Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Komplisert arvesak pga av Spanske og Norske Lover.

Malvado

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er tre søsken som har arvet boligene som foreldrene våre disponerte i Spania samt det samlede lånet, det er en litt komplisert historie så jeg skriver litt her :

For cirka 7 måneder siden døde min mor sovende i sengen sin i Spania en søndags morgen og min far varslet ikke noen av oss, selv om den ene søsteren min bor i den øvre leiligheten, hun ble undersøkt av personal og erklært død og sendt til en patolog som undersøkte henne og konkluderte med hjertestans, problemer med lunger og betydelig med væske i den ene lungen og en vekt på 124kg. Uansett så ble det ansett som innenfor "normal" død. 
På grunn av at ting går fort (i forhold til begravelse) så kaster jeg meg på første fly for å komme meg nedover til Spania og rekker så vidt å lande Onsdag ettermiddag, får se henne i likkisten utover dagen og dagen etterpå er hun begravd.
Min Far har vært skilt fra henne siden 2009 (det har vært mye fram og tilbake ) og har kontrollert henne psykisk ved å gi henne medisiner , alkohol og andre ting som passer situasjonen, og i de senere årene har hun stadig vekk blitt mer dement (noe som venner av henne kunne bevitne). Nøyaktig en uke før hennes død ble det skrevet et testament hos Notar der hun sammen med sin Ektefelle ( hun var skilt fra ham, noe hun ikke skrev ) ønsket å sørge for at hele hennes arv skulle fordeles til hennes Ektefelle eller hennes barnebarn hos kun 2 av 3 sine egne barn ( Han var selv sint på hun som bodde i leiligheten over ham ) om begge to var døde.
I mellomtiden skulle de 2 voksne betale for gjelden og barnebarna bli eiere når de var 16 om det skulle arves noe i det hele tatt.

Omtrent 6 Måneder senere greier han selv å hoppe til sengs med ei prostituert etter å ha tatt medisiner for å ha en fungerende "akt" , dette får såpass alvorlige konsekvenser at han får blodpropp i hjertet etter 12 timer(han hadde pacemaker der) og ambulanse blir tilkalt. De tar hånd om han på sykehus der han viser seg å ha en lav hjertefunksjon og velger å sette ham i kunstig koma for å prøve å øke mulighetene for overlevelse, etter 1 uke ser det ut som han kommer seg og de vekker han fra komma. De greier å stille ham noen spørsmål, men etter litt over en time mister han bevisstheten sin og faller tilbake i koma. Det blir tatt Mr når responsen ikke kommer tilbake og det viser seg at han har fått blodproppen oppe i hjernen og har lidd på sykehuset en forverring av situasjonen og hjernen mister time for time celler.
Igjen kaster jeg meg nedover til Spania og er der mens han ligger i Sykehussenga, han reagerer selvsagt ikke og vi får alle snakket litt med ham før han dør etter at jeg hadde fått være med ham i 3 timer. Jeg var ikke trist, men samtidig var det godt å kunne si Jeg tilgir deg Pappa, hvil nå i fred. Noen dager senere blir han begravd i samme grav gård som mor i en enkel begravelse.

Vi prøver å finne ut hva som har skjedd og den ene "kompisen" som far hadde, stikker av (han bodde i en leilighet han "leide" av far), men før han forsvinner sier han at det har vært komplisert å leve der og han ønsket å prøve å hjelpe så mye som mulig, helt til mor døde og Einar gjorde at ting ble langt mer utrivelig. Han var nesten som en "vaktmester" som tok seg av alt mulig og hadde samtlige passord på pcen til min far.

De neste dagene er et helvete der jeg og min lillesøster og hennes mann begynner å rydde opp og kaste enorme mengder med klær, medisiner , cannabis , fjerne gamle møbler og reparere store deler av leiligheten han bodde i. Imens tar den ene søsteren vår tid til å bruke tid på seg selv og går igjennom alt av papirer og begynner å beskylde oss for å ha tatt smykker eller andre verdisaker (Hvordan skulle jeg greid noe sånt når jeg kom dit samtidig på samme fly og til og med satt ved henne?) som et verdifullt Gullsmykke (som jeg hadde fått i gave i 1999 og gitt tilbake når jeg var på besøk i 2003 og han valgte så å smelte det til noe annet og årsaken til at jeg husker det er at jeg har et foto av det når jeg brukte det så mange år siden).
Vi finner ut etter en stund at en god del smykker og verdisaker er pantsatt for en konkret verdi og kan hentes ut av familien etter en viss tid i henhold til Spanske arvelover, noe som igjen demonstrerer at han har benyttet seg av verdisakene hennes og at det er en stygg anklagelse fra vår egen søster.

Det blir verre og verre for hver dag som går og til slutt ender det opp i en stygt oppgjør der beskyldningene hagler fra den ene til den andre og responsen er like kraftig basert på realiteten og ikke løgner. Jeg har prøvd å være upartisk mellom søstrene mine men må nå ta parti til slutt (dette var på vei til advokaten). Hos advokaten stiller den ene søsteren min mange spørsmål som gjør situasjonen verre, som eksempelvis hva skjer med arven om en av oss (hun siktet til meg pga kreften min) , blir arven fordelt på bare oss to? Min datter er snart 16 år burde ikke hun da straks få sin arv og få lov til å være den som bestemmer over ting til guttene hans er 16?
Det ender opp med en god del spørsmål fra henne som på mange måter frustrer både meg og den ene søsteren og hun viser at hun kun ønsker å "tjene" på dette og ikke bidra på noen måte for å få noe. Jeg og min søster betaler for advokat besøket og hun bidrar ikke en krone til dette, derimot blåser det ut full krangel mellom søstrene på veien tilbake til huset der alle bor.
Noen dager senere drar hun tilbake til Norge og tar med seg viktige dokumenter uten at vi viste noe eller vårt samtykke.

Jeg og min søster og flere andre bruker så ca 4 uker til for å gjøre de 3 boligene i god nok stand til å leie dem ut igjen og for å kunne betjene lånet.
Etter dette må jeg bare dra tilbake til Norge for å kunne ta vare på min egen familie og rekke mine legebesøk for Hjernesvulsten jeg lever med.

Så dukker det opp en henvendelse fra den ene søsteren min sin advokat på Spansk og Engelsk som jeg legger ut her

Sitat

Dear Sir,

I am writing to you on behalf and in representation of my client,X, in her capacity as co-heir of the assets left upon the death of her parents, Y and T  I have been expressly granted power of representation to intervene in all legal and extrajudicial actions necessary for the processing and defense of her interests in relation to the aforementioned inheritance.

By means of this letter, you are formally required to provide a complete copy of the following documentation within a maximum period of seven (7) calendar days from the receipt of this request:

1.  Death certificates of Y and T

2.  Certificates of last wills and testaments, if applicable.

3.  Copy of the wills executed by both deceased persons, if any.

4.  Property titles of the real estate assets that form part of the estate.

5.  Bank statements for all accounts held in the name of the deceased persons, especially those associated with T in his last months of life.

6.  Relevant tax and asset information for the liquidation of the Inheritance and Gift Tax.

7.  Any other documentation related to the estate mass pending liquidation, adjudication, and acceptance.

Furthermore, you are required to refrain from performing any act of disposal, administration, or use of the assets belonging to the estate, without the prior express written consent of my client, until the acceptance and adjudication of the inheritance have been formalized according to Law. This is because it has come to our attention that some of the properties included in the estate have been leased, without evidence of my client's consent or the corresponding distribution of rents. Therefore, and if the above is true, you are expressly required to provide the following detailed information within the stated period:

*   List of real estate properties currently leased.

*   Identity of the tenants.

*   Amount of the agreed monthly rents.

*   Start date and duration of the contracts.

*   Bank account receiving the rents and justification for the use made of them.

Similarly, my client is aware that transfers have been made from bank accounts owned by T to accounts owned by you, without any authorization or distribution among co-heirs. Therefore, you are urged to clarify and justify such bank movements, detailing the concepts, dates, amounts, and beneficiaries of each of these transfers.

My client wishes to express that her firm intention is for the procedures of liquidation, acceptance, and adjudication of the inheritance to be carried out in the most cordial, transparent, and collaborative manner possible between both parties, for the benefit of good family understanding and respect for the common assets. However, this willingness for understanding cannot come at the cost of renouncing legality, equality among co-heirs, or due rendering of accounts.

All the above is required under express reservation of the legal actions that may correspond to my client in defense of her legitimate hereditary rights, including civil and, if applicable, criminal actions, in case of persistence in concealing assets, income, or unilateral disposal of the estate assets.

We await your formal response and the requested documentation, which you may send to this representation at the address indicated above or by email with an electronic signature, all with urgent and priority status, in view of the legal deadlines for the tax liquidation of the inheritance.

Sincerely,

Så, det er en ganske komplisert sak der jeg er svært usikker på veien videre, advokaten som jeg har I Spania sammen med den ene søsteren er på saken der nede , men jeg ønsker å være sikker på at det blir gjort rett og at en del av de tingene advokatene skriver stemmer ikke i det hele talt, noe som gjør at jeg ser på dem som alvorlige beskyldninger.

1 : Dette er papirer som jeg ikke har selv og som den ene søsteren min tok med seg fra Spania.
2 : Enda noe hun tok med seg.
3 : Igjen det samme.
4 : Navn på hver boligdel i hele bygget (noe som også inkluderer de 2 som er i 100% eierskap til søsteren som bor på GC)
5 : Har ingen personlig tilgang, her må de selv ta kontakt med banken.
6 : Igjen, dette er dokumenter jeg ikke har hatt tilgang til og om noe kan de selv få tak i dem via statlige organer der nede ( som samtlige de spør om)
7 : Nøyaktig som 6.

I tillegg blir jeg beskyldt for å ha fått overført penger fra min fars bankkonto til min konto, noe som ikke har skjedd og som jeg selvsagt kan bevise. Om noe så har jeg brukt en stor sum på både advokat og oppussing der jeg er trolig opp mot 40 tusen fra min egen konto +summen til min søster og alle arbeidstimene jeg brukte daglig for å få pusset det opp ( har bildebevis på det ).
I tillegg blir nå alt journalført så man vet hvor mye man har i utgifter i forhold til banklån, oppussing og oppussingsarbeid og utleinntekter i forhold til utgifter og dette skal fordeles riktig. 

Så det jeg lurer på er om jeg skal anmelde min søster som bor her I Norge for falske anklagelser? Er det noen tiltak jeg bør sette i gang her i Norge for å forsikre meg på at jeg har alt på min side og ikke kaster bort tiden min? 
Takker for tiden dere tar dere til å lese dette og svare.

Endret av Malvado
Noen endringer for å prøve å gjøre det mer lesbart.
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Det du bør gjøre er å be chatgpt summere og skrive teksten på en leselig måte. Jeg datt av før jeg kom halvveis.

Å leve med hjernesvulst gjør at jeg innimellom ikke legger merke til småfeil der jeg skriver og denne saken er også lang og kompleks. Men en kjapp oppsummering :

Mor død, 6mnd etterpå Far død. Søster anklager Bror og søster for å ha stjålet verdisaker, blir motbevist , krangel på vei til advokat, stygge spørsmål hos advokat og så sendes det fra den ene partens side kravene ovenfor som jeg har spurt om hva jeg eventuelt bør gjøre med her i Norge.

Anmelde? Ta kontakt med fri rettshjelp? Dø av hjernesvulsten mens jeg venter? (litt grov humor, heldigvis er den passiv for tiden).

Skrevet (endret)
1 hour ago, Malvado said:

Å leve med hjernesvulst gjør at jeg innimellom ikke legger merke til småfeil der jeg skriver og denne saken er også lang og kompleks. Men en kjapp oppsummering :

Mor død, 6mnd etterpå Far død. Søster anklager Bror og søster for å ha stjålet verdisaker, blir motbevist , krangel på vei til advokat, stygge spørsmål hos advokat og så sendes det fra den ene partens side kravene ovenfor som jeg har spurt om hva jeg eventuelt bør gjøre med her i Norge.

Anmelde? Ta kontakt med fri rettshjelp? Dø av hjernesvulsten mens jeg venter? (litt grov humor, heldigvis er den passiv for tiden).

Først og fremst er dette en sak som skal håndteres i Spania, med mindre dere kommer til en løsning. en ide er om dere sammen går til en advokat eller en annen person dere alle har tillit til (kan være i Norge) som får i oppdrag å komme med et forslag til en rettferdig løsning.

Når det gjelder kravene fra advokaten anbefaler jeg jeg å svare på de spørsmålene som du har svar på. Vær åpen om leieinntektene og gi bankutskrifter o.l. Har du hatt utlegg, skriv et regnskap og finn dokumentasjon. Dokumenter du ikke har, kan du ikke levere. Opplys at du trodde at søsteren tok de, men at de tydeligvis har blitt borte. Det meste skal være mulig å få kopier av.

Problemet er at når folk ikke er rasjonelle, er det vanskelig å finne en løsning. Går det til retten, skulle jeg tro at mors testamente vil tre i kraft (i den grad den er lovlig i Spania) og arven etter far skal fordeles likt mellom dere. Rettssystemet i Spania er treigt, og alle advokater vil anbefale en avtale som så tinglyses. Men da må man vær villig til å møtes på midten. Det gjelder deg også! 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
Skrevet

Kondolerer!

Er det klarhet i om det er norsk eller spansk lov som skal følges?

Jeg vil anbefale å skaffe deg advokat med erfaring innenfor den aktuelle arveretten. La kommunikasjon med motparten gå via denne advokaten. For å spare litt penger kan det være lurt å bidra så godt du kan med dokumentasjon og filtrere bort ting som er irrelevant for skiftesaken slik at advokaten slipper å bruke tid på det.

Håper det ordner seg og at dere får en avslutning som alle aksepterer som endelig slutt på saken.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Be den som har opplysningene advokaten ber om, å sende kopi til de andre arvingene og advokaten. Henvis evt advokaten til arvingen som har opplysningene.

Arv etter norsk eller spansk lov er viktig.  

https://www.familierettsadvokater.no/arv/arv-utlandet/

Sitat

...når en norsk statsborger hadde fast bopel i utlandet ved sin død, er det dette landets lovregler, og ikke norsk arverett, som kommer til anvendelse.  ...

Avdøde kan også ha fastsatt i testament at arveoppgjøret skal gjennomføres etter et bestemt lands rett. Flere land, men ikke alle, aksepterer at det i et gyldig testament kan bestemmes at arveoppgjøret skal gjennomføres etter retten i det landet vedkommende har statsborgerskap.

Om det er overskudd på eiendeler ift gjeld er viktig.  Overstiger gjelden arven er det lurt å frasi seg arven. (Viktig å sjekke alle lån, utestående offentlige gebyr og eventuelle pant/heftelser/tinglysinger) 

Er det overskudd skal 2/3 av formuen fordeles likt på livsarvingene.  Bare 1/3 kan testamenteres fritt.  (Spansk lov ser ut til å ha samme pliktige fordeling (fra google) men muligens uten begrensing på sum.  Spansk lov sier arveskatt ihht sted, men ser ut som om GC fjernet dette for de fleste i 2023)

Pliktdelsarven i Norge er begrenset til 15G (15x130160=) 1,952 mill NOK ca, så hvis det er en stor arv kan alt over dette til hver av livsarvingene testamenteres fritt.

Sitat

Hvorvidt barna da får 2/3 som de må dele, eller 15 G hver, avhenger med andre ord av hvor store verdier du etterlater deg.

Eksempel arv på 4 mill:  2,64 mill fordeles likt mellom 3 søsken. 1,36 mill kan testamenteres fritt til en/noen av søsknene eller andre.

Eksempel arv  20 mill:  1,95 mill til hver av 3 søsken.  Resterende 14,15 mill kan testamenteres fritt til en/noen av arvingene eller andre.   

MEN om det skal gjøres etter spansk lov blir viktig - dvs om det ikke er noen begrensning på pliktdelsarven, dvs at 2/3 skal gå til livsarvingene uansett om dette overstiger 1,95 mill NOK.

Endret av Rune_says
korrektur
  • Liker 1
Skrevet

Internasjonal privatrett når det gjelder arv går ut på at det er det landet man var varig bosatt i på dødstidspunktet som har rett til å regulere spørsmål om arv (se for norsk retts vedkommende arveloven § 78) og skifte (arveloven § 85). 

Denne mailen gir ingen grunn til å anmelde noen for falsk anklage. Den ser formell og skummel ut, men det er nok mest fordi du ikke er vant til hvordan advokater - og kanskje særlig utenlandske advokater - formulerer seg. 

Er det snakk om norske bankkonti? I så fall må du få formuesfullmakt fra spanske skiftemyndigheter eller gå til Oslo tingrett (det forutsetter imidlertid at det ikke skiftes i Spania, se arveloven § 85). Dette kan de få selv. 

• Liker 1
Skrevet
krikkert skrev (42 minutter siden):

Internasjonal privatrett når det gjelder arv går ut på at det er det landet man var varig bosatt i på dødstidspunktet som har rett til å regulere spørsmål om arv (se for norsk retts vedkommende arveloven § 78) og skifte (arveloven § 85). 

Denne mailen gir ingen grunn til å anmelde noen for falsk anklage. Den ser formell og skummel ut, men det er nok mest fordi du ikke er vant til hvordan advokater - og kanskje særlig utenlandske advokater - formulerer seg. 

Er det snakk om norske bankkonti? I så fall må du få formuesfullmakt fra spanske skiftemyndigheter eller gå til Oslo tingrett (det forutsetter imidlertid at det ikke skiftes i Spania, se arveloven § 85). Dette kan de få selv. 

Takk for svaret Krikkert.

Den delen jeg reagerte på spesielt var at det ble skrevet 

Malvado skrev (18 timer siden):

Similarly, my client is aware that transfers have been made from bank accounts owned by T to accounts owned by you, without any authorization or distribution among co-heirs. Therefore, you are urged to clarify and justify such bank movements, detailing the concepts, dates, amounts, and beneficiaries of each of these transfers.

Noe som ikke stemmer, da jeg har null kontroll over fars/mors kontoer og har heller ikke fått en € fra dem inn på kontoene mine. Ergo dette er jo noe de beskylder meg for uten at det har skjedd en eneste transaksjon over til mine kontoer eller de har noe bevis på det. Så jeg lurte på om jeg skulle ta tak i det her i Norge og eventuelt anmelde det? Har en felles advokat for meg og den ene søsteren min nede i Spania som vi betaler for arvesaken (testamentene vil bli erkjent ugyldige og arven fordelt på alle tre) og ting er under kontroll der nede i alle fall, men blir litt mer komplisert pga beskyldningene hun kommer med og måten hennes advokat krever ting som hun har tatt med seg selv (originaler) til Norge.

Setter stor pris på alle som bidrar her , det gjør at jeg får pustet litt ut.

Skrevet

De beskylder ikke deg for å ha gjort noe, legg merke til passivkonstruksjonen - "transfers have been made". Du beskyldes for å ha mottatt penger. 

Så skal det sies at det i slik språkbruk vanligvis ligger en halv "... og det var du som gjorde det"-anklage, men det er ikke det som står der, og da har man ryggen fri. 

Skrevet

Jeg leser det sånn at advokaten forsøker å få @Malvado til å gjøre en hel masse jobb (lete opp dokumentasjon) som advokaten eller klienten kunne gjort selv.

I tillegg fiskes det etter selv-inkriminering på oppdrag fra kilenten.

Slike skumle brev kan virke ned-psykende. Det har jeg full forståelse for. Man trenger helt klart både moralsk støtte og sympati for å takle sånt og få til å roe seg.

Jeg spør igjen, har det blitt klarhet i om det er spansk eller norsk arvelov som skal følges? Jeg antar spansk, men synes ikke det er bra å basere svar på antagelser. Jeg tror valget av lovgivning er viktig for å komme videre i saken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...