Gå til innhold

Ingen tar med seg Billy-hylle på sykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når en prominent politiker skyIder på regelverket når han må gjøre noe skikkelig dumt, og påstår å ikke ha myndighet til å utvise skjønn, da lurer jeg på om vi kan avskaffe både regelen og politikeren, da de ikke er samfunnsnyttige. Han kan søke jobb på Rema.

Igjen, la dem bare fortsette med tullet. Mange jeg kjenner bor nærmest de gamle lokalene, så det ville være synd om Biltema og IKEA klarte å fullføre flyttingen bort til Stavanger.

Verre med sykehuset, som også bevisst ble bygget med for lite parkering for ansatte og pasienter, slik at vi skal oppfylle FNs nullvekstmål. Ja, det var i mye avisen, og ble oppgitt som grunn. Da kan man ikke velge det gamle sykehuset, for det blir nedlagt.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (8 timer siden):

Så når det ikke er ditt spesifikke vær, så skal fortsatt ikke syklister ha noen sted å parkere sykkelen? Sånn at alle tvinges til å kjøre bil selv om de bare skal jobbe i kassa på IKEA?

Joda, alle syklister vet at en kan parkere sykkelen hvor som helst så lenge det ikke er til hinder for andre trafikkanter. Er vanligvis ikke noe problem å finne sted å parkere sykkel selv om sykkelparkerinsplassene er fulle, men en ulempe er at en da ikke får låst fast sykkelen.

Skrevet

Det er tre ting jeg reagerer på i kommentarene her.

1. Folk er redde for regn.

2. Folk tror det kun finnes en type sykkel.

3. Folk tror at Ikea kun selger store flatpakkete møbler.

 

Det er greit at dem har parkeringsplasser for biler, selvfølgelig må dem ha det, men å late som det er umulig å sykle på Ikea blir litt tåpelig.

Et av IKEAs mest populære produkter for tiden er en lampe som ligner på en smultring. Du får den lett med deg på en vanlig sykkel, for ikke å nevne en lastesykkel.

Med en lastesykkel kunne du fint fått med deg en del av hyllene de selger også.

 

Det burde selvsagt være en balanse mellom parkeringsplasser for biler og sykler, som er tenkt ut avhengig av hvilken type butikk det er, men samtidig må vi gjøre noe for å få folk til å slutte å bruke bilen hele tiden.

 

Spørsmålet burde være hvor mange som MÅ kjøre, ikke hvor mange som kjører for øyeblikket.

Det blir for dumt å påstå at man ikke kan sykle på Ikea pga regn.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
6 hours ago, Iki said:

Spørsmålet burde være hvor mange som MÅ kjøre, ikke hvor mange som kjører for øyeblikket.

Det blir for dumt å påstå at man ikke kan sykle på Ikea pga regn.

Dette er fullstendig frakoblet virkeligheten. De som typisk besøker IKEA har dette som langtur gjerne med barna på slep. At tre entusiaster i nabolaget kan sykle dit for en porsjon veganske boller er ikke viktig. IKEA ligger ikke på hvert gatehjørne slik som Joker.

Endret av ps5
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Iki skrev (8 timer siden):

Spørsmålet burde være hvor mange som MÅ kjøre, ikke hvor mange som kjører for øyeblikket.

Ikea i Stavanger har rundt 3-3500 kunder per dag. Slik reglene er lagt opp, skal det tas høyde for at en enormt stor andel av kundene skal sykle dit, siden man skal ha kapasitet til å huse 1100 syklister samtidig. 

 

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (11 timer siden):

hvordan resonnerer de som har svart ang. utslipp??

IKEA tenker at nytt varehus vil øke salget, altså antall tilkjørende og varemengde per kunde. Når IKEA forhindres fra det så vil salget strupes, færre kommer tilkjørende fordi det er vanskelig og upraktisk, som Jesus på korset så må man lide litt for sine møbelsynder, så vil det holde nede levestandard (igjen lide litt), så vil man bli tilgitt i miljøhimmelen når man blir til naturlig kompost i en kiste av resirkulert papp. De gamle møblene fra 80-tallet kan gå i arv, sammen med sokker og undertøy, sånn at arvingene også kommer til en himmel uten menneskeskapt CO2. Man må jo lide litt for å bli tilgitt, og leve som sovjetere.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iki skrev (8 timer siden):

men å late som det er umulig å sykle på Ikea blir litt tåpelig.

Jeg har ca 150 km lang vei til nærmeste IKEA-butikk. Skal jeg ha noe småtteri der så bestiller jeg det på nett. Jeg har kjørt dit på storhandel flere ganger for å kjøpe kjøkken eller møbler.

Hadde jeg bodd maks 5 km fra IKEA-butikken så hadde jeg syklet dit hvis det bare var noe småtteri jeg skulle ha. Jeg har sykkelvesker og sekk som jeg er vandt til å bruke i hverdagene når jeg for eksempel skal til jobb, butikker og trening.

Iki skrev (8 timer siden):

Med en lastesykkel kunne du fint fått med deg en del av hyllene de selger også.

Lastesykler er ganske dyr og sær type sykkel som bare noen få personer egentlig har nytte av å eie. Bil er mye bedre og mer praktisk til å frakte store ting eller over lenger distanse. En stor fordel med bil er å kunne storhandle mange varer på en tur slik at en sparer seg for mange småhandleturer med sykkel.

  • Liker 4
Skrevet

Hvis IKEA trenger større lokaler fordi de gamle lokalene er små, men ikke er velkommen i Stavanger, kunne de kanskje skaffe seg nye lokaler på Bryne eller Nærbø? Det blir lengre unna, men folk som skal dit har bil.

Det er flere stadion som heller ikke trenger å ligge i Stavanger. Oilers og Viking kan flytte til Sandnes.

 Oljemuseet, universitetet og Fargegata kan flytte til Haugesund, slik at Stavanger ikke har noen attraksjoner som folk vil besøke i bil.

Det er viktigere å følge FNs nullvekstmål enn å gjøre en god jobb som politiker. Politikere skal egentlig ikke gjøre noe som helst, siden FN og EU allerede har bestemt hva de skal gjøre.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
PosteMonopolet skrev (8 minutter siden):

Hadde jeg bodd maks 5 km fra IKEA-butikken så hadde jeg syklet dit hvis det bare var noe småtteri jeg skulle ha. Jeg har sykkelvesker og sekk som jeg er vandt til å bruke i hverdagene når jeg for eksempel skal til jobb, butikker og trening.

Det er fint å se at noen leser en hel kommentar før dem begynner å finne opp argumenter, takk.

Jeg kan garantere at det er personer som har kortere distanser som velger å kjøre, selv om dem ikke skal kjøpe noe stort.

Selvsagt er det også dem som kommer langveisfra, ettersom Ikea er en såpass sjelden butikk, at dem trenger bil eller annen transport.

Derfor trenger man en balanse, heller enn å kun ha plass til biler eller kun ha plass til sykler, men denne balansen burde oppfordre enkelte til å sykle heller enn å kjøre unødvendig.

PosteMonopolet skrev (11 minutter siden):

Lastesykler er ganske dyr og sær type sykkel som bare noen få personer egentlig har nytte av å eie. Bil er mye bedre og mer praktisk til å frakte store ting eller over lenger distanse. En stor fordel med bil er å kunne storhandle mange varer på en tur slik at en sparer seg for mange småhandleturer med sykkel.

Jeg vil tro lastesykkel hadde vært mer populært om det var bedre tilrettelagt for å bruke dem.

Man trenger ganske god plass på veien, til parkering, osv. Samt at de fleste sannsynligvis ville ønsket høyere sikkerhet for en dyrere sykkel.

Ser ikke helt for meg at folk flest handler større møbler så ofte at det blir et problem i nærområdet. Det blir vel først når dem skal på lengre turer (slik som enkelte som besøker Ikea) at dem virkelig trenger en bil.

 

 

Når man leser om world bicycle relief (Buffalo) så virker en del av klagene her å være mer syting.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Hvor skal trangbodde parkere sykkel hjemme? Leiligheten har i beste fall en enkelt parkeringsplass. Der står bilen. Sykler blir lett stjålet, så det er mye ekstra bry for å sykle de få gangene man ikke trenger bil.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (26 minutter siden):

Hvor skal trangbodde parkere sykkel hjemme? Leiligheten har i beste fall en enkelt parkeringsplass. Der står bilen. Sykler blir lett stjålet, så det er mye ekstra bry for å sykle de få gangene man ikke trenger bil.

Her i borettslaget har vi felles sykkelboder med hangelås på døren i tillegg til noen sykkelstativ ute.

Endret av PosteMonopolet
Skrevet

Hva med å ha som mål å nedlegge alle møbelforretninger. Det er da bedre med gjenbruk og/eller snekre sine egne møbler. Skal vi la rike forretningsfolk skape arbeidsplasser på bekostning av klima og miljø? Nei, da er det bedre med borgerlønn slik at folk har tid til å snekre sine egne møbler. Staten kan ta på seg oppgaven å frakte trevirke til innbyggerne. På denne måten skaper vi likhet i samfunnet og minimalt med privat kjøring fram og tilbake til utenforliggende butikker. 

  • Hjerte 2
Skrevet
1 minute ago, fwj__ said:

Hva med å ha som mål å nedlegge alle møbelforretninger. Det er da bedre med gjenbruk og/eller snekre sine egne møbler. Skal vi la rike forretningsfolk skape arbeidsplasser på bekostning av klima og miljø? Nei, da er det bedre med borgerlønn slik at folk har tid til å snekre sine egne møbler. Staten kan ta på seg oppgaven å frakte trevirke til innbyggerne. På denne måten skaper vi likhet i samfunnet og minimalt med privat kjøring fram og tilbake til utenforliggende butikker. 

Godt poeng. Jeg dyrker egne jordbær og tomater og er slik sett selvforsynt et par dager i året.

Skrevet
Iki skrev (2 timer siden):

Det blir vel først når dem skal på lengre turer (slik som enkelte som besøker Ikea) at dem virkelig trenger en bil.

Ja du kan jo tenke deg hvor forferdelig det er å kjøre i flere timer til IKEA for så oppdage at det er umulig å parkere på den kraftig umderdimensjonerte parkeringsplassen. Så må du snu og kjøre hjem uten å få kjøpt det nøye planlagte kjøkkenet som du helst skulle ha hatt så fort som mulig.

Skrevet
24 minutes ago, PosteMonopolet said:

Ja du kan jo tenke deg hvor forferdelig det er å kjøre i flere timer til IKEA for så oppdage at det er umulig å parkere på den kraftig umderdimensjonerte parkeringsplassen. Så må du snu og kjøre hjem uten å få kjøpt det nøye planlagte kjøkkenet som du helst skulle ha hatt så fort som mulig.

Bare å se hva som har skjedd langs veistrekningen inn mot Gardermoen hva konsekvensen er av slikt. Folk blir kreative når det skal parkeres.

Skrevet
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Ja du kan jo tenke deg hvor forferdelig det er å kjøre i flere timer til IKEA for så oppdage at det er umulig å parkere på den kraftig umderdimensjonerte parkeringsplassen. Så må du snu og kjøre hjem uten å få kjøpt det nøye planlagte kjøkkenet som du helst skulle ha hatt så fort som mulig.

Spørsmålet blir jo da, hvor mange er det som faktisk kommer kjørende lange distanser, og hvor mange av dem kjøper noe som krever en bil.

Parkeringsplassen må jo dimensjoneres etter dette.

  • Liker 1
Skrevet
ps5 skrev (45 minutter siden):

Bare å se hva som har skjedd langs veistrekningen inn mot Gardermoen hva konsekvensen er av slikt. Folk blir kreative når det skal parkeres.

Det er vanlig å parkere langs veien når det er for få parkeringsplasser. Politikerene bør ta det som et signal om at det er behov for flere parkeringsplasser.

Iki skrev (12 minutter siden):

Spørsmålet blir jo da, hvor mange er det som faktisk kommer kjørende lange distanser, og hvor mange av dem kjøper noe som krever en bil.

Parkeringsplassen må jo dimensjoneres etter dette.

Finnes mange ulike grunner til at folk kjører til butikken. Så man må ideelt sett dimensjonere parkeringsplassen etter hvor mange som forventes å kjøre til butikken. IKEA har lang erfaring med sine varehus så dem vet nok bedre om sine behov enn politikerne.

Skrevet (endret)

Politikere er ikke vant til at andre vet hva de trenger.
Det er det politikerne som bestemmer.
Å ha bare såvidt nok parkeringsplasser for dem som skal kjøpe tunge møbler og frakte dem langt, vil medføre betydelige tap, da man mister mange som bare kikker, tar mål, skal tenke og planlegge osv.

Endret av Mannen med ljåen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...