sverreb Skrevet i går, 15:03 Skrevet i går, 15:03 4 minutes ago, Simen1 said: Når det gjelder >1500W på vanlig schuko-stikk så kan blått støpsel være et alternativ for å redusere faren for varmgang i støpselet. Stikkontakten må skiftes fra schuko til blått av elektriker, men støpselet har faktisk hvem som helst lov til å skifte. Det er bare å klippe av eller skru fra hverandre det gamle støpselet og koble kabelen til et nytt blått støpsel. Når det er snakk om en nødladekabel for elbil (som er der du finner schuko) så vil du raskt oppdage at mange av de har en temperatursensor støpt inn i schukokontakten så om du klipper den av for å kople på et industristikk så vil ikke kabelen virke. siden termistoren er borte. 2
Snowleopard Skrevet i går, 15:38 Skrevet i går, 15:38 Simen1 skrev (38 minutter siden): Hvis det var lovlig installert den gangen så er det lovlig å fortsette å bruke det på samme måten. Nye regler utløser ikke krav om ombygging, for de har ikke tilbakevirkende kraft. Reglene gjelder kun ny el-installasjon. I tillegg så har man lov til å bygge om / pusse opp / forbedre et gammelt el-anlegg etter gamle regler (fra det året gjeldende el-installasjonen var) med samme begrunnelse. Men her kommer et tilleggskrav: Hvis det er snakk om totalrenovering av hele eller store deler av det det elektriske anlegget så må likevel nye regler følges. Man kan altså ikke bygge "alt nytt" etter gamle regler. Men igjen: Her er det viktig å skille mellom lovpålegg og hva som er lurt å gjøre. Det kan være lurt å øke standarden når man først er i gang, særlig hvis det er rimelig. ________________ Når det gjelder >1500W på vanlig schuko-stikk så kan blått støpsel være et alternativ for å redusere faren for varmgang i støpselet. Stikkontakten må skiftes fra schuko til blått av elektriker, men støpselet har faktisk hvem som helst lov til å skifte. Det er bare å klippe av eller skru fra hverandre det gamle støpselet og koble kabelen til et nytt blått støpsel. Igjen: At noe er lov betyr ikke nødvendigvis at det er lurt. Har man for mange tommeltotter eller ikke vet helt hva man gjør, kan det være lurt å få noen mer hendige til å gjøre det. Nå er jeg ikke elektriker, og har ikke stålkontroll på alle reglene (den regelboka er dyr og vil derfor ikke bli kjøpt av meg, så kjenner kun til de generelle utdragene som fremkommer), men jeg tror det utløser krav om å følge nye regler når du endrer til CEE-kontakt for å lade elbil. Uansett, er det ikke satt opp for å lade elbil, så er det vel uansett bruksendring, som myndighetene bruker for å begrunne at man ikke bare kan begynne å lade på et 16A-stikk som er slått opp på veggen. 1
Simen1 Skrevet i går, 15:58 Forfatter Skrevet i går, 15:58 Snowleopard skrev (13 minutter siden): Nå er jeg ikke elektriker, og har ikke stålkontroll på alle reglene (den regelboka er dyr og vil derfor ikke bli kjøpt av meg, så kjenner kun til de generelle utdragene som fremkommer), men jeg tror det utløser krav om å følge nye regler når du endrer til CEE-kontakt for å lade elbil. Uansett, er det ikke satt opp for å lade elbil, så er det vel uansett bruksendring, som myndighetene bruker for å begrunne at man ikke bare kan begynne å lade på et 16A-stikk som er slått opp på veggen. 1. CEE er en tryggere kontakt enn schuko. Å oppgradere er en ren forbedring av sikkerheten. Det er både tillatt og oppfordret til i både normen og forskriften. Det er egentlig et svært viktig poeng: Elektriske installasjoner som det gjøres arbeid på skal bli minst like trygg som før, helst ennå tryggere. 2. Ja, bruksendring kan potensielt (må ikke nødvendigvis) gjøre ting mindre sikkert. Her er det opp til elektriker å begrunne sitt valg under punkt 1 og 2 slik at helhetsvurderingen ikke blir mindre trygg enn det var fra før. Kravet er som sagt like trygt eller ennå tryggere.
Trulss Skrevet i går, 16:29 Skrevet i går, 16:29 barfoo skrev (7 timer siden): Men det er ikkje relevant å sjå på total energimengde. Problemet er at elbiler lader i 10-20 timer med full effekt. Det er få andre ting vi har heime som gjer det. Ang. VVB er det krav om fast tilkopling nettopp på grunn av varmgang. VVB kan kjøpes med 1500W så man unngår problemet, og man kan også sette ned effekten på ladingen om man ønsker dette. Ellers så bruker man jo normalt varmovner som står å gløder hele vinteren, det fungerer fint. Kan også nevne at det finnes mange gamle ladeanlegg som kun har schuko, og dette er lovlig. Har heller ikke vært noe særlig med tull hos disse heller. Så hele greiene er noe oppkonstruert og lite relevant problemstilling. 1
ozone Skrevet i går, 16:56 Skrevet i går, 16:56 Trulss skrev (7 minutter siden): Kan også nevne at det finnes mange gamle ladeanlegg som kun har schuko, og dette er lovlig. Har heller ikke vært noe særlig med tull hos disse heller. Så hele greiene er noe oppkonstruert og lite relevant problemstilling. Som en kuriositet kan jeg jo nevne en test jeg gjorde: Min Tesla model 3 lader jeg normalt med en UMC gen 1 med rød 3-fase CEE adapter, justerbar i bilen fra 3,5 kW til 11 kW. Jeg har altså rød 3-fase 400V 16A CEE på veggen hjemme. Trygt og lovlig. Men UMC laderen kan også brukes med en 32A Blå CEE kontakt; så jeg laget en overgang til Schuko, og koblet en vanlig utekontakt på en 32A kurs. Satte så bilen på lading på 32A (7,4kW), altså via en vanlig stikkontakt og støpsel, som vi alle jo "vet" at ikke skal brukes lenge på 16A en gang! Dette overvåket jeg selvsagt hele tiden! Og det som skjedde var at kablene ble varme, ikke stikkontakten eller støpsel! Jeg lot dette stå i flere timer, og kablene ble bare håndvarme og litt mykere, men ikke noe man brenner seg på, eller som kunne startet en brann. Og som sagt kontaktene ble ikke varm overhodet! MEN selvsagt: Man vet jo aldri når det har kommet litt skitt eller irr på slike kontakter, og ting plutselig blir varmt og ting eskalerer! Og det vet vi jo skjer... Så det ER jo en grunn til at reglene er som de er. Men altså; Schuko tåler fint 32A når de er helt i orden. 1 1
Trulss Skrevet i går, 17:01 Skrevet i går, 17:01 ozone skrev (2 minutter siden): Som en kuriositet kan jeg jo nevne en test jeg gjorde: Min Tesla model 3 lader jeg normalt med en UMC gen 1 med rød 3-fase CEE adapter, justerbar i bilen fra 3,5 kW til 11 kW. Jeg har altså rød 3-fase 400V 16A CEE på veggen hjemme. Trygt og lovlig. Men UMC laderen kan også brukes med en 32A Blå CEE kontakt; så jeg laget en overgang til Schuko, og koblet en vanlig utekontakt på en 32A kurs. Satte så bilen på lading på 32A (7,4kW), altså via en vanlig stikkontakt og støpsel, som vi alle jo "vet" at ikke skal brukes lenge på 16A en gang! Dette overvåket jeg selvsagt hele tiden! Og det som skjedde var at kablene ble varme, ikke stikkontakten eller støpsel! Jeg lot dette stå i flere timer, og kablene ble bare håndvarme og litt mykere, men ikke noe man brenner seg på, eller som kunne startet en brann. Og som sagt kontaktene ble ikke varm overhodet! MEN selvsagt: Man vet jo aldri når det har kommet litt skitt eller irr på slike kontakter, og ting plutselig blir varmt og ting eskalerer! Og det vet vi jo skjer... Så det ER jo en grunn til at reglene er som de er. Men altså; Schuko tåler fint 32A når de er helt i orden. Verdt å nevne så er jo "uhell" med dedikerte ladere ikke så ofte omtalt (av en eller annen grunn heller). Forskjellige typer brannstatisikk publiseres ikke, og skal helst ties om. Litt pussig i grunn, men slik har det blitt. Det er nok en del byråkrater som jobber med dette.
sverreb Skrevet i går, 17:04 Skrevet i går, 17:04 33 minutes ago, Trulss said: VVB kan kjøpes med 1500W så man unngår problemet, og man kan også sette ned effekten på ladingen om man ønsker dette. Ellers så bruker man jo normalt varmovner som står å gløder hele vinteren, det fungerer fint. Kan også nevne at det finnes mange gamle ladeanlegg som kun har schuko, og dette er lovlig. Har heller ikke vært noe særlig med tull hos disse heller. Så hele greiene er noe oppkonstruert og lite relevant problemstilling. Nåja. Vi har en av de i garasjen på jobb, og rett som det må kontakter byttes p.g.a. varmgang.
Trulss Skrevet i går, 17:11 Skrevet i går, 17:11 sverreb skrev (6 minutter siden): Nåja. Vi har en av de i garasjen på jobb, og rett som det må kontakter byttes p.g.a. varmgang. Ja, om man drar ut støpselet hele tiden blir det muligens slitasje. Andre har ikke problemer med dette, så kanskje kjøpe bedre kvalitet? 1
sverreb Skrevet i går, 17:17 Skrevet i går, 17:17 3 minutes ago, Trulss said: Ja, om man drar ut støpselet hele tiden blir det muligens slitasje. Andre har ikke problemer med dette, så kanskje kjøpe bedre kvalitet? Jeg tenker løsningen blir at anlegget stenges. Det er ikke noen igjen av de tidlige elbilene som måtte lades om dagen for at eierne skulle komme seg hjem, nå brukes de stort sett av de som er for gnitne til å betale for strømmen selv.
Evil-Duck Skrevet i går, 17:29 Skrevet i går, 17:29 Jeg har nevnt det før, og den tiden jeg jobbet som trikker var det å bytte brente Schuko-stikk et ganske vanlig oppdrag. Da jeg senere jobbet med vedlikehold i verftsindustrien, var det heller ikke få Schuko-kontakter vi måtte bytte i industrisentralene som ble plassert rundt på skipene til varme og verktøy. Min tid som huselektriker var riktignok tilbake rundt 2012–2013, altså et stykke før elbilens virkelige inntog. Men nå virker det som om det ikke spiller noen rolle hvor godt man argumenterer for det, for de som først har bestemt seg for at Schuko er en kontakt godt egnet for kontinuerlig høye laster, er som regel umulige å overbevise om noe annet, i det minste i denne tråden.
Trulss Skrevet i går, 18:11 Skrevet i går, 18:11 Evil-Duck skrev (41 minutter siden): Jeg har nevnt det før, og den tiden jeg jobbet som trikker var det å bytte brente Schuko-stikk et ganske vanlig oppdrag. Da jeg senere jobbet med vedlikehold i verftsindustrien, var det heller ikke få Schuko-kontakter vi måtte bytte i industrisentralene som ble plassert rundt på skipene til varme og verktøy. Min tid som huselektriker var riktignok tilbake rundt 2012–2013, altså et stykke før elbilens virkelige inntog. Men nå virker det som om det ikke spiller noen rolle hvor godt man argumenterer for det, for de som først har bestemt seg for at Schuko er en kontakt godt egnet for kontinuerlig høye laster, er som regel umulige å overbevise om noe annet, i det minste i denne tråden. Men om det du skriver stemmer så burde jo de som lader via schuko hatt mer problemer. Selv har jeg aldri byttet en stikkontakt selv om det har vært mye brukt.
Larzen_91 Skrevet i går, 20:21 Skrevet i går, 20:21 Jeg er en del av mafiaen. Greit å informere om det med en gang. Helt i begynnelsen av elbileventyret i Norge var det jo ganske uvant og usikkert hva som funka og hva som ikke funka. Helt i begynnelsen var "alt" lov. Så var det en periode der man sa at Schuko er greit så lenge den er sikret med maks 10A. Deretter fant man ut at man helst vil helt bort fra Schuko. I den perioden der "alt" var lov var jeg hos en kunde som sleit med strømmen i garasjen og vaskerommet. Han fikk ikke lada Teslaen sin, og det var mørkt på vaskerommet. Det første som møtte meg var en dobbel tett stikkontakt i garasjen. Det ene uttaket var allerede svidd, da hadde han bare skifta over til det andre uttaket. Greit, da skifter vi ut den. Men så måtte vi jo feilsøke litt mer da det mangler strøm selv om sikringen står på. Og etter en titt i sikringsskapet ser vi at kursen til stikk i garasje tar også med seg gangen og vaskerommet. Så da måtte vi åpne litt lampepunkter og følge ledningsnettet, fant fort en brent Wago (av gammel, grå type som tåler belastning dårlig) i takboksen over lampa i gangen. Brent hull i boksen til tørt treverk over. Da jeg fant det stod kona i huset og så på, hun var ikke spesielt imponert over mannen sin som så langt hadde avblåst det hele som sikkert en bagatell. 2 små barn i samme huset. Så her hadde vi en fyr som bare "gønna på" og triksa seg rundt problemer helt til det ikke gikk lenger og han måtte ringe sin lokale mafia. Og dette tilfellet kunne jo endt skikkelig tragisk. Nå er jo dette bare en anekdote, og ikke noe i seg selv å basere forskrifter og standarder på. Men det illustrerer noe Evil-Duck er inne på, altså at utgangspunktet for regelverket i Norge er at vi må ta høyde for at idioter skal bruke anlegget. Er det riktig eller fair mot de som ikke er idioter? Nei, det kan man jo diskutere. Er grensene satt riktig sted? Nei, det kan man jo diskutere. Men poenget er at det er en viss faglig begrunnelse for regelverket, om man er enig eller ikke. Jeg kan like nonsjalant argumentere for at det hadde vært digg for meg som elektriker å selge en slags abonnementsløsning på stikkontakter og anse det som forbruksmateriell når de blir svidd, snarere enn å gå for en mer solid og langsiktig løsning. På generelt grunnlag er jeg i prinsippet enig i at regelverket i Norge kan virke unødvendig rigid, og enkelte ganger såpass rigid at det kan virke mot sin hensikt. Altså at folk driter i å ringe elektriker og heller fikser ting selv og bare holder tyst om det og satser på at det går bra. Men ett sted må man sette grensa og det finnes alltid de som mener grensa er satt feil. Det betyr ikke at det er en grandios konspirasjon for å suge penger ut av folket. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå