PosteMonopolet Skrevet 6. august Skrevet 6. august (endret) BadCat skrev (På 27.7.2025 den 21.45): Følg med, følg med. Om ti dager skal det skje. https://tv.nrk.no/serie/seltzer-den-norske-fattigdommen Da kunne reporteren i NRK bekrefte at det er lite nordmenn som står i de lange køene til Fattighuset. Endret 6. august av PosteMonopolet
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august PosteMonopolet skrev (15 minutter siden): Da kunne reporteren i NRK bekrefte at det er lite nordmenn som står i de lange køene til Fattighuset. Jepp, det var innvandrere som mange i Norge mener blir behandlet bedre enn nordmenn og de ønsker de på hode å revva ut. I tillegg ønsker de å redusere støtten til Ukraina slik at stadig flere må rømme her til pga krigen drar innover landet…
BadCat Skrevet 6. august Skrevet 6. august (endret) De har gjort seg avhengig av andre. Arbeidsgivere somtilbyr dårlig betalte jobber, folk som kommer med matkasser osv. Det skjer ikke noe hvis man ikke gjør noe selv. Det er synd på to grupper. De som har for mange helsetilstander som ikke er selvfoskyldt og de som er for dumme til å se muligheter eller ta gode og langsiktige valg. Endret 6. august av BadCat
Trulss Skrevet 6. august Skrevet 6. august Er det slik at det foretas en kredittvurdering av noe slag på alle i køen på Fattighuset? Registreres navn og nummer eller kan hvem som helst bare stille seg opp i køen og forvente å få noe helt uavhengig av inntekt og formue?
aklla Skrevet 6. august Skrevet 6. august Jarmo skrev (På 2.8.2025 den 14.03): Og i "gamle dager" hadde ikke vanlige folk kredittkort eller forbrukslån slik som i siste ti årene. Sjekkhefte var tingen for dem som fikk det. De lå under et tonn tung stein som regel.. Men man leide gjerne tv, vaskemaskin, sofa osv til en relativt høy pris over mange år.. Så kunne man jo kjøpe varen etter man hadde betalt den ned 2-3 ganger 2
Subara Skrevet 6. august Skrevet 6. august En del av det å være fattig er bekymringer for uforutsette utgifter. Selv om man har tak over hodet, kan tanker som hva skjer hvis vaskemaskinen går i stykker, vær altoppslukende. Dvs. bekymringene for fremtiden kan tappe deg for krefter. Og er det ikke å være fattig å droppe et måltid å drikke et glass vann istedenfor?, som i serien til Seltzer. 2
Trulss Skrevet 6. august Skrevet 6. august Subara skrev (1 minutt siden): En del av det å være fattig er bekymringer for uforutsette utgifter. Selv om man har tak over hodet, kan tanker som hva skjer hvis vaskemaskinen går i stykker, vær altoppslukende. Dvs. bekymringene for fremtiden kan tappe deg for krefter. Og er det ikke å være fattig å droppe et måltid å drikke et glass vann istedenfor?, som i serien til Seltzer. De som er underlagt NAV har visst også samme problem. Man vet aldri om innvilget ordning vil fortsette å være gjeldene og hvor lenge. Ikke rart man blir både psykisk og fysisk syk. Og på tross av at man kanskje har en ordning hos NAV så har man så dårlig råd at man må stå i kø på fattighuset i tillegg. Jeg synes ikke velferdsstaten er så veldig bra, egentlig. 2
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august Subara skrev (16 minutter siden): En del av det å være fattig er bekymringer for uforutsette utgifter. Selv om man har tak over hodet, kan tanker som hva skjer hvis vaskemaskinen går i stykker, vær altoppslukende. Dvs. bekymringene for fremtiden kan tappe deg for krefter. Og er det ikke å være fattig å droppe et måltid å drikke et glass vann istedenfor?, som i serien til Seltzer. Personen er student, det er selvvalgt.
Uderzo Skrevet 6. august Skrevet 6. august Salvesen. skrev (3 timer siden): Første paret er også litt av en åpning, de har ca 20 000 til overs etter sifo budsjettet, man ser luksusvarer som iphone, applewatch og energi drikke. Men ett barn til, det har de ikke råd til.. De har også studiegjeld, som ikke henger i hop med jobbene deres.. Synes det er en litt ufin og nedlatende måte å omtale folk på. 600 000 i året er ikke spesielt mye for en familie på tre, særlig ikke i Tromsø med høye levekostnader. Jeg la ikke merke til hverken iPhone, Apple Watch eller energidrikker, men det virker som du har studert dem ganske nøye for å diskreditere at de faktisk kan ha økonomiske utfordringer. 4
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august Uderzo skrev (3 minutter siden): Synes det er en litt ufin og nedlatende måte å omtale folk på. 600 000 i året er ikke spesielt mye for en familie på tre, særlig ikke i Tromsø med høye levekostnader. Jeg la ikke merke til hverken iPhone, Apple Watch eller energidrikker, men det virker som du har studert dem ganske nøye for å diskreditere at de faktisk kan ha økonomiske utfordringer. Nei det er ikke voldsomt men det er mer en nok for en familie på 3 som lever ‘normalt’ men det er ikke mye rom for luksus. Men det ser ut som de har råd til det likevel ref observasjonene. 1
Subara Skrevet 6. august Skrevet 6. august Salvesen. skrev (15 minutter siden): Personen er student, det er selvvalgt. Hun studerer nok for å bli selvhjulpen i fremtiden og for å gi barna et bedre liv. I dag må man studere for å få en jobb man kan leve av. 2
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august Subara skrev (4 minutter siden): Hun studerer nok for å bli selvhjulpen i fremtiden og for å gi barna et bedre liv. I dag må man studere for å få en jobb man kan leve av. Ja det kan vise seg å være ett godt valg på sikt, men det er litt sent når en har to barn..
Uderzo Skrevet 6. august Skrevet 6. august (endret) Salvesen. skrev (34 minutter siden): Nei det er ikke voldsomt men det er mer en nok for en familie på 3 som lever ‘normalt’ men det er ikke mye rom for luksus. Men det ser ut som de har råd til det likevel ref observasjonene. Det er lett å mene noe om andres økonomi når man ser dem utenfra, men vi kjenner ikke hele bildet. Det at noen har en Apple Watch eller kjøper en energidrikk betyr ikke nødvendigvis at økonomien er stabil/god nok til å forsørge et barn til. Ting som boligpriser, barnehage, strøm og mat koster mye. Jeg synes det blir litt snevert å bruke enkeltkjøp som bevis på at noen egentlig ikke har det vanskelig, bare de hadde kuttet ut Apple Watch så hadde de hatt råd til et barn til og kunne kjøpt seg en bolig. Endret 6. august av Uderzo 3
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august Uderzo skrev (1 minutt siden): Det er lett å mene noe om andres økonomi når man ser dem utenfra, men vi kjenner ikke hele bildet. Det at noen har en Apple Watch eller kjøper en energidrikk betyr ikke nødvendigvis at økonomien er stabil/god nok til å forsørge et barn til. Ting som boligpriser, barnehage, strøm og mat koster mye. Jeg synes det blir litt snevert å bruke enkeltkjøp som bevis på at noen egentlig ikke har det vanskelig, bare de hadde kuttet ut Apple Watch så hadde de hatt råd til et barn til og kunne kjøpt seg en bolig. Barnehage koster ikke mye… trygden dekker den alene med mer til overs… jeg prøver ikke å bevise noe som helst, har jeg ingen grunn til. Jeg sier bare at det ser ut til at de har noen ting som gjør at de sliter med økonomien ift forbruk og gjeld. jeg opplever de i alle fall ikke som fattig, langt i fra.
PosteMonopolet Skrevet 6. august Skrevet 6. august Salvesen. skrev (3 timer siden): Jepp, det var innvandrere som mange i Norge mener blir behandlet bedre enn nordmenn og de ønsker de på hode å revva ut. I tillegg ønsker de å redusere støtten til Ukraina slik at stadig flere må rømme her til pga krigen drar innover landet… Kan jo lure på om de ukrainske flyktningene har kuppet Fattighuset fra nordmenn.
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august PosteMonopolet skrev (5 minutter siden): Kan jo lure på om de ukrainske flyktningene har kuppet Fattighuset fra nordmenn. De trenger det sannsynligvis mye mer… nordmenn kan ikke engang tenke seg hva de har vært kgnennom 1
Jarmo Skrevet 6. august Skrevet 6. august Salvesen. skrev (8 minutter siden): Barnehage koster ikke mye… trygden dekker den alene med mer til overs… Du plukker ut noen grupper som passer for ditt syn. I 2024 var det 1 060 500 alderspensjonister i Norge, hvor mange av disse har barn i barnehage? Så kan vi gå over til uføretrygdete osv. Flere store grupper som sliter i dag. 4
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august Jarmo skrev (16 minutter siden): Du plukker ut noen grupper som passer for ditt syn. I 2024 var det 1 060 500 alderspensjonister i Norge, hvor mange av disse har barn i barnehage? Så kan vi gå over til uføretrygdete osv. Flere store grupper som sliter i dag. Hva snakker du om? Jeg svarte på en påstand… at barnehage blant andre ting var dyrt. Vi snakket om en familie som ønsket flere barn.
Jarmo Skrevet 6. august Skrevet 6. august Salvesen. skrev (1 minutt siden): Hva snakker du om? Jeg svarte på en påstand… at barnehage blant andre ting var dyrt. Vi snakket om en familie som ønsket flere barn. Sitat Ting som boligpriser, barnehage, strøm og mat koster mye.
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august Jarmo skrev (4 minutter siden): Ja, det var ikke min påstand. Jeg kommenterte bare barnehagen… Det har ikke vært pensjonister i programmet enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå