Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan ikke nyte alkohol lenger på grunn av voldsom hjertebank

Gjest f8c13...fdb

Anbefalte innlegg

Gjest f8c13...fdb
Skrevet

Er ikke fare for liv og helse, og ja, planlegger muligens en legetur. 

Jeg får ganske voldsom hjertebank av alkohol. I kveld laget jeg meg en drink for første gang på mange måneder, og hjertet slår seg skikkelig vrangt. Veldig intens dunking, puls på 100 og litt over. Hvilepulsen min er mellom 65 og 75 til vanlig. Hjertet hopper også over slag. Drikker forresten sjeldent alkohol, men for 5+ år siden kunne jeg drikke noen helger i året, uten at dette skjedde. Jeg er ung. 

Opplever slikt fra tid til annen men har de siste månedene gått lenger mellom hver gang, så ikke tenkt noe over det. Ingen smerter, men kjenner noen ganger at jeg blir småsvimmel, men ikke så ille at jeg ikke kan gå og gjøre ting jeg skal osv. Tror det kommer av at jeg holder pusten for å kjenne etter. 

Noen som har hatt det sånn? Er ikke noen kjent hjertesykdom i familien så går jo utifra at det ikke trenger være noe som helst. Noen som har tips til hvordan man kan få roa det litt, er det noe som fungerer? 

Anonymous poster hash: f8c13...fdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjest f8c13...fdb skrev (15 minutter siden):

Jeg får ganske voldsom hjertebank av alkohol. I kveld laget jeg meg en drink for første gang på mange måneder, og hjertet slår seg skikkelig vrangt. Veldig intens dunking, puls på 100 og litt over. Hvilepulsen min er mellom 65 og 75 til vanlig. Hjertet hopper også over slag. Drikker forresten sjeldent alkohol, men for 5+ år siden kunne jeg drikke noen helger i året, uten at dette skjedde. Jeg er ung. 

Opplever slikt fra tid til annen men har de siste månedene gått lenger mellom hver gang, så ikke tenkt noe over det. Ingen smerter, men kjenner noen ganger at jeg blir småsvimmel, men ikke så ille at jeg ikke kan gå og gjøre ting jeg skal osv. Tror det kommer av at jeg holder pusten for å kjenne etter. 

Noen som har hatt det sånn? Er ikke noen kjent hjertesykdom i familien så går jo utifra at det ikke trenger være noe som helst. Noen som har tips til hvordan man kan få roa det litt, er det noe som fungerer? 

Sjekk deg for hjerteinfarkt. Og hold deg unna alkohol. Ingenting godt som kommer ut av den uansett.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Sier ikke at du har tatt det tidligere, men minner meg om en antabusreaksjon. Kan komme lenge etterpaa ogsaa.

Minner meg ogsaa  om, hoyt blodtrykk, over lengre tid, som resulterer i et hjerte, som "trener" hele tiden og blir stoerre, og faar det litt trangt, der du maa gaa paa blodtrykkmedisin, for aa roe det ned, saa det minker litt igjen.

• Liker 2
Skrevet

Har du det veldig ubehagelig, saa kan en valium, virke godt, paa det der.

Men ha respekt for den jaevelskapen, Ikke ta det for ofte og faa smaken paa det.

Skrevet (endret)
Bing123 skrev (31 minutter siden):

Sjekk helsa, kan være et symptom på noe

Ja. synger med der. det ligge jo i kortene.

Det der, boer du gaa til legen og faa sjekket opp.

Endret av Karltorbj
Skrevet

Kan være høyt blodtrykk.

Eventuelt så kan det være mye sukker i det du drakk. 
Jeg kan spise masse godteri, men drikker jeg sukker så går det som TS beskriver, så de få gangene jeg drikker så passer jeg på å kjøpe vin med lite sukker.  

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skulle jeg gjette, tipper jeg blodtrykk, men gå til lege, du. Det er jo hundre andre faktorer som spiller inn, så deg er jo derfor man har fastlege. Alle skjønner jo at legen ikke kan anbefale alkohol,  men er alkohol en viktig del i ditt sosiale liv, er det bare å spørre om et moderat konsum gjør større skade hos deg andre.

Endret av Cascada81
Skrevet
10 hours ago, BadCat said:

Nå er du helt random. Dehydrering kan føre til hjertebank. Hjertet må jobbe hardere ved mindre blodvolum.

I Norge er det å drikke for lite vann like sannsynlig som å puste for lite oksygen

Skrevet
10 minutes ago, Bing123 said:

I Norge er det å drikke for lite vann like sannsynlig som å puste for lite oksygen

Hvis du først skriver noe dumt, trenger du ikke doble innsatsen.

• Liker 1
Skrevet

Basert på det du beskriver, er det umulig å komme med en kvalifisert gjetting.
Vi trenger å vite kjønn, rase, alder, vekt, andre diagnoser, faste medisiner, øvrig livsstil (trening, stress, døgnrytme, etc).

Men noen fakta kan vi presentere:
Alkohol kan forstyrre hjertets normale elektriske signaler, noe som kan føre til en raskere eller uregelmessig hjerterytme.
Alkohol virker vanndrivende, og dehydrering kan forverre følelsen av hjertebank og høy puls, men det kommer først etter flere timer, ofte kjent som "fyllesyke".
Alkohol kan aktivere kroppens "fight-or-flight" stressreaksjon. Dette fører til frigjøring av stresshormoner som adrenalin, noe som igjen øker pulsen og blodtrykket.

Når alkohol (etanol) forbrennes i leveren, er det primære restproduktet acetaldehyd. Dette skjer i to hovedtrinn:
Etanol til acetaldehyd: Først omdannes etanol til acetaldehyd ved hjelp av enzymet alkoholdehydrogenase (ADH) i leveren (og til en viss grad i magesekken).
Acetaldehyd til eddiksyre: Deretter omdannes acetaldehyd raskt til eddiksyre ved hjelp av enzymet aldehyddehydrogenase (ALDH). Eddiksyre er et ufarlig stoff som kan utnyttes videre i kroppens stoffskifte.

Acetaldehyd er et svært giftig stoff, mye mer giftig enn selve alkoholen. Det er dette stoffet som i stor grad er ansvarlig for mange av de ubehagelige symptomene ved bakrus, som kvalme, hodepine og rødming. Det kan også skade celler og DNA, og er ansett som kreftfremkallende.

Man kan også være overfølsom mot Acetaldehyd. Symptomene på denne overfølsomheten fligner ofte på en allergisk reaksjon, men er ikke en sann allergi:

Rødming i ansiktet, hals og bryst, hjertebank og rask puls, kvalme og oppkast, hodepine, svimmelhet og uvelhet.

Enkelte mennesker, spesielt de av østasiatisk avstamning, har en genetisk variant av ALDH-enzymet som gjør at de bryter ned acetaldehyd mye langsommere. Dette fører til en opphopning av acetaldehyd, noe som gir en kraftigere og mer umiddelbar reaksjon på alkohol, ofte referert til som "asian flush" eller "alkoholrødming". Dette gir symptomer som rødming i ansiktet, hjertebank, kvalme og hodepine.

• Liker 1
Skrevet
Gjest f8c13...fdb skrev (12 timer siden):

Høres ut som hjerteflimmer. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis du først skriver noe dumt, trenger du ikke doble innsatsen.

Mitt svar er basert på uttalelser fra fagpersoner. Du baserer deg på tiktok trender. 

Endret av Bing123
feil sitat
Skrevet (endret)
Skandinav skrev (8 timer siden):

Acetaldehyd er et svært giftig stoff, mye mer giftig enn selve alkoholen. Det er dette stoffet som i stor grad er ansvarlig for mange av de ubehagelige symptomene ved bakrus, som kvalme, hodepine og rødming. Det kan også skade celler og DNA, og er ansett som kreftfremkallende.

Denne koker paa 62 gr, mens alkolen koker paa 78 gr, er det ikke saann?

Er man der naar det begynner aa fordampe, saa kommer denne foerst, og man kan kaste den i vasken, og fjerne de verste fyllesykestoffene.

Det er  derfor selvkokt, ofte holder hoeyere kvalitet, en kjoepevarer. Du blir mindre fyllesyk,hvis den som har kokt det, har peiling.

Vinmonopolet, tilsetter visst fusel i sekstiprosenten. Den er ren og fin, saa maa de ha litt fuselsmak i. ???

Endret av Karltorbj
Skrevet
Karltorbj skrev (19 timer siden):

Sier ikke at du har tatt det tidligere, men minner meg om en antabusreaksjon. Kan komme lenge etterpaa ogsaa.

Minner meg ogsaa  om, hoyt blodtrykk, over lengre tid, som resulterer i et hjerte, som "trener" hele tiden og blir stoerre, og faar det litt trangt, der du maa gaa paa blodtrykkmedisin, for aa roe det ned, saa det minker litt igjen.

Lå inne jeg for høyt blodtrykk resultatet var hjertesvikt og nyresvikt 14 dager på sykehus 240 i blodtrykk 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...