Gå til innhold

Krav om ladeboks, tullete eller nødvendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Takk for rettelse, det så jeg kke på at det var en annen standard. Ja, 60W vil vel være maks der, så ikke 100W.

Finner du i det hele tatt 100W til E14? 

Fantes 60w før men er stort sett faset ut mener eg.

Blir en veldig rar retning på diskusjonen her nå.

Fra at kablene ikke er sikret til at lampeskjerm og sokkel på pærer ikke tåler varmen de skal utsettes for.

Hvordan i alle dager skal du sikre stikkontaktene dine mot at noen setter 25w pære i en sokkel som tåler 10w?

Tullete argumenter.

Man er kortsluningsbeskyttet. Det holder.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, sedsberg said:

Jeg er bare glad vi ikke slike latterlige løsninger som i USA.

Reveal hidden contents

6118anoHCL._AC_UF8941000_QL80_.thumb.jpg.bb81e1c691d1ff3764dcb998f502ce8e.jpg

Den der er fin å lade elbilene med. :D

Du kan også finne hann til hann kabler der. Populære blandt de som har private aggregater. Brukes til å plugge aggregatet inn i samme krets som fryser under strømbrudd.

Okså kjent som suicide cable eller widowmaker.

Til tider spennende å være linjeelektriker i USA.

• Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (1 minutt siden):

De har nesten garantert ingen sikringssystemer. En lampe med Edison skrusokkel vil nok bare ha en bryter (om det) som bryter en faseleder og ellers kople nettspenningen rett på sokkelen. Den eneste komponenten her som begrenser strømmen er selve lyspæren.

JA, men da er den i mine øyne beregnet for glødelamper, men begrensningen kommer av at lampettskjermen ikke tåler høyere temperaturer. Så må man jo være temmelig "innsnevret" om man da likevel hiver inn en gammel glødelampe på flere ganger antall watt enn det står skrevet som maks på lampa.

Er sikkert ikke noen offisiell krav om det, men jeg vil si en lampe ikke er beregnet for kun led, dersom den ikke er begrenset til kun å ta pærer som er basert på led. Altså at man bruker en socket om er inkompatibel med slike pærer.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Uansett har ikke det noe som helst med sikring av lampett ledninger. Som igjen ikke har noe med behov for sikringer i stikkontaktene, som igjen ikke har noe med krav til ladeboks og forbud mot lading på schuko.

Hva er rekorden her på forumet i serie spinoff fra tråder?

Endret av Jotun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Jotun skrev (5 minutter siden):

Fantes 60w før men er stort sett faset ut mener eg.

Nå får du jo stort sett ikke kjøp glødelampe pærer lengre, så faren ligger altså i hva man har av gammelt sarv. Jeg har vel kanskje noen gamle 60W-pærer liggende igjen, men det meste annet er led-pærer. Jeg tror ikke jeg noen gang har hatt en 100W-pære engang! ;)

Så problemet er sterkt teoretisert, og neppe et reelt problem lengre! Men klart, er man en gammel skrotnisse, og har kjøpt rester fra loppemarked og restsalg for å spare penger, har man kanskje liggende noe sært og ukurrant. Men da er det vel neppe typen til å ha kjøpt led-beegnede lamper heller! 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (5 minutter siden):

Uansett har ikke det noe som helst med sikring av lampett ledninger. Som igjen ikke har noe med behov for sikringer i stikkontaktene, som igjen ikke har noe med krav til ladeboks og forbud mot lading på schuko.

Du har helt rett, å snakke om lampettledninger og ledlamper har intet med problematikken å gjøre.

Så, beklager at jeg lot meg rive med på slutten her, og dro på det å vise hvor lite sannsynlig eller relevant problemet var. Men du vinner her, enig i at det er å virre seg inn i en sidetråd som er utenfor tema!

Så igjen, beklager!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutes ago, Snowleopard said:

JA, men da er den i mine øyne beregnet for glødelamper, men begrensningen kommer av at lampettskjermen ikke tåler høyere temperaturer. Så må man jo være temmelig "innsnevret" om man da likevel hiver inn en gammel glødelampe på flere ganger antall watt enn det står skrevet som maks på lampa.

Er sikkert ikke noen offisiell krav om det, men jeg vil si en lampe ikke er beregnet for kun led, dersom den ikke er begrenset til kun å ta pærer som er basert på led. Altså at man bruker en socket om er inkompatibel med slike pærer.

Det var mange E14 glødelamper på 10-15W og ha mange slike lamper hadde krav om maks 20W el.lignende p.g.a. lampens utforming. Det var likevel ingenting annet enn vett og forstand som hindret folk fra å bruke kraftigere pærer. (Og som kjent var det ikke alltid at vett og forstand var til stede, noe det nok var ett og annet dødsfall foranlediget av)

Det har ingenting med LED eller ikke LED som er en nyere ting å gjøre. Det har simpelten med at vi ha en lang historikk av ting som har vært lov etter tidligere reguleringer som som det med sikkerhet litt mer ... avslappet.

Og siden ting har vært lov så er det masse motstand mot å endre det til å ikke bli lov, og så får du masse mennesker som så peker på disse gamle utdaterte tingene som var lov og sier at når dette er jo lov så da må dette andre også være lov siden det har en tilsvarende risikoprofil.

Det jeg mener mange misser i diskusjonen om krav til ladeuttak til elbiler er at det finnes en mulighet til å lage bedre reguleringer siden det uansett må installeres nytt utstyr for å håndtere elbillading. Da er det uproduktivt å peke på gamle utdaterte standarder som aldri ville blitt slik om de hadde vært lagd i dag og si at siden det er lov så burde elbilladere også ha samme slappe krav til sikkerhet.

Skrevet
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Nå får du jo stort sett ikke kjøp glødelampe pærer lengre, så faren ligger altså i hva man har av gammelt sarv. Jeg har vel kanskje noen gamle 60W-pærer liggende igjen, men det meste annet er led-pærer. Jeg tror ikke jeg noen gang har hatt en 100W-pære engang! ;)

Så problemet er sterkt teoretisert, og neppe et reelt problem lengre!

Ja, det har du rett i. Jeg trekker det litt langt ut i teoretisering. Selv hadde jeg liggende både 60, 75 og 100W glødetrådpærer fram til i fjor. Jeg ga de bort på finn, så noen kan ha de liggende eller i bruk et eller annet sted fortsatt.

For å trekke det litt tilbake til tema. Så lenge vi har en begrensning på 1500W (6,5A) for schuko til VVB i boliger så kan man vel tenke seg at det er relevant å holde seg under de samme 1500W for andre ting, som f.eks nødladere. En glassikring på 6,5A i schuko-stikken kunne bidratt til å forhindre misbruk. For vi er vel alle enige om at nødladere på 10 eller 16 A er i drøyeste laget og uønsket?

Skrevet (endret)

Men i alle dager. Da vil man jo knapt kunne bruke vanlige husholdningsapparater?

Eg har vannkoker på 2kw. Den er helt lovlig å putte i en schuko. For den er ikke laget for å stå i timesvis.

Med denne sikringen vil du jo gjøre alle slike ubrukelige....

Eller mener du kun i kursen du skal lade på? Nå var eg muligens litt treg. 🙈 

10A bør en stikkontakt merket med 16a tåle etter min mening.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet (endret)
sverreb skrev (18 minutter siden):

Det var mange E14 glødelamper på 10-15W og ha mange slike lamper hadde krav om maks 20W el.lignende p.g.a. lampens utforming. Det var likevel ingenting annet enn vett og forstand som hindret folk fra å bruke kraftigere pærer. (Og som kjent var det ikke alltid at vett og forstand var til stede, noe det nok var ett og annet dødsfall foranlediget av)

Det har ingenting med LED eller ikke LED som er en nyere ting å gjøre. Det har simpelten med at vi ha en lang historikk av ting som har vært lov etter tidligere reguleringer som som det med sikkerhet litt mer ... avslappet.

Og siden ting har vært lov så er det masse motstand mot å endre det til å ikke bli lov, og så får du masse mennesker som så peker på disse gamle utdaterte tingene som var lov og sier at når dette er jo lov så da må dette andre også være lov siden det har en tilsvarende risikoprofil.

Det jeg mener mange misser i diskusjonen om krav til ladeuttak til elbiler er at det finnes en mulighet til å lage bedre reguleringer siden det uansett må installeres nytt utstyr for å håndtere elbillading. Da er det uproduktivt å peke på gamle utdaterte standarder som aldri ville blitt slik om de hadde vært lagd i dag og si at siden det er lov så burde elbilladere også ha samme slappe krav til sikkerhet.

Jeg synes du snur litt vel på flisa her. Nå er nødladere laget for å fungere på 16A schuko, samme som masse annet utstyr man drar rundt med og plugger i disse kontaktene man hadde på vegg utendørs.

Man hadde både høyttryksspylere og driller og annet, og også til å plugge i motorvarmer, båndsag etc. Eller endog varmepumper.

Altså utstyr som gjerne dra like mye som en elbil koblet på med en EVSE. Så har man jo og dratt ned kravet til at schuko satt opp for å lade elbil maks skulle trekke 10A, så nyere biler fikk da med EVSE som ikke trakk mere enn maks 10A.

At det da viser seg at eldre anlegg ikke nødvendigvis var satt opp med krav om egen kurs med eget jordfeilvern og heller ikke tålte normalbelastningen over lengre tid, ble altså svart på med å sette på de nevnte innskjerpningene. Da skulle man altså i stor grad være skjermet for problemer, ihvertfall så lenge klumpen på EVSE'en fikk et oppheng som gjorde at den ikke ga unødvendig drakraft til sokkelen/uttaket.

Klart man da stiller spørsmålet om hvorfor en slik socket, eller endog en 16A Cee-plugg som i langt større grad skal tåle langvarig belasti\ning, plutselig ikke er lov å benytte som ladetilkobling.

Endret av Snowleopard
  • Liker 3
Skrevet
Jotun skrev (1 minutt siden):

Var vel ikke du som startet denne diskusjonen.

Nei, og var ikke det jeg beklaget. Bare at jeg lot meg rive med i avsporingen! :) 

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Selvsagt. Men er du klar over at lampettledninger (fra stikkontakten til lampa) er usikret? Blir det en overbelastning f.eks i lampa så kan kabelen ta fyr uten at 16A-sikringa går? Lamlettledninger ligger ofte fra stikkonktakten bak sofaer, under gardiner osv. fram til lampa. Helt lovlig.

15/16A-sikringa er kun dimmensjonert for å slå ut ved overbelastning i 2,5-kvadrat kobber (og 10A for 1,5-kvadrat), altså kun den faste installasjonen fram til stikkontakten. Får man feil etter stikkontakten, f.eks i en 0,75-kvadrat lampettledning, så slår ikke sikringa ut.

Usikret mot kortslutning er den ikke, kun mot langvarig lav overbelastning. IK2 min skal være stor nok til å løse ut sikringen med god margin.
Risiko for langvarig lav overbelastning er liten når den kun forsyner en lyspære.

Skrevet
44 minutes ago, Simen1 said:

glassikring

Skal vi først kverulere er jo glassikring livsfarlig i slik bruk. Dei er laga for små feilstraumar og låge spenningsnivå. Det britane har er sandfyllte keramiske sikringer laga for spenningsnivå og feilstraumar.

Skrevet
Jotun skrev (11 timer siden):

Likheten man kan trekke er gjerne hvor søkt og lite sannsynlige scenarier som må til.

En paralell kan være at når det kommer til elbil lading så hadde det vært krav til egen automat for lampetten med vern tilpasset lasten på 10watt så ikke lampeskjerm tok fyr om bruker monterte en 15watt bære. Burde også vært fast tilkoblet siden bruker da kan komme med en lampet godkjent for 5w ledd og montere en 10watt bære som brant ned hele huset!

Skrevet
On 5/30/2025 at 2:41 PM, Vokteren said:

Får man feil etter stikkontakten, f.eks i en 0,75-kvadrat lampettledning, så slår ikke sikringa ut.

Ledningen skal nok være unormalt lang før sikringen ikke slår ut. En nyere B16 med i2 på 1.2 slår ut ganske kjapt. En vanlig lampettledning er vel rundt 2-3 meter, det er ikke mye kortslutningsstrømmen senkes av dette. Hvis man absolutt vil kan man regne på det. Også mulig å måle kortslutningsstrøm i kontakten samt i pæresokkel for å se hvor mye det synker. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...