Mr.Duklain Skrevet 3. august Skrevet 3. august (endret) Det er ganske vanlig at folk hater hovedstaden sin og ser folkene som snobber, bare spør franskmenn om Paris. Men snur man på flisa, så synes hovedstadsfolk at de utenfor hovedstaden er noen skikkelige bondeknøller. Ingen av delene stemmer jo selvfølgelig ikke, og folk er forskjellige både de i og utenfor hovedstaden. Endret 3. august av Mr.Duklain 1 1
Vokteren Skrevet i går, 05:32 Forfatter Skrevet i går, 05:32 Litt flere fakta om ungdomskriminalitet: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/to-av-ti-domfelte-barn-er-ikke-norske-statsborgere/17975722/ Dessverre er overskriften misvisende pga definisjonen av statsborgerskap og manglende informasjon om opprinnelig etnisitet.
Vokteren Skrevet i går, 07:18 Forfatter Skrevet i går, 07:18 Jeg handler tidvis i butikker med nærhet til ghettoene og reagerer spesielt på ett forhold. Hvorfor handler mange fremmedkulturelle fortsatt med kontanter ? Da snakker jeg ikke om småhandling, men handling for hele uken eller store volumer av en tilbudsvare. Beløp i tusenkroners-klassen betalt med krøllete sedler i forskjellige valører. Får de lønn eller trygd utbetalt i hundrelapper ? Må jeg konkludere med årsaken er en paralelløkonomi som går under skattemyndigheters radar og et resultat av svart økonomi, ran, prostitusjon eller narkohandel ? 1
Nukleosid Skrevet i går, 13:28 Skrevet i går, 13:28 Vokteren skrev (5 timer siden): Hvorfor handler mange fremmedkulturelle fortsatt med kontanter ? Det kan være noe så enkelt som skepsis mot statlige og regulerte private virksomheter. I mange av landene det er størst innvandring fra, er det store mengder korrupsjon, og det foregår veldig mye som ikke er helt etter boken i både statlige og private virksomheter. Tviler på at så mange har samme gode bankgaranti som vi har i Norge, slik at om banken går konkurs eller velger å stenge, så er pengene tapt for de rettmessige eierne. De er nok derfor vant til at "cash is king"; da har de et fysisk bevis på at pengene er deres, og ingen kan stikke av med de. Ran er selvsagt en faktor, men de føler nok en større kontroll over pengene om de har de kontant. Derfor har de nok bare holdt seg til det de er vant til, selv om de nå bruker norske, trygge banker. Det er nok heller ikke like vanlig å betale med kort i disse landene, så det kan være at selv om de har penger i banken, tar de ut kontanter til bruk til hverdags. Gamle vaner er vonde å vende. Norge har alltid vært langt fremme i bruk av bankkort, og det er ikke lenge siden det var mye mer vanlig å betale med kontanter enn kort, bare du dro litt lenger ned i Europa. Da har man også større kontroll over hvor mye penger man har brukt. Å dra kortet noen ganger om dagen, blir fort større summer enn man hadde trodd. Når det er sagt, er det sjelden jeg ser noen betale matvarehandelen med kontanter, selv om jeg bor i en såkalt "ghetto-del" av byen. 2
Krig og fred Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 6 hours ago, Vokteren said: Jeg handler tidvis i butikker med nærhet til ghettoene og reagerer spesielt på ett forhold.Hvorfor handler mange fremmedkulturelle fortsatt med kontanter ? Virkelig, er vi så nevrotiske at vi "reagerer" på at folk bruker kontanter? 3 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå