obygda Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden leticia skrev (36 minutter siden): Syns det blir helt feil å sammenlikne denne saken med Ingebrigtsen saken. I den saken var det ikke fysiske bevis, utenom håndkle - episoden. I denne saken så har voldshandlingen skjedd i det offentlige rom med mange vitner til stede. Volden er også mye grovere. (uten at jeg har alle detaljene på det). Jeg tror at denne saken blir straffet hardere enn Ingebrigtsen - saken. Man ser alvorlighetsgraden når det er snakk om varetektsfengsling (noe det aldri var i Ingebrigtsen - saken). Greit nok at det er pga unndragelsesfare, men uansett... Det som evt kan føre til redusert straff (være formildende) i denne saken kan være informasjonen om "håndgemeng" forut for volden. Noe som evt kan tyde på en provokasjon som ble gjengjeldt med vold. Jeg er ikke enig i at en hendelse med varig skade skal dømmes som drapsforsøk. Det kommer veldig an på alvorligheten av skaden, og om den som utførte volden burde forstå at hendelsen / voldshandlingen kunne medføre døden. Varige skader kan være så mangt. F.eks en fot med komplisert brudd etter en uaktsom påkjørsel som aldri blir helt bra igjen. Jeg syns ikke at er slikt tilfelle kan klassifseres som et drapsforsøk. Hadde det vært snakk om at skaden skjedde hvor man går inn for å kjøre bilen gjennom en gågate for å meie ned flest mulig, da blir bilen omgjort til et drapsvåpen, og det er selvfølgelig et drapsforsøk... Jeg håper virkelig det går bra med dommeren, at han kommer helskinnet ut av dette, selv om skaden per nå klassifiseres som alvorlig. 🥹 Blir "spennende" og følge utviklingen mhp straff i denne saken. Mitt inntrykk er at fysisk vold straffes lavt
leticia Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) obygda skrev (8 minutter siden): Blir "spennende" og følge utviklingen mhp straff i denne saken. Mitt inntrykk er at fysisk vold straffes lavt Men strafferammen for den paragrafen Gjert ble dømt etter er bot eller fengsel inntil 1 år. Her kommer det til å bli brukt en annen paragraf, hvor vi snakker om en strafferamme på 6 år eller 10 år. Likevel stor forskjell på strafferamme og faktisk straff. Maksstraffen blir bare brukt i de aller alvorligste tilfellene som havner under den enkelte paragrafen. Endret 11 timer siden av leticia feilskriving 1
Theo343 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Fysisk vold bør straffes vesentlig hardere. Da hadde man fått bukt med mye av den ødeleggende volden i hverdagssamfunnet. Samt at det bør være en ekstra skjerpende straff når man slår ned mennesker som har større risiko for varige mén. 20 åringer som slår ned 50 åringer må samfunnet beskyttes mot. 50 åringen får kanskje ødelagt resten av sin arbeidskarriere (70+) og livskvalitet. 20 åringen får bare 6-10 års straff. Risko ved å bli slått ned ift. alder 20 år: Lav risiko. Sterke bein, raske reflekser, rask rehabilitering etter skade. 30 år: Litt økt risiko. Små endringer i muskelstyrke og bentetthet, men fortsatt god restitusjonsevne. 40 år: Moderat økt risiko. Heling går saktere, og risiko for mer alvorlige komplikasjoner vokser. 50 år: Høy risiko. Benskjørhet og forsinket heling, økt sjanse for alvorlige skader og langvarig funksjonstap. 60 år: Svært høy risiko. Stor fare for brudd, hodeskader og varig funksjonstap, og faren for komplikasjoner og død etter alvorlige skader øker betydelig. Personlig er jeg der at hvis man er dum nok til å utøve vold mot eldre mennesker når man selv er under 30-40, så bør man holdes i forvaring. Jeg skulle gjerne sett en statistikk på vold utøvd av yngre mot eldre mennesker siste 50 år. Det betyr ikke at man ikke skal få like streng straff når man slår ned en 25 åring med spade og ødelegger livet for vedkommende. Endret 11 timer siden av Theo343 1
leticia Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Theo343 skrev (10 minutter siden): 20 åringer som slår ned 50 åringer må samfunnet beskyttes mot. 50 åringen får kanskje ødelagt resten av sin arbeidskarriere og livskvalitet. 20 åringen får bare 6-10 års straff. Hva med 50 åringer som løper inn i en flokk av ungdommer og slår og sparker rundt seg / mot ungdommene da? Som jeg var innom lenger opp så er det evt formildende omstendigheter. I denne artikkelen får vi vite mer om hendelsesforløpet forut ifølge kampvert som vitner. https://www.vg.no/nyheter/i/OoVPOw/norway-cup-siktet-fremstilles-for-varetekt Edit: utdrag fra teksten Linjedommeren skal ha løpt rett inn i flokken, sparket og slått mot de spanske ungdommene, ifølge kampverten. Endret 11 timer siden av leticia edit + småjusteringer 1
VifteKopp Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden DrAlban3000 skrev (32 minutter siden): Nei, det har du nok rett i. Den dagen de fleste på Norway Cup opplever å bli ranet har samfunnet kollapset, problemet med kriminalitet i Osloområdet er voksende. Visste du at alder på ofre for kriminalitet i Oslo synker stadig? At ungdomskriminalitet er et av hovedfokuset til Politiet? Det er en falitterklæring å bare si at dette økende problemet ikke bør takles. Jeg er ikke redd for å sende ungen til Norway Cup, gå rundt i byen min eller skumle innvandrere - men jeg er fullstendig klar over problemet som utspiller seg. https://www.aftenposten.no/oslo/i/LMEM3q/oekning-i-ungdomsvold-i-oslo-sentrum-nye-tall-fra-politiet "Fjoråret var nok et år med mye vold blant de aller yngste – de mellom 10 og 14 år. – Det er veldig alvorlige og bekymringsfulle tall. Volden har etablert seg på et høyt nivå som vi ikke kan akseptere, sier byrådsleder i Oslo, Eirik Lae Solberg (H). Over 60 prosent av ranene der den mistenkte var under 18 år, ble begått av barn under 15 år. Politiet registrerte også 186 anmeldelser for fysisk vold blant unge mellom 10 og 14 år." Jeg kjenner til statistikken fra min egen by ja, men nå diskuterer vi volden på Norway Cup i år, ett enkelttilfelle fra en hissig spansk tilskuer, og enkelte vil avlyse denne fantastiske turneringen. Galskap. 1
Theo343 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) 13 minutes ago, leticia said: Hva med 50 åringer som går inn i en flokk av ungdommer og slår rundt seg / mot ungdommene da? Som jeg var innom lenger opp så er det evt formildende omstendigheter. I denne artikkelen får vi vite mer om hendelsesforløpet forut ifølge kampvert som vitner. https://www.vg.no/nyheter/i/OoVPOw/norway-cup-siktet-fremstilles-for-varetekt Edit: utdrag fra teksten Linjedommeren skal ha løpt rett inn i flokken, sparket og slått mot de spanske ungdommene, ifølge kampverten. Når man blir siktet og stilt til ansvar for slik så oppstår det selvsagt et behov for å forsvare volden og det er rimelig normalt at man da overdriver hendelsesforløpet som motiverte volden. Uten video for å evaluere hva som faktisk foregikk er det stor sannsynlighet for at dette faller i den kategorien. Fra samme artikkel Quote Siktede, som var tilskuer på Norway Cup, forklarte seg om situasjonen som skjedde i forkant av at han slo assistentdommeren. Han hevdet i retten at dommeren begynte å dytte flere med albuen, blant annet siktedes bror. Siktede forklarte at han slo som en konsekvens av dette. Hvis man ser særlig med fotballkamper eller har spilt aktiv klubbfotball selv så er det helt normalt at en dommer må armene for å få hissige spillere unna seg. Det vært dytting eller rett og slett dytte. Tenk deg selv når du er i en situasjon hvor stein forbanna spillere blir forbanna. Generelt sett har ikke dommeren lov til dette i Norge men jeg har selv spilt nok kamper at jeg vet at det av og til må til. Men for å svare på det hypotetiske spørsmålet i denne sammenhengen "Hva hvis en 50 åring begår alvorlig vold mot yngre". Selvsagt skal man straffes for det. Endret 11 timer siden av Theo343 1
leticia Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Theo343 skrev (3 minutter siden): Når man blir tiltalt for slik så oppstår det selvsagt et behov for å forsvare volden og det er rimelig normalt at man da overdriver hendelsesforløpet som motiverte volden. Uten video å dømme er det stor sannsynlighet for at dette er i den kategorien. Selvsagt, men forklaringen jeg siterte fra var en kampvert sin, ikke tiltaltes. Altså ikke en som har tilknytning til det spanske laget, men et tilfeldig vitne... som forklarer seg om en hissig dommer som løper inn og sparker og slår etter ungdommene. Dette kommer sannsynligvis til å få en formildende effekt på selve dommen i form av redusert straff. 1
Theo343 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Hvis dette faktisk er tilfelle så fortjener man dog ikke dommertittelen. Så enkelt er det. Jeg ser at flere spekulerer i at "Kampverten" muligens har en egeninteresse av å flytte skyld i denne saken. Men det vet jeg ingenting om. I dag så er det så mange kameraer rundt hver eneste situasjon så jeg tror vel vi vil kunne få sett en video eller fler av hva som egentlig foregikk. Endret 11 timer siden av Theo343
kremt Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Livsfarlig å stille som frivillig hvertfall, med alle beste hensikter. Enten blir man hengt ut og ledd av eller får rundjuling av en gjeng mens resten står og filmer og ler av en. 1
leticia Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Theo343 skrev (3 minutter siden): Hvis dette faktisk er tilfelle så fortjener man dog ikke dommertittelen. Så enkelt er det. Da er vi enige likevel da høres det ut som 😃
DrAlban3000 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden VifteKopp skrev (14 minutter siden): Jeg kjenner til statistikken fra min egen by ja, men nå diskuterer vi volden på Norway Cup i år, ett enkelttilfelle fra en hissig spansk tilskuer, og enkelte vil avlyse denne fantastiske turneringen. Galskap. Det får du ta med de enkelte som ønsker det? Jeg ønsker at vi legger den til et annet sted om mulig, ikke pga denne ene episoden. Det er en helhetlig vurdering over årene hvor situasjonen med kriminalitet i Oslo i aller høyeste grad er en del av regnestykket. 2
Theo343 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) 2 minutes ago, leticia said: Da er vi enige likevel da høres det ut som 😃 Enig om hvis og hva. Men jeg synes forklaringer om hendelsesforløpet spriker mellom himmel og jord. https://tv.vg.no/nyheter/politiet-om-voldshendelsen-pa-norway-cup-kan-ha-alvorlige-skader?id=337964 Her forklares det at folk satt i veien for dommeren som ba de flytte seg. Dette rett etter det hadde skjedd. Dermed blir jeg ennå mer skeptisk til "kampvertens" forklaring. Endret 11 timer siden av Theo343 1
leticia Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Theo343 skrev (Akkurat nå): Enig om hvis og hva. Men jeg synes forklaringer om hendelsesforløpet spriker mellom himmel og jord. https://tv.vg.no/nyheter/politiet-om-voldshendelsen-pa-norway-cup-kan-ha-alvorlige-skader?id=337964 Enig i om at det kan ha vært hendelser før slaget som er formildende for den siktede, og at en dommer som oppfører seg slik (hvis tilfelle) ikke har noe på arenaen å gjøre. Denne er fra i går da, før saken var like opplyst som i dag.
Theo343 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Jeg vil tro at dette er mer troverdig enn hva en eller annen i ledelsen Norway Cup mener skal sies. Quote VG interviewed the match’s head referee, who witnessed the incident. He does not wish to be named. – The assistant referee was on the sidelines and tried to remove a spectator from the sideline, he tells us. - The situation escalated into an argument and a scuffle. - The referee is said to have said something that provoked the spectators, according to him. - The assistant referee was then struck in the face and fell to the ground, according to the referee. Endret 11 timer siden av Theo343 1
Rhabagatz Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 28 minutes ago, leticia said: Hva med 50 åringer som løper inn i en flokk av ungdommer og slår og sparker rundt seg / mot ungdommene da? Som jeg var innom lenger opp så er det evt formildende omstendigheter. I denne artikkelen får vi vite mer om hendelsesforløpet forut ifølge kampvert som vitner. https://www.vg.no/nyheter/i/OoVPOw/norway-cup-siktet-fremstilles-for-varetekt Edit: utdrag fra teksten Linjedommeren skal ha løpt rett inn i flokken, sparket og slått mot de spanske ungdommene, ifølge kampverten. Det var en dramatisk vending. 1
obygda Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Rhabagatz skrev (4 minutter siden): Det var en dramatisk vending. Ikke sikkert dette er sant - det var vel flere vitner her.... 1
leticia Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Rhabagatz skrev (2 minutter siden): Det var en dramatisk vending. Ja, påtalemyndigheten fikk ikke medhold i varetektsfengsling heller. Dette blir nå opp til lagmannsretten å vurdere siden påtalemyndigheten anker.
Theo343 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Noe interessante betraktninger rundt forklaringen til kampverten. Quote Kampverter kan ubevisst ville beskytte «sine egne». De ønsker å dempe alvorlighetsgraden eller forskyve skyld hvis de føler spillerne er i fare for utestengelser eller negativ omtale. De kan føle sosialt press fra lag, foreldre, eller miljøet til å gi en forklaring som støtter «deres» side. Norway Cup krever en kampvert på banen under kampene. Likevel sier flere uavhengige rapporter at kampverten ikke nødvendigvis følger med på alt utenfor sidelinjen. Det nevnes ikke i pressen at kampverten var midt i hendelsesforløpet, og de fleste sentrale vitner er dommere, spillere og publikum Troverdighet er ikke helt på topp med andre ord. Det kan virke som de har noe å tape hvis det viser seg at arrangementet som helhet kan komme under kritikk. Endret 11 timer siden av Theo343
leticia Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Theo343 skrev (2 minutter siden): Noe interessante betraktninger rundt forklaringen til kampverten. Hadde vært litt interessant om du faktisk la ved en link så vi kan se hvor det kommer fra. 1
Simen1 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Vokteren skrev (23 timer siden): Nok en gang ser vi at Norway Cup blir skjemmet av unorsk oppførsel med vold, slåssing og krangel. Jeg ser hvor du forsøker å stigmatisere den oppførselen, men du tar feil. Etnisk norske nordmenn er faen meg ikke annerledes. Jeg tror tettheten av fotballidioter er temmelig lik. Fotball er en klubb-basert ekkokammer-idrett der folk hauser hverandre opp. Noen mangler noen filtre og går for langt. Noen av de alt for langt. Endret 11 timer siden av Simen1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå