Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Momentstav med nesten riktig moment - potensiell forsikringsfelle ?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Habla Møberg skrev (3 minutter siden):

Noen biler har bolter med et løst pyntedeksel på utsiden. Har det på en Citroen. Det funker faktisk veldig greit. Skulle de bli stygge så kan man bytte de ut for noen beskjedne kroner. Det ser veldig mye bedre ut enn bolter som veldig ofte ganske fort blir litt stygge :)

Ja enig. Men noen felger, som mine sommerfelger, har boltene sittende så grunt at de sorte plastdekslene (som forøvrig passer fint til vinterfelgene) stikker litt utenfor kanten på felgen hvis du skjønner. Og det ser i mine øyne lite elegant ut.  

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hollabaloo skrev (1 minutt siden):

Overraskende at det finnes de som fortsatt bruker "gode gamle hjulkryss", som med sin kompakte størrelse gjør det unødvendig tungt å løsne hjulboltene/mutterne (ender man ikke ofte med å stå og sparke løs med foten?).

hehe 🤣 ikke noe sparking, men sette ene foten å trå ned, det må jeg.

det indikerer vel i alle fall at de i er tilstrekkelig dratt til.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Zepticon skrev (12 minutter siden):

Problemet som Torque Channel viser er at batteridrevet maskin har flere slag per minutt, og at den derfor klarer å overvelde fjæringen i staven. Det vil si at staven ikke har tid å gå tilbake i nøytral posisjon før neste slag kommer.

Dette fører til at batterimaskiner med momentstav trekker til hardere enn luftmaskiner.

 

Habla Møberg skrev (9 minutter siden):

I stand corrected. Det var noe slik det var ja. Stemmer det. :)

ca 5:30 og ut så tar de for  seg det her:
Torque test channel: Torque Sticks! High Speed Video Helps Reveal the Truth

Endret av stich_it
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 hours ago, Leo_ said:

INGEN momentstaver er korrekte, som tidligere nevnt spiller trekkverktøyet inn. Trekking med slag eller med slett moment påvirker momentstaven, den ENESTE måten å trekke NØYAKTIG med er å sluttrekke med momentnøkkel. 

Med momentnøkkel så får du riktig tiltrekkingsmoment på skruer om den er brukt riktig.

Kor mykje strekk det er i skruen og dermed med kva kraft delane blir holdt saman med varerer veldig mykje med friksjon mellom skrue og mutter og mellom mutter og underlag. Eventuelt friksjon mellom skruehode og underlag. Dette er veldig tydeleg om det er plassert ei lastcelle under skruen. Det vil seie ei vekt som måler krafta skruen holder delane saman med. Om det i skrueforbindelsen er mutter der skruen går gjennom mutteren så kan forlenging av skrua måles til dømes med indikatorklokke. Frå forlenginga kan deretter krafta skrua holder fast med reknast ut.

Skrevet
6 hours ago, Mr.M said:

er vel ikke påbudt å bruke momentnøkkel?

jeg har ikke fått rotet meg til å kjøpe en, bruker hjulkryss. Strammer godt, men aner selvsagt ikke hvor mye Nm det blir.

 

5 hours ago, MailMan13 said:

Det er påbudt å være i sikker stand.

Hvis krysset/nøkkelen er en halv meter fra bolt til grep skal man stramme med 20-25kg på grepet.

Problemene kommer nok først til de som legger vekten sin på en uttrekket latmannsarm når de strammer. Da er det ikke noe problem stramme 3-4 gangeren det det skal være.

Eg gjer som Mr. M, bruker hjulkryss. Strammer "passe" og sjekker at hjulmutter/skrue sitter fast etter å ha køyrt nokre mil. Ein gong har eit hjul løsna og eg har aldri strekt skruene. Akkurat det siste er ein minst like vanleg feil som for lite tiltrekking. Muttertrekkere og latmansarmer er ganske sikkert verktøyet til dei som draf til for hardt. 

Utfordringa er at ein rein olje skrue trenger kanskje berre halvparten av momentet ein tørr rusta skrue trenger for riktig strekk i skruen.

Skrevet

Bruker 90Nm momentstav og tar resten enten med momentnøkkel eller fingerspitzgefuhl. Da er det ikke mye igjen å trekke opp etterpå og en slipper å overtrekke de. Har null feeling med muttertrekker så jeg bruker alltid å ta siste rest for hånd uansett om det er hjulbolter eller andre ting som trekkes til. 

  • Liker 2
Skrevet

Har elektrisk muttertrekker fra Jula - billig 400W modell - forrige modell kjøpt for ca 3 år siden.

Slagfrekvensen på denne ligger ganske nær pneumatiske modeller.

Skrevet
Samms skrev (11 timer siden):

 

Eg gjer som Mr. M, bruker hjulkryss. Strammer "passe" og sjekker at hjulmutter/skrue sitter fast etter å ha køyrt nokre mil. Ein gong har eit hjul løsna og eg har aldri strekt skruene. Akkurat det siste er ein minst like vanleg feil som for lite tiltrekking. Muttertrekkere og latmansarmer er ganske sikkert verktøyet til dei som draf til for hardt. 

Utfordringa er at ein rein olje skrue trenger kanskje berre halvparten av momentet ein tørr rusta skrue trenger for riktig strekk i skruen.

Moment er oppgitt på smurte gjenger med mindre annet er angitt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
geir__hk skrev (9 timer siden):

Har elektrisk muttertrekker fra Jula - billig 400W modell - forrige modell kjøpt for ca 3 år siden.

Slagfrekvensen på denne ligger ganske nær pneumatiske modeller.

Har også den fra jula, bruker 135nm momentstav, har aldri hatt problemer.

Skrevet
3 hours ago, Leo_ said:

Moment er oppgitt på smurte gjenger med mindre annet er angitt. 

Det stemmer.

Erfaring med tiltrekking av skruer der det blir målt med lastcelle fortel likevel at det likevel stor variasjon etter korleis skruene er smurt og overflata på skrue. Bytt til hjulmuttere av anna fabrikat og det er ikkje sikkert at momentet stemmer.

  • Liker 1
Skrevet

Om du strammer hjulboltene tilstrekkelig så vil det aldri oppstå en situasjon der det blir et tema for regress på forsikring. Forsikringsselskapet kan se at at hjulbolter har løsnet under kjøring, noe mer enn det får de ikke til uten å leie inn en synsk person.

Jeg pleier å gi mine hjulbolter omtrent 3-4 uggadugga, og har aldri hatt problemer med at de løsner over tid. Bare sjekk boltene etter en stund.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...