Gå til innhold

Det heter 'samboer', ikke sambo

Anbefalte innlegg

Skrevet
WiiBoy skrev (47 minutter siden):

Jeg kan ikke bare bestemme meg for hva et ord betyr og forlange at alle andre skal dele den forståelsen. 

Det er vel akkurat det en liten gjeng som er altfor glad i å dra rasismekortet har gjort i dette tilfellet…..

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Martelè skrev (4 timer siden):

Hvorfor skriver Nordmenn "sambo" når de egentlig mener 'samboer', som er det riktige begrepet? Dette er uheldig. Fordi 'sambo' er et rasistisk begrep. Det hele slår meg som lite gjennomtenkt og intelligent.

Opplys meg

Særdeles få ord er rasistiske uten kontekst. Mange ord kan brukes rasistisk. Noen ord er rasistisk hos en spesiell demografi.
Jeg har aldri hørt at sambo har noen annen betydning en "sambo(er)".

"Dra tibake til afrika sambo" --> rasistisk pga kontekst
"Jeg og sambo har kjøpt hus" --> ikke rasistisk pga ingen referanser til etisistet enten direkte eller indirekte.

• Liker 4
Skrevet
Zepticon skrev (4 minutter siden):

Særdeles få ord er rasistiske uten kontekst. Mange ord kan brukes rasistisk. Noen ord er rasistisk hos en spesiell demografi.
Jeg har aldri hørt at sambo har noen annen betydning en "sambo(er)".

"Dra tibake til afrika sambo" --> rasistisk pga kontekst
"Jeg og sambo har kjøpt hus" --> ikke rasistisk pga ingen referanser til etisistet enten direkte eller indirekte.

Enig og derfor blir det også totalt dustete å totalforby enkeltord uavhengig av kontekst.

Mye bedre å bruke loven som omhandler hatefulle ytringer…..

• Liker 1
Skrevet
59 minutes ago, Vokteren said:

Det er vel akkurat det en liten gjeng som er altfor glad i å dra rasismekortet har gjort i dette tilfellet…..

Slutt med det tullet ditt.

Det er IKKE en "liten gjeng" som har landet på at "neger" er et rasistisk ord. Uten mer kontekst så er "Neger" soleklart rasistisk, "Sambo" er helt soleklart ikke rasistisk. 

Kan du slutte å juge og kaste ut falske påstander?

• Liker 1
Skrevet
WiiBoy skrev (18 minutter siden):

Uten mer kontekst så er "Neger" soleklart rasistisk, "Sambo" er helt soleklart ikke rasistisk.

Du må gjerne forklare meg hvorfor "Neger" er rasistisk. Frem til 2010-2015 var det vell ingen andre enn proto-woke osloboere som hadde noen problemer med ordet.

Så vidt jeg veit har aldri ordet neger vært brukt i norsk dagligtale som noe annet enn et nøytralt beskrivende ord som omtaler personer med mørk hud. Dette til forskjell fra den amerkanske utgaven Negro (som forsåvidt er et lånord fra spansk/portogisisk og betyr "svart") og som har fått en rasistisk versjon i "n-ordet".

At neger ikke er stuerent lengere har vært drevet frem av noe få som syntes bruken av dette ordet var upassende, til tross for at man i norge aldri har brukt det rasistisk, sansynligvis fordi det var fremmed. Det jeg husker fra ungdomstiden var at ord som "svarting" ofte ble brukt om noen vile si noe negativt om de med mørk hud. Selvsagt kunne man ved hjelp av adjektiv rasistifisere neger, men det kan man jo med mange ord (jævla ubrukelige kjerring/gubbe/neger/ungdom/).

• Liker 4
Skrevet
34 minutes ago, Zepticon said:

Du må gjerne forklare meg hvorfor "Neger" er rasistisk....
....

At neger ikke er stuerent lengere har vært drevet frem...

Det du skriver der holder i massevis. Ordet har endret mening, uansett om du liker det eller ikke. Det er derfor ikke vits i å late som at man ikke vet at "Neger" er rasistisk i dagens tale. Hvorfor, hvordan og når er underordnet.

Hvorfor noen absolute er nødt til å bruke ord som oppfattes "feil" er meg en gåte. Bare tilpass språket slik vi (inkludert deg) alltid har gjort i all tid. 

Dersom "Jeg er trøtt" hadde blitt assosiert med kodeord pedofile brukte når de var kåte på barn, så hadde jeg begynt å bruke at annet ord enn "trøtt" uansett om jeg er enig eller uenig i at "trøtt" skal bety det. Jeg hadde tilpasset språket mitt, ettersom språk handler om å få frem et budskap. Det er det viktig for meg at budskapet jeg formidler også er tolkes slik jeg ønsker at det tolkes.

• Liker 3
Skrevet
Zepticon skrev (22 minutter siden):

Så vidt jeg veit har aldri ordet neger vært brukt i norsk dagligtale som noe annet enn et nøytralt beskrivende ord som omtaler personer med mørk hud. Dette til forskjell fra den amerkanske utgaven Negro (som forsåvidt er et lånord fra spansk/portogisisk og betyr "svart") og som har fått en rasistisk versjon i "n-ordet".

Eg er til dels einig med deg. Det som kanskje taler mot dette er at neger er eit av svært få ord som er konkret beskrivande på norsk. I motsetting til engelsk som bruker "ginger" om raudhåra personar så har vi på norsk ikkje eit tilsvarande beskrivande ord, skal vi på norsk omtale ein person med raudt hår så må vi beskrive dette som "han med raudt hår". Det nærmaste vi har er ordet "raudtopp" for å omtale ein med raudt hår, og sjølv der er det litt juks sidan dette er to ord som er dratt saman til å bli eit ord.

Einaste slik eit-ords beskrivelsesord på etnisitetar som ikkje er rein geografi som asiat eller amerikaner, er nettopp orda neger og det nedsettande ordet lapp for samar. Dette taler for at vi lett kan slutte å bruke ordet neger, det er ikkje meir kronglete å seie "mørkhuda", "afrikansk opprinnelse", osv enn det er å seie "raudhåra", "mørk håra", osv.

Skrevet
Zepticon skrev (1 time siden):

Du må gjerne forklare meg hvorfor "Neger" er rasistisk. Frem til 2010-2015 var det vell ingen andre enn proto-woke osloboere som hadde noen problemer med ordet.

At neger ikke er stuerent lengere har vært drevet frem av noe få som syntes bruken av dette ordet var upassende, til tross for at man i norge aldri har brukt det rasistisk, sansynligvis fordi det var fremmed. Det jeg husker fra ungdomstiden var at ord som "svarting" ofte ble brukt om noen vile si noe negativt om de med mørk hud. Selvsagt kunne man ved hjelp av adjektiv rasistifisere neger, men det kan man jo med mange ord (jævla ubrukelige kjerring/gubbe/neger/ungdom/).

Jeg oppfatter ikke ordet neger som rasistisk. Men jeg respekterer at andre gjør det 

Skrevet
WiiBoy skrev (1 time siden):

Det du skriver der holder i massevis. Ordet har endret mening, uansett om du liker det eller ikke. Det er derfor ikke vits i å late som at man ikke vet at "Neger" er rasistisk i dagens tale. Hvorfor, hvordan og når er underordnet.

Hvorfor noen absolute er nødt til å bruke ord som oppfattes "feil" er meg en gåte. Bare tilpass språket slik vi (inkludert deg) alltid har gjort i all tid. 

Nei, ordet endret aldri mening. Det er nettopp det som var poenget. Noen mente at dette var et støtende ord, til tross for at det utelukkende har vært brukt som et beskrivende ord uten noen rasistiske undertoner i norsk dagligtale. Neger er jo et direkte synonym til mørkhudet.

Og ingen har klart å forklare meg _hvorfor_ det plutselig er støtende eller rasistisk.

Det eneste jeg kan se for meg er at det er et ord med lang historie, og som har vært brukt om personer med mørk hud i hundrevis av år, inkludert den tiden da vi hadde idiotiske ideer om hudfarge, rase og menneskeverd. Altså at åpenbart rasistiske personer brukte ordet før i tiden. Litt som indianer (men jeg forstår hvorfor indianer ikke er greit) som er et navn gitt et folk av kolonister.

Altså, det er ikke en haug jeg kommer til å dø på (jeg bruker aldri ordet selv), men jeg er jo fremdeles interessert i å forstå hvorfor og hvem som dreiv frem denne endringen. Om de det ble brukt om ikke likte det, eller om noen hvite var krenket på vegne av noen andre som egentlig ikke brydde seg.

Sitat

Dersom "Jeg er trøtt" hadde blitt assosiert med kodeord pedofile brukte når de var kåte på barn, så hadde jeg begynt å bruke at annet ord enn "trøtt" uansett om jeg er enig eller uenig i at "trøtt" skal bety det. Jeg hadde tilpasset språket mitt, ettersom språk handler om å få frem et budskap. Det er det viktig for meg at budskapet jeg formidler også er tolkes slik jeg ønsker at det tolkes.

Her er jeg helt uenig.
VI må kjempe mot alle former for negativ kulturell appropriasjon. Vi kan ikke la dogwhistling fra diverse utgrupper ta over og sverte vår daglitale, og vi kan ikke la feks nynazister ta vår norrønne kulturlle historie og indentitet og gjøre den til en nynazistisk greie slik nazistene gjorde med solkorset.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Zepticon said:

....

Du snakker som om språket er noe statisk. Det er feil.

Språket er levende og det er i konstant endring. Noen endringer er kortvarige andre er mer permanente. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være.

Da din tippoldefar sa "jeg elsker deg" for et århundre siden, så hadde det en langt sterkere betydning enn når du sier det i dag.

For noen år siden begynte "dum" og erstatte "fin", om det hadde festet seg så ville det å si at "du er dum" til en kollega få en anne betydning enn det hadde før. Lik det eller ikke, men sånn lever språket og vi må bare tilpasse oss.

• Liker 2
Skrevet
Zepticon skrev (2 timer siden):

Nei, ordet endret aldri mening. Det er nettopp det som var poenget. Noen mente at dette var et støtende ord, til tross for at det utelukkende har vært brukt som et beskrivende ord uten noen rasistiske undertoner

Det ble til et skjellsord i Sørstatene, hvor de gjorde en e om til en i og gjorde g-en dobbel. I noen gamle sanger står det “the darkies” (de mørke).

Ofte er det en god beskrivelse at “gingers” har oransje hår. Men det høres ikke så pent ut. Rødblondt hår er en mulighet.

Skrevet

Dette blir litt som å eksplodere over at noen folk sier tallerk og ikke tallerken fordi tallerk er et nedsettende ord på nord koreansk.

Helt idiotisk.

• Liker 6
Skrevet
Noxhaven skrev (1 time siden):

Dette blir litt som å eksplodere over at noen folk sier tallerk og ikke tallerken fordi tallerk er et nedsettende ord på nord koreansk.

Helt idiotisk.

Ikke "litt som", men akkurat det samme. 

• Liker 1
Skrevet
Nepa skrev (19 timer siden):

Det ble til et skjellsord i Sørstatene, hvor de gjorde en e om til en i og gjorde g-en dobbel. I noen gamle sanger står det “the darkies” (de mørke).

Ofte er det en god beskrivelse at “gingers” har oransje hår. Men det høres ikke så pent ut. Rødblondt hår er en mulighet.

Hvis «neger»sidestilles med «nigger», vitner dette om kunnskapsløshet og radikal selvpisking.
Det første ordet er etablert i hele verden og har vært brukt i uminnelige tider om noe som er mørkt/svart.
Det andre ordet oppsto som noe nedsettende under slavetiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...