NorsknRev Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Starlink har annonser på forumet, ser jeg. Er det noen som vurderer å bestille? I tilfelle, hvor og hvorfor?
Trulss Skrevet 25. juli Skrevet 25. juli Nå ser jeg de har kampanje til kr. 569 med gratis utstyr ved 12 mnd binding. Dette er vel ca 35% rimeligere enn ICE som er den rimeligste konkurrenten. Telia ligger en hundrelapp over ICE igjen. I vårt område her på det sentrale østlandet vil hastigheten bli høyere enn hos de tradisjonelle operatørene. Clas Ohlson har blitt forhandler, men der har de ikke dette tilbudet. Skulle jeg ha valgt nytt oppsett i dag så ville det blitt Starlink, mest som følge av prisen. 1
ca119 Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli Har enda altibox til 800kr/mnd (kampanje) men fra neste år koster det 1400kr/mnd. Så JA jeg har vurdert starlink til 569kr/mnd SELVFØLGELIG ettersom startkit er gratis ved 12mnd binding (på hovedsiden) - fordi vanlig pris for antenna er nesten 4000kr! Men antenna ser litt labil ut. Ben du klapper opp og hvor skal man plassere antenna hen? På terassen? Sikkert bra om det kommer 10-20 cm snø - haha. Andre monteringer må man kjøpe adapter til. Nedlastingen er vel greit med 200-500mbs, mens opplasting er en del tregere har jeg hørt.
Trulss Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli ca119 skrev (8 timer siden): Har enda altibox til 800kr/mnd (kampanje) men fra neste år koster det 1400kr/mnd. Så JA jeg har vurdert starlink til 569kr/mnd SELVFØLGELIG ettersom startkit er gratis ved 12mnd binding (på hovedsiden) - fordi vanlig pris for antenna er nesten 4000kr! Men antenna ser litt labil ut. Ben du klapper opp og hvor skal man plassere antenna hen? På terassen? Sikkert bra om det kommer 10-20 cm snø - haha. Andre monteringer må man kjøpe adapter til. Nedlastingen er vel greit med 200-500mbs, mens opplasting er en del tregere har jeg hørt. Man finner nok en måte å få plassert de på, og de skal ha snøsmeltefunksjon så man får håpe det fungerer ved store snøfall. Ellers går det jo an å børste av snøen om man går forbi. Om jeg husker rett så har man åpent kjøp i x-antall dager?
Valmeth Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli Det står at antennen skal dra 100w, så den bør jo smelte godt med snø. Jeg skal si opp nåværende abonnement (fiber) og gå over til Starlink grunnet pris. Klarer meg med billigste Starlink abo, som er halv pris av hva jeg betaler nå. Bruker kun nett til surf/Youtube/nettradio så har ikke store behovet for kapasitet.
Salvesen. Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli ca119 skrev (8 timer siden): Har enda altibox til 800kr/mnd (kampanje) men fra neste år koster det 1400kr/mnd. Så JA jeg har vurdert starlink til 569kr/mnd SELVFØLGELIG ettersom startkit er gratis ved 12mnd binding (på hovedsiden) - fordi vanlig pris for antenna er nesten 4000kr! Men antenna ser litt labil ut. Ben du klapper opp og hvor skal man plassere antenna hen? På terassen? Sikkert bra om det kommer 10-20 cm snø - haha. Andre monteringer må man kjøpe adapter til. Nedlastingen er vel greit med 200-500mbs, mens opplasting er en del tregere har jeg hørt. 1400? Det har klikka totalt for altibox 1
Trulss Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli Salvesen. skrev (17 minutter siden): 1400? Det har klikka totalt for altibox Ja, det er for få leverandører og utstrakt prissamarbeid, så det er bare å håpe at flere vil gå for disse løsningene. TV-pakker får man også kjøpt rimelig i utlandet, så hva venter folk på? 1
PosteMonopolet Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli Jeg kunne ha vurdert Starlink hvis ikke borettslaget hadde avtale med Telenor. Jeg har behov for internett men ikke TV-pakken. Starlink kan være et rimelig alternativ til fiber. Godt jobbet av Musk som har gitt de andre aktørene skikkelig konkurranse.🙂 3
ca119 Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli OK, Altibox skal ha 1339kr/mnd ,,,,, ikke helt 1400kr enda Men prisen øker jo hvert år. Hos telenor skal de ha 1589,-/md. for 5G løsningen - de første 6 mnd var det "bare" 1099kr Telia (Get) 1255kr/mnd for 500Mbps ........ Men de kriger med hverander så man kan ofte få ned prisen til 800kr om man forteller at konkurrenten kommer med denne prisen Siste mnd kom det en fra telia som vil ha meg som kunde igjen .... Derfor det frister med Starlink til 569kr/mnd for bolig pakka - siden det følger med utstyret ved 12 mnd binding. Finn en rimelig IPTV-leverandør og man blir fornøyd? Valmeth, tar du BOLIG LITE for 399kr/mnd må du kjøpe utstyret selv - så tror ikke det er billig (bedre å ta standard og etter 1 år å gå for lite). PosteMonopolet har du internet/tv via borettslaget betaler du nok en mye rimeligere pris! Kanskje det er spesifisert i fellesutgiftene. Ser at et boretslag i Oslo tar 400kr/mnd for canal digital pakka. Så den prisen slår du ikke!
Valmeth Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli ca119 skrev (23 minutter siden): Valmeth, tar du BOLIG LITE for 399kr/mnd må du kjøpe utstyret selv - så tror ikke det er billig (bedre å ta standard og etter 1 år å gå for lite). Blings! Men fortsatt billigere enn det jeg har i dag. Halv pris om et år da, i tillegg til at utstyret da er billigere likevel med binding på standard-abo
bzzlink Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli 4 hours ago, Salvesen. said: 1400? Det har klikka totalt for altibox Jeg har bundet meg to ganger, så nå har jeg både Telia og altibox fiberkablene inn til huset. Da får man en annen prisliste. Betaler 700 kr for 1000/1000
toralfb Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli ca119 skrev (3 timer siden): PosteMonopolet har du internet/tv via borettslaget betaler du nok en mye rimeligere pris! Kanskje det er spesifisert i fellesutgiftene. Ser at et boretslag i Oslo tar 400kr/mnd for canal digital pakka. Så den prisen slår du ikke! Kan bekrefte internett / TV i Borettslag kan koste vesentlig mindre. Betaler 426 kr pr mnd fra Telia via borettslag. Hver enkelt kan selv velge mellom raskere nett, eller flere TV kanaler / strømming. Kan endres når som helst, det er ingen bindingstid på endringene som beboer selv gjør. Fra 1. juli er også TV2 tilbake igjen. Borettslaget har 3 års bindingstid på avtalen.
Rudde Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli Er det i det heletatt mulig å bruke starlink til ting som voip, gaming, streaming (ut)? Jeg trodde det var slik at det ble en liten delay vær gang de møtte bytte fra en satellitt til en annen og at dette kan bryte forbindelser for real-tids applikasjoner som voip?
Eddie_Peddie Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli Ville aldri gått for Starlink. En kompis benytter det på naustet sitt og hastigheten er veldig variabel. Noen ganger blir den ganske bra,en for det meste er den som hastigheter man på fiber hadde for en del år siden. Aldri om han hadde klart 500 mbit der. Har ikke testet gaming på den, men virker jo greit til det vi benytter der som er musikk når vi tar en fest 😂
Salvesen. Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Eddie_Peddie skrev (7 timer siden): Ville aldri gått for Starlink. En kompis benytter det på naustet sitt og hastigheten er veldig variabel. Noen ganger blir den ganske bra,en for det meste er den som hastigheter man på fiber hadde for en del år siden. Aldri om han hadde klart 500 mbit der. Har ikke testet gaming på den, men virker jo greit til det vi benytter der som er musikk når vi tar en fest 😂 Men trenger en det? Normale brukere liksom? Trengs vell kun om en laster ned mye greier og hvem driver med det lengre?
Salvesen. Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli toralfb skrev (8 timer siden): Kan bekrefte internett / TV i Borettslag kan koste vesentlig mindre. Betaler 426 kr pr mnd fra Telia via borettslag. Hver enkelt kan selv velge mellom raskere nett, eller flere TV kanaler / strømming. Kan endres når som helst, det er ingen bindingstid på endringene som beboer selv gjør. Fra 1. juli er også TV2 tilbake igjen. Borettslaget har 3 års bindingstid på avtalen. Er ikke akkurat billig det heller, betalte 379 for mobilt nett på enkelt avtale. Nå leier jeg med inkludert, det er billig.
obygda Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Jeg betaler med glede overpris for å slippe å se mine penger havne på gale hender.
Salvesen. Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli obygda skrev (20 minutter siden): Jeg betaler med glede overpris for å slippe å se mine penger havne på gale hender. Nå finnes det heldigvis flere muligheter:)
PosteMonopolet Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli (endret) obygda skrev (53 minutter siden): Jeg betaler med glede overpris for å slippe å se mine penger havne på gale hender. Etter min mening så havner pengen i gale hender om man betaler til noen som krever overpris. Endret 30. juli av PosteMonopolet 1
Hedonism Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Vi har Starlink i utgaven hvor antennen fortsatt hadde motor, Gen 2 tror jeg den kalles. Den har vært brukt på en hytte uten mobil- og internettdekning langt innpå Hardangervidda, og da kun noen uker i året. Nå som vi har kjøpt Starlink Mini for dette formålet siden den er mye enklere å frakte med seg i helikopteret eller sekken til og fra hytten, så satte jeg for moro skyld opp Starlink-antennen vi hadde til overs som hoved bredbåndslinje til ene boligen vår for noen måneder siden og aktiverte Bolig-abonnement der. Dette er i Hardanger og den ble plassert høyt oppe med ingen obstruksjoner ifølge appen. Boligen har internett fra Telenor over 5G med 100 mbits, hvor vi konsekvent får 120-125 mbits ned og 80-85 mbits opp med en ping som ligger på 27-30 ms. Som ruter brukte vi en Ubiquiti Unifi Gateway Ultra hvor 5G-internettet var satt opp som failover og noe trafikk ble rutet via Telenor-linjen siden denne har public IP og det trengs for å få Plex-serveren vår online m.m. Wifi ble levert over tre Unifi Wifi 6 Pro-aksesspunkt kablet til ruteren mens enkelte enheter som en stasjonær PC og laptop i docking hadde kablet tilkobling rett mot ruteren. Rudde skrev (10 timer siden): Er det i det heletatt mulig å bruke starlink til ting som voip, gaming, streaming (ut)? Jeg trodde det var slik at det ble en liten delay vær gang de møtte bytte fra en satellitt til en annen og at dette kan bryte forbindelser for real-tids applikasjoner som voip? Jeg vil si ja til voip, det fungerte stort sett fint til Wifi Tale på mobilen hos oss og både jeg og min samboer hadde lyd og video-samtaler over Teams og Zoom uten større problemer. Det som kunne skje innimellom var at videobildet vårt hang noen sekunder her og der for de vi pratet med mens lyden stort sett alltid gikk ut. Enkelte ganger kunne man sitte i en Teams-prat i to timer uten noe merkbare problemer mens andre ganger kunne det være små avbrudd på noen sekunder hvert tiende minutt. Dette hang gjerne sammen med været ute, om det høljet ned med regn ble sanntids-applikasjoner fort mer ustabile. Wifi kan elimineres som synderen for disse droppene da de fleste Teams og Zoom-samtaler skjer i hjemmekontor-oppsettet vårt hvor datasmaskinen og docking til laptop har kablet tilkobling rett i ruter. Nå gamer ikke jeg men ut i fra statistikken for ping i Unifi-ruteren så vil den være ganske variabel med en del "ping spikes" og Starlink er nok ikke det perfekte alternativet om online gaming er viktig for deg. Men for mange finnes det ikke gode (dyrere) alternativer som fiber tilgjengelig og da er Starlink levelig for gamere men langt fra perfekt. Om du skal streame vil du nok oppleve at du må sette ned kvaliteten en del for å få et bra resultat, det ligger mye tråder om dette på Reddit, og konsensus er at det vil fungere men du vil oppleve små heng her og der, dipp i kvaliteten og i verste fall noen avbrudd. Nedhastigheten til Starlink lå på mellom 100-400 mbits de gangene jeg målte, med snitt et sted rundt 150-200 mbits. Uthastigheten lå mellom 10-40 mbps, med snitt et sted rundt 15-20 mbits. Ping varierte en god del mellom 28-80 ms, med snitt et sted mellom 40-60 ms. Verste spikes i ping jeg har sett på Starlink har vært oppe i 300 ms. Disse tallene må tas med klype salt da jeg ikke har gjort noen vitenskapelige målinger, men de er hentet fra loggen til Unifi-ruteren kombinert med hastighetsmålinger tatt hos Speedtest.net, fast.com o.l. med maskinene som var koblet direkte til ruteren med nettverkskabel. Konklusjonen for vår bruk ble å pakke ned Starlink-antennen i slutten av juni og beholde 5G-internettet fra Telenor i boligen da det gir stabil hastighet og ping uansett vær, og selv om nedhastigheten er lik Starlink på sitt laveste så "gruser" Telenor uthastigheten med 80 vs 20ish mbps, noe som er fint når man skal ta backup av data til Icloud, JottaCloud osv. Telenor har tilnærmet aldri utfall i sanntids-applikasjoner og gir public IP som er stor fordel om man ønsker å eksponere enheter ut mot internett. Jeg forstår godt at mange går for Starlink som et rimeligere alternativ til bredbånd over fiber, kabel, 4G/5G eller andre alternantiver og for den gjengse bruker vil det fungere topp 98% av tiden. 829 kroner måneden til Telenor for 5G-bredbåndet vårt er mer enn dyrt nok sammenlignet med 569/399 kroner måneden til Starlink, og nå som man får Starlink-settet til 0 kroner mot 12 måneders binding og 30 dagers prøveperiode så er det ikke mye å tvile på å teste tjenesten. For de som fortsatt bruker Facebook så er det en ganske aktiv Starlink-gruppe der for nordmenn hvor man kan få tips og råd. 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå