Kahuna Skrevet fredag kl 13:29 Skrevet fredag kl 13:29 Vokteren skrev (På 10.7.2025 den 9.40): Oppsiktsvekkende ny trend blant de hippeste. Har du laget den overskriften selv? 🤣 Dette er ikke nytt, det har vært sånn siden vi fikk mulighet til å ta sykedager på egenmelding. Eller siden vi fikk mulighet til sykemelding, du ha alltid kunne mase på legen for å gi deg noe han egentlig ikke burde. Som at leger skrev ut alkohol til medisinsk bruk under forbudstiden for 100 å siden. Når det ikke er nytt kan det ikke være trend eller oppsiktsvekkende, og heller ikke hipt. 100% feil altså. 1
Vokteren Skrevet lørdag kl 06:11 Forfatter Skrevet lørdag kl 06:11 Kahuna skrev (16 timer siden): Har du laget den overskriften selv? 🤣 Dette er ikke nytt, det har vært sånn siden vi fikk mulighet til å ta sykedager på egenmelding. Eller siden vi fikk mulighet til sykemelding, du ha alltid kunne mase på legen for å gi deg noe han egentlig ikke burde. Som at leger skrev ut alkohol til medisinsk bruk under forbudstiden for 100 å siden. Når det ikke er nytt kan det ikke være trend eller oppsiktsvekkende, og heller ikke hipt. 100% feil altså. I min arbeidshverdag og i min arbeidsmoral er egenmelding/sykemelding FØR ferie noe helt nytt. På høy tid å se seg selv i speilet og spørre om dette er bærekraftig. 2
Camlon Skrevet lørdag kl 07:56 Skrevet lørdag kl 07:56 (endret) On 7/10/2025 at 4:07 PM, ps5 said: Verdens enkleste løsning, innfør sykepenger fra dag 17 som syk - samme som selvstendige. Gjett om terskelen for sykdom flyttes.. Det hadde vært ekstremt upopulært, rammet uskyldige og blitt reversert av neste regjering. Vi kan innføre sykepenger fra dag to, slik de gjør i Sverige, men det vil ha liten effekt på dem som er langtidssykemeldte. Den egentlige løsningen ser vi i Danmark. Gjør det enklere å sparke dårlige ansatte. Problemet er ikke folk som av og til drar nytte av systemet, men som ellers gjør en god jobb. Hovedproblemet er de som gir fullstendig blaffen, de som konstant er "syke" og gjør en elendig jobb når de først møter opp. Hvis det blir mulig å si dem opp, kan bedriftene bli mer konkurransedyktige, og de som misbruker systemet vil merke konsekvensene og forhåpentligvis skjerpe seg. Ja, det vil bety at noen kan miste jobben selv om de i utgangspunktet gjør en god jobb. Men å tvinge en bedrift til å beholde ansatte de ikke ønsker, fører med seg så mange negative konsekvenser at det er ikke verdt det. Endret lørdag kl 08:03 av Camlon
leticia Skrevet lørdag kl 08:03 Skrevet lørdag kl 08:03 AndersT2 skrev (På 11.7.2025 den 9.26): Infør karensdag, og fjern 3 dagersen slik det er i dag. Veldig mange som alltid er borte alle 3 dagene, for hvis man bare er borte 1, så taper man jo de 2 siste dagene. Mye bedre å heller ha 12 enkeltdager, med maks 3 sammenhengende. Jeg er imot karensdag. Det går ut over kronisk syke mest. Men syns vi kan kutte ned slik at vi ikke får 100 % lønn når vi er borte. Uføre og AAP brukere må klare seg på 66 % folk på dagpenger med 62,4 %. Jeg ser virkelig ikke problemet med å gå ned til f.eks 80 % for sykemeldte. I kommunen jeg jobbet i tidligere så hadde vi 24 enkeltdager. Maks 8 per gang, som kan være greit hvis man f eks får en influensa... 2
