Salvesen. Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden (endret) ParadiseCity skrev (4 minutter siden): Er du sikker det? Uten at jeg har kilder her jeg sitter nå så er jeg temmelig sikker på at andelen boligeiere har sunket fra nesten 90% til nå rundt 70% på 30-40 år. se vedlagt lenke, og spesielt denne delen på side 16: Noe variasjon har det vært. Altså nesten nede på 20% i noen perioder men under 30 for hele perioden. Så variasjonen er noen få % ikke ned 20%. EDIT: Man kan vell si at den har vært økende siden "2008 krisen" fra tja 25% til tja 28? Vanskelig å gi helt nøyaktige tall ut i fra grafen. Endret 15 timer siden av Salvesen.
ParadiseCity Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Salvesen. skrev (10 minutter siden): se vedlagt lenke, og spesielt denne delen på side 16: Noe variasjon har det vært. Altså nesten nede på 20% i noen perioder men under 30 for hele perioden. Så variasjonen er noen få % ikke ned 20%. EDIT: Man kan vell si at den har vært økende siden "2008 krisen" fra tja 25% til tja 28? Vanskelig å gi helt nøyaktige tall ut i fra grafen. Jeg spurte chatgpt og den svarte det samme som deg men poengterte noe interessant, ser man på de under 35 år har det falt fra 60-65% på 1990 tallet til 45%-50 i dag. Og at dette var en negativ trend. Som er et ganske dramatisk fall. Når jeg ba chatgpt om kilder ga den meg SSB linker som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg får kopiert og postet her. Endret 15 timer siden av ParadiseCity
Trulss Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden ParadiseCity skrev (2 minutter siden): Jeg spurte chatgpt og den svarte det samme som deg men poengterte noe interessant, ser man på de under 35 år har det falt fra 60-65% på 1990 tallet til 45%-50 i dag. Og at dette var en negativ trend. Som er et ganske dramatisk fall. Når jeg ba chatgpt om kilder ga den meg SSB linker som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg får kopiert og postet her. Man kan også spørre chatgpt om kjøpekraft for en butikkansatt da sett i forhold til lønn -og prisøkning de siste ti årene, og dette opp i forhold til andre land i EU/Europa. Det er ganske trist lesning for oss nordmenn.
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden ParadiseCity skrev (1 minutt siden): Jeg spurte chatgpt og den svarte det samme som deg men poengterte noe interessant, ser man på de under 35 år har det falt fra 60-65% på 1990 tallet til 45%-50 i dag. Og at dette var en negativ trend. Som er et ganske dramatisk fall. Når jeg ba chatgpt om kilder ga den meg SSB linker som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg får kopiert og postet her. Dette er neste punkt i rapporten egentlig: Ser en på 25-44 år feks har den falt i fra underkant av 80% til underkant av 70% 16-24 har faktisk gått opp noen, spesielt etter covid ser det ut til. Men, det er kort tid siden 2019 og rapporten stopper i 2022. En god del økning i de gamle(>80 år). Så jeg vill si at det er noe endring i min egen aldersgruppe(35 år) og de veldig gamle ellers er det ganske jevnt for de i siste halvdel? Og ingen ekstreme endringer. det er trossalt veldig mange år. Eller, siste graf er bare fra 2003 ser jeg nå!
kåre b Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden ParadiseCity skrev (5 minutter siden): Jeg spurte chatgpt og den svarte det samme som deg men poengterte noe interessant, ser man på de under 35 år har det falt fra 60-65% på 1990 tallet til 45%-50 i dag. Og at dette var en negativ trend. Som er et ganske dramatisk fall. Når jeg ba chatgpt om kilder ga den meg SSB linker som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg får kopiert og postet her. Kan jo kanskje ha noe med at mange begynner ikke å jobbe før de bikker 30år nå, på 90 tallet var det nok en større andel som begynte rett i arbeid. Med noe mer edruelige bolipriser, så hadde de også råd til å kjøpe. 1
kåre b Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Trulss skrev (1 time siden): Vet du ikke hva to inntekter og barn betyr? Har du i det hele tatt regnet på hva slags bolig man kan få med en slik inntekt, barnetrygd, fødselspenger osv? Barnefamilier har ofte ikke dårlig råd i det hele tatt, men det finnes selvsagt ytterpunkter. Jeg finner det mye mer bekymrinsfullt at syke og svake ikke blir tatt vare på og går for lut og kaldt vann. Norge er sikkert verdens beste land å være «syk og svak» i. 2
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden Trulss skrev (3 minutter siden): Man kan også spørre chatgpt om kjøpekraft for en butikkansatt da sett i forhold til lønn -og prisøkning de siste ti årene, og dette opp i forhold til andre land i EU/Europa. Det er ganske trist lesning for oss nordmenn. Ser en på virke og feks lønnstrinn 6(som jeg antar de som jobber i butikk "hele livet" kommer opp i ganske fort uten å sjekke særlig) har den gått i fra 2014 - årets tariff: 2014: 29193 2024: 39905 Dette er en økning på i underkant av 37%. Inflasjon for samme periode: 39,7% Vekst i leiepris: underkant av 55% for 3 roms Økning i sifo for man midt i livet: 57% selv om i kroner å øre utgjør ca 4500 kroner. Men ja, det er absolutt blitt verre for denne gruppen. Og det er nok boende som slår sterkest ut, både ift leie og renter/boligpriser.
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden (endret) kåre b skrev (4 minutter siden): Norge er sikkert verdens beste land å være «syk og svak» i. Ganske sikker på at vi er langt bedre på å "land å være foreldre i" enn "syk og svak" selv om vi generelt sett er god på begge. Å få barn i Norge er jo en lek ift masse andre områder der en har store kostnader til fødsel, helse, barnepass m.m. USA er kanskje noe av de væste eksemplene, spessielt om en har "dårlig" forsikring og fødselen ikke går helt fantastisk smud. Endret 15 timer siden av Salvesen.
leticia Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Trulss skrev (2 timer siden): Par i etablerinsfasen har ofte millioninntekt og de forventer å bo midt i byen med gåavstand til både jobb, barnehage og uteliv. I tillegg må de selvsagt ha moderne (dyr) leilighet og ny elbil. Par i etableringsfasen er gjerne studenter. (Eller at iallefall en av dem er det). Innlegget ditt faller på sin egen urimelighet. Trulss skrev (2 timer siden): Enslige og uføre har lav inntekt i forhold til bokostnader, har ofte ikke førerkort eller har mistet det av medisinske årsaker og helseproblemer som gjør at de ikke kan bo på bygda. Hvilken verden lever du egentlig i? Hvorfor skal enslige og uføre ikke ha førerkort, eller ha mistet det? Hvilke helseproblemer kan man ikke bo på bygda med? De fleste uføre blir det i høyere alder, med hovedvekt på 55 år og oppover. Da har de gjerne nedbetalt bolig også, altså lave bokostnader... Det er ikke nødvendig å stakkarsliggjøre folk mer enn nødvendig. 1
kåre b Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Ja, det har du rett i allikevel sliter vi med for lav reproduksjon. barnepass er relativt billig i norge, sfo ligger vel rundt 3500kr/mnd. barnehage har blitt billig nå, men på mine 2 betalte vi over 3000kr/mnd. jeg kjenner ett norsk par som bor i london, der måtte de ut med opp mot 10000kr/mnd for tilsvarende tilbud. Uansett er det ett tankekors at mine besteforeldre bygde nytt hus på 280kvm, hadde 5 barn og bil i 1972. Alt på 1 lærer inntekt. Lykke til med å få til det idag. 2
Nedward Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) kåre b skrev (42 minutter siden): Uansett er det ett tankekors at mine besteforeldre bygde nytt hus på 280kvm, hadde 5 barn og bil i 1972. Alt på 1 lærer inntekt. Lykke til med å få til det idag. Lykke til med å ha 5 strømmetjenester, 7 forskjellige organiserte fritidsaktiviteter, noe annet enn fisk & potet til middag 5 dager i uken, i 1972. Noen ting har blitt (mye) dyrere relativt til inntekten, (enkelte) andre ting motsatt. Men ha også i bakhodet at mange av de tingene vi anser som nødvendige i dag - fantes ikke i 1972. Det er fort gjort å se seg blind på hva et hus og en bil koster, bare ikke glem alt det andre vi har skaffet oss i mellomtiden. Jeg tror ikke det ville vært så hinsides vanskelig å bygge seg et hus i dag, med de samme tekniske kravene som var i 1972 og kommet (relativt) billig unna, slik at man kunne betjent husholdningen med en alminnelig god inntekt. Besteforeldrene dine hatt neppe hatt råd til å bygge det huset i henhold til dagens standard. For det er to forskjellige ting til to forskjellige priser, både nå og da. Endret 14 timer siden av Nedward 2
ParadiseCity Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Nedward skrev (4 minutter siden): Lykke til med å ha 5 strømmetjenester, 7 forskjellige organiserte fritidsaktiviteter, noe annet enn fisk & potet til middag 5 dager i uken, i 1972. Noen ting har blitt (mye) dyrere relativt til inntekten, (enkelte) andre ting motsatt. Men ha også i bakhodet at mange av de tingene vi anser som nødvendige i dag - fantes ikke i 1972. Det er fort gjort å se seg blind på hva et hus og en bil koster, bare ikke glem alt det andre vi har skaffet oss i mellomtiden. Er nok ikke «avokado toast» som er problemet .
agvg Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Nedward skrev (7 minutter siden): Det er fort gjort å se seg blind på hva et hus og en bil koster, bare ikke glem alt det andre vi har skaffet oss i mellomtiden. Nå har jo myndighetene hele tiden lagt stadig høyere krav til alt når det kommer til hus, i 1972 kunne du bygge ditt eget hus, i hverfall ganske mye av det hvis du hadde lyst og evner, i dag er vi så proffe at alt blir umulig og veldig kostbart. Det er ikke mulig og bygge ett rimelig hus lengre, kravlisten er helt uendelige og ufravikelig, så om du får tomta gratis vil det koste millioner for ett enkelt hus. Endret 14 timer siden av agvg
Nedward Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden ParadiseCity skrev (1 minutt siden): Er nok ikke «avokado toast» som er problemet . Godt observert. Les resten, så ser du at jeg skriver at det er helt andre forutsetninger i dag. I tillegg til endringer i kjøpekraft. 1
herzeleid Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden kåre b skrev (43 minutter siden): Uansett er det ett tankekors at mine besteforeldre bygde nytt hus på 280kvm, hadde 5 barn og bil i 1972. Alt på 1 lærer inntekt. Det er i alle fall tankevekkende med tanke på hva den enorme produktivitetsveksten vår de siste tiårene har gått til og hva vi prioriterer. En skulle kanskje tro at en med utgangspunktet du nevner ville kjempet mot ‘tidspress’ og for å få arbeide mindre. I stede har vi fått (og til dels arbeidet for) det motsatte og ‘frigjort’ oss til en forventning/krav om to fulle inntekter og lite tid med familien. Man kunne nesten føle seg litt lurt. 1
Nedward Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden agvg skrev (1 minutt siden): Nå har jo myndighetene hele tiden lagt stadig høyere krav til alt når det kommer til hus, i 1972 kunne du bygge ditt eget hus, i hverfall ganske mye av det hvis du hadde lyst og evner, i dag er vi så proffe at alt blir umulig og veldig kostbart. Det er ikke mulig og bygge ett rimelig hus lengre, kravlisten er helt uendelige og ufravikelig, så om du får tomta gratis vil det koste millioner for ett enkelt hus. Jeg vet det. Det er derfor det er dyrt. I tillegg til inflasjonen. Det var egentlig poenget mitt: Du kan ikke sammenligne 70-tallets Norge med Norge i 2025. Alle forutsetninger har endret seg. 1
