Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vil en ny fossil-bil i dag holde seg i pris?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (Akkurat nå):

En kubikk diesel er vel millioner av år gammel om den er fossil?

En kubikk diesel er nok til 20 000km

Og så? 20000km er da ingenting

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
agvg skrev (1 minutt siden):

Og så? 20000km er da ingenting

Nesten 2 års kjøring for en gjennomsnitts bilist. Koster ca 20 000kr og har like mye kwh som 200 batterier med 50kWh

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Trestein skrev (Akkurat nå):

Nesten 2 års kjøring for en gjennomsnitts bilist. Koster ca 20 000kr og har like mye kwh som 200 batterier med 50kWh

verden er kanskje litt anderledes i afrika enn her hvor 20000,- ikke er noen stor formue.

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 hour ago, Trestein said:

En kubikk diesel er vel millioner av år gammel om den er fossil?

Om du regner slik er mineralene som solcellepaneler er laget av eldre enn oljen. 🫤

At du gidder dette teateret ...

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Trestein skrev (2 timer siden):

Bare prøv å tenke litt. Solceller og lading av elbil uten buffer batteri? Hva om halvparte av bilene kommer om morgen før jobb? Og resten på kvelden. Hvor skal solcellene gjøre av strømmende lager om dagen? Lage hydrogen? Neppe. 

En slik stasjon må ha batteri sannsynligvis 5Mwh eller mere det koster noen kroner og vil nok typisk måtte skiftes etter 10år 

AI anslo også at en 350KW lader kostet ca 1 million. En ladestasjon har vel typisk 10 slike? Som sagt så er det nok en grunn til at få og ingen slike finnes. 

50kWh for 10kr! 20øre pr kWh! Den må du langt ut på landet med. 

https://www.electrive.com/2024/11/29/zero-carbon-charge-unveils-south-africas-first-off-grid-charging-station/

Disse er bare halvpatren av min men koster 140 millioner hver. 

Jeg biter ikke på stråmannen om hverken batteri eller hydrogen. Eneste grunnen du finner på dette er for at å sløse så mye med penger at du kan debunke det som ulønnsomt. Nei - man trenger ikke lagre strømmen fra solcellene i Afrika for å kunne drive en hurtigladestasjon. Alt man trenger er å begrense åpningstida til når sola skinner. Elbiler har batterier så hvis man absolutt må hurtiglade før soloppgang, så må man sørge for å gjøre det 12 timer tidligere.

Jeg har kjørt bil siden det var vanlig å betale bensin med kontanter og bensinstasjonene hadde typisk åpningstid fra 07-22. Det fungerte helt fint. Folk tilpasset seg åpningstidene. Man trengte ikke jerrykanner fordi man kunne komme til å plutselig trenge å fylle opp tanken før kl 07 om morgenen. Man tilpasset seg åpningstidene.

Nevnte jeg at det neppe finnes betalingsvilje for batteri-pengesløsingen din i Afrika? Folk tilpasser seg åpningstidene!

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Jeg biter ikke på stråmannen om hverken batteri eller hydrogen. Eneste grunnen du finner på dette er for at å sløse så mye med penger at du kan debunke det som ulønnsomt. Nei - man trenger ikke lagre strømmen fra solcellene i Afrika for å kunne drive en hurtigladestasjon. Alt man trenger er å begrense åpningstida til når sola skinner. Elbiler har batterier så hvis man absolutt må hurtiglade før soloppgang, så må man sørge for å gjøre det 12 timer tidligere.

Jeg har kjørt bil siden det var vanlig å betale bensin med kontanter og bensinstasjonene hadde typisk åpningstid fra 07-22. Det fungerte helt fint. Folk tilpasset seg åpningstidene. Man trengte ikke jerrykanner fordi man kunne komme til å plutselig trenge å fylle opp tanken før kl 07 om morgenen. Man tilpasset seg åpningstidene.

Nevnte jeg at det neppe finnes betalingsvilje for batteri-pengesløsingen din i Afrika? Folk tilpasser seg åpningstidene!

Les linken og se hva det koster! 

https://www.electrive.com/2024/11/29/zero-carbon-charge-unveils-south-africas-first-off-grid-charging-station/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (9 minutter siden):

Jeg biter fortsatt ikke på stråmmannen. Fortell heller hva det vil koste med 2 ladere a 300 kW som drives av solceller, uten mellomlagring. Etter mine beregninger, sånn røffly 7 millioner kroner.

De du linker til koster i snitt 120 millioner hver, med 6 ladepunkter, derav 4x480 kW, med både et masivt mellomlagringsbatteri og dieselgenerator som da selvsagt koster en hel masse ekstra.

Det er kun siden 120<<7 at du trekker fram det pengesløsende prosjektet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Jeg biter fortsatt ikke på stråmmannen. Fortell heller hva det vil koste med 2 ladere a 300 kW som drives av solceller, uten mellomlagring.

Det vil kreve at ladingen må organiseres slik at to og to biler lader hele tiden mens det er sol. Om du har observert noe slikt i praksis må du gjerne fortelle om det. 

Du kan jo varsle Afrikanske myndigheter om at de sløser bort 2.5 milliarder på ladestasjoner som kunne vert bygget for 100 millioner!  De kan jo lage seg et slags booking system slik at folk kan lade i arbeidstiden midt på dagen

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (50 minutter siden):

Alt man trenger er å begrense åpningstida til når sola skinner.

Men du ser hvor upraktisk det er? Diesel er forutsigbarhet. Sol og vind er ikke like forutsigbart. 

 

Simen1 skrev (38 minutter siden):

Jeg biter fortsatt ikke på stråmmannen. Fortell heller hva det vil koste med 2 ladere a 300 kW som drives av solceller, uten mellomlagring. Etter mine beregninger, sånn røffly 7 millioner kroner.

Jeg har litt for mye erfaring med hypercharger. Det er dessverre dyrt å holdde i drift. Men må man ha hurtigladere? Hva med å bare ha 2-3kw ladere som man kan plugge seg på å betale for bruken? Mye enklere. 

 

Uansett vil jevnlig tilgang til elektrisitet og billig transport være ekstremt revolusjonerende for Afrika. 

  • Liker 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Er det noen vektig grunn til å IKKE gjøre det?

nei, jeg tror ikke det. Jeg får følge strømmen. Da må jeg selge hybrid bilen for 289.000 kr først. Slettet gjelden på bilen, og kjøpe en el varebil. 

Skrevet
Mykesider skrev (37 minutter siden):

Jeg får følge strømmen.

PUN intended? ;)

Mykesider skrev (37 minutter siden):

Da må jeg selge hybrid bilen for 289.000 kr først.

Det er vel der du må starte ja. Lykke til!

Skrevet
Hanhijnn skrev (44 minutter siden):

Er det noen vektig grunn til å IKKE gjøre det?

Om pan trekker mye tilhenger er elbil en hemsko. Det er også lite vits om man ikke kan lade hjemme. 

Skrevet
Trestein skrev (8 timer siden):

Det vil kreve at ladingen må organiseres slik at to og to biler lader hele tiden mens det er sol. Om du har observert noe slikt i praksis må du gjerne fortelle om det. 

Jeg har aldri vært i Afrika.

Trestein skrev (8 timer siden):

Du kan jo varsle Afrikanske myndigheter om at de sløser bort 2.5 milliarder på ladestasjoner som kunne vert bygget for 100 millioner!  De kan jo lage seg et slags booking system slik at folk kan lade i arbeidstiden midt på dagen

Idiotiseringen er i full gang ser jeg.

Sjørøver skrev (8 timer siden):

Men du ser hvor upraktisk det er? Diesel er forutsigbarhet. Sol og vind er ikke like forutsigbart. 

Jeg har levd i en tid der det var sånn i Norge. Bensinbiler med 400 km rekkevidde (40 liter, 1 liter på mila) og bensinstasjoner som var nattestengt i 8-9 timer. Det er en overdrivelse å kalle det upraktisk. På samme måte som at krisemaksimering av nattestengte butikker gjør at man ikke kan kjøpe melk og ferskt brød i 8-9 timer i døgnet. Folk overlever det fint med ørlite planlegging. Å kalle det upraktisk er en overdrivelse.

Sjørøver skrev (8 timer siden):

Jeg har litt for mye erfaring med hypercharger. Det er dessverre dyrt å holdde i drift. Men må man ha hurtigladere? Hva med å bare ha 2-3kw ladere som man kan plugge seg på å betale for bruken? Mye enklere. 

Ja, man må ha hurtigladere. De tjener et helt annet formål enn 2-3 kW ladere. Årsaken til at hurtigladere med batterier er dyre å holde i drift er nettopp batteriene. Kutt ut batteriene og man kan ha et helt annet prisnivå.

PS. Husk at nettleie er en stor del av driftsutgiftene til hurtigladere i Norge. Det er fordi det koster mye penger å bygge og drifte et kraftnett. En solcelledrevet hurtigladestasjon i Afrika som er uten kraftnett og uten nettleie har ikke den utgiften. Strømprisen kommer ikke på toppen av noe der.

Arbeidstid i Norge er dyrt så vi sløser ikke med den ressursen her for å spare noen kroner. I Afrika er det motsatt. Arbeidstid er billig så der sparer man gjerne penger selv om det koster litt arbeidstid.

  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Sjørøver skrev (35 minutter siden):

Om pan trekker mye tilhenger er elbil en hemsko. Det er også lite vits om man ikke kan lade hjemme. 

Derfor jeg spurte ham. Tenkte at han nok hadde kontroll på eget behov selv.

Skrevet
Trestein skrev (På 31.8.2025 den 23.31):

Alle tesla ladestasjoner skulle være solcelle drevne lovet E Musk. Om det var så billig hadde de vel vert det nå?

Hva har effekt grad generator(Hva du måtte mene med det?) med solceller å gjøre? Man trenger ikke generator når man har solceller?

Du trenger ikke hjernen din ettersom du har røyka så mye crack heller.
Jeg har ikke argumentert for solceller? 

Effektgrad har noe å si for karbonavtrykket, hvor mye utslipp du gjør for energien du får ut av det.
Hvis du ikke helt klarer å kobler prikkene her, så kan du heller bare finne deg en benk, sett deg på den og fuckings ta noen runder med deg selv og hvorfor du gidder å ha meninger om ting du helt klart og tydelig ikke forstår noe av.

Genuint, hvorfor bry deg når løsningene blir funnet, utformet og utført av mennesker som kan mer enn deg. Hvorfor skal du vifte rundt med pølsefingrene dine og vibrere i dobbelthaka med meninger om hva de foretar seg? Hæ? 

  • Hjerte 1
Skrevet
15 hours ago, Trestein said:

Bare prøv å tenke litt. Solceller og lading av elbil uten buffer batteri? Hva om halvparte av bilene kommer om morgen før jobb? Og resten på kvelden. Hvor skal solcellene gjøre av strømmende lager om dagen? Lage hydrogen? Neppe. 

En slik stasjon må ha batteri sannsynligvis 5Mwh eller mere det koster noen kroner og vil nok typisk måtte skiftes etter 10år 

Du insisterer på at ladestasjonen eksisterer i eit vakuum. Det gjer den sjølvsagt ikkje. 

Det mest effektive er å bruke straumen i det den blir produsert. All lagring har tap. Samtidig har ulike produksjonsmåter ulike profiler, slik at energilagring kan utjamne det - men du vil ha utjamning over så korte tidsrom som mulig.

Det fornuftige er altså at utjamninga ikkje er lokal for ladestasjonen, men del av større nettsystem, og at alle produsenter leverer til eit felles nett, og alle konsumenter tar frå samme nett. Då vil du kunne utnytte at vind og sol f.eks. ikkje har produksjonstopp samtidig ofte. Og du vil kunne utnytte at ladestasjoner med solceller i suburbs har anna bruksprofil enn ladestasjoner med solceller i by.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
barfoo skrev (2 timer siden):

Du insisterer på at ladestasjonen eksisterer i eit vakuum. Det gjer den sjølvsagt ikkje. 

Det mest effektive er å bruke straumen i det den blir produsert. All lagring har tap. Samtidig har ulike produksjonsmåter ulike profiler, slik at energilagring kan utjamne det - men du vil ha utjamning over så korte tidsrom som mulig.

Det fornuftige er altså at utjamninga ikkje er lokal for ladestasjonen, men del av større nettsystem, og at alle produsenter leverer til eit felles nett, og alle konsumenter tar frå samme nett. Då vil du kunne utnytte at vind og sol f.eks. ikkje har produksjonstopp samtidig ofte. Og du vil kunne utnytte at ladestasjoner med solceller i suburbs har anna bruksprofil enn ladestasjoner med solceller i by.

Vacum? Jeg sier bare at mange steder i verden er lokalt strømnett et virvar med skjøtekabler koblet til et gammelt 15KW diesel aggregat 15familier får strøm til tv og en lyspære fra. 

Disse er vanskelige å fase seg sammen med.

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (21 timer siden):

Jeg biter ikke på stråmannen om hverken batteri eller hydrogen. Eneste grunnen du finner på dette er for at å sløse så mye med penger at du kan debunke det som ulønnsomt. Nei - man trenger ikke lagre strømmen fra solcellene i Afrika for å kunne drive en hurtigladestasjon. Alt man trenger er å begrense åpningstida til når sola skinner. Elbiler har batterier så hvis man absolutt må hurtiglade før soloppgang, så må man sørge for å gjøre det 12 timer tidligere.

Jeg har kjørt bil siden det var vanlig å betale bensin med kontanter og bensinstasjonene hadde typisk åpningstid fra 07-22. Det fungerte helt fint. Folk tilpasset seg åpningstidene. Man trengte ikke jerrykanner fordi man kunne komme til å plutselig trenge å fylle opp tanken før kl 07 om morgenen. Man tilpasset seg åpningstidene.

Nevnte jeg at det neppe finnes betalingsvilje for batteri-pengesløsingen din i Afrika? Folk tilpasser seg åpningstidene!

Hadde du lest artikkelen så ville du sett at i tillegg til 500kWh batteri hadde de også et dieselaggregat.

Poenget var at både AI og leverandør som lager slike ladestasjoner off grid fikk veldig lik pris.

Som sagt så betaler sørafrika 2 milliarder for 15 slike ladestasjoner for biler og 9 for lastebiler. 

Når jeg spurte AI om å lade 100biler 50kWh 300KW offgrid  hver dag basert på solkraft fikk jeg svar 70 millioner

Anleggene i afrika fikk en snittpris på 100millioner 

Husk også at å fylle bensin tar 2 min Og man kommer 1000km Å sakte lade med solkraft kan nok være vesentlig billigere men det var ikke det som var saken. Det var hurtiglading i områder uten stabilt kraftnett

 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...