Fumla Skrevet lørdag kl 08:34 Skrevet lørdag kl 08:34 Camlon skrev (26 minutter siden): Det hadde vært ekstremt upopulært, rammet uskyldige og blitt reversert av neste regjering. Vi kan innføre sykepenger fra dag to, slik de gjør i Sverige, men det vil ha liten effekt på dem som er langtidssykemeldte. Den egentlige løsningen ser vi i Danmark. Gjør det enklere å sparke dårlige ansatte. Problemet er ikke folk som av og til drar nytte av systemet, men som ellers gjør en god jobb. Hovedproblemet er de som gir fullstendig blaffen, de som konstant er "syke" og gjør en elendig jobb når de først møter opp. Hvis det blir mulig å si dem opp, kan bedriftene bli mer konkurransedyktige, og de som misbruker systemet vil merke konsekvensene og forhåpentligvis skjerpe seg. Ja, det vil bety at noen kan miste jobben selv om de i utgangspunktet gjør en god jobb. Men å tvinge en bedrift til å beholde ansatte de ikke ønsker, fører med seg så mange negative konsekvenser at det er ikke verdt det. Forstår poenget ditt, men for å forsøke å nyansere litt: I Norge er det faktisk allerede mulig for arbeidsgivere å si opp ansatte som har mye fravær eller som ikke fungerer i jobben, så lenge det gjøres i tråd med arbeidsmiljøloven. Det krever riktignok dokumentasjon, oppfølging og dialog, men regelverket gir klart rom for dette. Det er ikke slik at man er tvunget til å beholde ansatte for enhver pris. Når det gjelder Danmark, så bygger modellen der på at bedriftene har større frihet til å si opp folk, ja. Men det forutsetter også at staten tar en langt større del av kostnaden gjennom dagpenger og omskoleringstilbud, finansiert gjennom et høyere skattenivå enn vi har i Norge. Risikoen flyttes fra den enkelte arbeidsgiver til fellesskapet. Spørsmålet er da egentlig ikke bare om det er riktig å gjøre det lettere å si opp folk, men også om vi som samfunn ønsker å flytte mer av den økonomiske risikoen over på staten og skattebetalerne, slik Danmark har gjort. Samtidig er det verdt å være klar over at en slik modell også øker faren for det mange kaller "trynefaktor" – altså at oppsigelser ikke nødvendigvis skjer ut fra saklige kriterier som fravær eller arbeidsprestasjoner, men i større grad kan preges av subjektive vurderinger, personlige preferanser eller dårlig personkjemi. Det gir større fleksibilitet, men det kommer med en pris i form av mindre forutsigbarhet og trygghet for arbeidstakerne. Rent subjektivt har jeg som leder - i ren frustrasjon, av og til ønsket meg en modell som den danske. Men samtidig har jeg erfart flere ganger at det faktisk er fullt mulig å si opp ansatte med hyppig eller langvarig fravær, så lenge man følger regelverket og har fokus på riktig oppfølging. Det krever mer arbeid, men det gjør også at beslutningene tas på et ryddig og rettferdig grunnlag. I bunn og grunn foretrekker jeg derfor den norske modellen. Jeg er jo selv arbeidstaker, selv om jeg er leder, så... 2 3
Tussi Skrevet lørdag kl 08:49 Skrevet lørdag kl 08:49 leticia skrev (43 minutter siden): Jeg er imot karensdag. Det går ut over kronisk syke mest. Men syns vi kan kutte ned slik at vi ikke får 100 % lønn når vi er borte. Uføre og AAP brukere må klare seg på 66 % folk på dagpenger med 62,4 %. Jeg ser virkelig ikke problemet med å gå ned til f.eks 80 % for sykemeldte. I kommunen jeg jobbet i tidligere så hadde vi 24 enkeltdager. Maks 8 per gang, som kan være greit hvis man f eks får en influensa... Vi har 24, 16 sammenhengende. Jeg har en tendens til å ta bare 1 ved kraftig forkjølelse, men så ender jeg opp med en til etter noen dager. Er nok litt for forsiktig med å bruke dem. Fordelen med egenmelding, hvis det brukes riktig, er jo at statistisk sett er man kortere borte enn ved sykemelding
Salvesen. Skrevet lørdag kl 08:50 Skrevet lørdag kl 08:50 leticia skrev (45 minutter siden): Jeg er imot karensdag. Det går ut over kronisk syke mest. Men syns vi kan kutte ned slik at vi ikke får 100 % lønn når vi er borte. Uføre og AAP brukere må klare seg på 66 % folk på dagpenger med 62,4 %. Jeg ser virkelig ikke problemet med å gå ned til f.eks 80 % for sykemeldte. I kommunen jeg jobbet i tidligere så hadde vi 24 enkeltdager. Maks 8 per gang, som kan være greit hvis man f eks får en influensa... 8 dager for influensa?😲 2
Zepticon Skrevet lørdag kl 08:53 Skrevet lørdag kl 08:53 De av dere som er hen idioten som kommer på jobb 27. juni med snørr og hoste, og skal presse gjennom siste uke på jobb for å smiske med sjefen, måtte dere brenne en viss plass. Det eneste dere oppnår med å skulle vise hvor tøffe dere er når dere kommer på jobb syke, er å smitte hele jævla arbeidsplassen, og ødelegge ferien for alle andre, som nå må sitte på stranda/hytta/fjellet/restaurant med snørr og hoste hele juli. Folk (og en god del sjefer) lærte ingenting under corona. Skal ha folk på jobb for å spare 3 sykedager, og i steden redusere arbeidskapasiteten til 20 andre ansatte som blir smitta. 1 1
skaftetryne32 Skrevet lørdag kl 08:55 Skrevet lørdag kl 08:55 Salvesen. skrev (3 minutter siden): 8 dager for influensa?😲 Ganske mange har kroniske sykdommer som forsterker effekten av sykdommer som f.eks influensa, så ja 8 dager for influensa er ikke så rart. 2
Fumla Skrevet lørdag kl 08:56 Skrevet lørdag kl 08:56 (endret) Salvesen. skrev (6 minutter siden): 8 dager for influensa?😲 Mener du det er mye eller lite? Jeg var eplekjekk og "tenkte mitt" om fravær i forbindelse med influensa. Før jeg fikk influensa for første gang selv som 48 åring. Jeg trodde seriøst jeg skulle dø og var sengeliggende i halvannen uke. Klarte å åpne øya på dag 5, liksom. Snakk om manflu! Endret lørdag kl 08:56 av Fumla 1 1
Salvesen. Skrevet lørdag kl 08:57 Skrevet lørdag kl 08:57 skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Ganske mange har kroniske sykdommer som forsterker effekten av sykdommer som f.eks influensa, så ja 8 dager for influensa er ikke så rart. De aller fleste har vell ikke kroniske utfordringer og innfluensa bør gi ett par dager med fravær for å komme over den smittsomme perioden. Det som har blitt ett samfunnsproblem er at folk skal være symptomfri før de gjør noe som helst mot å si til nærmeste leder at en er litt redusert etter de siste dagene men kommer inn å gjør mitt beste.. 1
skaftetryne32 Skrevet lørdag kl 08:59 Skrevet lørdag kl 08:59 Fumla skrev (Akkurat nå): Snakk om manflu! Ekte greie forresten, kvinner har bedre immunforsvar mot virus, pga føde unger å faenskap, så menn blir faktisk sykere 😉
Fumla Skrevet lørdag kl 09:00 Skrevet lørdag kl 09:00 Nettopp derfor jeg ikke fikk influensa før jeg var 48 år. Har født flere barn.
skaftetryne32 Skrevet lørdag kl 09:06 Skrevet lørdag kl 09:06 (endret) Salvesen. skrev (9 minutter siden): De aller fleste har vell ikke kroniske utfordringer og innfluensa bør gi ett par dager med fravær for å komme over den smittsomme perioden. 43% av kvinner og 34% av menn sier den kunstige intelligensen. Salvesen. skrev (9 minutter siden): innfluensa bør gi ett par dager med fravær for å komme over den smittsomme perioden. Det er galskap om man har f.eks type 1 diabetes, det er ganske enkelt ikke noe som er aktuelt, det er ofte mer aktuelt med sykehusinnleggelse, ikke at det heller er normen, men jobbe etter 2 dager er galskap, spesielt siden smittefaren stort sett varer lenger enn det. Endret lørdag kl 09:07 av skaftetryne32
Salvesen. Skrevet lørdag kl 09:08 Skrevet lørdag kl 09:08 skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): 43% av kvinner og 34% av menn sier den kunstige intelligensen. Det er galskap om man har f.eks type 1 diabetes, det er ganske enkelt ikke noe som er aktuelt, det er ofte mer aktuelt med sykehusinnleggelse, ikke at det heller er normen, men jobbe etter 2 dager er galskap, spesielt siden smittefaren stort sett varer leger enn det. At en har kronisk sykdom betyr ikke at det slår ut ved influensa... Smittefare varer ca 3 dager og starter før symptomer... Klart det er variasjoner og en kan ha en ekstrem variant men å ta 8 dager for gjengs influensa tenker jeg er ekstremt for den normale mann i gata. Har aldri vært i nærheten. 3
skaftetryne32 Skrevet lørdag kl 09:13 Skrevet lørdag kl 09:13 Salvesen. skrev (1 minutt siden): At en har kronisk sykdom betyr ikke at det slår ut ved influensa... Derfor jeg ga eksempel, men ja mange kroniske sykdommer forsterker virusinfeksjoner og lignende, og det gjør de hver gang, det er ikke unntak. Salvesen. skrev (2 minutter siden): Smittefare varer ca 3 dager og starter før symptomer... Min informasjon sier fra dagen før symptomer til 3-5 dager etter starten av symptomer. Salvesen. skrev (4 minutter siden): Klart det er variasjoner og en kan ha en ekstrem variant men å ta 8 dager for gjengs influensa tenker jeg er ekstremt for den normale mann i gata. Har aldri vært i nærheten. Men mange med kroniske sykdommer har, folk er ikke like.
Salvesen. Skrevet lørdag kl 09:16 Skrevet lørdag kl 09:16 skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Derfor jeg ga eksempel, men ja mange kroniske sykdommer forsterker virusinfeksjoner og lignende, og det gjør de hver gang, det er ikke unntak. Min informasjon sier fra dagen før symptomer til 3-5 dager etter starten av symptomer. Men mange med kroniske sykdommer har, folk er ikke like. Ja som sagt 2ish dager. Og ja jeg benekter ikke at det finnes folk som blir sykere enn andre. Men det er ikke normalen. Det var på generelt grunnlag jeg reagerte, ikke spesielle tilfeller. Og klart, når vi hadde covid osv ble folk sykere. Helt fair, men generelt sett er 8 dager for influensa heftig. Iallefall I fra min erfaring. Å snufse litt på jobb og være slapp etter noen heftige dager fungerer for folk flest. 2
Kahuna Skrevet lørdag kl 09:24 Skrevet lørdag kl 09:24 Vokteren skrev (3 timer siden): I min arbeidshverdag og i min arbeidsmoral er egenmelding/sykemelding FØR ferie noe helt nytt. På høy tid å se seg selv i speilet og spørre om dette er bærekraftig. Det er nytt for *deg* altså.
Snylter Skrevet lørdag kl 09:31 Skrevet lørdag kl 09:31 21 minutes ago, Salvesen. said: Smittefare varer ca 3 dager og starter før symptomer... Kanskje du heller skal sjekke fakta fremfor å spre slike usanne påstander? Å holde seg unna mens man er smittebærer dreier seg om hensyn til sine omgivelser.. https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/influensa/?term=
Salvesen. Skrevet lørdag kl 09:32 Skrevet lørdag kl 09:32 Snylter skrev (Akkurat nå): Kanskje du heller skal sjekke fakta fremfor å spre slike usanne påstander? Å holde seg unna mens man er smittebærer dreier seg om hensyn til sine omgivelser.. https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/influensa/?term= Kanskje du bør? Fra din lenke: Man er vanligvis smitteførende ett døgns tid før symptomdebut og 3-5 dager framover. Altså fra 2 dager er en kvitt smittefaren. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå