Spillredaksjonen Skrevet lørdag kl 05:00 Skrevet lørdag kl 05:00 Dette er dei beste skjermkorta Me tester ni skjermkort frå AMD og Nvidia mot kvarandre. Les hele saken på Gamer.no» 2
joandreas Skrevet lørdag kl 05:35 Skrevet lørdag kl 05:35 (endret) 9060 og 9070 er det vanlige folk kaller de skjermkortene. https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-9600-xt.c30 Hadde heller kjøpt en 3060 på finn for spare penger. (Man får til og med tak i 12 gb versjon) https://technical.city/en/video/GeForce-RTX-3060-vs-GeForce-RTX-5050 Endret lørdag kl 06:12 av joandreas
BadCat Skrevet lørdag kl 08:06 Skrevet lørdag kl 08:06 Dette glemte å teste det kortet som faktisk er best. https://www.proshop.no/Grafikkort/NVIDIA-RTX-PRO-6000-Blackwell-Retail-96GB-GDDR7-RAM-Grafikkort/3358882
Donkey Kong Skrevet lørdag kl 09:04 Skrevet lørdag kl 09:04 Fin og oversiktlig test. Sitat Testriggen vår har behov for ein ny prosessor, men me har likevel tatt med dei kraftigaste korta i 1080p Mulig jeg er blind, men ser ikke hva som er i testriggen. Kunne dere lagt det til? 1
Fenris Helheim Skrevet lørdag kl 09:51 Skrevet lørdag kl 09:51 Kjøpte selv ny gpu nylig etter å ha fulgt med på markedet en stund. Vurderte 9070xt lenge pga pris men , de har dårligere vram og dårligere AI grafikk. FSR greier ikke å bli like bra som DLSS enda og har mere artifacts etc. Og det er msnge som refunder amd korta pga de oftere krasjer og er uspillbare i mange spill. Spesielt med unreal engine. Så endte opp med Gainward 5070 ti som har overdimensjonert kjøler og og er mer future proof. For AI grafikk er framtida uansett hva folk ønsker og mener så rå kraft betyr mindre. Så beste kjøpet uten å gi ei nyre , og for god ytelse er 5070 klassen her til lands. 1
Malvado Skrevet lørdag kl 12:17 Skrevet lørdag kl 12:17 Fenris Helheim skrev: Kjøpte selv ny gpu nylig etter å ha fulgt med på markedet en stund. Vurderte 9070xt lenge pga pris men , de har dårligere vram og dårligere AI grafikk. FSR greier ikke å bli like bra som DLSS enda og har mere artifacts etc. Og det er msnge som refunder amd korta pga de oftere krasjer og er uspillbare i mange spill. Spesielt med unreal engine. Så endte opp med Gainward 5070 ti som har overdimensjonert kjøler og og er mer future proof. For AI grafikk er framtida uansett hva folk ønsker og mener så rå kraft betyr mindre. Så beste kjøpet uten å gi ei nyre , og for god ytelse er 5070 klassen her til lands. Omtrent motsatt opplevelse av det jeg fikk, kjørte på med et 9070 XT og har ikke opplevd problemer med det ( 7060 derimot på den gamle pcen hadde jeg en god del problemer med pga dårlig montert kjøler og noen spill med blåskjerm ). Personlig er jeg glad i å få ok priser på komboen ( pluss jeg liker mer Amd enn Nvidia / Intel ).
joandreas Skrevet lørdag kl 17:33 Skrevet lørdag kl 17:33 Kommer nyere og dyrere rtx til januar. https://videocardz.com/newz/nvidia-also-planning-geforce-rtx-5070-ti-super-with-24gb-gddr7-memory om så ikke har hatt problemer med verken 7800 xt eller 9060 xt.
WigNut Skrevet lørdag kl 17:35 Skrevet lørdag kl 17:35 5080 er det jo bare "idioter" som kjøper idag... Mulig noe skjer når det kommer en super Ti Duper Extra Nova versjon med mer minne. Men i Nvidia stil så flyr vel prisen også opp som gjør at det kortet også er helt idiotisk.
herzeleid Skrevet lørdag kl 19:17 Skrevet lørdag kl 19:17 Takk for en fin test-artikkel, fint å se hvordan ståa er på skjermkort fronten. For øvrig fint å se hardware tester og ‘nerdestoff’ på gamer igjen! På konstruktiv kritikk siden hadde det børt nyttig om pris var mer tilgjengelig i hvert korts faktaboks
MomentousMomentum Skrevet lørdag kl 21:41 Skrevet lørdag kl 21:41 Fenris Helheim skrev: Kjøpte selv ny gpu nylig etter å ha fulgt med på markedet en stund. Vurderte 9070xt lenge pga pris men , de har dårligere vram og dårligere AI grafikk. FSR greier ikke å bli like bra som DLSS enda og har mere artifacts etc. Og det er msnge som refunder amd korta pga de oftere krasjer og er uspillbare i mange spill. Spesielt med unreal engine. Så endte opp med Gainward 5070 ti som har overdimensjonert kjøler og og er mer future proof. For AI grafikk er framtida uansett hva folk ønsker og mener så rå kraft betyr mindre. Så beste kjøpet uten å gi ei nyre , og for god ytelse er 5070 klassen her til lands. Hm. Jeg gikk fra 4070 Super til 9070XT, og har kun vært fornøyd til nå. Har ikke merka noe problemer med FSR heller, og har sånn sett sedd en forbedring. Nå skal det selvsagt nevnes at 9070XT er en generasjon nyere enn 4070 Super, og er bedre generelt sett, men jeg er veldig fornøyd. Jeg ville også bort fra Nvidias fokus på AI og oppskaleringsteknologi, og kort som er kjent for å ta fyr. Jeg er iallefall en del av statistikken som er veldig fornøyd med AMD denne gangen. (Det skal også nevnes at jeg spiller i 4K, som er overkill så det holder for mid-range kort, men selv der går det egentlig fint. Jeg spiller heller ikke competitive eller FPS)
Kakkelfant Skrevet lørdag kl 22:25 Skrevet lørdag kl 22:25 Kunne godt tatt med 40 og 30 kort i testen også
PaladinNO Skrevet søndag kl 01:16 Skrevet søndag kl 01:16 (endret) Når et Nvidia RTX 5060 8 GB er med i testen, så skulle jeg gjerne sett hvordan et 7900 XTX måler seg i sammenlikning. Jeg snuste på et RTX 5080 før lanseringen, men når det kom med "bare" 16 GB VRAM så hoppet jeg glatt over og kjøpte et RX 7900 XTX (Asrock TaiChi White OC) istedet (ligger fortsatt i esken sin - vil få solgt RTX 3080-kortet mitt før jeg bytter). Er null interessert i AI, FSR / DLSS, oppskalering og "fake frames", så jeg ser gjerne på tester som sammenlikner ren ytelse, og hva mer VRAM kan gjøre for meg i spill. Utifra tallene på 1440p listen uten DLSS og egne innstillinger i Cyberpunk 2077 (custom High, med reduserte skygger), så ligger mitt RTX 3080 på ca. nivå med 5070 Ti 16 GB. Endret søndag kl 01:29 av PaladinNO
Penvey Skrevet mandag kl 17:34 Skrevet mandag kl 17:34 Kakkelfant skrev: Kunne godt tatt med 40 og 30 kort i testen også Hvem skulle engang vurdere disse da de både er forrige gen (eller eldre), dyrere (!) og mindre RAM, sammenliknet med f.eks. 9060 XT som er billigere, mer RAM og nyeste gen.
Kakkelfant Skrevet mandag kl 17:40 Skrevet mandag kl 17:40 5 minutes ago, Penvey said: On 7/13/2025 at 12:25 AM, Kakkelfant said: Kunne godt tatt med 40 og 30 kort i testen også Hvem skulle engang vurdere disse da de både er forrige gen (eller eldre), dyrere (!) og mindre RAM, sammenliknet med f.eks. 9060 XT som er billigere, mer RAM og nyeste gen. Ta de med for å få frem konteksten, altså hvor mye bedre er de nye kortene 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå