Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vil en ny fossil-bil i dag holde seg i pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
kremt skrev (9 timer siden):

Det er ikke vanskelig å finne biler som har defekt batteri eller nylig byttet batteri, selv nyere. Billigste tesla 3 til 140 tusen har ligget lenge for salg og blir ikke solgt. Så nylig en tesla 3 med nytt batteri utenfor garanti, prisen var 170 tusen for nytt batteri. Ting feiler fort, her er det bruk og kast som gjelder. 

2021 tesla 3 med nytt batteri og 180 tusen km

2015 tesla s med defekt batteri 230 tusen km (150 tusen for en delebil virker ikke som en veldig god deal)

Når det kjører titalls millioner elbiler på veiene rundt omkrimg finner man selvsagt eksempler på problembiler. Det er en maskin vi snakker om. Likeså er det heller ingen problemer med å finne eksempler på ICE-biler med motorhavari. 

Slike anekdotiske bevis forteller ingenting om det er en kjøper av en 10 år gammel bruktbil med forbrenningsmotor eller batteridrift som tar den største økonomiske risikoen. Det kan kun besvares med å samle nok erfaringsdata til å få statistisk signifikante utvalg og gjøre en analyse. Hva "tanta til naboen min" har erfart med sin bil betyr null og niks. 

Endret av Tronhjem
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (10 timer siden):

Seiglivet fordom du liksom. Det er mange historier om dyre Li-ion batteriskifter.

"Seiglivet fordom du liksom." sier du i første setning og fortsetter  resten av innlegget ditt med å servere anekdoter og spekulative påstander om hvor økonomisk risikabelt det er å eie gammel elbil grunnet batteribytte....

• Liker 2
Skrevet (endret)
11 hours ago, Complexity said:

62kWt på gode gamle Nissan Leaf. Kommer seg vel ett stykke utafor byen da.

Hyundai Kona er og en ganske kompakt bil med nesten 500km rekkevidde..

Nissan leaf er en familiebil, 5 seter og 5 dører, det er ikke en "mindre bil". Hva er rekkevidden på Toyota IQ, Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Smart Fortwo eller Volkswagen e-Up? Eller Renault Twizy for den slags skyld. De bilene du nevner er gigantiske.

Endret av Abigor
Skrevet (endret)
On 7/29/2025 at 12:02 PM, kremt said:

Det er ikke vanskelig å finne biler som har defekt batteri eller nylig byttet batteri, selv nyere. Billigste tesla 3 til 140 tusen har ligget lenge for salg og blir ikke solgt. Så nylig en tesla 3 med nytt batteri utenfor garanti, prisen var 170 tusen for nytt batteri. Ting feiler fort, her er det bruk og kast som gjelder. 

2021 tesla 3 med nytt batteri og 180 tusen km

2015 tesla s med defekt batteri 230 tusen km (150 tusen for en delebil virker ikke som en veldig god deal)

Jeg tror ikke at hybridene som har blitt solgt siste 7-8 år kommer noe særlig bedre ut.

Her er en som er på auksjon idag.

(lenken slutter å fungere hvis bilen blir solgt, så legger ved pdf)
https://www.stadssalg.no/items/54163

EDIT:
Tror jeg heller ville gått på å reparere en Model S eller Model 3, enn den BMW’n.

Det ser ut som det er flere som ønsker å selge Model 3 batterier enn det er folk som ønsker å kjøpe de. Prisen ligger på 30.000,- for batteri. Tipper du kan prute litt også, for det er maaaange som prøver å selge de.
https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=140301&dk=0230&_gl=1*l1rm2z*_up*MQ..*_ga*MTU1Njk0MjYxMS4xNzU0MDYxMzQw*_ga_PP77PVFF1V*czE3NTQwNjEzMzkkbzEkZzEkdDE3NTQwNjEzNTUkajQ0JGwwJGgzMzY3NDU4NTk.

16' BMW X5 xDrive40e.pdf tilstandsrapport.pdf

Endret av bzzlink
Skrevet
kremt skrev (På 29.7.2025 den 12.02):

Akuratt som det er enkelt og finne ICE med helt astronomiske påkostninger. Og det er i mange tilfeller fullt mulig og reparere disse feilene, f.eks en brent kontaktor i batteriet vil oppleves som ett defekt batteri, jeg vet ikke om norske verksteder plukker ned ett slikt batteri og bytter kontaktoren, og i tilegg har du jo bilindustrien som nå legger seg på helt astronomiske delepriser uansett drivstoff bilen går på.

Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke at hybridene som har blitt solgt siste 7-8 år kommer noe særlig bedre ut.

Her er en som er på auksjon idag.

(lenken slutter å fungere hvis bilen blir solgt, så legger ved pdf)
https://www.stadssalg.no/items/54163

16' BMW X5 xDrive40e.pdf 3.68 MB · 4 Nedlastninger tilstandsrapport.pdf 1.66 MB · 5 Nedlastninger

118000 for ett vrak, bilvrak blir priset veldig høyt, antagelig er den kjøpt for hugging.

Skrevet

F.eks på VW ID, disse batteriene har jo en pyrobryter som kobler vekk batteriet i en kollisjon, blir denne byttet hvis den har løst ut? Eller avskrives ett perfekt fungerende batteri?

Skrevet
agvg skrev (8 minutter siden):

F.eks på VW ID, disse batteriene har jo en pyrobryter som kobler vekk batteriet i en kollisjon, blir denne byttet hvis den har løst ut? Eller avskrives ett perfekt fungerende batteri?

Bmw har hatt dette i mange år. Tror ikke du må kjøpe nytt batteri. Det stilige er at den sprenger ikke vekk alt. Krets til vinduer og dører beholdes

Ang priser. Når jeg kjøpte i4 i 22 var det egentlig en 330e jeg skulle kjøpe. Tror den kostet 600 000+ den gangen. 

Det kostet en M3 og en I4 også

Se hva de koster brukt i dag

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Bmw har hatt dette i mange år. Tror ikke du må kjøpe nytt batteri. Det stilige er at den sprenger ikke vekk alt. Krets til vinduer og dører beholdes

Ang priser. Når jeg kjøpte i4 i 22 var det egentlig en 330e jeg skulle kjøpe. Tror den kostet 600 000+ den gangen. 

Denne pyrobryteren sitter inne i batteriet og dreper forbindelsen på høyspenningsdelen, man må ta ned batteriet og.åpne det for og bytte, regner med du snakker om 12v systemet.

Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

Så en ny kinesisk elbil hadde vannsensor, så når bilen havnet i vannet gikk vinduene ned.

Skrevet

Pyrosikringer har vel vært vanlig ganske lenge. De gir minimalt med tap kontra vanlig sikring.

12V kretsen forblir urørt så alt annet enn fremdrift og varmeapparat vil fungere så lenge det er strøm på 12V batteriet. Lading av 12V vil deaktiveres.

Skrevet
On 7/29/2025 at 10:46 PM, Abigor said:

Nissan leaf er en familiebil, 5 seter og 5 dører, det er ikke en "mindre bil". Hva er rekkevidden på Toyota IQ, Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Smart Fortwo eller Volkswagen e-Up? Eller Renault Twizy for den slags skyld. De bilene du nevner er gigantiske.

Har en Nissan leaf og vil klassifisere det som en liten bil. Men ja det finnes enda mindre biler der ute for de som ikke er så bekymret for sin egen sikkerhet..

Twizy er jo nærmest en moped...

Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

Pyrosikringer har vel vært vanlig ganske lenge. De gir minimalt med tap kontra vanlig sikring.

12V kretsen forblir urørt så alt annet enn fremdrift og varmeapparat vil fungere så lenge det er strøm på 12V batteriet. Lading av 12V vil deaktiveres.

Joda, men er det noen som vet om denne byttes inne i batteriet på en VW ID? Du må jo leke med 400V og greier.

Skrevet (endret)
25 minutes ago, agvg said:

Joda, men er det noen som vet om denne byttes inne i batteriet på en VW ID? Du må jo leke med 400V og greier.

Kan ikke tenke meg at de har vært teite nok til å sette den på et sted det ikke går an å komme til.
Kikk i servicemanualen for bilen din.

Dersom den er lett tilgjengelig er det en smal sak å bytte. Ser de estimerer 1,2t her. Fremgangsmåten hos Tesla.

https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/en-us/GUID-ECA1FB37-410B-4CFC-9071-27D0F55C33B4.html

Mener jeg så på en YouTube video at det var skiftintevall på alder på disse sikringene også. Model S de bytta på der var enda lettere tilgjengelig enn på Model 3.

Endret av bzzlink
Skrevet (endret)
36 minutes ago, bzzlink said:

Kan ikke tenke meg at de har vært teite nok til å sette den på et sted det ikke går an å komme til.
Kikk i servicemanualen for bilen din.

Dersom den er lett tilgjengelig er det en smal sak å bytte. Ser de estimerer 1,2t her. Fremgangsmåten hos Tesla.

https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/en-us/GUID-ECA1FB37-410B-4CFC-9071-27D0F55C33B4.html

Mener jeg så på en YouTube video at det var skiftintevall på alder på disse sikringene også. Model S de bytta på der var enda lettere tilgjengelig enn på Model 3.

Som man ser på Tesla manualen så er sikringen plassert under bakseteputene som har hurtigkobling for å klikkes av. Så lett tilgjengelig. Vil tro de andre og har den lett tilgjengelig.

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (12 minutter siden):

Som man ser på Tesla manualen så er sikringen plassert under bakseteputene som har hurtigkobling for å klikkes av. Så lett tilgjengelig. Vil tro de andre og har den lett tilgjengelig.

Vel, det er jo en VAG...

Så batteriet må ned og toppen plukkes av, i og med VW selger masse EVer så lurte jeg på om dette blir gjort eller man kasserer hele batteriet.

ID3-Pyrotechnic-Fuse-Replacement.jpg

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Ser ut som i4 ligger fra ca 400k med pruting, kanskje noe over. Men det er veldig få eksemplarer. Ikke så overraskende med salget.

Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

En 330e kostet før utstyr 580.800 i 2022. En i4 M50 Supercharged var 707.180.

En M3 Competition var selvsagt mye dyrere med 1.206.900

Alt i følge ofv-bilpriser-2022 

Skrevet (endret)
36 minutes ago, agvg said:

Vel, det er jo en VAG...

Så batteriet må ned og toppen plukkes av, i og med VW selger masse EVer så lurte jeg på om dette blir gjort eller man kasserer hele batteriet.

ID3-Pyrotechnic-Fuse-Replacement.jpg

Aha.. men VAG bilene har vel batteriene sine nede årlig uansett for å bytte defekte celler? Ser veldig mange får byttet en eller flere "battery module" mens de er på service...

Så vil tro batteriet i det minste er lett å ta ned.

Endret av Complexity
  • Hjerte 1
Skrevet
Jalla21 skrev (16 minutter siden):

En 330e kostet før utstyr 580.800 i 2022. En i4 M50 Supercharged var 707.180.

En M3 Competition var selvsagt mye dyrere med 1.206.900

Alt i følge ofv-bilpriser-2022 

Det var ikke en bmw m3 men en el tesla model 3 .

Poenget var at 330e I4 M50 og Tesla 3 LR kostet det samme. Brukt er saken en annen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...