Lindaaaa Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Hei! Eg er ganske så ny på bilfeltet, og treng litt råd. Ser på ein transporter 2012-modell som ser ganske så fin ut, men eg synast det ser ut som ein del rust under(noko som eg har skjønt at kan vere svært skummelt 😎) det er kanskje vanskeleg å sjå tydleg på eit bilete, men er det nokon som kan fortelje meg om det er for mykje for ein 2012-modell til prislapp 100 000? takk 🙏
MailMan13 Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni (endret) Ikke mer enn man forventer etter 13 vintere i saltlake. Man må regne med å bytte eksosdeler, stabilisatorakslinger, bærearmer og andre forbruksartikler i understellet innen 2-5 år. Men det er jo omtrent "på par" gitt alderen på dette her. Hverken bedre eller dårligere enn forventet gitt at det er gamle greier i utgangspunktet. Ser egentlig mest overflaterust her. Endret 20. juni av MailMan13 1
kremt Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Oljebehandling er bra for denne bilen. Fins flere typer, fluidfilm er mest vanlig. 3 1
Hanhijnn Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni Eksosen ser ut til å være det første som må skiftes. Ikke noen kjempeinvestering. Resten ser ut til å stort sett være overflaterust. Oljebehandling (som nevnt over her) er nok en god ide. 1
sedsberg Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni Finn fram et spisst skrujern eller lignende. Stikk hardt mot steder du mistenker har mye rust. Sier det "dunk" er det metall. Sier det "krønsj" er det rust. 1
Pop Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni (endret) Er det noen gode produkter for rustfjerning egentlig? (Ser alle produktene i et google-søk altså, men hvor gode er de egentlig?) Og vil de kunne gå dypere, eller er det kun å fjerne fra ytterste overflaten? Og da tenker jeg produkter som kan brukes i garasjen hjemme og ikke trenger spesialutstyr osv. Endret 23. juni av Pop presisering
sveibuen Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni Sandblåsing, men dette er en stor jobb! Så jeg personlig vil anbefale å skrape av løs overflaterust, evt høytrykkspyle, la bilen få tørke, så påføre fluid film. Fluid film stopper rusten. 1
bzzlink Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni Fokuser på karosseri. Innerskjermer Støtdemperfester Nedre hjørner av torpedovegg Kanaler, spesielt foran og bak hjulene. Og bremserør Som noen over her sier så må man regne me då bytte ut bærearmer, subframes etc. Dette er deler som "enkelt" og "rimelig" kan byttes til nye deler. Hvis selve karosseriet er rustent (eller ramme på ramme biler), så gå vekk. For det er det som kondemnerer biler. Du må løfte på tepper, vippe til side innerskjermer osv for å se disse stedene. Sjekk på YouTube folk som går igjennom svake steder på den modellen du ser på Kilde: Deler verksted med 4 Landrover eiere 1
Cerent Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni On 6/23/2025 at 9:25 AM, sveibuen said: Sandblåsing, men dette er en stor jobb! Så jeg personlig vil anbefale å skrape av løs overflaterust, evt høytrykkspyle, la bilen få tørke, så påføre fluid film. Fluid film stopper rusten. Så det er ikke noe poeng i å bruke maling eller lignende?
Svein M Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Oljebehandling er vel det som virker uten å fjærne rusten først. Om en lakkerer på rust så kan det ruste under lakken. 1
Delvis Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Hvis man skal bruke noe sånt enkelt, så er Chelade et alternativ. https://www.maxmaling.no/produkt/can-trust-chelade-ruststopp-5-liter/ Ble anbefalt det engang av en som jobber med biler. Eneste han kunne gå god for, av sånn ruststopp/rustomdanner produkter. Ble imponert. Holder vesentlig lenger enn andre slike produkter jeg har prøvd.
Dragonlove Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Delvis skrev (4 timer siden): Hvis man skal bruke noe sånt enkelt, så er Chelade et alternativ. https://www.maxmaling.no/produkt/can-trust-chelade-ruststopp-5-liter/ Ble anbefalt det engang av en som jobber med biler. Eneste han kunne gå god for, av sånn ruststopp/rustomdanner produkter. Ble imponert. Holder vesentlig lenger enn andre slike produkter jeg har prøvd. Har personlig erfaring med Ferro-Bet rustfjerner, faktisk ganske imponert over produktet hvor godt det fungerer.
Delvis Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Dragonlove skrev (2 timer siden): Har personlig erfaring med Ferro-Bet rustfjerner, faktisk ganske imponert over produktet hvor godt det fungerer. Har brukt den også, men Chelade virker klart bedre er min erfaring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå