Adrax Skrevet lørdag kl 11:48 Skrevet lørdag kl 11:48 (endret) Denne uken har jeg jobbet totalt 39 timer. Mandag, tirsdag, onsdag, fredag og lørdag. Torsdag var helligdag. Jeg jobber i byggebransjen og bedriften har ikke tariffavtale og jeg er heller ikke organisert til opplysning. Vanlig arbeidstid er Man-fre 0700-1530. Spørsmålet mitt er: Siden jeg måtte jobbe idag (lørdag) fordi det var helt nødvendig for å bli ferdig med prosjektet, har jeg krav på overtid alle timene jeg jobbet idag (lørdag)? Eller får jeg ikke overtid siden jeg har jobbet under 40 timer denne uken? Synes arbeidsmiljøloven er vanskelig å forstå når det gjelder å vite hva man faktisk har krav på. Endret lørdag kl 11:54 av Adrax
Tussi Skrevet lørdag kl 11:55 Skrevet lørdag kl 11:55 Du har vel krav på overtid for det som overstiger 27.5t i uka, men usikker da den ene dagen er helligdag
barfoo Skrevet lørdag kl 12:01 Skrevet lørdag kl 12:01 AML er sjelden veldig relevant. Kva står i personalhåndbok og evt. tariffavtale?
Adrax Skrevet lørdag kl 12:01 Forfatter Skrevet lørdag kl 12:01 Tussi skrev (5 minutter siden): Du har vel krav på overtid for det som overstiger 27.5t i uka, men usikker da den ene dagen er helligdag 27,5 t i uka? Hvor har du det tallet i fra? 2
Adrax Skrevet lørdag kl 12:02 Forfatter Skrevet lørdag kl 12:02 barfoo skrev (Akkurat nå): AML er sjelden veldig relevant. Kva står i personalhåndbok og evt. tariffavtale? Vi har ikke personalhåndbok. Og tariffavtale har vi som sagt ikke.
Tussi Skrevet lørdag kl 12:03 Skrevet lørdag kl 12:03 Adrax skrev (1 minutt siden): 27,5 t i uka? Hvor har du det tallet i fra? 37.5 mener jeg
Adrax Skrevet lørdag kl 12:04 Forfatter Skrevet lørdag kl 12:04 Tussi skrev (Akkurat nå): 37.5 mener jeg Vi har ikke tariffavtale og dermed er det 40 timers uke. Jobber i privat sektor. 1
Tussi Skrevet lørdag kl 12:15 Skrevet lørdag kl 12:15 Adrax skrev (10 minutter siden): Vi har ikke tariffavtale og dermed er det 40 timers uke. Jobber i privat sektor. Ok....
Simen1 Skrevet lørdag kl 12:26 Skrevet lørdag kl 12:26 Vanlige uker har 37,5 timer normal arbeidstid i en 100% stilling. Denne uka er spesiell siden torsdagen er en offentlig fridag. Nå er det 30,0 timer som er normal arbeidstid i en 100% stilling. Det vil si at du bør/skal skrive overtid for arbeid utover de 4 fulle arbeidsdagene denne uka inneholder.
Jarmo Skrevet lørdag kl 12:29 Skrevet lørdag kl 12:29 (endret) Simen1 skrev (6 minutter siden): Vanlige uker har 37,5 timer normal arbeidstid i en 100% stilling. Denne uka er spesiell siden torsdagen er en offentlig fridag. Nå er det 30,0 timer som er normal arbeidstid i en 100% stilling. Det vil si at du bør/skal skrive overtid for arbeid utover de 4 fulle arbeidsdagene denne uka inneholder. 40 timer med ubetalt matpause? Endret lørdag kl 12:33 av Jarmo
Simen1 Skrevet lørdag kl 12:39 Skrevet lørdag kl 12:39 7,5 timer betalt arbeidstid hver arbeidsdag (4 dager denne uka). Ubetalt fritid/matpauser regnes ikke som arbeidstid. Hvis man må jobbe i matpausen så regnes det som arbeidstid og skal dermed betales på lik linje med andre arbeidstimer.
nVIDIAsucks Skrevet lørdag kl 12:41 Skrevet lørdag kl 12:41 Litt usikker, men mulig dette kommer inn under utenom avtalt arbeidstid og sånn sett gir rett til overtid.
Simen1 Skrevet lørdag kl 12:42 Skrevet lørdag kl 12:42 Jarmo skrev (11 minutter siden): 40 timer med ubetalt matpause? 40 timer blir nå veldig mye matpause.. Man bør jo rekke å jobbe litt også.
Jarmo Skrevet lørdag kl 12:46 Skrevet lørdag kl 12:46 Simen1 skrev (3 minutter siden): 40 timer blir nå veldig mye matpause.. Man bør jo rekke å jobbe litt også. Regler i arbeidsavtale: Det er ikke lovregulert om pauser skal være betalt. Om pauser er betalt eller ikke, avhenger av hva som står i din arbeidsavtale eller tariffavtale. Eksempel: Hvis du jobber 8 timer i løpet av en dag, har du krav på minst en halv times betalt pause. 1
Simen1 Skrevet lørdag kl 12:47 Skrevet lørdag kl 12:47 Adrax skrev (55 minutter siden): Siden jeg måtte jobbe idag (lørdag) fordi det var helt nødvendig for å bli ferdig med prosjektet Uthevet: Er det arbeidsgiver som sier at du må, eller er det bare noe du føler? Av loyalitetsfølelse etc? Jeg spør siden det heter seg at du må være pålagt overtid (her: lørdagsjobbingen) for at du skal ha krav på overtidsbetaling. Hvis arbeidsgiver ikke har pålagt deg denne overtiden så kan en kranglete arbeidsgiver påstå at du gjorde det på frivillig grunnlag og eget initiativ og dermed må avspasere denne tida senere, uten overtidsbetaling.
barfoo Skrevet lørdag kl 12:56 Skrevet lørdag kl 12:56 15 minutes ago, Simen1 said: 7,5 timer betalt arbeidstid hver arbeidsdag Det er tariff eller annan avtale. Utgangspunktet i aml er 40 timers veke, og 8 timers arbeidsdag. 2
krikkert Skrevet lørdag kl 14:28 Skrevet lørdag kl 14:28 Arbeidsmiljøloven § 10-4 bestemmer at den alminnelige arbeidstid er ni timer per dag og 40 timer per uke. Arbeid ut over dette regnes som overtid. Når en uke inneholder bevegelige helligdager regnes man ikke for å ha arbeidet på disse dagene med mindre man faktisk har arbeidet. Har du arbeidet 39 timer denne uken er du ikke berettiget til overtidsbetalt. 4 1
Inge Rognmo Skrevet lørdag kl 15:22 Skrevet lørdag kl 15:22 Simen1 skrev (2 timer siden): Vanlige uker har 37,5 timer normal arbeidstid i en 100% stilling. Denne uka er spesiell siden torsdagen er en offentlig fridag. Nå er det 30,0 timer som er normal arbeidstid i en 100% stilling. Det vil si at du bør/skal skrive overtid for arbeid utover de 4 fulle arbeidsdagene denne uka inneholder. AML tar ikke høyde for/hensyn til helligdager, og kravet til overtidstillegg er som nevnt 40 t/uke og 9 (ikke 8...)t/dag. Selv om uka skulle finne på å ha 2 helligdager og du jobber 4x9=36 timer (f.eks. tre virkedager pluss lørdag), så er du ikke over noen av lovkravene, selv om du kanskje har arbeidet mer enn arbeidsavtalen (som formodentlig tilsier at du normalt ikke skal jobbe verken helligdag eller lørdag) tilsier. 3
The Avatar Skrevet søndag kl 08:58 Skrevet søndag kl 08:58 Regulerer ikkje arbeidsavtalen dette? Eller er arbeidsvilkåra dine 100% basert på arbeidsmiljølovens minstebestemmelsar? Enkelt forklart så skal du ha overtidsbetaling når du blir pålagt å jobbe fleire timar enn avtalt. Om timetalet ikkje er avtalt så kan ikkje vanleg arbeidstid være meir enn 40 timar i veka, og maks 9 timar per dag etter arbeidsmiljøloven. (Gjennomsnittsberekning kan ikkje gjerast utan avtale). Arbeidstida di med 07.00 til 15.30, som blir 8 timar etter at 30 min ubetalt matpause er trukket frå, understreker også at arbeidsplassen din praktiserer 40 timars arbeidsveke.
Salvesen. Skrevet søndag kl 09:05 Skrevet søndag kl 09:05 Dette burde du avklart på forhånd, normalt sett får en overtid på dager en ikke skal jobbe og i helg er det ofte 100%. siden dere ikke har noen avtaler og som andre er inne på har du ikke passert timeantall denne uken for overtid men du har jobbet på en tid du ikke har avtale om å jobbe på. Dette bør kompenseres. jeg hadde henvendt meg til nærmeste leder og bare spurt nå i ettertid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå