Gå til innhold

Er 1. mai i Norge Arbeidernes dag? Eller er det blitt "Hat Israel dagen" ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Tussi skrev (19 minutter siden):

Gjelder det den etniske rensingen av kurdere fra Syria, og jøder fra Vestbredden i 1948 også?

Ja, selvsagt.

Etterkommerene av de 10 000 jødene som ble fordrevet fra vestbredden bør tilbys å flytte hjem igjen -- samtidig som at etterkommerene av de ~750 000 palestinerene som ble fordrevet bør få returnere til Israel.

Å mene noe annet ville gjort meg til en hykler som støtter etnisk rensing av relativt alvorlig sort, eller hur..?

Ballalaika skrev (28 minutter siden):

Etnisk rensing er greit om man får laget avtale med et mottaker land.

Så hvis Egypt og Jordan og evt flere går med på å ta imot befolkningen på Gaza så er det bare å kjøre i gang "planen" til Trump.

Ville det vært bedre enn å gå til væpnede angrep på og begå terror mot sivile i hensikt å fordrive dem fra landet -- uten å ha noen plan eller avtaler overhode om hva som skal skje med disse folkene etterpå mener du?

Dette er et ja/nei spørsmål, ikke et spørsmål om du har mer whataboutisme eller defleksjon å komme med.

---

Og tyskerene ble flyttet for sin egne beskyttelse, for å slippe å være del av Soviet.
Mener du at Israel er like gale som Soviet under Stalin..?

Jeg mener også at disse burde få flyttet hjem igjen etter hvert som Soviet ble løst opp.
Det har meg bekjent ikke vært hindre for tyskere å returnere, etter Soviet falt.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Ville det vært bedre enn å gå til væpnede angrep på og begå terror mot sivile i hensikt å fordrive dem fra landet -- uten å ha noen plan eller avtaler overhode om hva som skal skje med disse folkene etterpå mener du?

Hvor kommer Hamas inn her? Hva slags Hamas har for jødene er det vel ingen tvil om.

• Liker 2
Skrevet
Ballalaika skrev (27 minutter siden):

Etnisk rensing er greit om man får laget avtale med et mottaker land.

Så hvis Egypt og Jordan og evt flere går med på å ta imot befolkningen på Gaza så er det bare å kjøre i gang "planen" til Trump.

Etnkng rensing er aldri greit, men en må se på hvilke løsninger som finnes etter 70 år, og som alle parter kan leve med. 

Men, etnisk rensing er aldri greit 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

I mellomtiden får Kina fritt drive på med etnisk rensking i industriell skala, mens vi gladelig kjøper varene derifra.

Palestina og Israel får ALT for mye oppmerksomhet.  Om vi hadde hatt en 5 års pause med totalforbud mot å nevne noe om denne globalt sett ubetydelige konflikten, så tror jeg det bare hadde vært bra.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (51 minutter siden):

Hvor kommer Hamas inn her? Hva slags Hamas har for jødene er det vel ingen tvil om.

...dette er jo igjen ad hoc.

Sionistene visste ikke at de ikke kom til å lykkes med den etniske rensingen i 1947-1948, så de kunne ikke forutsett at det ville være en palestinsk organisasjon i fremtiden som ønsker å gjøre hva sionistene selv planla å gjøre. 
Hamas ønsker at jødene reiser hjem, slik at de selv kan reise hjem.

Hamas er dog totalt irrelevant for hva vi diskuterer; den etniske rensingen av palestinerene.

Jeg støtter for øvrig selvsagt ikke HAMAS.

---

...beklager at jeg ikke fikk redigert inn "Dette er et ja/nei spørsmål, ikke et spørsmål om du har mer whataboutisme eller defleksjon å komme med." før du startet å skrive svaret ditt, det var jo trist at du hadde whataboutisme og defleksjon, men ja.

Det er jo også åpenbart at man svarer ja/nei på et ikke-ladet ja/nei-spørsmål.

Så, hva er svaret ditt;

Ville det vært bedre å begå etnisk rensing med avtaler med mottakerland at de skal sikre disse personene sin sikkerhet og gi dem statsborgerskap og rettigheter -- enn å gå til væpnede angrep på og begå terror mot sivile i hensikt å fordrive dem fra landet, uten å ha noen plan eller avtaler overhode om hva som skal skje med disse folkene etterpå, mener du?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (27 minutter siden):

Hamas er totalt irrelevant.

Ja, i utgangspunktet så.

Derfor jeg lurte på hvorfor du dro dem inn:

Red Frostraven skrev (56 minutter siden):

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (6 minutter siden):

...så, du sidestiller sionistene og HAMAS?

Interessant.

En meget interessant observasjon.

Du refererer til Israel her.

Sitat

Men så blir det på en finurlig måte antydet at dette er Hamas. Deretter benektes det at det er en sammenligning, og at det er faktisk du som sammenligner Israel med Hamas. 

Interessant argumentasjonsteknikk.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Det har meg bekjent ikke vært hindre for tyskere å returnere, etter Soviet falt.

Har kanskje ikke vært den store etterspørselen hos disse tyskerne selv. Om noen av de har stormet over grensegjerdet til Polen for å hogge av hodet til folk med hageredskap, voldta polakker, brenne dem levende osv osv for å hevde retten til retur så har det gått meg hus forbi i hvertfall.

Endret av Ballalaika
  • Liker 2
Skrevet
Ballalaika skrev (5 minutter siden):

Nei, men jeg ser du prøver så godt du kan.

...det var jo bokstavelig talt DU som leste en historisk korrekt og faktuell beskrivelse av hva sionistene gjorde i 1947-1948, og mente det OGSÅ var en beskrivelse av Hamas.

Jeg tenkte ikke engang på Hamas, men jeg er enig med deg -- din sammenligning er god.

---

Og så sammenligner du Israel med Soviet -- gjennom å sammenligne det at tyskere ble flyttet til Tyskland for å slippe å være del av Soviet. Fordi Soviet kunne funnet på å sende dem i konsentrasjonsleirer.

Det var dog en planlagt og varslet hendelse, som også sikret de tyskættede sine rettigheter og at de hadde statsborgerskap og rettigheter etter at de ble flyttet.

Du har sannelig ikke høye tanker om Israel.

---

Du glemmer fremdeles å svare ja eller nei på et ja/nei-spørsmål.
Du glemmer fremdeles å la være med defleksjon og whataboutisme.

Er det bedre å ha en plan og avtale for å sikre rettighetene til dem man planlegger å begå etnisk rensing av, før man gjør det -- eller ikke, om man likevel 'må' begå etnisk rensing..?

• Liker 5
Skrevet
Red Frostraven skrev (Akkurat nå):

det var jo bokstavelig talt DU som leste en historisk korrekt og faktuell beskrivelse av hva sionistene gjorde i 1947-1948, og mente det OGSÅ var en beskrivelse av Hamas

Tror du skal sette deg litt inn i historien. Å si at framstillingen din er unyansert blir en underdrivelse.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (23 minutter siden):

Tror du skal sette deg litt inn i historien. Å si at framstillingen din er unyansert blir en underdrivelse.

Du glemte å svare på spørsmålet.
Det er ja, eller nei.

Og nå er du umåtelig frekk på toppen.

Wikipedia har en grunnleggende og grei artikkel for folk som deg som er ny i diskusjonen her på forumet:

Nov 1947 – May 1948

Small-scale local skirmishes began on 30 November and gradually escalated until March 1948.[66] When the violence started, Palestinians had already begun fleeing, expecting to return after the war.[67] The massacre and expulsion of Palestinian Arabs and destruction of villages began in December,[68] including massacres at Al-Khisas (18 December 1947),[69] and Balad al-Shaykh (31 December).[70] By March, between 70,000 and 100,000 Palestinians, mostly middle- and upper-class urban elites, were expelled or fled.[71]

In early April 1948, the Israelis launched Plan Dalet, a large-scale offensive to capture land and empty it of Palestinian Arabs.[72] During the offensive, Israel captured and cleared land that was allocated to the Palestinians by the UN partition resolution.[73] Over 200 villages were destroyed during this period.[74] Massacres and expulsions continued,[75] including at Deir Yassin (9 April 1948).[76] Major Palestinian cities were depopulated, including Tiberias (18 April), Haifa (23 April), Acre (6–18 May), Safed (10 May), and Jaffa (13 May), and the Palestinian Arab neighborhood in West Jerusalem (24 April).[77] Israel began engaging in biological warfare in April and poisoned the water supplies of certain towns and villages. In May, one such operation caused a typhoid epidemic in Acre while another attempt in Gaza was foiled by the Egyptians.[78]

During the foundational events of the Nakba in 1948, approximately half of Palestine's predominantly Arab population, or around 750,000 people,[19] were expelled from their homes or made to flee through various violent means, at first by Zionist paramilitaries, and after the establishment of the State of Israel, by its military. Dozens of massacres targeted Palestinian Arabs and over 500 Arab-majority towns, villages, and urban neighborhoods were depopulated.[20] Many of the settlements were either completely destroyed or repopulated by Jews and given new Hebrew names.[20][21] Israel employed biological warfare against Palestinians by poisoning village wells. By the end of the war, 78% of the total land area of the former Mandatory Palestine was controlled by Israel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nakba

...

Er du uenig i noe av den nedskrevne historien så langt..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (29 minutter siden):

Og nå er du umåtelig frekk på toppen

Jeg ble vel litt lei av gish gallopen. Tråden handler egentlig om 1.mai.

Sånn for å oppsummere og avslutte:

Befolkningsutveksling i forbindelse med avslutning av kriger har vært vanlig, såpass at det har vært regelen heller enn unntaket.

Det som er mindre vanlig er at 80 år og 4 generasjoner senere så vier man livene sine, og lar barna sine leve i krig og elendighet - i x generasjoner til, for å holde en returrett varm.

For min del må gjerne palestinere utenfor Palestina få flytte tilbake, om hensikten er at man føler en kulturell og etnisk tilknytning til landområdet og resten av Palestina araberne og ønsker å leve i koselig sameksistens med jødene i Israel. Om raison d'être derimot for returrett er å ha et demografisk brekkjern for å få jaget ut jødene tenker jeg det utgår.

Endret av Ballalaika
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Jeg ble vel litt lei av gish gallopen. Tråden handler egentlig om 1.mai.

Nei, en del av tråden handler om en forestilling av at legitim kritikk mot Israel, er hat mot Israel.
Det ligger i tittelen.

Fra første post:

Sitat

Hva er det som gjør at LO, fagbevegelsen og kampen for et rettferdig arbeidsliv, velferdsstat og en rettferdig fordeling i samfunnet har blitt nesten overdøvet av jødehatende demonstranter som støtter terroristene i Hamas? 

Det er en påstand om at demonstrasjonene mot Israel er/var jødehatende og støtter Hamas.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er jo bare helt utrolig til at Norske politikere ikke har klart å ha et ryddig forhold til den israelske okkupasjonen. Det er på sin plass med full boikott av israel.  

• Liker 2
Skrevet (endret)

"Høyr kor vi trampar" sa musa, ho dansa med merra.

Støre har rett:

Sitat

– Verken FNs sikkerhetsråd eller EU har vedtatt sanksjoner mot Israel. Den palestinske selvstyremyndigheten har ikke bedt oss om å gjøre det. Bortsett fra å være en symbolsk handling, ville norske sanksjoner ikke få noen reelle konsekvenser for Israel, skriver Støre.

Han mener en boikott vil «undergrave det praktiske arbeidet for palestinere som vi er engasjert i».

– Derfor er det viktig at Stortinget har avvist slike forslag, poengterer han.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hvis oljefondet er Europas største investor i den Israelske okkupasjonen av Palestina, forstår jeg ikke helt hvordan det skal være uten reelle konsekvenser om vi trakk det ut.

Det er også i tråd med de etiske retningslinjene som er utformet omkring oljefondet, og en rettslig forpliktelse for oss som har rattifisert folkemordskonvensjonen, i forbindelse med FN domstolens kjennelse om fare for folkemord i Gaza den 26. januar.

• Liker 3
Skrevet (endret)

I år så jeg faktisk hele 1. mai-toget i Oslo for første gang. På slutten av toget var det en del palestinske og ukrainske flagg, men størsteparten var diverse norske interesseorganisasjoner. Det var også noen som gikk til støtte for Israel, men da ikke for det nåværende regimet og deres handlinger. Det samme gjorde noen russere, som er mot Putin og støtter Ukraina.

Det er jo en internasjonal solidaritetsdag, noe det alltid har vært, så det er pussig å lese her at noen ønsker det kun skal være fokus på norske saker. Blir litt rart synes jeg, arbeiderbevegelsen er jo global.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...