Tullballj Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Har en gammel bærbar pc som jeg bruker på jobb til grove ting. Installerte Ubuntu på den og det virket fint men litt treg. Prøvde å finne en lettere versjon av Linux, og ble anbefalt Anti X. Forsøkte å installere den, men når den er ferdig og boote og jeg har gjort valgene mine stopper den bare opp. Svart skjerm også er det en bindestrek som blinker. Forsøkte å installere Ubuntu på nytt igjen siden jeg ikke fikk til Anti X, men den vil ikke boote fra usb lengre. Maskinen starter bare å boote på nytt. Noen tips? Endret 4. juni av Tullballj
Tullballj Skrevet 4. juni Forfatter Skrevet 4. juni Under advanced options er det bare dette men hjelper ikke hva jeg trykker på der heller. Samme skjer.
Svein M Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) For å boote fra USB må en ofte inn i bios for å velge at maskinen skal prøve å boote fra USB først. Om en har 2GB RAM kan en bruke f.eks antiX, MX Linux, Ubuntu Mate eller Linux Mint Mate. Om en har 4GB RAM så skal alle variantene virke. GNOME er vel den som krever mest. kubuntu eller Linux Mint er da gode valg. edit: Xfce bruker vel litt mindre enn Mate. AntiX er nok den som bruker minst. Endret 4. juni av Svein M 2
geir__hk Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) 5 hours ago, Svein M said: edit: Xfce bruker vel litt mindre enn Mate. AntiX er nok den som bruker minst. Ja, marginalt mindre når det kommer til Mint. Også Fedora Xfce spin bruker svært lite RAM - dette hadde jeg installert på en gammel server som fikk nytt liv. Til trådstarter: Vær obs på at enkelte distroer kan komme med eldre kjerne eller tilpasset kjerne, så det kan være en fordel å teste flere distroer. Spesielt når det kommer til støtte for eldre maskiner. Endret 4. juni av geir__hk 1
Ryuuou Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Tror kanskje du bør gå for en eldre versjon av Linux med eldre linux kernel. Jeg hadde trøbbel med ny hardware og gammel kernel. Så det samme gjelder vel bakover også. 1
mobile999 Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Tullballj skrev (14 timer siden): Forsøkte å installere Ubuntu på nytt igjen siden jeg ikke fikk til Anti X, men den vil ikke boote fra usb lengre. Post noen bilder som viser hvor det stopper opp med ubuntu. Når det har stoppet opp trykker du ctrl+alt+F1 for å se om det står skrevet hvorfor det stopper. Post evt bilde.
tflovik Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Hvis maskinen er så gammel at den ikke har UEFI BIOS så må Linux installeres som legacy. 1
Tullballj Skrevet 5. juni Forfatter Skrevet 5. juni Jeg installerte Linux Lite i stedet, men syns maskinen ble tregere. Noen tips til bedre versjon av Linux som er enkel å bruke (nesten som Windows), men som bruker litt ressurser fra maskinen. Maskinen er fra 2008. Kjørte originalt Windows 8.
Svein M Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni (endret) MX Linux Xfce og Lubuntu er trolig litt lettere på RAM og CPU. Jeg har ikke prøvd de. Jeg tror disse vil gå på 2GB RAM. Endret 5. juni av Svein M
geir__hk Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Linux Lite er bygget på Ubuntu, usikker på om dette skulle ha betydning for ytelse. Foreslår du spør på det offisielle Linux Lite -forumet om tips som kan forbedre ytelsen på din maskin. Snurredisk? Det får du ikke gjort så mye med likevel - om du da ikke bare kjøper ssd med sata og bytter ut. Swappiness innstilling? Ved å sette denne til en lavere verdi kan du redusere diskaktivitet. Se her for guide <link> - men hvis maskinen i utgangspunkter sliter pga lite ram så er det nok begrenset hva du oppnår med dette. 1
mobile999 Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Tullballj skrev (18 timer siden): Maskinen er fra 2008. Hvilken modell er maskinen? Vet du spesifikasjonene på den? F.eks prosessor modell, minnestørrelse, type disk. 1
Ryuuou Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Er ikke så lett å få tak i eldre versioner i dag men hvis man leter så finner man noe. >http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/releases/_ 1
rabler Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni On 6/5/2025 at 6:44 PM, Tullballj said: Jeg installerte Linux Lite i stedet, men syns maskinen ble tregere. Noen tips til bedre versjon av Linux som er enkel å bruke (nesten som Windows), men som bruker litt ressurser fra maskinen. Maskinen er fra 2008. Kjørte originalt Windows 8. Det skal ikke ha så mye å si hvilken distro du bruker. Det som spiller en rolle er hva slags desktop- eller vindus-manager du bruker. Du kan fint kjøre en lettvekts-WM på f.eks. Ubuntu 24.04 og det burde en maskine fra 2008 klare å dra. Om maskinen er en av de mer kjente merkene som Dell eller HP e.l. så har Ubuntu god støtte for hardware med egne repo for en del modeller. Er du sikker på at den ikke har hardware-feil på f.eks. minne?
Ryuuou Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Kan anbefale ventoy. Ha en USB med mange linux versjoner og kjøre live sessions så du kan teste ut hva som fungerer best. >https://www.ventoy.net/en/download.html_ OSS programvare. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå