Tussi Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai https://www.nrk.no/sport/redaktor-ringte-arne-scheie-og-beklaget-etter-rasisme-vits-1.17405328 Jeg synes dette var morsomt, lo høyt for meg selv, men alle er visstnok veldig sure. Scheie selv kan jeg forstÃ¥, men litt morsomt var det jo Han ble tillagt Ã¥ ha sagt Sitat Det mÃ¥ være lov Ã¥ si, Nils Johan, at hvis det blir flere fargede spillere pÃ¥ Spurs nÃ¥, mÃ¥ laget skifte navn til Hottentottenham Â
frohmage Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Tussi skrev (26 minutter siden): Jeg synes dette var morsomt, lo høyt for meg selv, men alle er visstnok veldig sure. Hvem er det som er sure? Jeg skjøner godt at ikke Scheie vil ha det på seg å ha uttalt noe slikt. Merkelig spalte egentlig. 20 år med "Ukens Arne", som altså er oppdiktede sitater? 5
torbjornen Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Eg forstår heller ikkje vitsen. Dette er vel 20 år med mobbing av Arne Scheie? 1
Mr.M Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) Tussi skrev (8 timer siden): Sitat Det må være lov å si, Nils Johan, at hvis det blir flere fargede spillere på Spurs nå, må laget skifte navn til Hottentottenham  fargede var i alle fall veldig politisk korrekt da, her i distriktet sier folk gjerne sotrør eller svarting når de skal beskrive ting. (uten å dvele/legge for mye i det) ergo; Sitat Det må være lov å si, Nils Johan, at hvis det blir flere sotrør på Spurs nå, må laget skifte navn til Hottentottenham  Endret 6. mai av Mr.M
Mr.M Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai NRK Hva er en hottentott? Folkegruppen kalles i dag khoi- khoi, og betegnelsen «hottentott» regnes som nedsettende.  er khoi-khoi noe særlig "bedre"? jeg mener, blir liksom i "kategorien" bongo-bongo eller noe i den duren det også 1
torbjornen Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Om ein skal prøve å vere litt seriøs, så er det vel slik at det "rette" namnet på ei folkegruppe er det namnet som dei sjølv brukar - og ikkje namn som er blitt "påtvinga" av andre. "Indianar" = "native americans". "Eskimo" = "inuit". "Neger" = "black", "mørkhuda" osv. "Australneger" = "aborginer". "Lappisk" = "samisk". "Splint"/"fant" o.l. = "tater", "romani". "Sigøyner" = "romfolk". Osv. 2 1
Auto Asmodeus Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Når folk blir støtt og krenket på vegne av noen helt andre.. spesielt noe som skjedde for hundre år siden i en annen tid. Er neppe noen hottentotter som blir spesielt opprørt over dette, men det er nok av selvutnevnte norske hottentottambassadører som blir det. 1
torbjornen Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Mr.M skrev (3 timer siden): NRK Hva er en hottentott? Folkegruppen kalles i dag khoi- khoi, og betegnelsen «hottentott» regnes som nedsettende.  er khoi-khoi noe særlig "bedre"? jeg mener, blir liksom i "kategorien" bongo-bongo eller noe i den duren det også Sitat Veloverveid var i hvert fall ikke ordene til Thorbjørn Jagland da han i 2001 omtalte Omar Bongo fra Gabon som «Bongo fra Kongo». Uttalelsen kom i TV 2-programmet «I kveld med Per Ståle», noe daværende utenriksminister Jagland høstet mye kritikk for. Direkte sitert sa han: «Alle i utenriksdepartementet gikk rundt og sa at nå skal du møte Bongo fra Kongo». Ikke bare har det en stygg rasistisk klang, men det er jo også flaut om det norske utenriksdepartementet ikke kunne forskjellen på Gabon og de to Kongo-landene. https://www.nrk.no/urix/ti-pinlige-diplomatiske-oyeblikk-1.15447642 1
Karltorbj Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai https://www.nrk.no/video/vesle-hoa-fra-1967_175731 Her er Hottentottvisa, vist i NRK. 1
Wheeljack Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Et (faktisk) Arne Scheie sitat jeg finner meg selv litt humdrende over er fra et verdenscuprenn i hopp for mange år siden. "Og vi har kommet til italieneren Andrea Morassi, et pikenavn og litt fleipete kan vi si at han er oppkalt etter mora si". Link: 2 1
Mr.M Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai torbjornen skrev (2 timer siden): Om ein skal prøve å vere litt seriøs, så er det vel slik at det "rette" namnet på ei folkegruppe er det namnet som dei sjølv brukar - og ikkje namn som er blitt "påtvinga" av andre. hele denne materien er politisert, på linje med mye annet, når det gjelder ord før og nå. husker jeg slo opp på nymfoman (nymfomani) i et gammelt leksikon. der ble det enkelt forklart definert som sykelig seksualdrift, altså det er i et omfang som gjør at det overstyrer alt. (menn kan selvsagt også lide av det) i nyere oppslagsverk derimot, står det under nymfomani; "avleggs oppfatning av kvinners seksualdrift" det er altså blitt politisk ukorrekt å si nymfoman, selv om den medisinske tilstanden åpenbart eksisterer. 1
Capitan Fracassa Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) Mr.M skrev (18 minutter siden): hele denne materien er politisert, på linje med mye annet, når det gjelder ord før og nå. Akkurat som det var før i tiden også. For 100 år siden eller mer var det i Europa det førende syn at folkegrupper fra andre kontinent var underutviklet og laverestående, og navnene disse fikk fra europere var i stor grad farget av det. Mr.M skrev (18 minutter siden): husker jeg slo opp på nymfoman (nymfomani) i et gammelt leksikon. der ble det enkelt forklart definert som sykelig seksualdrift, altså det er i et omfang som gjør at det overstyrer alt. (menn kan selvsagt også lide av det) Nei, ordet "nymfomani" er ensidig knyttet til kvinner, så der tar du feil. Mr.M skrev (18 minutter siden): i nyere oppslagsverk derimot, står det under nymfomani; "avleggs oppfatning av kvinners seksualdrift" Ja, det stemmer jo at det som i tidligere tider ble kalt nymfomani, i stor grad var helt normal kvinnelig seksualdrift, som jo var noe samfunnet mente ikke burde eksistere, og derfor var sykelig hvis en kvinne ikke lot seg overstyre. Dette var i høyeste grad politisk. Som SNL skriver: "På 1800-tallet trodde man at kvinner normalt ikke hadde seksuelle behov, og kvinner som ga uttrykk for seksuelle lyster, ble betraktet som avvikende. " Mr.M skrev (18 minutter siden): det er altså blitt politisk ukorrekt å si nymfoman, selv om den medisinske tilstanden åpenbart eksisterer. ...og grunnen er at det tidligere var politisk ukorrekt for kvinner å ha seksualdrift, og at uttrykket dermed før ble brukt også om helt normal seksualdrift. Du ser ut til å være i den villfarelsen at det ikke var politikk i disse ordene tidligere, noe som beviselig er helt feil. Endret 6. mai av Capitan Fracassa 1 1
Mr.M Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden): ...og grunnen er at det tidligere var politisk ukorrekt for kvinner å ha seksualdrift, og at uttrykket dermed før ble brukt også om helt normal seksualdrift. mener du at nymfomani (slik det en gang ble definert) ikke eksisterer, hverken da eller nå?
Mr.M Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Capitan Fracassa skrev (14 minutter siden): Nei, ordet "nymfomani" er ensidig knyttet til kvinner, så der tar du feil. jeg sa menn kan også "lide" av det, da kalles det satyromaniac
Milhouse85 Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai https://www.nrk.no/video/vesle-hoa-fra-1967_175731 Visen om vesle Hoa, fra Thorbjørn Egner - fremført i 1967. Sett med dagens øyne, er denne videoen "sjokkerende". Men det er fordi vi dømmer den med dagens øyne. Selv om det på ingen måte var/er rasistisk - sett med 1967-øyne. Det er klart at Arne, med flere - som tilbører "den eldre generasjonen", har et helt uproblematisk forhold till enkelte ord. Som man tilegner seg gjennom slike sanger i barndommen. Så at det smeller ut ord som hottentott - basert på dette. Er helt uskyldig syns jeg. Jeg syns sensureringen av alt mulig rask har gått litt for langt.... blitt for woke. Også her i landet. Ta en titt på videoen - og bli "sjokkert". (Er vel ikke så lenge til, før den også blir sensuert vekk fra NRK sitt arkiv).  1 2
Karltorbj Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) Paal Clasen, sportskommentator, NRK. kommenterte mye turn. I 1969, maatte han gaa, naar han kommenterte et turnstevne. Han sa, og der gaar Unni Holmen ut i spagat paa bommen, saa hele poelsebua, aapner seg. Den som hadde vaert bom naa dere. 😄 Raatass, han der. Endret 6. mai av Karltorbj 1 1
torbjornen Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Sitat Unni Holmen, som for øvrig er moren til fotballspiller Kim Holmen, var bare 14 år. https://www.nettavisen.no/sport/de-beste-kommentatorsitatene/s/12-95-3430072 1
Karltorbj Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai torbjornen skrev (16 minutter siden): https://www.nettavisen.no/sport/de-beste-kommentatorsitatene/s/12-95-3430072 Denne finner jeg ikke. En vits som ble fortalt av en sportskommentator i NRK. Synes aa huske at den gikk noe saant. "Mamma det var en neger, som gikk ute i gata. Fikk dere drept han, var det morsomme poenget. Noen som husker den, var dette ogsaa Paal Clasen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå