Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeid på foreldres bolig

Gjest 3fe21...92e

Anbefalte innlegg

Gjest 3fe21...92e
Skrevet

Hei,
Mine foreldre har et gammelt hus der det gjenstår en del arbeid som ikke ble gjort av min far. Nå er han i 80 årene og snakker stadig om dette, og at det forringer verdien av huset.
En dag blir huset arvet, og det er det han tenker på, at alt skal være i orden når den dagen kommer.

Som barn (ett av flere søsken) føler jeg meg litt forpliktet til å gjøre denne jobben siden mine foreldre ikke har råd til å leie fagfolk og jeg er den eneste som bor i nærheten. Det er ikke så vanskelig arbeid, men bla. takrenner, drenering o.l. Men jeg regner med at det vil ta noen uker.
Jeg er snill, men lurer på hva som er vanlig, og hvor det er naturlig å sette en grense. Mine foreldre dekker selsagt kostnader til materialer o.l.
Takk på forhånd :)

Anonymous poster hash: 3fe21...92e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her vil jo ditt arbeid direkte innvirke på boligens verdi, slik at her bør man ta en sondering med søskenflokken og med dine foreldre for å komme med en fordelingsnøkkel på hva nåværende verdi er, verdien av ditt arbeid og hvordan dette skal hensyntas ved et arveoppgjør. Ta heller den diskusjonen nå, enn senere. 

• Liker 2
Skrevet
Gjest 3fe21...92e skrev (4 timer siden):

Hei,
Mine foreldre har et gammelt hus der det gjenstår en del arbeid som ikke ble gjort av min far. Nå er han i 80 årene og snakker stadig om dette, og at det forringer verdien av huset.
En dag blir huset arvet, og det er det han tenker på, at alt skal være i orden når den dagen kommer.

Som barn (ett av flere søsken) føler jeg meg litt forpliktet til å gjøre denne jobben siden mine foreldre ikke har råd til å leie fagfolk og jeg er den eneste som bor i nærheten. Det er ikke så vanskelig arbeid, men bla. takrenner, drenering o.l. Men jeg regner med at det vil ta noen uker.
Jeg er snill, men lurer på hva som er vanlig, og hvor det er naturlig å sette en grense. Mine foreldre dekker selsagt kostnader til materialer o.l.
Takk på forhånd :)

Anonymous poster hash: 3fe21...92e

Ville ikke vært normalt for meg å be om penger fra mine foreldre for å gjøre arbeid, hvor min eneste kostnad er arbeidstiden. 

Du vil uansett få mange ganger verdien av arbeidet ditt i arv om noen år. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri bed foreldrene mine om penger for å gjøre slik, aller helst hadde jeg betalt for en håndtverker til å gjøre det. Men det er mest pga tidsklemma. 

Men, siden det er snakk om arv(om det er helt tydelig at dere søskene skal arve huset.) ville jeg foreslått for søskene at du tar på deg arbeidet med å pusse opp huset, vederlagsfritt. Men at du tar taks før og etter det er gjort og differansen tilfaller deg så lenge prisen er over det som blir gitt i takst når det skal arves. 

Da er du grei med å "bare" ta verdistigningen i dag, og ikke over tid. Det blir også veldig komplekst å regne på og veldig teoretisk da huset i fremtiden er i ny stand og ikke gammel. 

Eller, du må såklart ta fratrekk i fra det dine foreldre betaler i materialer. 

Det tenker jeg er en fair løsning, men jeg har ikke tenkt på det i mange minutt 😛

• Liker 2
Skrevet (endret)

Her er det nok mange ulike meninger.

I min familie er det sånn at man selvfølgelig sier ja til det man har anledning og lyst til, og det er helt utenkelig at man "fører regnskap" over sånt. Mine foreldre har bidratt mer til meg enn jeg klarer å bidra tilbake uansett. Selv har jeg vært med på en god del av denne type arbeid som min søster ikke har vært med på. F.eks bytting av tak, kleding, bygging av garasje og diverse vedlikehold og reperasjoner på mine foreldres bolig og fritidseiendom som min søster ikke har vært med på. Det kunne ikke falle meg inn å be om noe forfordeling av arv av den grunn.

Men jeg hører jo om familier hvor man klarer å lage ulevelig bråk for alt mulig rart også, så her må man bruke magefølelsen sin selv.

Det beste tipset er jo å ikke bidra med noe som man forventer noe tilbake for, med mindre man er helt sikker på at det er forstått av absolutt alle parter.

Hvor signifikant er et ukesverk eller to med arbeid sammenlignet med et resultatet etter et helt liv med familieliv? De som finregner på nivået fortjener forsåvidt den kranglingen man hører om i blandt.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Skrevet

Tenker at det må bli ei konkret vurdering på kor mykje arbeid du legger i dette og kva du forventer å få igjen.

Om dine foreldre dekker alt av materialkostnadar og du ser på dette som ei muligheit for å drive med gratis hobbyarbeid så er det sjølvsagt vinn-vinn for alle partar.
Å bruke nesten heile sommarferien (basert på at du anslår at arbeidet tek nokre veker) så synes eg dette utgjer ein ganske stor verdi som du leger ned. Samtidig; om du sitt på kontor heile dagen og draumer om å kome deg ut for å utføre praktisk arbeid så kan dette bli ein bra ferieaktivitet for deg, som du attpåtil ikkje har utgifter med.

Det avgjerande spørsmålet her er kva forventningar du har. Er det heilt greit for deg at du tek på deg jobben med å fikse opp huset slik at det kan selgast til ein høg takst, for så å dele denne summen heilt likt med søskena dine som arv når den tid kjem?
Det er heilt sikkert ingen av søskena dine som kjem til å motsette seg at du tilfører huset verdi som alle får glede av, problemet oppstår i det du ønsker ein større andel av verdien som betaling for at du gjennom ditt arbeid har auka verdien. Sjølv om det ikkje er så veldig omfattande eller komplisert arbeid du skal utføre så kan dette arbeidet fort føre til at huset blir verdt fleire hundre tusen meir enn om huset blir solgt i ein dårlegare stand.

Sånn sett er det kanskje ryddigast at dine foreldre betalar deg for arbeidet, då blir det i alle fall ingen komplikasjonar rundt fordeling av verdiane. I den samanhengen kan det være verdt å nemne at når lag og organisasjonar breknar verdien av dugnadsarbeid så er det vanleg å i dag sette denne verdien til 350 kr timen for generelt dugnadsarbeid som ikkje krever spesiell kompetanse. Det er ikkje nødvendigsvis det du bør kreve betalt, men om du planlegg å jobbe "dugnad" i to veker så vil dette arbeidet (37,5 timars x 2 veker x 350 kr/t) ha ein verdi på 26 250 kr. Dette er mykje billegare enn å leige inn handtverkar, men det utgjer fortsatt ein stor verdi som du bidrar med gjennom din arbeidsinnsats. 

• Liker 1
Skrevet

Vil bare nevne at hvis noe arbeid ikke er gjort av fagfolk, så må det dokumenteres i et evt salg, og det kan forringe verdien igjen 

• Liker 1
Skrevet

Hei igjen,

Takk så masse for mange nyttige inspill. Jeg vil for all del unngå konflikter som jo fort kan oppstå når det blir snakk om verdier. Jeg har alltid vært snill og hjelpsom, så er nok innstilt på å hjelpe så langt jeg kan uten å kreve lønn for arbeidet. Og sant nok er det jo at jeg ikke er fagmann, selv om jeg kan fikse mye forskjellig. Ser at dette med dokumentasjon kan bli viktig iallefall hvis det er snakk om rørarbeid.
Hvis hele familien og søsken drar nytte av innsatsen så er det jo verdt det på en måte.
Jeg får ta et steg av gangen og se etter hvert. 

Skrevet
Asculf skrev (8 minutter siden):

Hei igjen,

Takk så masse for mange nyttige inspill. Jeg vil for all del unngå konflikter som jo fort kan oppstå når det blir snakk om verdier. Jeg har alltid vært snill og hjelpsom, så er nok innstilt på å hjelpe så langt jeg kan uten å kreve lønn for arbeidet. Og sant nok er det jo at jeg ikke er fagmann, selv om jeg kan fikse mye forskjellig. Ser at dette med dokumentasjon kan bli viktig iallefall hvis det er snakk om rørarbeid.
Hvis hele familien og søsken drar nytte av innsatsen så er det jo verdt det på en måte.
Jeg får ta et steg av gangen og se etter hvert. 

vær iallefall åpen og ærlig hele tiden, ikke kom med slike ting i etterkant. Det blir bare trøbbel. 

Så nettopp ett eksempel der en person kjøpte huset til foreldrene etter arv mens søskene fikk betalt verdien for sin del. Så pusset hen opp huset og levde der en stund. Etter en tid bestemte hen seg for å flytte og la ut huset for salg og fikk en fin gevinst. Da kom søskene å krevde sin del av gevinsten... 

Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

vær iallefall åpen og ærlig hele tiden, ikke kom med slike ting i etterkant. Det blir bare trøbbel. 

Så nettopp ett eksempel der en person kjøpte huset til foreldrene etter arv mens søskene fikk betalt verdien for sin del. Så pusset hen opp huset og levde der en stund. Etter en tid bestemte hen seg for å flytte og la ut huset for salg og fikk en fin gevinst. Da kom søskene å krevde sin del av gevinsten... 

Tør jeg spørre om de kom noen vei med det kravet? Syntes det hørtes veldig merkelig ut.

Personen som kjøpte huset pusset vel opp med egne midler i etterkant?

Skrevet
Xiphac skrev (Akkurat nå):

Tør jeg spørre om de kom noen vei med det kravet? Syntes det hørtes veldig merkelig ut.

Personen som kjøpte huset pusset vel opp med egne midler i etterkant?

Tror det er ongoing, og det var i USA. Der kan en jo vinne "alt" i retten virker det som.. Ja alt var gjort for egen lomme, egen innsats osv. Søskene hadde ikke gjort noe uten om å være på besøk noen ganger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...