gikk nokså normalt selv om vi hadde ca 1 måned for lite kraft det året.

Kraftproduksjon123.thumb.png.e6ecc62885f06104798a4ab288f9c384.png

Den andre grafen jeg vil vise deg handler kun om produksjon, rettere hvilke kraftkilder som har stått for den økte kraftproduksjonen. Økningene stammer fra både vindkraft, vannkraft og varmekraft (gass, kull, diesel). Vindkrafta (gul) er altså en stor del av kraftøkningen, mens varmekraft fikk et hopp i en anstrengt periode. At solkraft glimrer med sitt fravær skyldes at det ikke monner. Toppåret for sol var i fjor med 0,25 TWh, som ikke er nok til å få en eneste piksel i diagrammet.

Kraftproduksjon1234.thumb.png.42850044d00136b8121c058500977453.png

Problemet er jo ikke at vi ikke har nok kraft eller muligheter, men at vi ikke har utviklet det de siste 20-40 årene, og når nå noen plutselig har åpnet øynene koster det mer enn mange har lyst til å betale 😉

Skrevet
23 minutes ago, Simen1 said:

Det var bare tomme ord. 

Det går en uhyggelig politisk raddis-vind over landet nå der verdiskapning, arbeid og livsglede rakkes ned på.

Det er ingen som rakker ned på verdiskapning. 

Menneskeheten er liksom til bry for klima, jordkoden

Men du i fullt alvor at vi ikke er det? Da har jeg en rekke bøker jeg vil anbefale, hvis du leser bøker da. 

Med Rødt, MDG og FOR i spissen for den menneskefiendtlige ideologien.

Og der kom ideologien. Trist. 

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (10 timer siden):

Språkmodeller som ChatGPT, eller hjerneproteser som jeg kaller det, er gode på finne på ord for å bygge sammenhengende setninger, men de er kronisk dårlige på å gjøre strategiske analyser, forskning, logikk osv. Det er helt avgjørende med ekte intelligens for å slikt analysearbeid.

KI er nå mer enn bare språkmodeller. De kan sammenfatte enorme mengder data, simulere og sette prognoser, påpeke svakheter og se muligheter og blindsoner i løpet av en brøkdel av det et byråkratisk embete makter. Og sannsynligvis med enda høyere presisjon. Bare spørsmål om tid før de er uunnværlige verktøy for de fleste regjeringer. Ikke umulig det allerede brukes i flere land allerede.

Skrevet
Sjørøver skrev (19 minutter siden):

Det er tydeligvis mange rare tanker om dette anlegget. Men realistisk sett vil det knapt nok være en eneste ansatt forsker,ingeniør eller annen høyt utdannet person bosatt i Narvik området med fysisk arbeidsplass på dette anlegget. Det er ikke slik dette fungerer. De som bruker dette anlegget vil fysisk sitte over hele verden. Kanskje arbeider KI kapasiteten med å utvikle nye våpen for Israel eller erstatter et analysemiljø i London..Modellene vil uansett bli matet med data som ikke har noen kobling til Narvik. Man må slutte å være så forbaska blind og naiv og tro at dette anlegget vil bringe arbeidsplasser med høy kompetanse og drive regionen fremover med mennesker fra lokalmiljøet. Vi snakker om et datasenter med mye maskinvare som sluker strøm og er koblet på verden via fiber..Det kommer ingen strøm av mennesker pendlende til dette anlegget for å arbeide eller drive forskning. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Aksel Braaen Sterri slår inn åpne dører i DN. Jeg mistenker at han gjør det for å spinne opp et politisk poeng, som sikkert de dummeste biter på. Alle andre har for lengst forstått at datasenteret ikke vil bringe høyt kompetente arbeidsplasser fysisk til Narvik. Det var aldri planen og det kan jeg ikke se at noen har forsøkt å selge det inn heller. Det er en stråmann og åte fra Sterri, som dumme mennesker vil sluke med krok og snøre. Sterri bruker disse som nyttige idioter for å motarbeide datasenteret. Sterri har en agenda og dere blir brukt.

Skrevet
trikola skrev (7 minutter siden):

Det er på tide at verden begynner å tenke over hvilken skatt man skal leve av om noen år - inntektsskatt/arbeid blir det mindre og mindre av. Minsking av antall mennesker hjelper kanskje noe...

https://en.wikipedia.org/wiki/Lights_out_(manufacturing)

Man må åpenbart skatte maskinene når de overtar. At roboter ikke skattes allerede er ganske sykt egentlig. Promillen blir stadig rikere.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (14 timer siden):

trenger å gjenvinne stolteheten over å skape noe. Skape arbeidsplasser og velstand. Skape produkter og tjenester.

Det går en uhyggelig politisk raddis-vind over landet nå der verdiskapning, arbeid og livsglede rakkes ned på. Menneskeheten er liksom til bry for klima, jordkoden og vi skal helst enten være trygdet eller offentlig ansatt og helst ikke eie noe. Eierskap og lønnsomt arbeid i det private er liksom uglesett. Med Rødt, MDG og FOR i spissen for den menneskefiendtlige ideologien.

Når var egentlig sist Norge virkelig skapte noe stort internasjonalt? Jeg kommer bare på autostore, og det er jo ikke noe særlig stort. 

Har Kongsberg og Nammo da, som stadig leverer, men det blir litt annerledes siden de er så gamle. 

Det værste er st jeg kjenner flere med en gründer ide i magen, men de orker ikke å sette i gang for det er så liten sannsynlighet for å lykkes. Og om du lykkes så blir du skattet i hjel og kalt en parasitt av politikere. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (1 time siden):

Man må åpenbart skatte maskinene når de overtar. At roboter ikke skattes allerede er ganske sykt egentlig. Promillen blir stadig rikere.

Problemet med en "ny" maskin skatt er jo at dette også vil undergrave enhver investor..mao skremmer man dem bort..Datasenter som leverer lite verdier tilbake til landet er en katastrofe..og jeg ser ikke hvordan vi samfunnsøkonomisk vil få noe positivt ut av denne satsingen. Det er og blir å selge kraft...ingenting annet..og slike sentere løfter forbruket og således prisen for alle andre..Dette er bare en ny variant av kraftkabler til utlandet for alle praktiske formål.

Endret av obygda
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Problemet med en "ny" maskin skatt er jo at dette også vil undergrave enhver investor..mao skremmer man dem bort..Datasenter som leverer lite verdier tilbake til landet er en katastrofe..og jeg ser ikke hvordan vi samfunnsøkonomisk vil få noe positivt ut av denne satsingen. Det er og blir å selge kraft...ingenting annet..og slike sentere løfter forbruket og således prisen for alle andre..Dette er bare en ny variant av kraftkabler til utlandet for alle praktiske formål.

Man kan ikke erstatte ‘alle’ folk med maskiner og la alle pengene gå til promillen. Jeg har sett dette skje siden 2013 nå. Aner ikke hvor mange tusen folk som har blitt erstattet av roboter der pengene går rett i lomma på eierene. Det er ugreit.

• Liker 1
Skrevet (endret)
PosteMonopolet skrev (24 minutter siden):

Har det blitt gjort noe kost-nytte analyse for bruk av overskuddsvarme fra dette datasenteret?

https://www.nve.no/energi/virkemidler/kost-nytteanalyse-av-mulighetene-for-aa-utnytte-overskuddsvarme

Hvis de ikke får fritak fra plikten til å gjøre en sånn analyse så virker det som de er pliktige til å gjøre det i løpet av planleggingsfasen og den er så vidt jeg vet ikke over, så de har nok ennå tid på seg til å gjøre det i tide, hvis de er pliktige.

Jeg er ikke helt sikker på om de har plikt, både etter §5 og 6 og fordi forskriften trådte i kraft 1. april i år uten tilbakevirkende kraft. Og jeg finner ikke ut hvilken dato i planleggingsprosessen som skal legges til grunn. Den må nødvendigvis være etter ikraftsettelsesdatoen for å utløse analyseplikten.

Beklager at jeg ikke har funnet et definitivt svar på om de har en slik analyseplikt.

Endret av Simen1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...