Gå til innhold

Er Pride blitt for seksualisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
obygda skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke for å skjule noe..men jeg er heller ikke for å dytte pride feiring på barn. Jeg synes det er blitt for mye rett og slett. Jeg forstår ikke at man skal tvangsfore barn med dette gjennom bruk av flagg og parader. Jeg har absolutt ingenting imot homofile,lesbiske eller whatever..men jeg forstår ikke elementet av tvang i dette. Det skaper intoleranse og før du vet ordet av det så har du slike vederstyggeligheter med woke og anti woke slik som man har det i USA med en president som er helt syk i hodet og går etter homofile. Mao..jo mer man dytter på med pride og nakenhet..jo mer motstand får man og jo større er sansynligheten for polarisering og alt annet galt ingen ønsker i Norge. Mao..ro ned feiringen..ikke mal flagget overalt og heng det opp overalt...det kan fort ende som å pisse i buksa for å holde varmen.. Jo mer ekstrem man er ovefor andre..jo mer ekstremisme blir man møtt med..Newton hadde en grei beskrivelse..kraft=motkraft...

Anti-pride er anti-woke. Alle de samme logikkene er i spill.

- Pride var bra "før", men er blitt noe stort, lumskt og ubestemt mer, en ideologi, bevegelse, etc.

- Pride ødelegger for seg selv og elementene folk ikke liker, må bort

- Elementer folk ikke liker blir blåst opp og ut av proporsjoner så pride blir en ren, fæl karikatur

- Pride er "aktivistiske" krefter som tvinger og knebler andre

- Pride er årsak, roten til motkreftene, som Pride får til å vokse.

Med andre ord, nøyaktig samme gamle regla som med woke.

Og sånn går nå dagene, i dag som i går, og de siste årene.

Endret av Ole-Br
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sutekh skrev (5 timer siden):

For at barna skal lære å tolerere at andre mennesker er forskjellige fra dem selv, og forhåpentligvis bli bedre mennesker enn sine foreldre.

Høres ut som at Pride er veien til toleranse, og at man blir bedre mennesker av å dyrke Pride. Foreningen Fri bruker Pride i sin kamp for aksept og almengjøring av normløs atferd, og jobber for marginalisering av alle som ikke støtter deres verdisyn. Er det toleranse? Det er jo et paradoks da at liberalister har tradisjon for å være gode på å påpeke at kristenkonservative ikke har monopol på nestekjærlighet og andre gode verdier.

Jeg vet ikke hvem pride-bevegelsen forsøker å "vinne". Er det nynazister og terrorister? Min erfaringer at de aller fleste som ikke ønsker Pride, enten det er i skolen, som en dedikert sommermåned eller som en badehette tredd ned over hodet i alle andre sammenhenger, er helt vanlige mennesker som helt fint tolererer at andre mennesker er ulike dem selv. De er kolleger, naboer og klassekamerater, blander seg ikke opp i hvordan andre velger å leve sine liv, men ønsker også respekt for egne synspunkter, herunder retten til å ikke støtte Pride eller at barna skal måtte delta i flaggheising av Pride-flagg eller deltakelse i Foreningen Fris opplegg i barnehager og skoler med såkalt rosa kompetanse.

• Liker 3
Skrevet
Cascada81 skrev (19 minutter siden):

Jeg vet ikke hvem pride-bevegelsen forsøker å "vinne". Er det nynazister og terrorister? Min erfaringer at de aller fleste som ikke ønsker Pride, enten det er i skolen, som en dedikert sommermåned eller som en badehette tredd ned over hodet i alle andre sammenhenger, er helt vanlige mennesker som helt fint tolererer at andre mennesker er ulike dem selv. De er kolleger, naboer og klassekamerater, blander seg ikke opp i hvordan andre velger å leve sine liv, men ønsker også respekt for egne synspunkter, herunder retten til å ikke støtte Pride eller at barna skal måtte delta i flaggheising av Pride-flagg eller deltakelse i Foreningen Fris opplegg i barnehager og skoler med såkalt rosa kompetanse.

Og det handler om generell respekt for andre enn seg selv. Om man ønsker å sette det på spissen kan man fort ødelegge noe de fleste av oss tror på og ønsker....

Skrevet
otnokes skrev (På 10.6.2025 den 18.43):

Er Pride blitt for seksualisert?

Jeg tenker spørsmålet tilbake blir; for seksualisert for hva? 

Jeg spør fordi svaret avhenger av hva en mener Pride skal være, og kanskje ligger svaret i at det er litt av alt. Det er en svært politisk ‘kamparena’ for LGBT+ bevegelsen, som bla brukes for å kjempe frem sine standpunkter i forhold til syn på kjønn, lettere tilgang på eksperimentell behandling for barn, surrogati, legalisering av sexkjøp osv. Det er også svært seksualiserte, og fetisjistiske, innslag. Samtidig er det nok for veldig mange, kanskje de fleste, ikke noe av det over, og en bidrar/viser støtte fordi en mener/tror det kun handler om ‘kjærlighet’. 

Jeg tenker at Pride må få være akkurat så seksualisert og politisk som deltagerne og arrangørene ønsker, men at det da må være legitimt å ikke ønske at det skal pushes på barn eller arbeidsplassen. Også når det som pushes er mindre eksplisitt. 

• Liker 2
Skrevet
RookieNO skrev (På 10.6.2025 den 19.15):

Hva f... er det dere snakker om? Pride paraden er underlagt akkurat de samme reglene som gjelder i samfunnet for øvrig. Nakenhet tillates ikke i det hele tatt, da heter det blotting og er selvfølgelig straffbart.

Foreslår at dere faktisk tar dere en tur og ser på denne paraden, og ikke sitter på det jævla promperommet (ja Tussi, ser på deg og "prompehumoren" din) og spyr ut eder og galle. Ja det er noen som har gagballs og lakk og lær, men for f... da ikke i rompa. Selv om du synes promp er usannsynlig morsomt, så er det ikke alle som deler din fascinasjon for endetarm!

Så kan vi ta for oss Pride og den påståtte "seksualiseringen" ovenfor barn. Det er Pride måned i barnehagen som ungen min går i denne måneden, og la meg sitere ordrett fra handlingsplanen til denne barnehagen:

"Vi har "fargedager" og et ekstra fokus på mangfold og inkludering. Vi ser på "Bli med Heim" fra NRK Super, som omhandler ulike familie- og livssituasjoner og levemåter. F.eks Hvordan er det å ha et søsken med funksjonsnedsettelser? Eller et familimedlem som er syk? Å flykte til Norge fra krig, det å ha to mammaer, med mer... Vi prater og undrer oss sammen; Vi er forskjellige og ser forskjellige ut. F.eks snakker vi forskjellige språk, har ulike familisammensetninger, spiser ulik mat og tror på forskjellige ting..."

Ikke meningen og ta spilleren i stedet for ballen her, men jeg er så jævlig lei av det gnålet om Pride og hvor seksualisert alt er blitt. Nei, det er faktisk ikke det, hvis dere faktisk hadde åpna de snevre gluggene deres litt, så hadde dere kanskje innsett at virkeligheten ikke nødvendigvis er slik noen troll på internett mener det er.

Takk for meg!

Fint innlegg :) Spesielt det du skriver om hva som foregår i barnehagen. Regnbueflagget handler om så mye mer enn bare homofili. Det handler om toleranse og inkludering for ALLE som føler seg utenfor A4 - normen. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
obygda skrev (15 timer siden):

Hvorfor skal pride inn i skolen?

Av samme grunn til at vi lærer at nazistene og kommunistene var noen rasshøl på skolen, for å lære om toleranse for noen som ikke er blitt møtt med så mye toleranse, men heller 2000 år med religiøs forfølgelse, vi lærer så vi ikke gjentar idiotien fra fortiden. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Pride er ikke til barn. 
Pride er et opprør, av og for de som ikke passer inn.

Nei, seksualisering er ikke et mål i seg selv, men folk skal få lov til å uttrykke seg fritt, for ærlig talt det er for enkelte den eneste dagene der de kan gjøre dette på en trygg møte.

Det er mye mer seksualisering på gang konstant både på tv, gym, stranda, hvor som helst, men fader man legger merke til det kun når det er ikke heterofil da er det fritt frem "think of the poor children".

Vi skal ikke reinvaske oss og virke A4 for å bli behandlet på en verdig måte.
Respektabilitetpolitikk heter det, og det er en strategi som historisk sett har alltid ført til færre rettigheter for minoriteter.

Endret av mronym
feilskriving
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
mronym skrev (30 minutter siden):

Pride er ikke til barn. 
Pride er et opprør, av og for de som ikke passer inn.

Nei, seksualisering er ikke et mål i seg selv, men folk skal få lov til å uttrykke seg fritt, for ærlig talt det er for enkelte den eneste dagene der de kan gjøre dette på en trygg møte.

Det er mye mer seksualisering på gang konstant både på tv, gym, stranda, hvor som helst, men fader man legger merke til det kun når det er ikke heterofil da er det fritt frem "think of the poor children".

Vi skal ikke reinvaske oss og virke A4 for å bli behandlet på en verdig måte.
Respektabilitetpolitikk heter det, og det er en strategi som historisk sett har alltid ført til færre rettigheter for minoriteter.

Her har du helt rett - sexualisering skjer over hele linja - VG og DB bader seg i sex hver eneste dag -men en vesentlig forskjell er at barn i skole og barnehage blir ikke orientert om det ;) La oss gjerne la minoriterer beholde sine rettigheter og friheter men kan vi samtidig la barn være barn?

• Liker 1
Skrevet
sofiemyr skrev (1 minutt siden):

VG og DB bader seg i sex hver eneste dag -men en vesentlig forskjell er at barn i skole og barnehage blir ikke orientert om det

Om det er i VG og Dagbladet så blir vel barn orientert, barn leser jo aviser. Og det er fremdeles ikke sånn at noe som har med helt vanlig seksualitet å gjøre er på noe vis skadelig for barn. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (14 minutter siden):

Om det er i VG og Dagbladet så blir vel barn orientert, barn leser jo aviser. Og det er fremdeles ikke sånn at noe som har med helt vanlig seksualitet å gjøre er på noe vis skadelig for barn. 

Nei @skaftetryne32 - de fleste barn leser IKKE nettaviser - de fleste tenåringer gjør heller ikke det ;) Enhver demografiutredning vil bekrefte det - jeg vet det fordi min yngste av 4 er 17 

Endret av sofiemyr
  • Liker 2
Skrevet

Vi trenger å fjerne Lego Batman og gjøre det utilgjengelig for barn, fordi et eller annet sted der ute i verden, eksisterer The Killing Joke. La barn være barn.

Samme logikk!

Vi må forby lekebiler og andre former for lekekjøretøy, fordi kun voksne kan bruke kjøretøy. Lekebiler vil normalisere kjøring for barn. Det lærer de tidsnok når de blir voksne. La barn være barn.

Samme logikk.

• Liker 5
Skrevet (endret)
AtterEnBruker skrev (9 minutter siden):

Vi trenger å fjerne Lego Batman og gjøre det utilgjengelig for barn, fordi et eller annet sted der ute i verden, eksisterer The Killing Joke. La barn være barn.

Samme logikk!

Vi må forby lekebiler og andre former for lekekjøretøy, fordi kun voksne kan bruke kjøretøy. Lekebiler vil normalisere kjøring for barn. Det lærer de tidsnok når de blir voksne. La barn være barn.

Samme logikk.

Nei @AtterEnBruker :) barn vil gjerne fantasere og leke det de vil bli som voksen - og det er med på å faktisk styre hva de blir når de blir "stor" :)  Sex derimot trengs ikke å styres på noe vis - det kommer normalt av seg selv - og debatten om seksualisering som møter barn som ikke har kommet dit ennå er nødvendig - det går helt fint å respektere at folk skal få elske hvem de vil uten at barn skal eksponeres før internett tar dem :) 

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Skrevet
sofiemyr skrev (19 minutter siden):

Nei @AtterEnBruker :) barn vil gjerne fantasere og leke det de vil bli som voksen - og det er med på å faktisk styre hva de blir når de blir "stor" :)  Sex derimot trengs ikke å styres på noe vis - det kommer normalt av seg selv - og debatten om seksualisering som møter barn som ikke har kommet dit ennå er nødvendig - det går helt fint å respektere at folk skal få elske hvem de vil uten at barn skal eksponeres før internett tar dem :) 

Da må vi også skåne barna for heteronormativitet. Fordi det er også ekstremt seksualisert. Ikke nødvendigvis på skolen. men et eller annet sted der ute i verden. Og derfor er det per definisjon i sin helhet, seksualisert.

Ifølge den logikken. Ikke min.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AtterEnBruker skrev (2 minutter siden):

Da må vi også skåne barna for heteronormativitet. Fordi det er også ekstremt seksualisert. Ikke nødvendigvis på skolen. men et eller annet sted der ute i verden. Og derfor er det per definisjon i sin helhet, seksualisert.

Ifølge den logikken. Ikke min.

Og der er vi enige - sex har ikke noe å gjøre i verken feiringer, markeringer eller underholdning som barn blir eksponert for :)

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Skrevet
20 minutes ago, sofiemyr said:

Tenker poenget var at sex og andre voksenting fins i barns verden allerede, og således ikke noe god rettesnor for hva som er bra for barn. Selv tror jeg nok det som folk egentlig reagerer på med Pride er at det er annerledes. Virker i hvert fall som at folk i Norge blir langt mer opprørt av at muslimske jenter bader i burkini enn at etablerte klesmerker selger bikini (med topp) til jenter i 6-7 årsalderen. (Det reageres heldigvis på begge deler, men det er graden og hvor mange jeg sikter til.) Som så mange andre lignende diskusjoner har konkludert med: Kanskje det var det å være homofil som var problemet i utgangspunktet.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sofiemyr skrev (37 minutter siden):

Nei @skaftetryne32 - de fleste barn leser IKKE nettaviser - de fleste tenåringer gjør heller ikke det ;) Enhver demografiutredning vil bekrefte det - jeg vet det fordi min yngste av 4 er 17 

Sier du det ? Baserer du det på dine barn eller enn demografiutredning ? For om du mener at du har dokumentasjon så er jeg villig til å se den, og jeg innrømmer at jeg bare antar, de fleste barn har en pc av et eller annet slaget, og nei de kjøper nok ikke aviser som vi gjorde når vi i var unge, men at de ikke skal følge med på nyhetene det høres temmelig naivt ut, spesielt etter at de nærmer seg tenårene. Jeg vet en ting, alle barn i min familie leser nettaviser, eller følger med på nyhetene på det ene eller andre viset, alt annet er egentlig ganske unaturlig, hvordan skal de bli informerte borgere om de ikke kjenner til deres eget samfunn ? Hvordan kan de gjøre seg opp en politisk mening, hvordan kan de delta i samfunnsdebatten, hvordan kjenner det til hva som skjer på politisk nivå ? Ærlig talt jeg jeg skjønner ikke hvordan det engang er mulig, å ikke lese en nettavis, spesielt når man er fylt 17 år, personlig har jeg ikke så liten tro på poden din, jeg tipper hen leser nyheter jevnlig.  

• Liker 2
Skrevet
Feynman skrev (2 minutter siden):

Tenker poenget var at sex og andre voksenting fins i barns verden allerede, og således ikke noe god rettesnor for hva som er bra for barn. Selv tror jeg nok det som folk egentlig reagerer på med Pride er at det er annerledes. Virker i hvert fall som at folk i Norge blir langt mer opprørt av at muslimske jenter bader i burkini enn at etablerte klesmerker selger bikini (med topp) til jenter i 6-7 årsalderen. (Det reageres heldigvis på begge deler, men det er graden og hvor mange jeg sikter til.) Som så mange andre lignende diskusjoner har konkludert med: Kanskje det var det å være homofil som var problemet i utgangspunktet.

Jeg kan ikke svare for andre - jeg har en rekke gode venner og kolleger som er både trans og homofil - felles for dem alle er forøvrig at DE aldri fronter dette. Derimot har jeg vesentlig flere heterofile venner og kolleger som bruker svært mye ressurser på å diskutere dette. Når jeg bruker tid på dette så er det kun i den utstrekning at jeg har 4 barn selv og jeg synes de med dagens "trykk" burde skånes der de KAN skånes - men som du sier - det er overalt så saken er muligens tapt uansett...

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Sier du det ? Baserer du det på dine barn eller enn demografiutredning ? For om du mener at du har dokumentasjon så er jeg villig til å se den, og jeg innrømmer at jeg bare antar, de fleste barn har en pc av et eller annet slaget, og nei de kjøper nok ikke aviser som vi gjorde når vi i var unge, men at de ikke skal følge med på nyhetene det høres temmelig naivt ut, spesielt etter at de nærmer seg tenårene. Jeg vet en ting, alle barn i min familie leser nettaviser, eller følger med på nyhetene på det ene eller andre viset, alt annet er egentlig ganske unaturlig, hvordan skal de bli informerte borgere om de ikke kjenner til deres eget samfunn ? Hvordan kan de gjøre seg opp en politisk mening, hvordan kan de delta i samfunnsdebatten, hvordan kjenner det til hva som skjer på politisk nivå ? Ærlig talt jeg jeg skjønner ikke hvordan det engang er mulig, å ikke lese en nettavis, spesielt når man er fylt 17 år, personlig har jeg ikke så liten tro på poden din, jeg tipper hen leser nyheter jevnlig.  

Poden min leser lokalavisen fordi jeg har familieabbonemment og når det er saker som angår han. Nå er han på videregående men da for kun ett år siden så viste ungdomsskolen til undersøkelser lokalt som konstaterte at bare 2 av 10 elever på skolen aktivt leste riksdekkende aviser jevnlig. Alle var derimot på TikTok og Snapchat...

• Liker 1
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (11 timer siden):

Jeg tenker spørsmålet tilbake blir; for seksualisert for hva? 

Jeg spør fordi svaret avhenger av hva en mener Pride skal være, og kanskje ligger svaret i at det er litt av alt. Det er en svært politisk ‘kamparena’ for LGBT+ bevegelsen, som bla brukes for å kjempe frem sine standpunkter i forhold til syn på kjønn, lettere tilgang på eksperimentell behandling for barn, surrogati, legalisering av sexkjøp osv. Det er også svært seksualiserte, og fetisjistiske, innslag. Samtidig er det nok for veldig mange, kanskje de fleste, ikke noe av det over, og en bidrar/viser støtte fordi en mener/tror det kun handler om ‘kjærlighet’. 

Jeg tenker at Pride må få være akkurat så seksualisert og politisk som deltagerne og arrangørene ønsker, men at det da må være legitimt å ikke ønske at det skal pushes på barn eller arbeidsplassen. Også når det som pushes er mindre eksplisitt. 

Jeg er usikker på hva du mener her. Pride er en fest- og kamp- markering for skeive.

Hovedbudskapet, som preger paraden, er at alle mennesker, uansett legning og identitet skal få være seg selv og elske den de elsker (typisk togparole i Pride). Det er i seg selv et bredt og pragmatisk politisk budskap, som er mye av grunnen til at paraden har kunnet samle så mange ulike mennesker som ellers mener ulike ting om enkeltsaker. Vi vet jo at vi går i et tog der mennesker ikke er enig om alt.

At politikk for skeive, identitetsmessig sett, kan bestå av diskusjoner og foredrag om for eksempel surrogati og kjønnskorrigerende behandling, er opplagt. Det er saker som berører deres liv direkte, men man trenger ikke være enig i alt. De er ikke alltid enige med hverandre selv. LGBT+ er ikke én samstemt bevegelse. Dette er uansett voksenstoff, og jeg vet ikke hvor mange som for alvor tror at det er dette de skal lære i barnehager.

LGBT+ inkluderer historiske koblinger til kinkmiljøet og prostituerte, fordi det var solidaritet på tvers. Transpersoner har vært med i en evighet (T). Tradisjonelt sett klarte de, på grunn av solidaritet å skape et større trykk, og på denne måten å bedre livene for alle skeive. Det er historie i toget. Man trenger derfor ikke bare å se sex, men kan se noe annet eller bredere på det. Forholdsmessig sett er også disse "fetisjistiske" innslagene så små, at det er lett å gå glipp av dem hvis man selv går i toget eller hvis man som publikummer tar seg en prat med sidemannen.

Mennesker med ulike standpunkter i forhold til mer spesifikke politiske saker har gått i Pride-tog i årevis. Jeg opplever at de aller fleste vet at det finnes uenigheter om mer spesifikke saker og at de fleste nettopp klarer å forholde seg pragmatisk til det og slutte opp om det som er mer bredt.

Endret av Ole-Br
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
sofiemyr skrev (Akkurat nå):

Poden min leser lokalavisen fordi jeg har familieabbonemment og når det er saker som angår han. Nå er han på videregående men da for kun ett år siden så viste ungdomsskolen til undersøkelser lokalt som konstaterte at bare 2 av 10 elever på skolen aktivt leste riksdekkende aviser jevnlig.

Og hvor mye blir det om man sier uaktivt ? Hva er forskjellen på aktivt lese riskdekkende aviser og uaktivt lese riksdekkende aviser ? Og når vi legger til ujevnlig da hvor mange leser da de riksdekkende avisene ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...