trn100 Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Hadde en far som var lege og avhengig av narkotika og en mor som han gjorde avhengig. Litt usikker på hvem jeg skal skylde mest på for at jeg røyker? 😉 1
Salvesen. Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Karltorbj skrev (2 timer siden): Det sier noe om hvor langt de har kommet. Det er ikke for aa bagatelisere snorkling, en blir raahekta da ogsaa. Men er en paa sproeyta, har en kommet langt. Kommet ganske langt når en har slike sak i hus spør du meg, samme hvordan de får det i seg. Men klart, det blir verre og verre.
kremt Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Vanskelig situasjon. Blir på en måte feil uansett hva man gjør. Selvsagt ikke bra for barn å vokse opp med rus, men å ta barna fra foreldrene, røske opp røttene der de har vokst opp og deretter overlate dem til noen totalt fremmede som får betalt for å oppbevare dem kan også slå begge veger. Det er mye historier rundt barnevernet og mange av dem er ikke akkurat lystig lesning. 1
Karltorbj Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): Kommet ganske langt når en har slike sak i hus spør du meg, samme hvordan de får det i seg. Men klart, det blir verre og verre. Helt enig, det er noe jaevelskap uansett, hvilken maate du tar det paa. Sproeyta, forsterker avhengigheten, du blir i tillegg, avhengig av det kikket, som det gir. Men de som snorkler, blir hekta de ogsaa. Og det startet kanskje med, "ei linje hvert nyttar, fint det." Amfetaminbrukere, skal ikke ha ansvar for barn og har de havnet paa djunkikjoeret, saa blir det helt ville tilstander. Amfetamin = Kaos Men at barnevernet kommer og tar ungene i fra folk, fordi de tester positivt paa cannabis, er helt haarreisende. Men de trenger ikke lage og bruke det, mens ungene er i stua. Endret 26. mai av Karltorbj
Sjørøver Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai barnevernet gjør ingenting med mindre du sender den inn med fult navn. Du vil da mest sannsynlig miste din venn. Verdt å tenke på. 1
Uderzo Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Det er betenkelig at enkelte vekter vennskap tyngre enn barns velvære. Etter min mening så er det ingen tvil om at barn har krav på et trygt hjem uten rus og at BV bør informeres. Hvilke tiltak BV vil innføre er vanskelig å si, men det starter nok med en samtale. 2
iGlenn Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Hvor gamle er barna det er snakk om? Jeg vil tro barna merker noe er litt "off" når de blir eldre. Problemet er ikke å ta seg litt jazztobakk og ny og ne, men om de ruser seg fremfor barna, og sykler rundt i amfetaminrus med dem er disse foreldrene langt ute å kjøre og har et problem. Du bør absolutt kontakte barnevernet om dette er tilfelle etter min mening.
Kakkelfant Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai 1 hour ago, Sjørøver said: barnevernet gjør ingenting med mindre du sender den inn med fult navn. Du vil da mest sannsynlig miste din venn. Verdt å tenke på. Ikke bare mister du din venn, men du kan også regne med flere tiår med div hevn som juling og ryktespredning + alle deres venner og bekjente kommer til å se på deg som en "tyster" - du blir med andre ord fritt vilt for hele det kriminelle miljøet. Jeg ville ventet et halvt år, minst, og så kontaktet politiet anonymt, slik at de kan kontakte BV.
Karltorbj Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai (endret) Ville det vaere mest ryddig og konfrontere, foreldrene, med dette foerst? Kutt ut amfetaminen, slutt og lage og roeyke, mens barna er der. Raade dem til aa kontakte BV selv. ( er ofte det beste. Da blir en som regel moett, paa en bedre maate. ) Blir det ikke bedre, saa ringer jeg. Endret 27. mai av Karltorbj
aklla Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Karltorbj skrev (13 minutter siden): Ville det vaere mest ryddig og konfrontere, foreldrene, med dette foerst? Kutt ut amfetaminen, slutt og lage og roeyke, mens barna er der. Fort veldig vanskelig for TS å vite om det følges opp eller ikke. Man kan fint drive med både amfetamin, røyke og hva nå de ellers driver med samtidig som de sier til TS at de sluttet på dagen. Barnevernet kan derimot heller lage ett slikt "ultimatumet", og faktisk sjekke med urimprøver. I tillegg sette inn ett støtteapparat. Men vil absolutt anbefalle TS å melde det til barnevernet, ingen barn bør vokse opp med foreldre som ruser seg. Barn merker gjerne ekstremt fort selv små forandringer. Ikke bare antagelig redder TS oppveksten til barna, men også muligens foreldrene sitt rusproblem, gitt at foreldrene setter barna sine før rusen.. 1
Sjørøver Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Uderzo skrev (1 time siden): Det er betenkelig at enkelte vekter vennskap tyngre enn barns velvære. Etter min mening så er det ingen tvil om at barn har krav på et trygt hjem uten rus og at BV bør informeres. Hvilke tiltak BV vil innføre er vanskelig å si, men det starter nok med en samtale. Det har jeg vel aldri sagt. Jeg og samboer har hatt en flere år lang kamp med barnevern og hennes søster etter vi tipset barnevernet om hennes søster. Det er verdt å tenke over hvordan din venn vil reagere før du melder det inn. Barnevernet er stortsett tafatte folk og de gjør sjeldent jobben de er satt til å gjøre på en god måte. Det er nok bedre og gå gjennom politiet eller skole/barnehage. For vår del så måtte vi alliere oss med barnehagen for og få gjennomslag.
Kakkelfant Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai (endret) Noe annet å tenke på hvis de går på amfetamin til vanlig er at de mest sannsynligvis bare sover et par ganger i løpet av en uke. Eksempelvis kan de sove på mandag og torsdag, og bortsett fra dette går det i ett (mens ungene lever og sover som normalt). Går de fast på amfetamin på denne måten kan du også regne med at de sannsynligvis er (og kjenner flere) tungt kriminelle. Amfetamin er et ganske tungt og potent stoff som virkelig "herjer" med hodet til de som bruker det. Du må følge din samvittighet og gjøre det du synes er rett, men husk på prisen du må betale for det. Politiet vil ikke beskytte deg mot en eventuell hevn, og det kan fort vare i flere tiår. Se hva politiet gjorde i Jonas saken. Nesten ingenting før det var for sent. Det dreide seg også om hevn, fordi Jonas hadde hatt en date med dama til han ene for mange år siden eller hva det var. Forsøker ikke å skremme deg fra å gjøre det som er rett, bare nevner det at det er mange måter å flå en bever på. Fremgangsmåten din kan spare deg (og familien) for flere tiår med hevn, hets og trakassering. Endret 27. mai av Kakkelfant
Karltorbj Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai (endret) aklla skrev (24 minutter siden): Fort veldig vanskelig for TS å vite om det følges opp eller ikke. Man kan fint drive med både amfetamin, røyke og hva nå de ellers driver med samtidig som de sier til TS at de sluttet på dagen. Barnevernet kan derimot heller lage ett slikt "ultimatumet", og faktisk sjekke med urimprøver. I tillegg sette inn ett støtteapparat. Men vil absolutt anbefalle TS å melde det til barnevernet, ingen barn bør vokse opp med foreldre som ruser seg. Barn merker gjerne ekstremt fort selv små forandringer. Ikke bare antagelig redder TS oppveksten til barna, men også muligens foreldrene sitt rusproblem, gitt at foreldrene setter barna sine før rusen.. Du har rett i mye der. Men da, vil du gaa frem paa en mer rakrygget maate, ikke som en feig tyster. Du er deres venn, de har saapass tillit til deg og de blir etter deres oppfatning, stukket i ryggen. Da har du ihvertfall, vaert klar, voksen og ryddig, ikke feig. Det er det som er saa vondt, med denne saken, uannsett hvilke valg du tar, blir det vanskelig. Det er toefft og vanskelig og vaere konfronterende, men dette blir en vanskelig sak, allikevel. Endret 27. mai av Karltorbj
Uderzo Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Sjørøver skrev (3 minutter siden): Det har jeg vel aldri sagt. Jeg og samboer har hatt en flere år lang kamp med barnevern og hennes søster etter vi tipset barnevernet om hennes søster. Det er verdt å tenke over hvordan din venn vil reagere før du melder det inn. Barnevernet er stortsett tafatte folk og de gjør sjeldent jobben de er satt til å gjøre på en god måte. Det er nok bedre og gå gjennom politiet eller skole/barnehage. For vår del så måtte vi alliere oss med barnehagen for og få gjennomslag. Poenget mitt var ikke å kritisere deg personlig, men å kommentere en tendens jeg oppfatter hos flere i tråden, nemlig at man veier hensynet til vennskap tyngre enn barnets situasjon. Jeg er helt enig i at det kan være utfordrende å få barnevernet til å handle raskt, og at det ofte er nødvendig å involvere skole eller barnehage. Likevel mener jeg at det er viktig å varsle, det kan være det som starter prosessen. Så får barnevernet vurdere alvorlighetsgraden og hvilke tiltak som eventuelt trengs. 2
aklla Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Karltorbj skrev (4 minutter siden): Men da, vil du gaa frem paa en mer rakrygget maate, ikke som en feig tyster. Du er deres venn, de har saapass tillit til deg og blir etter deres oppfatning, stukket i ryggen. Noen ganger er det greit å tyste. Når det gjelder ting som potensiellt kan ødelegge barns oppvekst og dermed fremtidige liv er det absolutt greit å varsle riktig instanse som har både kunnskap og myndighet til å følge det opp riktig. Stiller man ett slikt utlimatum er man uansett neppe deres venn lengre, man blir ett hinder for rusen de ønsker og barna de antagelig fortsatt vil ha. Tilliten blir garantert borte på sekundet. Alkoholikere klarer å skjule alkoholbruken for personer de bor med i årevis, disse kan enkelt skjule rusmissbruken sin for TS om de ønsker.. 1
Salvesen. Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Uderzo skrev (1 time siden): Det er betenkelig at enkelte vekter vennskap tyngre enn barns velvære. Etter min mening så er det ingen tvil om at barn har krav på et trygt hjem uten rus og at BV bør informeres. Hvilke tiltak BV vil innføre er vanskelig å si, men det starter nok med en samtale. Enig, sjokkert over enkelte 2
Karltorbj Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai aklla skrev (9 minutter siden): Noen ganger er det greit å tyste. Når det gjelder ting som potensiellt kan ødelegge barns oppvekst og dermed fremtidige liv er det absolutt greit å varsle riktig instanse som har både kunnskap og myndighet til å følge det opp riktig. Stiller man ett slikt utlimatum er man uansett neppe deres venn lengre, man blir ett hinder for rusen de ønsker og barna de antagelig fortsatt vil ha. Tilliten blir garantert borte på sekundet. Alkoholikere klarer å skjule alkoholbruken for personer de bor med i årevis, disse kan enkelt skjule rusmissbruken sin for TS om de ønsker.. Du har helt rett, men for din egen del. Du var aerlig og ga dem en sjanse. Braak vil det bli, uansett. Hvis en velger aa ikke gjoere noe og ser hvordan det utvikler seg ( desverre er prognosene daarlige ), er en ihvertfall feig.
aklla Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Uderzo skrev (45 minutter siden): Poenget mitt var ikke å kritisere deg personlig, men å kommentere en tendens jeg oppfatter hos flere i tråden, nemlig at man veier hensynet til vennskap tyngre enn barnets situasjon. Jeg er helt enig i at det kan være utfordrende å få barnevernet til å handle raskt, og at det ofte er nødvendig å involvere skole eller barnehage. Likevel mener jeg at det er viktig å varsle, det kan være det som starter prosessen. Så får barnevernet vurdere alvorlighetsgraden og hvilke tiltak som eventuelt trengs. Det er jo noe å tenke på om 10 år, barna har selv har kommet inn i rusmiljøet, noe de gjerne fort gjør med foreldre som ruser seg. Om 15 år har ett av barna tatt overdose. Men vennskapet er i det minste i behold selv om barna ikke er det.. Har jo opplevd dette selv i barndommen, ikke jeg personlig, men en barndoms"kompis"(sønnen til venner av foreldrene mine). Begge foreldrene hans drakk mye, barnet er jo så klart voksent nå, men vært inn og ut av fengsel hele livet og er tung rusmissbruker. Han er vel ett par år yngre enn meg. Hadde noen varslet barnevernet kunne dette vært unngått. Jeg var jo ett barn selv og tenkte jo aldri i de baner. 1
Karltorbj Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai (endret) aklla skrev (44 minutter siden): Det er jo noe å tenke på om 10 år, barna har selv har kommet inn i rusmiljøet, noe de gjerne fort gjør med foreldre som ruser seg. Om 15 år har ett av barna tatt overdose. Men vennskapet er i det minste i behold selv om barna ikke er det.. Har jo opplevd dette selv i barndommen, ikke jeg personlig, men en barndoms"kompis"(sønnen til venner av foreldrene mine). Begge foreldrene hans drakk mye, barnet er jo så klart voksent nå, men vært inn og ut av fengsel hele livet og er tung rusmissbruker. Han er vel ett par år yngre enn meg. Hadde noen varslet barnevernet kunne dette vært unngått. Jeg var jo ett barn selv og tenkte jo aldri i de baner. Hadde tidligere store rusproblemer og tenker paa mine erfaringer, med foreldre som ruset seg og desverre, ikke sjulte det for barna. Laget de en joint eller en pipe hasj, satt ungene helt fredfylt og rolig. Kom det en flaske med alkohol paa bordet, saa du bare hvordan angsten, jog gjennom dem. Endret 27. mai av Karltorbj
Xiphac Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Send en bekymringsmelding til BV. Du velger selv om du vil være anonym eller ikke. Foreldre som ruser seg med barn tilstede er absolutt ikke greit! Barn er ikke dumme,de legger merke til selv de minste forandringer, og selv om ting tilsynelatende virker alt vel på overflaten, så er det sjelden det. Det finnes ingenting uskyldig med rus i barns nærvær uansett hvor mye man pynter på det. Har selv vokst opp med rus i hjemmet men i form av alkohol, og selv om man bare er en liten pjokk, så gjør det noe med et barnesinn selv om det ikke alltid synes fra utsiden. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå