Boing_80 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden obygda skrev (10 minutter siden): Jo - det er faktisk det. Fordi bor man sentralt har man alle disse innvandrerbutikkene som selger frukt og grønt mye billigere...slik er det ikke i bygdene. Der må man betale det de store kjedene skal ha. Man har mye mindre utvalg av butikker generelt. Og de som har best råd...bor jo gjerne i byene......... Det er jo synd. Men unngåelig siden de aller fleste ønsker å bosette seg i byene. Urettferdig for mange da.
leticia Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden obygda skrev (1 time siden): Jo - det er faktisk det. Fordi bor man sentralt har man alle disse innvandrerbutikkene som selger frukt og grønt mye billigere...slik er det ikke i bygdene. Der må man betale det de store kjedene skal ha. Man har mye mindre utvalg av butikker generelt. På bygda har man mulighet å kjøpe varer direkte fra bønder / utsalg på bondegårdene. Men sant at det er dårligere utvalg av butikker. Gjerne dyrere butikker som Joker, Coop Marked o.l. Bor man landlig til har man kanskje en større tomt hvor man kan ha frukttrær, grønnsaker osv... 1
obygda Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): På bygda har man mulighet å kjøpe varer direkte fra bønder / utsalg på bondegårdene. Men sant at det er dårligere utvalg av butikker. Gjerne dyrere butikker som Joker, Coop Marked o.l. Bor man landlig til har man kanskje en større tomt hvor man kan ha frukttrær, grønnsaker osv... Det er en misforståelse at man på bygda enkelt kan handle direkte fra bønder. Her jeg bor, som er på bygda, er det ingen bønder man kan handle direkte fra - men iblant er det slike reko utsalg i nærmeste by. Mao - man må nesten reise dit for å handle. Vi har epler i hagen - og kunne sikkert dyrket poteter også - men i bunn og grunn er de fleste av oss, som ikke driver jordbruk selv, avhengig av å handle i butikken som alle andre. Jeg har på mine turer til Oslo i alle fall sett at der er det plenty av butikker - og prisene på frukt og grønt er vesentlig lavere enn hva man får lokalt. 1
leticia Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden obygda skrev (1 time siden): Det er en misforståelse at man på bygda enkelt kan handle direkte fra bønder. Jeg uttaler meg på grunnlag av egen erfaring. Jeg vet ikke hvordan det står til ellers i landet. Det vanligste man kjøper herfra er egg, poteter og andre grønnsaker, andre ting som kan kjøpes er jordbær. Vi har også epler og pærer i egen hage. Da jeg vokste opp så var det full dyrking av forskjellige grønnsaker og bær, f.eks gulrøtter, poteter, jordbær, reddik, rabarbra, solbær, rips, stikkelsbær, i tillegg hadde vi høner og gjess. Det er sikkert noe jeg har glemt også, jeg var såpass liten da. Vi var ikke bønder, men bodde landlig til. obygda skrev (1 time siden): men i bunn og grunn er de fleste av oss, som ikke driver jordbruk selv, avhengig av å handle i butikken som alle andre. Klart. Men slik er det ikke i f.eks Frankrike som har vært nevnt tidligere. Der er det markeder med stort utvalg jevnt fordelt selv på de minste steder. Hvorfor får man ikke til slikt i større grad i Norge? obygda skrev (1 time siden): Jeg har på mine turer til Oslo i alle fall sett at der er det plenty av butikker - og prisene på frukt og grønt er vesentlig lavere enn hva man får lokalt. Det kan hende. Oslo er ikke en by jeg ofte er i (nå lenger). Men jo flere folk jo flere butikker er det naturlig å ha. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå