Spillredaksjonen Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Kommentar: Solnedgang over spilljournalistikken Stadig flere spillmedier sliter internasjonalt. Det er et problem. Les hele saken på Gamer.no» 4 1
Populært innlegg Aspiranten Skrevet 10. juni Populært innlegg Skrevet 10. juni Asmongold dekker mediedøden bedre enn dette. Mye skyldes prateklassens svik av arbeiderklassens verdier. Man prøver å presse woke på en heterofil maskulin gruppe, som de fleste spillere er. Selvfølgelig går det ikke så godt. Så både access media og spilleselskapene taper nå penger. 11 3 1
Populært innlegg JornHansen Skrevet 10. juni Populært innlegg Skrevet 10. juni Kommentaren over beskriver det jeg skulle kommentere. Hvorfor lese en lang artikkel når man kan se en liten videosnutt av Asmongold som bekrefter det en allerede vet? Jeg er ironisk selvsagt... 13
Populært innlegg Boing_80 Skrevet 10. juni Populært innlegg Skrevet 10. juni Aspiranten skrev: Asmongold dekker mediedøden bedre enn dette. Mye skyldes prateklassens svik av arbeiderklassens verdier. Man prøver å presse woke på en heterofil maskulin gruppe, som de fleste spillere er. Selvfølgelig går det ikke så godt. Så både access media og spilleselskapene taper nå penger. Altfor enkel og til dels unyansert kommentar. Les hva skribenten skrev en gang til. Hun nyanserer uten å være bastant. Det er vel mer enn woke som spiller inn her. 11
Boing_80 Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni JornHansen skrev: Kommentaren over beskriver det jeg skulle kommentere. Hvorfor lese en lang artikkel når man kan se en liten videosnutt av Asmongold som bekrefter det en allerede vet? Jeg er ironisk selvsagt... Asmongold som ikke tåler kritikk og blokkerer brukere på Reddit-siden sin 😀 6 2
Populært innlegg Boss-Znakemaster Skrevet 10. juni Populært innlegg Skrevet 10. juni 4 hours ago, Aspiranten said: Asmongold dekker mediedøden bedre enn dette. Mye skyldes prateklassens svik av arbeiderklassens verdier. Man prøver å presse woke på en heterofil maskulin gruppe, som de fleste spillere er. Selvfølgelig går det ikke så godt. Så både access media og spilleselskapene taper nå penger. Helt enig. Mange spillere stoler ikke lenger på de store spillmediene når det kommer til anmeldelser. Når faktorer som "mangfold" og "representasjon" gir spill høyere poeng, mens spill uten dette gjerne trekkes ned – da mister folk tillit. For et stort antall spillere handler det om gameplay, ikke politikk. Resultatet er at flere heller vender seg mot YouTubere og andre uavhengige kilder de faktisk stoler på. Det er også derfor artikler som TheGamers "It’s Time To Start Trusting Video Game Reviewers" bare blir komiske – for tillit er ikke noe man krever. Det er noe man gjør seg fortjent til. 13
Chaos_Niddhogg Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Det finnes gode spill journalister, men det finnes dårlige og. Det er individuelt. Når voksene folk oppfører seg som bortskjemte 13 åringer er det veldig vanskelig å ta de seriøst. De ødelegger og ikke bare sitt eget rykte, men firmaet de jobber hos og. Ben Ossola er et prakt eksempel og hadde fortjent fyken. Det er og mye konkurranse for tiden. Det er gjerrige folks om tar over sider (som jeg har nevnt før: destructoid) og lettere å ha en youtube video i bakgrunnen enn å lese masse tekst (personlig liker jeg begge). Men, en annen ting jeg har nevnt før, mye av det er oss lesere og. Vi som klikker og engasjerer oss i de mest tullete tingene. Bare se på top 10 lister og W vs AW barnehagen. Clickbait fungerer åpenbart. 2
Stresset_Faen Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Aspiranten skrev: Asmongold dekker mediedøden bedre enn dette. Mye skyldes prateklassens svik av arbeiderklassens verdier. Man prøver å presse woke på en heterofil maskulin gruppe, som de fleste spillere er. Selvfølgelig går det ikke så godt. Så både access media og spilleselskapene taper nå penger. Spot on. Når din hoved kundegruppe er hetrofile menn så går det ikke bra når det stadig skal legges inn politiske tema som ikke spiller på deres strenger, og i verste fall fientliggjør dem. 3
LampeLars94 Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Kan ikke stole på spill-journalister. Bare se på hele GamerGate greia 4
SuperGiant Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Anmeldelse av journalistikken i artikkelen "Solnedgang over spilljournalistikken" Skrevet av meg – krast og ærlig. Denne artikkelen er et klassisk eksempel på hva som skjer når man prøver å skrive om en alvorlig krise i bransjen med både alvor og ironi – og ender opp med å bomme litt på begge. La meg begynne med det positive: Oda Rygh peker på et reelt og viktig problem – spilljournalistikken internasjonalt er i krise. Det er fakta. Masseoppsigelser, nedleggelser og oppkjøp har svekket mediemangfoldet, og nisjejournalistikk sliter med å holde hodet over vannet. Hun gir gode eksempler: Polygon, Giant Bomb, The Escapist – alle har fått kjenne på kniven. Det er sterkt, og det gir teksten troverdighet. Men så til det som irriterer meg – og burde irritere flere: Artikkelen lider under en slags indre slapphet. Den klarer ikke å bestemme seg for om den skal være en grundig analyse, en personlig kommentar eller et lett sarkastisk kåseri. Resultatet? En tekst som føles mer som en intern kaffepause-rant i redaksjonen enn et skjerpet journalistisk innlegg. Det er mye namedropping, litt nostalgisk selvskryt, og en del "se-hvor-løssluppen-og-kul-jeg-er"-kommentarer som ikke tilfører saken noe. Det svekker troverdigheten. I tillegg savnes mer faktisk dokumentasjon. Hvor er tallene? Hvor er analysene av leserutvikling, økonomi, annonsemodeller, eller hvordan YouTube og TikTok faktisk truer nisjemedier? Det påstås mye, men underbygges lite. Et annet problem er den noe romantiserte fremstillingen av redaktørrollen og redaksjonell kontroll. Når det brukes anekdoter om øl-luktende reportere og "du får ikke skrive om vold hvis det er for intellektuelt", begynner man å lure: Forsvarer artikkelen faktisk redaktørstyrt presse – eller forsøker den å gjøre narr av den? Spissformuleringene rundt behovet for spisskompetanse i spilljournalistikken er spot on, men de fortjener et mer seriøst rammeverk rundt seg enn løse beskrivelser og nostalgiske henvisninger til Josimar og Filter. Ja, vi trenger dedikerte journalister – men dette burde vært presentert med tyngde, ikke pakket inn som et halvironisk blogginnlegg. Oppsummert: Dette kunne vært en skarp, informativ og viktig artikkel – men den undergraver sitt eget budskap med en litt for løs og selvbevisst tone. Gode poeng, men svak form. Spilljournalistikken trenger mer enn dette for å overleve. Den trenger selvsikker og strukturert analyse, ikke et innadvendt kåseri fra innsiden av redaksjonslokalet. Karakter: 5/10. Bra tematikk. Mangelfull gjennomføring. Skuffende, men ikke ubrukelig. 4
Alpred93 Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Stresset_Faen skrev: Aspiranten skrev: Asmongold dekker mediedøden bedre enn dette. Mye skyldes prateklassens svik av arbeiderklassens verdier. Man prøver å presse woke på en heterofil maskulin gruppe, som de fleste spillere er. Selvfølgelig går det ikke så godt. Så både access media og spilleselskapene taper nå penger. Spot on. Når din hoved kundegruppe er hetrofile menn så går det ikke bra når det stadig skal legges inn politiske tema som ikke spiller på deres strenger, og i verste fall fientliggjør dem. Hvis vi bruker USA som et eksempel, så viser det seg at 47 prosent av gamere der er kvinner, og nærmere 10 prosent av gamere der identifiserer seg som LGBTQ. Noe som tilsier at heterofile menn ikke er den største kundegruppen. https://www.theesa.com/resources/essential-facts-about-the-us-video-game-industry/2025-data/ 2 4
JonTj Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Alpred93 skrev (3 timer siden): Stresset_Faen skrev (11 timer siden): Ekspander Hvis vi bruker USA som et eksempel, så viser det seg at 47 prosent av gamere der er kvinner, og nærmere 10 prosent av gamere der identifiserer seg som LGBTQ. Noe som tilsier at heterofile menn ikke er den største kundegruppen. https://www.theesa.com/resources/essential-facts-about-the-us-video-game-industry/2025-data/ Dette er jo bare talltullball. I disse undersøkelsene så holder med at man sitter på dass og spiller candy crush på mobilen for å bli regnet som "gamer". 2 1
Populært innlegg Gavekort Skrevet 11. juni Populært innlegg Skrevet 11. juni Og igjen så er det woke som får skylda... Foreslår å få hodet ut av ekkokammeret og trekke litt frisk luft av og til. Sola skinner, gresset er grønt og føles deilig mellom fingrene. Har aldri hørt om journalister som rangerer spill etter mangfold, og ikke bryr jeg meg heller. La meg presentere en alternativ teori: Spillanmeldelser har ikke samme formål som det en gang hadde. Spill er høyst subjektivt, så forsøk på å objektivifisere dette er vanskelig, ref. Breath of the Wild anmeldelsen til Gamer som var svært splittende. Noen av oss vil bygge tillit til individuelle journalister sin evne til å analysere spillene, fordi man har mange av de samme verdiene i spill, men dette er en krevende prosess og har en forutsetning om at man har en ganske dyp interesse i spill. For de 90%-ene (tall dratt ut av baken), som bare har lyst å finne ut om et spill er bra, kan finne frem "All reviews" på Steam, og skulle de fortsatt være i tvil så er det mulighet å se en Let's Play på Youtube eller en Twitch stream for å finne ut hvordan et spill fremstår. Er det like bra som en anmeldelse? Ikke egentlig. Men begge deler har høy sannsynlighet for å bomme. 10
Crooked Cracker Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Kan hende spilljournalister overvurderer hvor interessant det er for folk å høre meningene dems. Spillere flest vil jo hovedsaklig bare vite sånn ca hvor bra et spill er, og det kan en finne selv ved noen enkle søk. Ekstra uinteressant blir det når spilljournalister prøver å blande inn sine politiske syn, nei takk. 3
Alpred93 Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni JonTj skrev: Alpred93 skrev (3 timer siden): Stresset_Faen skrev (11 timer siden): Ekspander Hvis vi bruker USA som et eksempel, så viser det seg at 47 prosent av gamere der er kvinner, og nærmere 10 prosent av gamere der identifiserer seg som LGBTQ. Noe som tilsier at heterofile menn ikke er den største kundegruppen. https://www.theesa.com/resources/essential-facts-about-the-us-video-game-industry/2025-data/ Dette er jo bare talltullball. I disse undersøkelsene så holder med at man sitter på dass og spiller candy crush på mobilen for å bli regnet som "gamer". Jeg har nå ihvertfall tall, hva har du? Følelser og anekdoter? Voks opp. 2 1
Maabren Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Hadde vore fornøgd om eg kunne få objektiv fakta om eit spill utan subjektivt piss eg uannsett ikkje bryr meg om. Men har funne ein middelvei som innbefatter at spill ikkje blir kjøpt før ei god stund etter at det er kome ut og nok reell info har nådd overflata slik at eg slipper å bry meg med dritten som flyter rundt. "Spilljournalist i solnedgang" blir hengt opp asap...
JonTj Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Alpred93 skrev: JonTj skrev: Alpred93 skrev (3 timer siden): Stresset_Faen skrev (11 timer siden): Ekspander Hvis vi bruker USA som et eksempel, så viser det seg at 47 prosent av gamere der er kvinner, og nærmere 10 prosent av gamere der identifiserer seg som LGBTQ. Noe som tilsier at heterofile menn ikke er den største kundegruppen. https://www.theesa.com/resources/essential-facts-about-the-us-video-game-industry/2025-data/ Dette er jo bare talltullball. I disse undersøkelsene så holder med at man sitter på dass og spiller candy crush på mobilen for å bli regnet som "gamer". Jeg har nå ihvertfall tall, hva har du? Følelser og anekdoter? Voks opp. Nei, du har ikke tall, du bare henviser til en side med masse tall med ukjent sannhetsgehalt. Kom tilbake når du vet hva de definerer som gamer. Jeg så en lignenede artikkel for et par år siden som viste noe av det samme, men det viste seg at ALL form spilling på mobil var tatt med, deribland Candy crush og andre lignende "dass spill". Da blir det ikke mye representative tall ift PC og konsollgamere. "Alle" spiller noe drit på mobilen men jeg vil ikke akkurat definere hele denne gjengen som gamere. "Voks opp"? Seriøst?? 1
Alpred93 Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni JonTj skrev: Alpred93 skrev: JonTj skrev: Alpred93 skrev (3 timer siden): Stresset_Faen skrev (11 timer siden): Ekspander Hvis vi bruker USA som et eksempel, så viser det seg at 47 prosent av gamere der er kvinner, og nærmere 10 prosent av gamere der identifiserer seg som LGBTQ. Noe som tilsier at heterofile menn ikke er den største kundegruppen. https://www.theesa.com/resources/essential-facts-about-the-us-video-game-industry/2025-data/ Dette er jo bare talltullball. I disse undersøkelsene så holder med at man sitter på dass og spiller candy crush på mobilen for å bli regnet som "gamer". Jeg har nå ihvertfall tall, hva har du? Følelser og anekdoter? Voks opp. Nei, du har ikke tall, du bare henviser til en side med masse tall med ukjent sannhetsgehalt. Kom tilbake når du vet hva de definerer som gamer. Jeg så en lignenede artikkel for et par år siden som viste noe av det samme, men det viste seg at ALL form spilling på mobil var tatt med, deribland Candy crush og andre lignende "dass spill". Da blir det ikke mye representative tall ift PC og konsollgamere. "Alle" spiller noe drit på mobilen men jeg vil ikke akkurat definere hele denne gjengen som gamere. "Voks opp"? Seriøst?? Trist hvordan folk som deg skal sette opp arbitrære grenser over hva en gamer er, og drite i alle som faller utenfor de standardene du føler er riktig. 2 1
Camlon Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni (endret) 19 minutes ago, Alpred93 said: Trist hvordan folk som deg skal sette opp arbitrære grenser over hva en gamer er, og drite i alle som faller utenfor de standardene du føler er riktig. Uansett hvordan vi definerer "gamere", er det lite hensiktsmessig å inkludere folk som bare spiller enkle mobilspill, fordi de som regel ikke leser anmeldelser eller artikler om spill, og er derfor ikke et relevant publikum for spilljournalistikken. Endret 12. juni av Camlon 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå