Gå til innhold

Elefanten i rommet når det gjelder gjenger og ungdomskriminalitet ikke bare i Norge, men hele vesten.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
rozon skrev (3 minutter siden):

Du blir ikke norsk statborger av fødested, men i følge opphav. Kan du bevise ditt ståsted at vedkommende har søkt og fått innvilget statsborgerskap?

Kommer ann på definisjonen av nordmenn. En norsk statsborger kan ikke utvises. En som er født i Norge med albansk statsborgerskap kan utvises.

Virker som du snakker ut fra dine egne ønsker om hvordan du vil ha det, og ikke virkeligheten.

Dersom 15-åringen hadde vært utlending, altså ikke nordmann/norsk statsborger, ville dette garantert vært omtalt i media. Det er ingenting som tyder på at denne gutten ikke er norsk.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
rozon skrev (5 minutter siden):

Du blir ikke norsk statborger av fødested, men i følge opphav.

Blir man født i Norge så har man rett til norsk statsborgerskap, opphavet har lite å si, det blir som de raringene som tror de er italienske eller irske fordi de har litt passende dna eller etternavn, men dna eller navn gjør ikke en amerikaner til en nordmann. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det er noe merkelig dog at familien klager i media over at sønnen blir massivt fordømt. Eh, det er liksom ikke så rart

Endret av Tussi
Skrivefeil
  • Liker 6
Skrevet
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Virker som du snakker ut fra dine egne ønsker om hvordan du vil ha det, og ikke virkeligheten.

Dersom 15-åringen hadde vært utlending, altså ikke nordmann/norsk statsborger, ville dette garantert vært omtalt i media. Det er ingenting som tyder på at denne gutten ikke er norsk.

Våre riksmedia omtaler han bare som 15-åring og en mindreårig gutt, uten å gå inn på hvorvidt han og familien har innvandrerbakgrunn. Navnene tyder på at den er albansk.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/bussbrannen-i-enebakk-tre-mulige-hypoteser/o/5-95-2520065

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

De er også overrepresentert når det kommer til fattigdom, minnes en undersøkelse som kom frem til at 6 av 10 fattige barn har innvandrerbakgrunn.

Men hvorfor er de fattige og trangbodde?.

Får enkelte grupper innvandrere flere barn enn hva de har økonomi og husrom til å forsørge?, hvis det er tilfellet kommer det da av kultur, religion eller er det andre årsaker?.

Mange innvandrere sender veldig mye penger til hjemlandet i følge valutaregisteret, somaliere topper denne listen men samtidig så er de også den gruppen innvandrere som er minst representert i arbeidslivet.

Hvor kommer pengene fra?, er det sånn at de sender f.eks. barnetrygd eller andre sosiale stønader til utlandet istedet for å bruke pengene på sine egne barn her i Norge?.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
4 minutes ago, Snikpellik said:

2 minutes ago, skaftetryne32 said:

Blir man født i Norge så har man rett til norsk statsborgerskap, opphavet har lite å si, det blir som de raringene som tror de er italienske eller irske fordi de har litt passende dna eller etternavn, men dna eller navn gjør ikke en amerikaner til en nordmann. 

image.png.ebe53ae7ca6c5c036c0ec69112bd8d01.png

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
rozon skrev (4 minutter siden):

image.png.ebe53ae7ca6c5c036c0ec69112bd8d01.png

Hva har dette med mitt innlegg å gjøre? Jeg har ikke hevdet at man blir norsk statsborger ved å bli født i Norge, noe man ikke automatisk blir (som f.eks. i USA).

Det jeg skriver er at det er ingenting som er fremkommet i media som tyder på at gutten ikke er norsk, og norsk statsborger - og at dersom han var utenlandsk statsborger ville dette garantert vært opplyst nå.

Det vi vet er at foreldrene har albansk landbakgrunn. Som er lite relevant for om gutten er norsk eller ei.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Skrevet
MrL skrev (58 minutter siden):

Jeg endret setningen, jeg mente at man kan ikke skylde på at man ikke gir de nok hjelp når man ikke vil fikse politikken som forårsaker roten til problemet. 

Ok 😊

Skrevet
Tussi skrev (17 minutter siden):

Det er noe merkelig dog at familien klager i media over at sønnen blir massivt fordømt. Eh, det er liksom ikke så rart

Jeg tror kanskje de reagerer mest på hvordan de selv blir skrevet om i kommentarfelt. 

De har det sikkert vanskelig nok, først med at ingen tiltak rundt virkelig har fungert, så at de blir dømt som foreldre i tillegg. 

Jeg syns man må skille mellom siktede, og siktedes slektninger. 

• Liker 5
Skrevet
rozon skrev (54 minutter siden):

Riktig. Så derfor  vi endre på innvandringspolitikken og hvordan vi håndterer kriminelle (uavhengig av alder).

Jeg er enig i dette. 

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (36 minutter siden):

Det er ingenting av det som er fremkommet i media som tyder på at 15-åringen ikke er norsk, eller ikke norsk statsborger. Har du kilde på det motsatte?

Mediene blir bare mer og mer forsiktige med å nevne slike forhold, sannsynligvis pga å unngå stigmatisering / rasisme. 

Men hjelper berøringsangst på problemet? Folk blir bare mer og mer frustrerte når man ikke tør å snakke om årsaksforklaringer og mulige løsninger. 

Altså, snakke om det på en fin måte, hvilke tiltak som bør settes inn, uten at man stigmatiserer en hel gruppe... 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
leticia skrev (19 minutter siden):

Mediene blir bare mer og mer forsiktige med å nevne slike forhold, sannsynligvis pga å unngå stigmatisering / rasisme. 

Mediene har aldri noensinne vært forsiktige med å nevne statsborgerskap. Det de har vært forsiktige med er å nevne ting som opprinnelse, etnisitet, hudfarge etc. Spesielt når det involverer barn, som her.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
18 minutes ago, Snikpellik said:

Det jeg skriver er at det er ingenting som er fremkommet i media som tyder på at gutten ikke er norsk, og norsk statsborger - og at dersom han var utenlandsk statsborger ville dette garantert vært opplyst nå.

Foreldrene refereres til som albanske i de fleste media, og dermed er avkommet by default albansk. Har du beviser for noe annet, så presenter gjerne. Dersom foreldrene ble omtalt som norske statsborgere ville jeg inntatt samme antagelser som deg, men de presenteres ikke slik.

45 minutes ago, Snikpellik said:

Det vi vet er at foreldrene har albansk landbakgrunn. Som er lite relevant for om gutten er norsk eller ei.

Det har all betydning for om gutten er norsk eller ei i følge loven. Uansett kan han nå omtales som terrorist i stedet, da det er mer eller mindre bevist at dette var en villet handling - bensin selvantennes ikke uten tilstrekkelig tennenergi.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (41 minutter siden):

Jeg tror kanskje de reagerer mest på hvordan de selv blir skrevet om i kommentarfelt. 

De har det sikkert vanskelig nok, først med at ingen tiltak rundt virkelig har fungert, så at de blir dømt som foreldre i tillegg. 

Jeg syns man må skille mellom siktede, og siktedes slektninger. 

Enig i det

• Liker 1
Skrevet

No skriv nrk at det var bensin han hadde med på bussen, han åpna den uten å lukke skikkelig, fikla med en lighter og dermed tok det fyr. Dei skriv derimot ingenting om ka han skulle med bensinen 

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Mediene har aldri noensinne vært forsiktige med å nevne statsborgerskap. Det de har vært forsiktige med er å nevne ting som opprinnelse, etnisitet, hudfarge etc. Spesielt når det involverer barn, som her.

Jeg nevnte ikke statsborgerskap spesifikt, men tenkte på at du skreiv "ikke norsk". Ellers enig i det uthevede. 

Skrevet
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Mediene har aldri noensinne vært forsiktige med å nevne statsborgerskap.

Noen ganger kan man jo nesten tro de gjør det bevisst?
F.eks: https://www.nrk.no/vestland/valdtektstiltalt-skal-ha-sokt-pa-valdtekt-og-korleis-sleppe-straff-1.17215708

Sitat

Her står tre unge nordfjordingar tiltalte for å ha gruppevaldteke ei tenåringsjente ute på eit jorde i Stad 27. januar i fjor.

Eller nå i går:
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Rzg9zx/naar-nrk-blir-del-av-problemet

Sitat

NRK opplyste korrekt hvor og når angrepet fant sted, samt antall drepte og skadede. Men beskrivelsen av gjerningsmennene og motivet deres var grovt misvisende. Reporteren viste til at London tidligere hadde vært mål for den irske nasjonalistbevegelsen IRA, konstaterte at «jakten på eventuelle bakmenn lyktes ikke», at «ingen ble dømt», og at de involverte var «vanlige britiske borgere».

Seere og lyttere satt igjen med inntrykket av at terroren fortsatt er et uløst mysterium – kanskje til og med IRA-relatert.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
HF- skrev (2 minutter siden):

No skriv nrk at det var bensin han hadde med på bussen, han åpna den uten å lukke skikkelig, fikla med en lighter og dermed tok det fyr. Dei skriv derimot ingenting om ka han skulle med bensinen 

Sikkert fylle på gressklipperen til en gammel nabo han pleide å hjelpe?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...