agvg Skrevet søndag kl 11:08 Skrevet søndag kl 11:08 Mykesider skrev (1 time siden): prisene holder urovekkende høy pris, og særlig varebiler. Vel, de er populære, billige varebiler vil alle ha og mange går på eksport pga den lave kronekursen. Hva ser du etter?
Trestein Skrevet søndag kl 11:11 Skrevet søndag kl 11:11 Dovreekspressen skrev (1 time siden): Hvor stor andel av befolkningen bytter stempelringer på bilmotorer selv? Det kan ikke være mange. Jeg har gjort det på mopedmotorer en gang i tida. Og byttet stempel og sylinder på modellmotorer, men disse er uten stempelring. I hvert fall de jeg har skrudd på. Og så j***g mye problemer det alltid var med disse, glødeplugger, forgassere, fuelslanger, tank, potter etc. Elektrisk er mye enklere og mer driftssikkert. Samme med motorsag, ryddesalg og plenklipper. Angående deler, så er det vel ikke særlig aktuelt å kjøpe komponenter på et kretskort?! Man bytter hele kortet, minimum. Helst bytter man hele moduler. Det er langt mellom firmaer som har kompetanse og utstyr til å reparere kraftelektronikk på biler. De fleste vet ikke forskjellen på transistor og kondensator. Litt styr med å reparere el motorer også 1
Mykesider Skrevet søndag kl 11:16 Skrevet søndag kl 11:16 (endret) agvg skrev (8 minutter siden): Vel, de er populære, billige varebiler vil alle ha og mange går på eksport pga den lave kronekursen. Hva ser du etter? jeg ser etter en varebil, jeg har kommet frem til at jeg ser etter el varebil, evt. hybrid, men mest sannsynlig el-bil. Nå ser jeg at Toyota har relativt lave priser med hensyn til km.tilstand. Toyota proace, Ford transit etc. samtidig som kjørekomforten er god. Endret søndag kl 11:17 av Mykesider
Hollabaloo Skrevet søndag kl 11:54 Skrevet søndag kl 11:54 (endret) Bata skrev (2 timer siden): Det er 17 deler i en Teslamotor som beveger seg og dermed utsettes for mekanisk stress. Og mtp serviceprogram blir det litt retard. For å sette det på spissen, en standard in-line 13 liters Scania tar 48 liter olje per skifte og sin elektriske motpart? 0. Så hvis man tar service med i perspektivet, så drar jo elektriske kjøretøy enda mer ifra fossile alternativ. Spesielt i flåteperspektiv. Folk er jævlig dumme. Igjen, antall deler gir ikke et fullgodt bilde av pålitelighet uten å samtidig vite noe om sannsynligheten for feil på motorens enkeltdeler. Å trekke inn serviceprogram er selvsagt ikke "retard" i kontakt av å vurdere to motorers pålitelighet. Dersom man unnlater å følge serviceprogrammet på den ene av de to, så vil den åpenbart ha en gigantisk ufordel og være langt mer upålitelig enn sitt potensiale. Det motsatte er forøvrig også urettferdig (å gi fossilmotoren mer vedlikehold enn sitt serviceprogram). Det du tenker på med at en fossilmotor har dyrere serviceprogram med flere slitedeler enn en elmotor er et viktig poeng når vi ser på et totalbilde for hvordan det er å eie en fossilbil vs elbil med tanke på kostnader, men det er irrelevant når man utelukkende vurderer teknisk pålitelighet ved vedlikehold og bruk slik produsenten anbefaler. Det som er "retard" er om man er enig i konklusjonen i følgende setning: "Elmotoren kan gå og gå uten å kreve noe vedlikehold, mens hvis du kjører en fossilmotor uten vedlikehold som å skifte olje så går den i stykker med 100% sannsynlighet, følgelig har fossilmotoren elendig pålitelighet". Endret søndag kl 11:57 av Hollabaloo
kremt Skrevet søndag kl 12:02 Skrevet søndag kl 12:02 2 hours ago, Bata said: 13 liters Scania tar 48 liter olje per skifte og sin elektriske motpart? 0. Du kan jo prøve å tappe av oljen på hvilken som helst elektrisk bil. Resultatet blir nok ganske sikkert totalhavari av reduksjonsgiret i løpet av et par uker. 2
Dovreekspressen Skrevet søndag kl 12:08 Skrevet søndag kl 12:08 Hva konkret må gjøres av vedlikehold på elmotorer i elbil? Jeg har kjørt elbil i 10+ år, men det har ikke vært gjort noe med motorene. Riktignok har jeg ikke kjørt samme bil i 10 år. 2
Bata Skrevet søndag kl 12:12 Skrevet søndag kl 12:12 kremt skrev (6 minutter siden): Du kan jo prøve å tappe av oljen på hvilken som helst elektrisk bil. Resultatet blir nok ganske sikkert totalhavari av reduksjonsgiret i løpet av et par uker. Det er jo overhodet ikke det samme, har ikke nærheten av de samme intervallene og en fossilbil har MOTOROLJE. Som smører ganske mye mer enn to sett med reduksjonsgir. Å desperat tafse etter strå på den måten tjener ikke din sak om påstanden er at elektriske biler er like krevende vedlikeholdsmessig som en fossilbil. Jeg har ei ku, den må spise si, 100KG grønt dagen og ditt svar er at det er det samme som en kanin som må spise én kg grønt. Det gir ingen mening som argumentasjon. Det er denne lobotomerte tankemåten som dreper oss som nasjon as, skal vi virkelig være så retard at vi tror det er sånn? 1
kremt Skrevet søndag kl 12:14 Skrevet søndag kl 12:14 1 minute ago, Bata said: skal vi virkelig være så retard Takes one to know one.... Fanboys av et visst bilmerke er virkelig en god grunn til å kjøpe fossilbil igjen. De virker veldig desperat og toxic. 1 1
Bata Skrevet søndag kl 12:17 Skrevet søndag kl 12:17 Hollabaloo skrev (20 minutter siden): Igjen, antall deler gir ikke et fullgodt bilde av pålitelighet uten å samtidig vite noe om sannsynligheten for feil på motorens enkeltdeler. Å trekke inn serviceprogram er selvsagt ikke "retard" i kontakt av å vurdere to motorers pålitelighet. Dersom man unnlater å følge serviceprogrammet på den ene av de to, så vil den åpenbart ha en gigantisk ufordel og være langt mer upålitelig enn sitt potensiale. Det motsatte er forøvrig også urettferdig (å gi fossilmotoren mer vedlikehold enn sitt serviceprogram). Det du tenker på med at en fossilmotor har dyrere serviceprogram med flere slitedeler enn en elmotor er et viktig poeng når vi ser på et totalbilde for hvordan det er å eie en fossilbil vs elbil med tanke på kostnader, men det er irrelevant når man utelukkende vurderer teknisk pålitelighet ved vedlikehold og bruk slik produsenten anbefaler. Det som er "retard" er om man er enig i konklusjonen i følgende setning: "Elmotoren kan gå og gå uten å kreve noe vedlikehold, mens hvis du kjører en fossilmotor uten vedlikehold som å skifte olje så går den i stykker med 100% sannsynlighet, følgelig har fossilmotoren elendig pålitelighet". Jada, nå har jeg straks et tiår med elbiler (privat, og forsåvidt i professjonell setting, dog i mindre grad) og over 5 år erfaring med elektriske lastebiler og diskusjonen er meningsløs. Det er null konkurranse. I vedlikehold ligger elektriske drivlinjer på en helt annen planet når det kommer til vedlikeholdsbehov og dette er med kjøretøy som gjør nybrottsarbeid innen sin egen drivlinjes utvikling. Gitt noen generasjoner med kjøretøy frem i tid, så blir forspranget for elektriske drivlinjer enda større. 1
Bata Skrevet søndag kl 12:19 Skrevet søndag kl 12:19 (endret) kremt skrev (11 minutter siden): Takes one to know one.... Fanboys av et visst bilmerke er virkelig en god grunn til å kjøpe fossilbil igjen. De virker veldig desperat og toxic. Personlig har jeg en Nissan Leaf på over ti år og en Polestar 2. Men du tenkte vel jeg kjørte en stressla, som igjen er den der forutintatte ignoransen som gjør at jeg uttaler meg som jeg gjør. Kjørt BEV 2 Scania i snart 5 år og en del BEV3. Jeg tror kanskje jeg har litt mer grunnlag for uttalelsene mine enn du tror. Bare for å trykke det inn, jeg har med rimelig sikkerhet, med mindre du sjøl jobber med tungtransport noen flere KM enn deg med fossilt også. Just saying. Har noen år på baken i fossile kjøretøy også, motorsykkel siden jeg var 16, er 36. Men for all del, fortell meg hvordan du på død og liv vet best ved å komme med argumentasjon som holder vann som ei sil. For et GIDD. Endret søndag kl 12:27 av Bata 1
Sjørøver Skrevet søndag kl 12:38 Skrevet søndag kl 12:38 Trestein skrev (1 time siden): M/S Normandie Jada, men diesel-elektrisk kan ikke sammenlignes med batteri elektrisk. Epler og pærer. Mykesider skrev (2 timer siden): prisene holder urovekkende høy pris, og særlig varebiler. Bruksbiler kommer alltid til å være verdifulle. Biler som kan trekke 3500kg eller frakte mye har et prisgulv som er ganske høyt. Bata skrev (2 timer siden): Og da vil det bli vanskeligere å finne drivstoff for fossilbiler enn det er å finne lading til elbil i dag. Tross alt, lading kan du til og med gjøre hjemme. Å ha drivstofftank hjemme setter ganske mye større krav enn en ladeboks. Det er lite sannsynlig. Det er vanskelig å bygge infrastruktur for lading. Det er begrenset med effekt tilgjengelig mange steder. Når det er sagt, så er det unødvendig mange bensinstasjoner pdd.
Salvesen. Skrevet søndag kl 12:41 Skrevet søndag kl 12:41 Trestein skrev (1 time siden): El fremdrift har vert i bruk på skip siden før 2 verdenskrig. M/S Normandie hadde el motorer som femdrift. Tror de var over 100 000hk tilsammen. Det er også brukt i dag. Kystruten har diesel og gass elektrisk fremdrift+ mange andre. Mye større tap enn gear og vribar propell. Fordelen med el er fleksiblitet. Nye kystvakten kan lunke rundt med en motor i en uke for så å starte opp 3 andre når den skal innhente en tråler eller slepe Større skip har ikke gear heller. Motorene går så sakte at propellen er koblet rett til svinghjul De fleste moderne skip i dag har vell el thrustere? Stort sett drevet av store generatorer og lite fornybart dog. Men pga høye krav til DP og slikt så er vell noe annet helt uaktuelt i dag. Når jeg jobbet på skip var det bare de gamle så hadde ice motor til drift, resten hadde elektrisk ut i fra min husk. 1
Hollabaloo Skrevet søndag kl 12:46 Skrevet søndag kl 12:46 Bata skrev (5 minutter siden): diskusjonen er meningsløs. Straks et tiår av elbiler? Det får man si, ut fra ordbruk og formulering i ditt første innlegg trodde jeg du knapt var gammel nok til å kjøre bil. Jeg vil nå nyansere det til å si at den her og nå er relevant for de som er på jakt etter dagens brukte biler som er på vei til å havne utenfor fabrikkgaranti, men at den er meningsløs for de som kjøper nytt og selger etter få år, sånn hvis lavest mulige driftskostnader er det som er målet med eierskapet. Og som du også er inne på, tror jeg også at med tiden og økt modenhet på motor og batteriteknologi, så vil elbilen sin fordel bare bli større.
Sjørøver Skrevet søndag kl 12:48 Skrevet søndag kl 12:48 (endret) kremt skrev (47 minutter siden): Du kan jo prøve å tappe av oljen på hvilken som helst elektrisk bil. Resultatet blir nok ganske sikkert totalhavari av reduksjonsgiret i løpet av et par uker. På store elektriske motorer så er det jo noe vedlikehold. Skal grease i lager, den skal megges og sensorer skal testes. Ikke mye, men litt er det. Bata skrev (32 minutter siden): Det er null konkurranse. I vedlikehold ligger elektriske drivlinjer på en helt annen planet når det kommer til vedlikeholdsbehov og dette er med kjøretøy som gjør nybrottsarbeid innen sin egen drivlinjes utvikling. Gitt noen generasjoner med kjøretøy frem i tid, så blir forspranget for elektriske drivlinjer enda større. Hva med når ting går i stykker? Når du sksl bytte en 400kw vfd så virker det plutselig ikke så dumt med diesel. Heller ikke når man skal bygge ut infrastrukturen. Og hva med innkjøpsprisen? Ja, det er mange fordeler med elektrisk. Men det er em drøss med ulemper også. Det er ikke uten grunn at brukte elbiler raser ned i pris. De er lite attraktive for de fleste. Du fremstår som en bavian, det tjener ikke din sak. Endret søndag kl 12:50 av Sjørøver 1 1
Dovreekspressen Skrevet søndag kl 15:15 Skrevet søndag kl 15:15 Sjørøver skrev (2 timer siden): Hva med når ting går i stykker? Når du sksl bytte en 400kw vfd så virker det plutselig ikke så dumt med diesel. Kraftelektronikk er dyrt å fikse, primært pga. manglende konkurranse. Delene koster koster gjerne ikke så mye. Det er dyrt å lage mekanikk, og billig å lage elektronikk. Men det gjenspeiles ikke i delepriser og reparasjonskostnader.
Sjørøver Skrevet søndag kl 15:42 Skrevet søndag kl 15:42 Dovreekspressen skrev (22 minutter siden): Kraftelektronikk er dyrt å fikse, primært pga. manglende konkurranse. Delene koster koster gjerne ikke så mye. Det er dyrt å lage mekanikk, og billig å lage elektronikk. Men det gjenspeiles ikke i delepriser og reparasjonskostnader. Det er ikke min erfaring. En vfd koster fort 1000kr per kw. Leveringstiden kan være ett år. Det er nok betydelig bedre når man får volum på det, for all del. Kompetansen er også enklere å skaffe på mekanikk enn elektronikk. Spnn vil frt nok vøre i jundre pr til siden elektronikk er mer abstrakt.
Trestein Skrevet søndag kl 16:36 Skrevet søndag kl 16:36 Sjørøver skrev (3 timer siden): Jada, men diesel-elektrisk kan ikke sammenlignes med batteri elektrisk. Epler og pærer. S/S Normandie var steam elektrisk. Steam turbin som laget strømmen via generatorer. Den hadde visst et sted mellom 160 og 200 0000hk. Krafitigere el motorisering er det visst ingen skip som har hatt siden. Båten ble bygget for 90år siden Ser ikke helt forskjellen mellom batteri og steam generator når det kommer til el motorene som ga fremdrift. En båt som krever 100MW i 5-6 dager for å krysse atlanteren har man liten mulighet for å klare med batteri. Man hadde trengt 1000 teslabatterier for å kjøre en time. 120 000 100kWh batterier for å krysse atlanteren. Tviler på om el motorene som driver skipet hadde merket forskjell om strømmen kom fra diesel generatorer ett batteri eller en fuel celle 1
Sjørøver Skrevet søndag kl 17:41 Skrevet søndag kl 17:41 Trestein skrev (1 time siden): S/S Normandie var steam elektrisk. Steam turbin som laget strømmen via generatorer. Den hadde visst et sted mellom 160 og 200 0000hk. Krafitigere el motorisering er det visst ingen skip som har hatt siden. Båten ble bygget for 90år siden Ser ikke helt forskjellen mellom batteri og steam generator når det kommer til el motorene som ga fremdrift. En båt som krever 100MW i 5-6 dager for å krysse atlanteren har man liten mulighet for å klare med batteri. Man hadde trengt 1000 teslabatterier for å kjøre en time. 120 000 100kWh batterier for å krysse atlanteren. Tviler på om el motorene som driver skipet hadde merket forskjell om strømmen kom fra diesel generatorer ett batteri eller en fuel celle Skjønner ikke hva det er du vil frem til her, egentlig? Hvorfor tok du opp Normandie? Jeg ser ikke relevansen eller koblingen. Det er tydelig at du ikke egentlig har noe kunnskap om skip og bare gjengir ting du har lest. 1
Trestein Skrevet søndag kl 17:56 Skrevet søndag kl 17:56 Sjørøver skrev (10 minutter siden): Skjønner ikke hva det er du vil frem til her, egentlig? Hvorfor tok du opp Normandie? Jeg ser ikke relevansen eller koblingen. Det er tydelig at du ikke egentlig har noe kunnskap om skip og bare gjengir ting du har lest. Normandie har elektrisk fremdrift akkurat som en el bil. Poenget var at dette er overhode ikke noe nytt Sitat Sørøver Jada, men diesel-elektrisk kan ikke sammenlignes med batteri elektrisk. Epler og pærer. Kystruten har gass motorer batterier og el fremdriftsmotorer. Hvorfor batteri elektrisk skal være noe helt annet enn diesel elektrisk(som du påstår) må du utdype. Ser ikke helt forskjellen. Flere skip har begge deler.
Bata Skrevet søndag kl 19:52 Skrevet søndag kl 19:52 Sjørøver skrev (6 timer siden): På store elektriske motorer så er det jo noe vedlikehold. Skal grease i lager, den skal megges og sensorer skal testes. Ikke mye, men litt er det. Hva med når ting går i stykker? Når du sksl bytte en 400kw vfd så virker det plutselig ikke så dumt med diesel. Heller ikke når man skal bygge ut infrastrukturen. Og hva med innkjøpsprisen? Ja, det er mange fordeler med elektrisk. Men det er em drøss med ulemper også. Det er ikke uten grunn at brukte elbiler raser ned i pris. De er lite attraktive for de fleste. Du fremstår som en bavian, det tjener ikke din sak. Knis. https://www.drivkraftnorge.no/Tall-og-fakta/ladestatistikk DRIIIITVANSKELIG Å BYGGE UT LADEINFRASTRUKTUR, JA. SKIKKELIG VANSKELIG. :DDDD Jeg tror kanskje vi må jobbe litt hardere med å finne fjern argumentasjon her. Altså bare på min arbeidsplass har vi fått flere megawatt utvidelse og skal utvide med mer. Nærmeste bensinstasjon har samlet flere megawatt fra bare noen KW hundre fem år tilbake. Hvis du genuint tror det er vanskelig å bygge ut denne infrastrukturen må du jo bo typ Nordkapp eller Svalbard, eventuelt skikkelig på bøgda der teknologi er skremmende, 5G noe staten bruker på å vaksinere deg til kreft med. Da skjønner jeg jo at disse greske utviklingene i verden er vanskelige å forstå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå