Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fliser på gang, er varmekabler under fliser anbefalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en firemannsbolig, og har leilighet i andre etasje. Jeg har en liten gang som leder til alle rommene i denne leiligheten, og her har jeg samme parketten som alltid har vært her siden leiligheten var ny på tidlig 2000-tallet. Parketten har litt vannskader ved utgangsdør (døren er ikke helt tett), denne vannskaden på parketten har jeg skjult med en dørmatte på innsiden, men jeg vurderer nå å bytte ut parketten her med fliser.

En venn av meg anbefalte meg å legge varmekabler under fliser, hvis parketten skal rives vekk så likevel. Fliser er som sagt en del kaldere enn parkett. Personlig så er jeg ikke så giret på å bruke penger på opplegg for varmekabler under fliser på gangen, men jeg er også litt redd for å angre etterpå hvis jeg ikke gjør dette. Selve jobben med flislegging overlater jeg til en fagarbeider, da jeg nylig overlot en flisleggingsjobb til fagarbeider på mitt bad (fliser ble lagt oppå eksisterende gulvbelegg).

Jeg har varme under gulv på bad (vannbåren varme, fjernvarme), har også to radiatorer for vannbåren varme på stue/kjøkken (åpen løsning) samt en radiator på min gang med det samme opplegget.

Har noen av dere erfaring med fliser på gang, og i så tilfelle om dere anbefaler varmekabler under fliser på gang? Jeg holder til i Rogaland, er jo litt forskjell på klimaet her kontra Finnmark bare for å ta et eksempel. Det ser ikke ut til at noen av naboene mine har flislagt sin gang, så jeg har ingen i nabolaget å spør om akkurat dette heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer veldig an på hvor frøsen du er.

Jeg hadde selv mulighet til å legge inn varmekabler når jeg måtte bygge om gangen, men gjorde det ikke. Bor også i 2 etasje i en 4manns bolig fra 1998. Bor i ett kuldehøl på østlandet, men det er veldig få ganger i løpet av året jeg savner varmekabler i gangen, selv om jeg går barbent inne hele året. Men nå har jeg også teppe på flisene, så det hjelper mye, da det er der jeg går meste parten av tiden.

Det er noen få ganger jeg angrer på at jeg ikke har lagt det inn. Hadde vært fint med den jevnte varmen det gir.

Det går an å teste det Arnholt sider, ved å skru av varmen på badet, men nå om dagen så merkes ikke det så mye. Men en gang er også ett sted man ikke står stille så veldig lenge som på ett bad.

Skrevet

Om du skal legge flis i gangen så bør du absolutt ha varmekablar også. Om ikkje anna fordi det er ei forholdsvis billig investering som framtidige huskjøparar vil sette pris på.

Det er fleire fordelar med varmekablar under flisene.
-Som nemnt så blir fliser veldig kalde uansett årstid og romtemperatur.
-Golvvarme i gangen gjer at sko og yttertøy tørker fortare og du kan derfor plassere våte sko rett på flisgolvet
-Flisene vil magasinere opp varme, dette er ein fordel på vinteren når den oppvarma lufta slepper ut kvar gong du opner døra. Ved å ha varme fliser så vil du raskare få opp innetemperaturen i gangen sidan den varmen som ligg i flisene tek lengre tid å lufte ut.

Eit alternativ til varmekablar er å legge slik varmefolie, då er sjølve folien litt dyrare men arbeidet med å legge den er mindre. På ein liten gang så kan fort varmefolie være billegaste alternativ sidan det går raskare enn å legge varmekabel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...