paatur Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Men men ekspertene på diskusjon.no mener jo folk ikke har det verre https://e24.no/privatoekonomi/i/KM5814/jeg-kan-nesten-ikke-tenke-meg-noe-vondere?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no&utm_medium=dre-687f5c83edd582e86c36dbae
obygda Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden kåre b skrev (8 minutter siden): Ja, det har du rett i allikevel sliter vi med for lav reproduksjon. barnepass er relativt billig i norge, sfo ligger vel rundt 3500kr/mnd. barnehage har blitt billig nå, men på mine 2 betalte vi over 3000kr/mnd. jeg kjenner ett norsk par som bor i london, der måtte de ut med opp mot 10000kr/mnd for tilsvarende tilbud. Uansett er det ett tankekors at mine besteforeldre bygde nytt hus på 280kvm, hadde 5 barn og bil i 1972. Alt på 1 lærer inntekt. Lykke til med å få til det idag. Det går ikke i byen pga boligprisene der - men det går på bygda der jeg bor. Videre er det vel slik at byens aktiviteter koster penger - selv er jeg aldri å ute spiser da det ikke er noen steder å spise ute - så da lager man maten fra bunn av selv. Og når man ikke har noen steder å spise - så har man som regel ikke kino,teater osv..Vil tro at veldig mye av de økte kostnadene man snakker om i dag skyldes økte krav og forventninger til livet utenfor arbeidsplassen. Mange er rett og slett blitt hva jeg vil kalle bortskjemt og bruker masse penger på ting de egentlig ikke trenger, men som de tror de trenger, - og da blir jo totalen på levekostnader høyt. Jeg sparte allerede penger under studietiden - faktisk følte jeg meg steinrik under studetiden da jeg både fikk penger av staten og hadde tiden tli å gjøre akkurat det jeg ville - som da ikke kostet penger. Jeg tror rett og slett oljerikdommen har gjort folk kravstore og at man har forventninger om så mye mer nå enn før. Selv har jeg aldri flydd rundt å hatt forventninger - men forhåpninger har jeg jo hatt - og det er en vesentlig forskjell her. Skal man ha det greit økonomisk må man faktisk gjøre en stor egeninnsats selv - ikke forvente at samfunnet rundt skal dytte en fremover....... 1
Salvesen. Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden paatur skrev (4 minutter siden): Men men ekspertene på diskusjon.no mener jo folk ikke har det verre https://e24.no/privatoekonomi/i/KM5814/jeg-kan-nesten-ikke-tenke-meg-noe-vondere?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no&utm_medium=dre-687f5c83edd582e86c36dbae Om du faktisk leser sier jo de fleste i alle gruppene at de ikke har fått det verre eller bedre. Og det er vell ingen som har ment at det ikke er folk som har fått det verre, heller tvert i mot. Men heller har fokusert på hva "folk flest" opplever. At de fattige har fått det verre er vell påpekt flere ganger i tråden allerede og stemmer godt med resultatet av spørreundersøkelsen 1
kåre b Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Nedward skrev (1 minutt siden): Jeg vet det. Det er derfor det er dyrt. I tillegg til inflasjonen. Det var egentlig poenget mitt: Du kan ikke sammenligne 70-tallets Norge med Norge i 2025. Alle forutsetninger har endret seg. Så absolutt, spørsmålet blir jo da: Har det egentlig endret seg til det bedre? Når det gjelder boligpriser, så kunne vi sikkert bygd for halve prisen hvis vi fjernet alle unødvendige krav og det offentlige igjen begynte med kommunale felt med tomter til kostpris. Problemet er bare det at da hadde lufta gått ut av boligbobla og dungevis av folk sitter igjen med lån uten å kunne stille sikkerhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå