obygda Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Etter å ha spist importbær fra Nederland tidligere i år så gikk "nedturen" over til norske bær. Jeg synes de norske var mindre og smakte mye dårligere enn de billige nederlandske man fikk handlet tidligere i år. Ser at sortene som nå plantes i Norge også ofte er de samme som man finner nedover Europa. Jeg spurte litt rundt og overraskende nok var jeg ikke alene om å mene at de norske bærene var oppskrytt. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/dette-har-skjedd-med-de-norske-jordbaerene/17893788/ Og så kom jeg over nyheten over...der bøndene skryter av de norske bærene. Og så viser det seg altså at de fleste av dem har gått over til de samme sortene som plantes nedover i Europa. De gamle sortene var visstnok søtere og generelt bedre i smak..og det tror jeg gjerne på da omtrent alt av jordbær jeg har smakt i år har vært en skuffelse..dvs alt untatt noen Nederlandske som ble importert og solgt på Rema 1000 tidligere i år. Er det flere der ute som føler seg snytt på smak av de norske bærene?
OC-Freak Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden De nye sortene er mer holdbare og har mindre sykdommer. Eneste grunn til at de velges. De gamle sortene smaker myyyye bedre. 1
Karltorbj Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden De proever aa innbille oss at norsk kvalitet, er mye hoeyere paa, baade frukt, groennsaker og baer. Bare tull, den er mye lavere. 1
Smule8o Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Enig. Kan like godt kutte tollvernet og kutte subsidiene sånn det er nå. Jordbær kan på ingen som helst måte være kritisk for selvforsyningen til landet
Karltorbj Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) De varene vi faar her, utenifra, holder selvfoelgelig lavere kvalitet, de har jo ligget paa et lasteskip og blitt modnet. Reis dit de kommer i fra og faa dem solmodnet, saa faar du kjenne, hvor mye mer velsmakende, soete og gode varer de har, som ikke Norsk kvalitet, har mulighet til aa konkurrere med. Der selger de frukten, paa markedet, naar den er paa sitt beste, ikke tre dager foer, naar den er sur og hard. ( bananer, freks ) Saann er det bare. Endret 6 timer siden av Karltorbj 2
torbjornen Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Ein kan vel oppsøkje jordbærbønder også i Norge og kjøpe direkte frå garden, eller evt. sjølvplukk. Eg tippar også at jordbær kjøpt f.eks. på Torget i Bergen smakar betre enn dei som er i butikkane. Endret 12 timer siden av torbjornen
ali q Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Har aldri skjønt Nordmenn sin fascinasjon/inhabilitet når det gjelder norske jordbær. Verken nå eller for 20 år siden. For meg virker det som et bransjeskapt etterspørselsproblem for å kunne kreve høyere priser og få gratis markedsføring (har det en eneste forbanna sommer vært fritt for sytingen av at folk plukker fra en kurv for å fylle den kurven de selv skal kjøpe fordi butikkeierene ikke gidder ta betalt per kg?) hver sommer uten like. 2
obygda Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden torbjornen skrev (4 timer siden): Ein kan vel oppsøkje jordbærbønder også i Norge og kjøpe direkte frå garden, eller evt. sjølvplukk. Eg tippar også at jordbær kjøpt f.eks. på Torget i Bergen smakar betre enn dei som er i butikkane. Det hjelper jo ikke å kjøpe direkte fra bonden om de dyrker samme sorten som i Nederland - da får man jo ikke bedre bær. Savner de bærene vi hadde når jeg var liten - jeg tror dette var av typen senga sengana - en type man knapt får tak i lenger pga. lav holdbarhet. Fordelen for oss kunder med slike bær var jo nettopp at prisen kollapset i perioder og alle kunne nyte av billige bær. Nå er det syke priser i perioder og smaken er dårligere enn før. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan kalle en spade for en spade - nemlig at bærene ikke har bedre smak, men lengre holdbarhet - og at prisen er høy fordi ingen gidder å plukke lenger og marginene for bøndene er små sett opp mot den inntekten de må ha for å overleve på å tilby jordbær. Personlig hadde jeg vel heller sett at man sluttet med jordbærdykring og importerte billige bær. Slik det er blitt nå så skjer det samme her som med fisk - det blir noe man må unne seg, eller holde seg borte fra pga. pris. Selv tjener jeg godt, men jeg tar meg sjelden råd til overprisede jordbær av den enkle grunn at de ikke smaker noe bedre enn utenlandske - faktisk verre. Dermed blir følelsen av å føle seg lurt så dominerende at jeg bokstavelig talt får en bismak av det hele. Hadde de norske bøndene faktisk tilbudt noen bær med veldig god smak, slik som senga sengana, så hadde jeg gjerne kjøpt til overpris.
kåre b Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Vekstsesong er nøkkelordet. Mye drittvær gir lang vekstsesong og gode bær. Norske bær er mye bedre enn utenlandske, ihvertfall hos lokalprodusenter som produserer utendørs. mange større produsenter har dessverre begynt å bruke drivhus. 1
Vokteren Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden obygda skrev (8 timer siden): Etter å ha spist importbær fra Nederland tidligere i år så gikk "nedturen" over til norske bær. Jeg synes de norske var mindre og smakte mye dårligere enn de billige nederlandske man fikk handlet tidligere i år. Ser at sortene som nå plantes i Norge også ofte er de samme som man finner nedover Europa. Jeg spurte litt rundt og overraskende nok var jeg ikke alene om å mene at de norske bærene var oppskrytt. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/dette-har-skjedd-med-de-norske-jordbaerene/17893788/ Og så kom jeg over nyheten over...der bøndene skryter av de norske bærene. Og så viser det seg altså at de fleste av dem har gått over til de samme sortene som plantes nedover i Europa. De gamle sortene var visstnok søtere og generelt bedre i smak..og det tror jeg gjerne på da omtrent alt av jordbær jeg har smakt i år har vært en skuffelse..dvs alt untatt noen Nederlandske som ble importert og solgt på Rema 1000 tidligere i år. Er det flere der ute som føler seg snytt på smak av de norske bærene? Irrelevant for meg da jeg dyrker mine egne Korona-jordbær. Kort sesong javel, men smaken, sødmen, saftigheten slår de nye sortene ned i støvlene. Kjøper derfor minimalt med jordbær i butikken. Hovedhensikten med «importbærene» er tydeligvis at det skal se lekkert overfladisk ut på et fruktfat eller på en kake. Smaken er underordnet og er preget av manipulert kunstlys og kunstgjødsel.
:utakt Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jordbær er ikke jordbær. Jeg kjøpte en kurv med norske bær på Kiwi, den smakte likt som de utenlandske importbærene (les: vann med jordbæraroma). Bærene i en kurv jeg kjøpte av en gateselger smakte mye søtere. Det gjelder å finne den riktige sorten bær. Jeg er ikke jordbærkjenner, men det må jeg kanskje bli.
TAC-2 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jeg hadde en del rader med jordbær i hagen da jeg var 10-16 år gammel, hovedsakelig senga sengana. Det var gode bær, minimalt sprøytet og god smak. Jeg synes forskjellen mellom norske og utenlandske bær i butikken i dag er mye mindre enn den var før. Men hvis man skulle selge noen kasser med jordbær slik som jeg gjorde den gangen så må man kanskje gjennom papirmølla med mattilsyn osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå