Gjest 5cc42...782 Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Sliter veldig mye med psyken og har nå begynt å ta små steg for å endre kostholdet. Kostholdet mitt er fra før ekstremt dårlig, av typen sjokolade til frokost, take-away til middag og potetgull til kvelds med sukkerholdig brus ved siden. Har vært slik i over ett år etter at jeg gikk på en smell psykisk. Som sagt starter jeg veldig i det små. På sikt vil jeg gå ned i vekt men nå er prioritet egentlig bare å få i seg ordentlig næring. Det jeg merker jeg sliter mye med er protein. Vær så snill å ikke anbefal meg skyr, cottage cheese, kesam og alle disse ekle tingene. Jeg har prøvd, jeg syns det smaker grusomt, jeg har prøvd å blande med både bær og syltetøy og til og med saft, men jeg får det IKKE ned. Med andre ord så er det egentlig bare egg, kylling, fisk og kjøtt generelt som er mine proteinkilder. Jeg liker ost, men det har mye kalorier så mye av proteininntaket vil ikke komme fra ost. Jeg har ikke lyst til å spise kylling til alle måltider og jeg har verken ork eller energi til å lage store måltider. Noen som har tips? Kan proteinshake være ok i begynnelsen? Jeg har mistet mye muskelmasse da jeg var sykemeldt i nesten ett år og hadde plager med rygg, hofte og nakke som gjorde at jeg var veldig mye stillesittende. Vil derfor ikke miste noe mer, det lille jeg har holder meg så vidt oppreist (hehe veldig dramatisk men det er ille faktisk). Andre tips til lettvindte, proteinrike måltider? Jeg takler ikke kunstig søtning, så proteinbarer er også uaktuelt. Ellers gode råd og tips til hvordan man går frem sakte hadde jeg satt stor pris på. Jeg vil ikke gape over for mye på en gang, det har jeg gjort alle de gangene jeg har prøvd og det har endt med feiling på dag 2. Nå holder det seg litt mer stødig (vært i noen dager). Anonymous poster hash: 5cc42...782
Tussi Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Nøtter inneholder mye proteiner (og sunt fett, men mye fett). Jeg bruker en god del karbonadedeig. Men man må jo tilberede.det selv. Ellers, melk finnes også med ekstra protein, men er dyrt. Proteinshake er jo helt innafor
Gjest a22fa...107 Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni YT å Q-melk har mye god proteinprodukter. Spiser mye YT proteinyoghurt (Vanilje og bringebær synes jeg er veldig god) Blander med litt havregryn og honning. Og drikker nesten en kartong med Q-sjokolade proteinmelk hver dag (ca. 80g protein). Men kanskje ikke så bra hvis du skal NED i vekt, hvis du ikke trener mye og det blir fort dyrt. Proteinpulver blir jo billigere i lengden. Drikker mye av det også. Er ikke så glad i å lage mat, så her går det mye i findus frossen mat hvor jeg tilsetter 2-300g kyllingfilet som jeg kutter i terninger med saks (Går veldig fort). Kjøper 1,4kg Xtra kyllingfilet på Extra. Anonymous poster hash: a22fa...107
Karltorbj Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni (endret) Kutte ut den verste maten. Majones, mat med mye sukker, potetgull, bytte ut floeten og roemmen, i sausen og kaffen, med melk. Hvis du liker surt, saa smaker ikke skummet kulturmelk, som et slankeprodukt. lettmelken, gaar ogsaa bra. Mindre poteter og broed, heller grove surdeigsbroed, mager skinke, ikke salami og servelat. Mager smoereost, istedenfor majones, er et velsmakende alternativ. Egg og ost er bra. Sardiner og makrell, likesaa. Saa kan du spise deg, passelig mett, og sakte men sikkert, gaar du ned i vekt. Endret 11. juni av Karltorbj
Gouldfan Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni (endret) Delvis faste er veldig effektivt, kutt et eller to måltider og spis godt og sundt når du spiser. Ikke hver dag, men si du sløyfer frokost og lunsj en dag og lunsj den andre, også spiser du normalt ellers minus usunn snacks osv Endret 11. juni av Gouldfan 1
Crooked Cracker Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Foretrekker kjøtt men en annen god og billig kilde til proteiner er tørkede erter og linser, baksiden er dog at de må kokes en stund. Ellers er jo nøtter greit også. Sjekk også om du spiser for mye generelt, en trenger ikke spise seg stapp mett.
blured Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Delvis faste / periodisk faste er også det som har fungert best for meg. Jeg har de siste 4-5 årene spist 2 (til 3) måltider i døgnet, spisevindu 6-8 timer / fastevindu 18-16 timer. Frokost/Lunsj kl 12 (+/- en time), ca 800 kcal Middag: ca kl 18 (+/- 2 timer) - resten av dagsbehovet Ett ekstra måltid inntas etter trening, dersom jeg føler at det er behov for det (dvs, det ikke passer med frokost/lunsj eller middag) (Uten at jeg er helt slavisk. Er jeg veldig sulten på morgenen, så spiser jeg første måltid litt tidligere. Kommer jeg senere hjem, spiser jeg middagen senere på kvelden. Det sosiale prioriteres før matplanen rent tidsmessig, osv). Viljestyrken min er stort sett sterkest første halvdel av dagen. Så å vente til kl 12 før jeg spiser første måltid er stort sett aldri noe problem. Og middagen jeg inntar er såpass stor, at jeg er mett resten av kvelden, til tross for at jeg i perioder ønsker å ligge i kaloriunderskudd. Ved å løse det på denne måten unngår jeg at jeg putter i meg mye usunne (og ikke minst dyre) mellommåltider, og alt jeg får i meg er mettende mat. Den siste tiden har det første måltidet stort sett vært en kombinasjon av 2-3 egg (eggerøre, speilegg, bløtkokt egg, alt ettersom hva jeg ønsker den dagen) og havregryn+valnøtter+div bær+melk (har med meg i pose, også får jeg melk og egg fra kantina). Middagene typisk en kombinasjon av salat + protein (kjøtt/fisk/fugl) og ris/potet (der det er her jeg reduserer om jeg ønsker å øke kaloriunderskuddet).
Powertrainer Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Gjest 5cc42...782 skrev (4 timer siden): Sliter veldig mye med psyken og har nå begynt å ta små steg for å endre kostholdet. Kostholdet mitt er fra før ekstremt dårlig, av typen sjokolade til frokost, take-away til middag og potetgull til kvelds med sukkerholdig brus ved siden. Har vært slik i over ett år etter at jeg gikk på en smell psykisk. Som sagt starter jeg veldig i det små. På sikt vil jeg gå ned i vekt men nå er prioritet egentlig bare å få i seg ordentlig næring. Det jeg merker jeg sliter mye med er protein. Vær så snill å ikke anbefal meg skyr, cottage cheese, kesam og alle disse ekle tingene. Jeg har prøvd, jeg syns det smaker grusomt, jeg har prøvd å blande med både bær og syltetøy og til og med saft, men jeg får det IKKE ned. Med andre ord så er det egentlig bare egg, kylling, fisk og kjøtt generelt som er mine proteinkilder. Jeg liker ost, men det har mye kalorier så mye av proteininntaket vil ikke komme fra ost. Jeg har ikke lyst til å spise kylling til alle måltider og jeg har verken ork eller energi til å lage store måltider. Noen som har tips? Kan proteinshake være ok i begynnelsen? Jeg har mistet mye muskelmasse da jeg var sykemeldt i nesten ett år og hadde plager med rygg, hofte og nakke som gjorde at jeg var veldig mye stillesittende. Vil derfor ikke miste noe mer, det lille jeg har holder meg så vidt oppreist (hehe veldig dramatisk men det er ille faktisk). Andre tips til lettvindte, proteinrike måltider? Jeg takler ikke kunstig søtning, så proteinbarer er også uaktuelt. Ellers gode råd og tips til hvordan man går frem sakte hadde jeg satt stor pris på. Jeg vil ikke gape over for mye på en gang, det har jeg gjort alle de gangene jeg har prøvd og det har endt med feiling på dag 2. Nå holder det seg litt mer stødig (vært i noen dager). Anonymous poster hash: 5cc42...782 Havregryn med banan og melk er et smart måltid, ganske proteinrikt og sitter lenge, rikt på fiber og passelig med karbo.
AnnonymG Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Dersom kostholdet ditt har vært ekstremt dårlig, og med dette som utgangspunkt, så ville jeg ikke fokusert på å få i nok proteiner, men heller at man faktisk klarer å legge om kostholdet til å spise sunne råvarer. Proteinunderskudd vil nok ikke være noe problem for deg dersom du klarer å legge om til et sunt kosthold. 1
skaftetryne32 Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Gjest 5cc42...782 skrev (17 timer siden): Med andre ord så er det egentlig bare egg, kylling, fisk og kjøtt generelt som er mine proteinkilder. Jeg liker ost, men det har mye kalorier så mye av proteininntaket vil ikke komme fra ost. Jeg har ikke lyst til å spise kylling til alle måltider og jeg har verken ork eller energi til å lage store måltider. Bønner og linser med ris er jo en god proteinkilde, både linser å bønner kombinert med ris er en god middag med et komplett protein alle ni aminosyrer med den kombinasjonen uansett hva slags bønner/linser du bruker, du sier du ikke har ork, men, en stor middag er egentlig ikke så veldig mye mer komplisert enn en liten middag, det er bare større mengder, og det er ikke så dumt med litt restemat om man sliter med ork, tilsett noen grønnsaker som du liker, krydder du liker og lag/tilsett gjerne en saus også, dette er et meget næringsrikt, sunt og ekstremt velsmakende måltid som dekker de fleste om ikke alle næringsbehov, og det hele kan lages i en gryte.
The Avatar Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Ernæringsmessig så treng du ikkje å få i deg særleg mykje protein, ein tommelfingerregel er at du bør få i deg 1 gram per kilo kropsvekt, ofte mindre. Så veg du 100 kg så bør målet være å få i deg i underkant av 100 gram protein. Den mengden med protein er det nesten vanskeleg å ikkje få i seg reint ufrivillig. Ei brødskive med grovt brød inneheld 3-4 gram protein berre med ei tørr skive utan pålegg. Sjølv potetgullet ditt inneheld omtrent 6 gram per 100 gram. Så om du dagleg et ei 300 grams pose med potetgull så får du i deg ca 1/5 av proteinbehovet ditt berre gjennom potetgull. Om du slit veldig med å ete mat som naturleg inneheld protein så kan proteinpulver være eit hjelpemiddel. Kjøper du pulver utan smak så kan du blande proteinpulver i nesten alt av mat og drikke slik at du nesten ikkje merker inntaket. Sjølv om det ikkje er heilt å anbefale helsemessig så kan eit lite skritt i retninga av betre kosthold være å bytte ut potetgullet du et til kvelds med nacho. Topper du nachoene med kjøttdeig eventuelt bønner (dei veganske tacopakkane som inneheld soyaprotein og skal blandast ut med knuste tomater er overraskande godt og enkelt). Legg du litt ost over så får du litt ekstra proteiner der. Då får du fortsatt fiksen din gjennom sprø og salte nacho-chips i staden for vanleg potetgull, men i tillegg får du i deg fleire næringsstoff gjennom fyllet på nachoen. Dette er ikkje helsekost, men som alternativ til potetgull åleine så er nachos eit meir balansert måltig. For ekstra bonuspoeng så kanskje du klarer å få litt grønnsaker i fyllet også. For deg som ikkje orker å lage så mykje mat så er tacokjøttdeig heilt suverent å steike opp i større mengder og varme opp ved behov.
Ryuuou Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Brasil nøtter er full av proteiner. Har også mye annet bra. Bare ikke ta for mye. Alt med måte. Miks med noe tørr frukt. Fersken eller mango eller annet. https://www.matvaretabellen.no/paranotter/ https://www.healthline.com/nutrition/brazil-nuts-benefits
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå