Gå til innhold

Kommentar: Solnedgang over spilljournalistikken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
JornHansen skrev:

Kommentaren over beskriver det jeg skulle kommentere. Hvorfor lese en lang artikkel når man kan se en liten videosnutt av Asmongold som bekrefter det en allerede vet? Jeg er ironisk selvsagt... 

Asmongold som ikke tåler kritikk og blokkerer brukere på Reddit-siden sin 😀
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det finnes gode spill journalister, men det finnes dårlige og. Det er individuelt. Når voksene folk oppfører seg som bortskjemte 13 åringer er det veldig vanskelig å ta de seriøst. De ødelegger og ikke bare sitt eget rykte, men firmaet de jobber hos og. Ben Ossola er et prakt eksempel og hadde fortjent fyken.

Det er og mye konkurranse for tiden. Det er gjerrige folks om tar over sider (som jeg har nevnt før: destructoid) og lettere å ha en youtube video i bakgrunnen enn å lese masse tekst (personlig liker jeg begge).

Men, en annen ting jeg har nevnt før, mye av det er oss lesere og. Vi som klikker og engasjerer oss i de mest tullete tingene. Bare se på top 10 lister og W vs AW barnehagen. Clickbait fungerer åpenbart.

• Liker 2
Skrevet
Aspiranten skrev:
Asmongold dekker mediedøden bedre enn dette. Mye skyldes prateklassens svik av arbeiderklassens verdier. Man prøver å presse woke på en heterofil maskulin gruppe, som de fleste spillere er. Selvfølgelig går det ikke så godt. Så både access media og spilleselskapene taper nå penger.
Spot on. Når din hoved kundegruppe er hetrofile menn så går det ikke bra når det stadig skal legges inn politiske tema som ikke spiller på deres strenger, og i verste fall fientliggjør dem.
  • Liker 3
Skrevet

Anmeldelse av journalistikken i artikkelen "Solnedgang over spilljournalistikken"

Skrevet av meg – krast og ærlig.

Denne artikkelen er et klassisk eksempel på hva som skjer når man prøver å skrive om en alvorlig krise i bransjen med både alvor og ironi – og ender opp med å bomme litt på begge.

La meg begynne med det positive:

Oda Rygh peker på et reelt og viktig problem – spilljournalistikken internasjonalt er i krise. Det er fakta. Masseoppsigelser, nedleggelser og oppkjøp har svekket mediemangfoldet, og nisjejournalistikk sliter med å holde hodet over vannet. Hun gir gode eksempler: Polygon, Giant Bomb, The Escapist – alle har fått kjenne på kniven. Det er sterkt, og det gir teksten troverdighet.

Men så til det som irriterer meg – og burde irritere flere:

Artikkelen lider under en slags indre slapphet. Den klarer ikke å bestemme seg for om den skal være en grundig analyse, en personlig kommentar eller et lett sarkastisk kåseri. Resultatet? En tekst som føles mer som en intern kaffepause-rant i redaksjonen enn et skjerpet journalistisk innlegg. Det er mye namedropping, litt nostalgisk selvskryt, og en del "se-hvor-løssluppen-og-kul-jeg-er"-kommentarer som ikke tilfører saken noe. Det svekker troverdigheten.

I tillegg savnes mer faktisk dokumentasjon. Hvor er tallene? Hvor er analysene av leserutvikling, økonomi, annonsemodeller, eller hvordan YouTube og TikTok faktisk truer nisjemedier? Det påstås mye, men underbygges lite.

Et annet problem er den noe romantiserte fremstillingen av redaktørrollen og redaksjonell kontroll. Når det brukes anekdoter om øl-luktende reportere og "du får ikke skrive om vold hvis det er for intellektuelt", begynner man å lure: Forsvarer artikkelen faktisk redaktørstyrt presse – eller forsøker den å gjøre narr av den?

Spissformuleringene rundt behovet for spisskompetanse i spilljournalistikken er spot on, men de fortjener et mer seriøst rammeverk rundt seg enn løse beskrivelser og nostalgiske henvisninger til Josimar og Filter. Ja, vi trenger dedikerte journalister – men dette burde vært presentert med tyngde, ikke pakket inn som et halvironisk blogginnlegg.

Oppsummert:

Dette kunne vært en skarp, informativ og viktig artikkel – men den undergraver sitt eget budskap med en litt for løs og selvbevisst tone. Gode poeng, men svak form. Spilljournalistikken trenger mer enn dette for å overleve. Den trenger selvsikker og strukturert analyse, ikke et innadvendt kåseri fra innsiden av redaksjonslokalet.

Karakter: 5/10.

Bra tematikk. Mangelfull gjennomføring. Skuffende, men ikke ubrukelig.

• Liker 4
Skrevet
Stresset_Faen skrev:
Aspiranten skrev:
Asmongold dekker mediedøden bedre enn dette. Mye skyldes prateklassens svik av arbeiderklassens verdier. Man prøver å presse woke på en heterofil maskulin gruppe, som de fleste spillere er. Selvfølgelig går det ikke så godt. Så både access media og spilleselskapene taper nå penger.
Spot on. Når din hoved kundegruppe er hetrofile menn så går det ikke bra når det stadig skal legges inn politiske tema som ikke spiller på deres strenger, og i verste fall fientliggjør dem.
Hvis vi bruker USA som et eksempel, så viser det seg at 47 prosent av gamere der er kvinner, og nærmere 10 prosent av gamere der identifiserer seg som LGBTQ. Noe som tilsier at heterofile menn ikke er den største kundegruppen. https://www.theesa.com/resources/essential-facts-about-the-us-video-game-industry/2025-data/
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Alpred93 skrev (3 timer siden):
Stresset_Faen skrev (11 timer siden):

Hvis vi bruker USA som et eksempel, så viser det seg at 47 prosent av gamere der er kvinner, og nærmere 10 prosent av gamere der identifiserer seg som LGBTQ. Noe som tilsier at heterofile menn ikke er den største kundegruppen. https://www.theesa.com/resources/essential-facts-about-the-us-video-game-industry/2025-data/

Dette er jo bare talltullball. I disse undersøkelsene så holder med at man sitter på dass og spiller candy crush på mobilen for å bli regnet som "gamer". 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Kan hende spilljournalister overvurderer hvor interessant det er for folk å høre meningene dems. Spillere flest vil jo hovedsaklig bare vite sånn ca hvor bra et spill er, og det kan en finne selv ved noen enkle søk. Ekstra uinteressant blir det når spilljournalister prøver å blande inn sine politiske syn, nei takk.

• Liker 3
Skrevet
JonTj skrev:

Dette er jo bare talltullball. I disse undersøkelsene så holder med at man sitter på dass og spiller candy crush på mobilen for å bli regnet som "gamer". 

Jeg har nå ihvertfall tall, hva har du? Følelser og anekdoter? Voks opp.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hadde vore fornøgd om eg kunne få objektiv fakta om eit spill utan subjektivt piss eg uannsett ikkje bryr meg om. Men har funne ein middelvei som innbefatter at spill ikkje blir kjøpt før ei god stund etter at det er kome ut og nok reell info har nådd overflata slik at eg slipper å bry meg med dritten som flyter rundt. 

"Spilljournalist i solnedgang" blir hengt opp asap...

Skrevet
Alpred93 skrev:
JonTj skrev:

Nei, du har ikke tall, du bare henviser til en side med masse tall med ukjent sannhetsgehalt. Kom tilbake når du vet hva de definerer som gamer. Jeg så en lignenede artikkel for et par år siden som viste noe av det samme, men det viste seg at ALL form spilling på mobil var tatt med, deribland Candy crush og andre lignende "dass spill". Da blir det ikke mye representative tall ift PC og konsollgamere. "Alle" spiller noe drit på mobilen men jeg vil ikke akkurat definere hele denne gjengen som gamere. "Voks opp"? Seriøst??
  • Liker 1
Skrevet
JonTj skrev:
Alpred93 skrev:
JonTj skrev:

Nei, du har ikke tall, du bare henviser til en side med masse tall med ukjent sannhetsgehalt. Kom tilbake når du vet hva de definerer som gamer. Jeg så en lignenede artikkel for et par år siden som viste noe av det samme, men det viste seg at ALL form spilling på mobil var tatt med, deribland Candy crush og andre lignende "dass spill". Da blir det ikke mye representative tall ift PC og konsollgamere. "Alle" spiller noe drit på mobilen men jeg vil ikke akkurat definere hele denne gjengen som gamere. "Voks opp"? Seriøst??
Trist hvordan folk som deg skal sette opp arbitrære grenser over hva en gamer er, og drite i alle som faller utenfor de standardene du føler er riktig.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
19 minutes ago, Alpred93 said:

Trist hvordan folk som deg skal sette opp arbitrære grenser over hva en gamer er, og drite i alle som faller utenfor de standardene du føler er riktig.

Uansett hvordan vi definerer "gamere", er det lite hensiktsmessig å inkludere folk som bare spiller enkle mobilspill, fordi de som regel ikke leser anmeldelser eller artikler om spill, og er derfor ikke et relevant publikum for spilljournalistikken.

Endret av Camlon
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...