Gå til innhold

Sola stråler sterkere (?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det for "kjettersk" i disse klimadiskusjons-tider å antyde at kanskje kan noe av denne temperaturøkningen som vitterlig skjer, ha noe med at sola rett og slett stråler sterkere nå enn tidligere?  Jeg har kjent på det et par kvelder jeg satt ute nå i månedskiftet juni/juli og klokka hadde passert 8, altså sola hadde kommet ganske lavt på himmelen.  Likevel, tidspunktet tatt i betraktning, så kjentes solstrålingen adskillig mer intens ut nå enn hva man mener å ha merket seg en slik kveldsstund for f.eks. en del år tilbake og noenlunde samme tid på sommeren.  Og så vet vi jo fra vitenskapen at om et visst antall millioner år, så påstås det at sola har utvidet seg så kraftig at de nærmeste planetene vil rett og slett brenne opp og forsvinne, Jorden selvfølgelig inkludert.  Kan det utelukkes at denne solutvidelsen, om så helt minimalt foreløpig, allerede så  smått har startet??  Eller at sola av andre grunner stråler sterkere enn i tidligere tider, la oss si f.eks. for 40-50 år siden?  Kanskje er det veldig lite som skal til av ev. endring i strålingsstyrken  fra sola  før det bidrar betydelig til økt gjennomsnittstemperatur her på Tellus?  Mulig det for vitenskapsfolk går an å følge med på og måle solas strålingsstyrke og eventuelle endring, og at dette er vanlig å gjøre.  Noen her som vet?..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Solens stråling endrer seg på en lengre tidshorisont enn levetiden til mennesker.

Det som endrer seg er avstanden gjennom året. Jordas bane rundt solen ikke er en perfekt sirkel, men heller en ellipse. I januar er vi nærmest solen, mens vi er lengst unna i juli. 

I følge Google Nærmest: Januar (ca. 147 millioner kilometer).

Lengst unna: Juli (ca. 152 millioner kilometer).

At sola skinner sterkere på sommeren er helling på jorden som gjør solen står høyere på himmelen. På den sørlige halvkule er årstidene omvendt.

Endret av toralfb
  • Liker 1
Skrevet
barfoo skrev (12 minutter siden):

Du tenker at folk som bruker tiår på eit fagfelt ikkje har kontrollert for så banale faktorar?

Jeg har faktisk aldri sett at temaet har vært omtalt/diskutert/vurdert i norke "dagligdagse"  media.  Har du noe å vise til der?  (Du måtte ty til en engelskspråklig wikipedia-sak.  Gadd ikke lese alt dette.  Hva var så konklusjonen mht. solstrålingen?   (Hender jeg hører på Abels tårn, NRK.  Har ikke hørt at temaet har vært oppe der engang, men kanskje?).   Min påstand er at sola nå for tida kjennes ut til å stråle sterkere enn før. (Men du kan jo alltids få lov å harselere med påstanden, særlig hvis du kan vise til konkrete vitenskapelige konklusjoner som sier at "alt er som før" med sola serru).

• Liker 1
Skrevet
toralfb skrev (26 minutter siden):

At sola skinner sterkere på sommeren er helling på jorden som gjør solen står høyere på himmelen. På den sørlige halvkule er årstidene omvendt.

Nå var det jo ikke slik at jeg viste til at jeg syntes sola skinte sterkere på sommeren enn om vinteren, hehe.  Den er vel ganske selvfølgelig og opplagt.  Jeg viste til erfaring fra omlag samme tid på sommeren, og omlag samme tid på dagen (kveldssol).

• Liker 1
Skrevet
Skeptikus skrev (7 timer siden):

Nå var det jo ikke slik at jeg viste til at jeg syntes sola skinte sterkere på sommeren enn om vinteren, hehe.  Den er vel ganske selvfølgelig og opplagt.  Jeg viste til erfaring fra omlag samme tid på sommeren, og omlag samme tid på dagen (kveldssol).

Vil tro atmosfæriske forhold, skyer, luftfuktighet, partikler i luften betyr mye for hvor mye sollys som faktisk treffer en. Spesielt på kvelden, da kommer sollyset mer skrått inn og må passere mer av atmosfæren.

• Liker 1
Skrevet
Skeptikus skrev (10 timer siden):

Jeg har faktisk aldri sett at temaet har vært omtalt/diskutert/vurdert i norke "dagligdagse"  media.  Har du noe å vise til der?

Media pleier å gi et ganske overfladisk bilde av sakene de dekker. Jeg kan ikke huske å ha sett at media har dekket et område så grundig at man kan forstå forskningen utelukkende basert på det media forteller. Hvis man ønsker å vite mer så tenker jeg det mest naturlige sted å starte er å finne andre kilder som gir en god oversikt på hvorfor forskningen mener at økt CO2 fører til klimaforandringer eller hvordan man lager klimamodeller.

Skeptikus skrev (11 timer siden):

Er det for "kjettersk" i disse klimadiskusjons-tider å antyde at kanskje kan noe av denne temperaturøkningen som vitterlig skjer, ha noe med at sola rett og slett stråler sterkere nå enn tidligere?  Jeg har kjent på det et par kvelder jeg satt ute nå i månedskiftet juni/juli og klokka hadde passert 8, altså sola hadde kommet ganske lavt på himmelen.  Likevel, tidspunktet tatt i betraktning, så kjentes solstrålingen adskillig mer intens ut nå enn hva man mener å ha merket seg en slik kveldsstund for f.eks. en del år tilbake og noenlunde samme tid på sommeren.  Og så vet vi jo fra vitenskapen at om et visst antall millioner år, så påstås det at sola har utvidet seg så kraftig at de nærmeste planetene vil rett og slett brenne opp og forsvinne, Jorden selvfølgelig inkludert.  Kan det utelukkes at denne solutvidelsen, om så helt minimalt foreløpig, allerede så  smått har startet??  Eller at sola av andre grunner stråler sterkere enn i tidligere tider, la oss si f.eks. for 40-50 år siden?  Kanskje er det veldig lite som skal til av ev. endring i strålingsstyrken  fra sola  før det bidrar betydelig til økt gjennomsnittstemperatur her på Tellus?  Mulig det for vitenskapsfolk går an å følge med på og måle solas strålingsstyrke og eventuelle endring, og at dette er vanlig å gjøre.  Noen her som vet?..

Når man ser på menneskeskapte klimaendringer så er det viktig å se på endringene over tid og dette skjer samtidig med naturlige klimaendringer. Det betyr at naturlige klimaendringer kan både forsterke og svekke de menneskeskapte klimaendringene. Man bør derfor ikke fokusere for mye på enkelte år.

Bare av interesse så lurer jeg på: hvorfor tror du at den økte solstrålingen du merket er som følge av økt solaktivitet og ikke økt klimagass utslipp?

• Liker 2
Skrevet

Galaksen, ved kosmiske partikler, kan ha innvirkning på atmosfæren på jorden, som da kan begrense eller styrke solens effekt på jorda. Hvor mye eller lite vet vi ikke særlig.

"Kosmiske partikler er høyenergipartikler som kommer fra verdensrommet og bombarderer Jorden. De består hovedsakelig av protoner, men også atomkjerner og elektroner, og kan ha opphav i fenomener som supernovaer og sorte hull. Disse partiklene har ekstremt høy energi og kan akselereres til nesten lyshastighet." -google ai

Her er en vitenskapelig utredning om dette.

Mer detaljert Google AI lesestoff for de som vil:

The Milky Way galaxy primarily affects the sun's rays reaching Earth through galactic cosmic rays and the solar wind, which originates from the Sun but is influenced by the galaxy's magnetic field. These factors can influence cloud formation and potentially impact Earth's climate, though the extent of this influence is still under investigation. 

Here's a more detailed explanation:

1. Galactic Cosmic Rays (GCRs):

GCRs are high-energy particles originating from outside the solar system, traversing through the galaxy. 

The heliosphere, a bubble created by the Sun's magnetic field, partially shields the Earth from GCRs. 

GCRs can impact the Earth's atmosphere, potentially affecting cloud formation by acting as condensation nuclei. 

The amount of GCRs reaching Earth can be modulated by the solar wind and the Sun's position within the Milky Way's spiral arms. 

2. Solar Wind and the Heliosphere:

The Sun emits a continuous stream of charged particles called solar wind, which shapes the heliosphere. 

The heliosphere acts as a protective barrier against GCRs. 

Variations in solar wind strength and direction, influenced by the Sun's activity and its position in the galaxy, can affect the extent of this shielding. 

3. Potential Climate Impacts:

Changes in GCR flux, influenced by the Sun's activity and galactic environment, could potentially affect cloud cover and, consequently, Earth's climate. 

This is still an active area of research, with some scientists proposing a link between GCRs and cloud formation, while others find the correlation weak. 

4. Other Galactic Factors:

The Sun's orbit around the Milky Way's center also influences its exposure to different galactic environments over long timescales. 

However, these galactic orbital changes occur over millions of years, making them unlikely to be a significant factor in short-term climate variations. 

Skrevet
1 hour ago, Selfuniverse said:

Galaksen, ved kosmiske partikler, kan ha innvirkning på atmosfæren på jorden, som da kan begrense eller styrke solens effekt på jorda. Hvor mye eller lite vet vi ikke særlig.

Vi veit ganske mykje om klima. Vi veit og ganske mykje om korleis solinnstråling varierer; det er ganske lett å måle.

Vi veit også at klimaendringer er ytterst reelt. At du kjem med AI-vas endrer ikkje på det.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Skeptikus skrev (På 9.7.2025 den 0.20):

Ja, insolasjonen som det heter har økt jevnt og trutt over Europa siden 1980-tallet på grunn av mindre forurensing i atmosfæren.
Dette, sammen med mindre skyer, er helt klart en medvirkende årsak til den registrerte økningen av temperatur de siste 40 åra.

More sunshine in Europe due to cleaner air | EUMETSAT - User Portal

Endret av Frank Olsen
  • Liker 2
Skrevet
trikola skrev (8 minutter siden):

Men renere luft skulle vel da tilsi at utstrålingen av varme også går bedre?

Oversatt fra artikkelen:

"Det internasjonale panelet for klimaendringer (IPCC, 2021) slår i sin 6th Assessment Report med stor sikkerhet at de reduserte aerosolkonsentrasjonene de siste tiårene førte til en observerbar positiv trend i kortbølget stråling over Europa. Som en ugunstig bivirkning forbedrer forbedret luftkvalitet (mindre aerosoler) oppvarmingen gjennom de direkte og indirekte aerosoleffektene."

• Liker 1
Skrevet (endret)
barfoo skrev (På 8.7.2025 den 23.55):

Du tenker at folk som bruker tiår på eit fagfelt ikkje har kontrollert for så banale faktorar?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Solar_irradiance

Angående OP - sola har en 11 års syklus med et topp- og bunnpunkt mht. stråling, ettersom de magnetiske polene skifter hvert 11. år.

Men det er opplagt at visse vitenskapelige fakta ikke lenger er politisk korrekte, og kan derfor ikke ytres. Et annet eksempel er etter mange år med vestlig bistand - hvorfor gjør ikke Somalia, Kongo eller Afghanistan det like bra som Sør-Korea? Allikevel tar ikke politikerne hensyn til slikt, mht. innreise og statsborgerskap i Norge (eller andre vestlige land).

Det er nok av "hands off" teamer, som man blir straffet for å berøre (tap av stipendiat/stilling, utfrysning osv.), og politisk korrekthet regjerer både i akademia og media. Herre min hatt, bare se på hvordan det står til i Vesten - deindustrialisering, radikal kjønnsteori og identitetspolitikk, økonomisk stagnasjon, åpne grenser og vaklende velferdssystem mm. Slik går det, når man ikke kan peke på keiserens nye klær. 

Legg for øvrig merke til hver gang det er en stor skogbrann rundt i verden, så er automatisk forklaringen til TV2, NRK, Aftenposten osv. "klimaforandringer" - uten bevis. Ta Australia for 3-4 år siden, da regjeringen ikke hadde utført nødvendig skogrydding (kontrollerte branner) pga. CO2-hysteriet, og resultatet ble at flere bebodde områder brant ned. I stedet for å peke på den mangelfulle jobben fra politikerne, så var forklaringen fra NRK og co - "klimaforandringer".

Så ja, ta alt med en stor klype salt - især fra akademia og media.

Endret av Peter Johansen
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg liker best forklaringen om at det er alle varmepumpene som brukes som air condition som er skylden i den globale oppvarminga. De pumper jo masse varme fra boliger og ut i atmosfæren.

• Hjerte 1
Skrevet
Skeptikus skrev (På 9.7.2025 den 12:24 AM):

Jeg har faktisk aldri sett at temaet har vært omtalt/diskutert/vurdert i norke "dagligdagse"  media.  Har du noe å vise til der?  (Du måtte ty til en engelskspråklig wikipedia-sak.  Gadd ikke lese alt dette.  Hva var så konklusjonen mht. solstrålingen?   (Hender jeg hører på Abels tårn, NRK.  Har ikke hørt at temaet har vært oppe der engang, men kanskje?).   Min påstand er at sola nå for tida kjennes ut til å stråle sterkere enn før. (Men du kan jo alltids få lov å harselere med påstanden, særlig hvis du kan vise til konkrete vitenskapelige konklusjoner som sier at "alt er som før" med sola serru).

Fordi man lærer om det på ungdomsskolen og er allmennkunnskap.

Jeg tror jeg selv, alene, har skrevet og postet grafer som beskriver 11-års syklusen minst tre ganger de siste 15 år.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...