Gå til innhold

Norway Cup, barn og vold

Anbefalte innlegg

Skrevet
leticia skrev (Akkurat nå):

Hva tenker du Norway cup skal gjøre, annet enn å bortvise gjerningspersonen fra arenaen? Dette er en politisak. Skal man straffe noen (spillere på laget) for handlinger som andre utfører?

Sende det spanske laget hjem. Som jeg beskrev over, anser jeg ikke det som en utenforstående som har gjort noe voldelig. Dette var en hendelse der spillerne+voldsmannen flokket linjedommeren, og så slo ham bevisstløs da han reagerte med samme mynt. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (10 minutter siden):

Ifølge opplysningene som har fremkommet så var det ingen av spillerne som utøvde vold. Jeg vil også legge til,  som nevnt lenger frem med kilder, at denne dommeren skal ha kommet springende mot ungdommene og sparket og slått etter dem, ifølge vitneforklaringer. 

Kildene du viser til beskriver jo hvordan spillerne flokket linjedommeren da han bortviste dem fra linja han drev og jogget opp ned. Det er voldelig nok i seg selv. At de fulgte opp med å slå ham nesten til døde, da det ikke fungerte og han reagerte med samme mynt, viser nettopp hva denne spillerstallen er med på.

• Liker 2
Skrevet
Regenburg skrev (12 minutter siden):

Kildene du viser til beskriver jo hvordan spillerne flokket linjedommeren da han bortviste dem fra linja han drev og jogget opp ned. Det er voldelig nok i seg selv. At de fulgte opp med å slå ham nesten til døde, da det ikke fungerte og han reagerte med samme mynt, viser nettopp hva denne spillerstallen er med på.

Ingen av kildene jeg har sett sier at de (spillerne) har gjort noe som helst voldelig.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Regenburg skrev (22 minutter siden):

Sende det spanske laget hjem. Som jeg beskrev over, anser jeg ikke det som en utenforstående som har gjort noe voldelig. Dette var en hendelse der spillerne+voldsmannen flokket linjedommeren, og så slo ham bevisstløs da han reagerte med samme mynt. 

Sende det spanske laget hjem kan være en riktig reaksjon. Men som nevnt så fremkommer det ingen opplysninger som skulle tilsi at dette bør skje.  Jeg tenker at de som var tettest oppi situasjonen er de som har best grunnlag til å avgjøre dette, ikke du og jeg, om ikke du var et av vitnene da. 

Retten har bestemt at han som slo dommeren ikke skal varetektsfengsles, men siden påtalemyndigheten har anket, så forblir han foreløpig fengslet. Retten har nok endel flere opplysninger og vitneavhør å forholde seg til enn det som fremkommer i avisene.  

Jeg liker bare ikke denne "lynsjestemningen" fra enkelte når de faktisk ikke sitter på alle detaljene.  

Endret av leticia
små endringer
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (12 minutter siden):

Sende det spanske laget hjem kan være en riktig reaksjon. Men som nevnt så fremkommer det ingen opplysninger som skulle tilsi at dette bør skje.  Jeg tenker at de som var tettest oppi situasjonen er de som har best grunnlag til å avgjøre dette, ikke du og jeg, om ikke du var et av vitnene da. 

De som var tettest oppi situasjonen er vel gjerne de 3 norske lagene som nekter å spille mot denne banden. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (20 minutter siden):

Ingen av kildene jeg har sett sier at de (spillerne) har gjort noe som helst voldelig.

De flokket ham. Det er når du i gruppe omringer noen og skriker/oppfører deg truende. Brukes mye av innvandrergjenger mot politiet, og med stor effekt.

Å omringe noen/sette seg i gruppe mot noen som skal forbi eller ber deg fjerne deg, er voldelig nok i mitt hode. Prøv det på dørvakter, politi eller folk med voldspotensiale og se hva som skjer, for å si det slik. At de som en del av konfrontasjonen slo ham helseløs heller enn å flytte seg, er så klart en del av den samme konfrontasjonen som de skaper. 

Evt kan du jo lese Kampvertens vitnemål som at det linjedommeren fikk psykotisk brudd og gikk amok mot tilfelige folk. Det kan jo også være tilfelle. 

Endret av Regenburg
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Regenburg skrev (11 minutter siden):

De som var tettest oppi situasjonen er vel gjerne de 3 norske lagene som nekter å spille mot denne banden. 

Å? Så alle disse 3 lagene var tilskuere og vitner til hendelsen altså? 

• Liker 2
Skrevet
DrAlban3000 skrev (8 timer siden):

Det får du ta med de enkelte som ønsker det? Jeg ønsker at vi legger den til et annet sted om mulig, ikke pga denne ene episoden. Det er en helhetlig vurdering over årene hvor situasjonen med kriminalitet i Oslo i aller høyeste grad er en del av regnestykket.

Når de aller fleste deltakerne elsker turneringen, så skal man flytte den til en annen by fordi en gal spanjol slår en dommer?

Absurd. 

• Liker 5
Skrevet
leticia skrev (7 timer siden):

Barnslig oppførsel, som i all hovedsak går ut over spillerne på de protesterende lagene. Det spanske laget kan jo bare flyte videre mot finaleseier for hvert eneste lag som nekter å møte dem. 

Hvilket signal sender det til fremtidens fotballspillere hvis vold i fotballen blir feiet under teppet?
Når den siktede forsøker å fremstille dette omtrent som selvforsvar mot en rabiat linjedommer, har begrepet «alternativ sannhet» fått en ny dimensjon.
Hvis tilknyttet lag i teorien deretter kan vinne turneringen på walkover, er systemet råttent.

Dette er ikke barnslig oppførsel fra de protesterende lagene, men en nødvendig reaksjon når politisk overkorrekte arrangører feiger ut.

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, Regenburg said:
7 hours ago, frohmage said:

De flokket ham. Det er når du i gruppe omringer noen og skriker/oppfører deg truende. Brukes mye av innvandrergjenger mot politiet, og med stor effekt.

Å omringe noen/sette seg i gruppe mot noen som skal forbi eller ber deg fjerne deg, er voldelig nok i mitt hode. Prøv det på dørvakter, politi eller folk med voldspotensiale og se hva som skjer, for å si det slik. At de som en del av konfrontasjonen slo ham helseløs heller enn å flytte seg, er så klart en del av den samme konfrontasjonen som de skaper. 

Evt kan du jo lese Kampvertens vitnemål som at det linjedommeren fikk psykotisk brudd og gikk amok mot tilfelige folk. Det kan jo også være tilfelle. 

Nå har turneringsledelsen fattet en beslutning. Å ikke følge beslutningen er usportslig.

Der står saken,

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (15 timer siden):

Den siktede spanjolen i 20-årene ble ført inn i rettssalen i Oslo tingrett ikledd en svart skjorte, med flere tatoveringer nedover den ene armen.

Hvilken relevans har det for saken? Er han skumlere hvis han har svart skjorte og tatoveringer? Er han mer skyldig? Skal han få strengere straff fordi han er tatovert? Tatoveringer i den aldersgruppen er svært vanlig i Spania... Blir oppgitt 🫣

Kan ikkje forstå anna enn at VG ønsker at dei som kjenner til dette spanske laget skal kunne identifisere gjerningsmannen, litt på samme måte som når VG publiserer profilbilde av gjerningsmannen med ein sladd. Tanken er at dei som kjenner vedkommande umiddelbart kjenner igjen personen på ansiktsform, frisyre, osv.

Det kan sjølvsagt også være at VG berre poengterer at gjerningsmannen ankom rettssalen i same kleda som han hadde på då han vart arrestert. Sjølv om videoen som VG har publisert av arrestasjonen er sladda så ser ein tydeleg at han er iført svart shorts og svart t-skjorte, og ein lysegrå sixpence eller caps.

Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Hvilket signal sender det til fremtidens fotballspillere hvis vold i fotballen blir feiet under teppet?
Når den siktede forsøker å fremstille dette omtrent som selvforsvar mot en rabiat linjedommer, har begrepet «alternativ sannhet» fått en ny dimensjon.
Hvis tilknyttet lag i teorien deretter kan vinne turneringen på walkover, er systemet råttent.

Dette er ikke barnslig oppførsel fra de protesterende lagene, men en nødvendig reaksjon når politisk overkorrekte arrangører feiger ut.

Legg merke til hvem som alltid bagatelliserer vold og kriminalitet.
En viss politisk side.

• Liker 3
Skrevet
8 hours ago, Regenburg said:

Han så jo broren sin ligge på bakken. Klart det må være lov å utføre et drapsforsøk på en dommer da!

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Jeg forholder meg til vitnebeskrivelsene. Det samme gjør tydeligvis retten, som bestemte seg for å løslate siktede. 

Nettopp for å unngå at dette laget vinner på walkover (hvis de har yppet til bråk, er usportslige osv) burde få de andre til å møte opp. 

Men det er foreløpig ingen opplysninger om at spillere på dette laget har skadet noen på det første laget de spilte mot. Derfor så blir det ikke riktig å utestenge dem fra turneringen. Personen vi snakker om var tilskuer, ikke spiller. Det er han som må fjernes fra området ikke et helt lag. 

• Liker 2
Skrevet
kremt skrev (9 minutter siden):

Han så jo broren sin ligge på bakken. Klart det må være lov å utføre et drapsforsøk på en dommer da!

Nå fantaserer du igjen. Han er siktet for kroppsskade, ikke mordforsøk. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Neptun1 skrev (15 minutter siden):

Legg merke til hvem som alltid bagatelliserer vold og kriminalitet.
En viss politisk side.

Du påstår at hele den uavhengige juryen i Norway cup tilhører en viss politisk side? Venter på dokumentasjon på det. 

Dessuten, å ikke utestenge et helt lag på grunnlag av hva en tilskuer gjør er ikke å bagatellisere vold. De skriver på siden sin at det er en alvorlig hendelse. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
The Avatar skrev (30 minutter siden):

Kan ikkje forstå anna enn at VG ønsker at dei som kjenner til dette spanske laget skal kunne identifisere gjerningsmannen, litt på samme måte som når VG publiserer profilbilde av gjerningsmannen med ein sladd. Tanken er at dei som kjenner vedkommande umiddelbart kjenner igjen personen på ansiktsform, frisyre, osv.

Det kan sjølvsagt også være at VG berre poengterer at gjerningsmannen ankom rettssalen i same kleda som han hadde på då han vart arrestert. Sjølv om videoen som VG har publisert av arrestasjonen er sladda så ser ein tydeleg at han er iført svart shorts og svart t-skjorte, og ein lysegrå sixpence eller caps.

Det er opplysningen om tatovering jeg reagerer på. Som om det er en holdning at hvis man har tatovering så er det større sjanse for at man er voldelig. Gammeldagse holdninger, tilbake til når det kun var "fulle sjømenn og kriminelle motorsykkelgjenger" som hadde slike. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (8 minutter siden):

Du påstår at hele den uavhengige juryen i Norway cup tilhører en viss politisk side? Venter på dokumentasjon på det. 

Dessuten, å ikke utestenge et helt lag på grunnlag av hva en tilskuer gjør er ikke å bagatellisere vold. De skriver på siden sin at det er en alvorlig hendelse. 

Nei, det er en generell betraktning på kommentarer i denne tråden og når politikerne diskuterer vold og kriminalitet.
Hvem som skylder på "trangboddhet" osv for å bortforklare kriminalitet - og overrepresentasjon.

Sjekk også Kriminalitet i Oslo-tråden.
Forsvarsmodus med en gang.

Endret av Neptun1
  • Liker 2
Skrevet
Neptun1 skrev (3 minutter siden):

Nei, det er en generell betraktning på kommentarer i denne tråden og når politikerne diskuterer vold og kriminalitet.
Hvem som skylder på "trangboddhet" osv for å bortforklare kriminalitet - og overrepresentasjon.

Men du vet ikke hvor folk i denne tråden står politisk, eller? Hvis du tenker på meg så er jeg minst like blå som rød. 

Jeg vil bare at saken skal være tilstrekkelig opplyst, og at man tar den riktige juridiske vurderingen, uten å hoppe på "han var utlending - kortet", slik som folk som tilhører en "viss politisk side" gjør 😘

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...