Subara Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Camlon skrev (3 minutter siden): En argument imot er at det er ofte en dårlig sammenheng mellom formueskatt og faktiske verdier. For eksempel Person A: Han bygger opp et AS som blir verdsatt til 20 millioner kroner, han tar opp 1 million i lån over 5 år for å betale formueskatt og så kollapser bedriften og aksjene går ned til 0. Person B: Har 10 millioner kroner i bolig som stiger til 20 millioner kroner. Person B sitter igjen med 20 millioner og har betalt ca 100K i formueskatt, mens Person A sitter igjen med -1 million og har betalt 1 million i formueskatt. Er det virkelig et rettferdig system som skatter formue likt? Ok. Aksjer og aksjeselskap her jeg ikke greie på. Men hva vil den utgjøre for feks. en bonde som driver gårdsdrift? En næringsdrivende med ENK?
Camlon Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) 9 minutes ago, Subara said: Ok. Aksjer og aksjeselskap her jeg ikke greie på. Men hva vil den utgjøre for feks. en bonde som driver gårdsdrift? En næringsdrivende med ENK? Gårder har generelt sett en ligningsverdi som ligger langt under reell salgsverdi, så de slipper i stor grad unna formueskatt. Det samme gjelder deres driftsmidler. Enkeltpersonforetak får ingen unntak, har mer personlig ansvar og får svakere trygde- og velferdsordninger. Derfor anbefaler man at man setter opp et AS og ansetter seg selv istedenfor å sette opp et ENK. Endret 10 timer siden av Camlon 2
Salvesen. Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Camlon skrev (46 minutter siden): En argument imot er at det er ofte en dårlig sammenheng mellom formueskatt og faktiske verdier. For eksempel Person A: Han bygger opp et AS som blir verdsatt til 20 millioner kroner, han tar opp 1 million i lån over 5 år for å betale formueskatt og så kollapser bedriften og aksjene går ned til 0. Person B: Har 10 millioner kroner i bolig som stiger til 20 millioner kroner. Person B sitter igjen med 20 millioner og har betalt ca 100K i formueskatt, mens Person A sitter igjen med -1 million og har betalt 1 million i formueskatt. Er det virkelig et rettferdig system som skatter formue likt? Har du ett eksempel på person A?
Camlon Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 1 minute ago, Salvesen. said: Har du ett eksempel på person A? Det er et typisk eksempel på en gründerbedrift som først gjør det bra, får noen investorer som kjøper aksjer, verdien stiger til 20 millioner basert på deres kjøp og så går det dårlig og bedriften blir lagt ned.
Neptun1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Salvesen. skrev (22 timer siden): Heftig måling for AP nå, nesten hver 3 stemmer AP i målingen. Utrolig egentlig. Jeg stemmer de ikke i år, men håper de tar makten kun pga alternativet. Det er nesten umulig å ta makten fra AP nå med alle avhengige av andres produksjon og flid de har skapt. Og dette støtter du?
Salvesen. Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Camlon skrev (22 minutter siden): Det er et typisk eksempel på en gründerbedrift som først gjør det bra, får noen investorer som kjøper aksjer, verdien stiger til 20 millioner basert på deres kjøp og så går det dårlig og bedriften blir lagt ned. Som sagt, ett eksempel? 1
Salvesen. Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Neptun1 skrev (11 minutter siden): Det er nesten umulig å ta makten fra AP nå med alle avhengige av andres produksjon og flid de har skapt. Og dette støtter du? Jeg har ikke stemt AP som nevnt i innlegget du siterte.
Neptun1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Salvesen. skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke stemt AP som nevnt i innlegget du siterte. Men du skrev følgende: håper de (AP) tar makten kun pga alternativet
Camlon Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 5 minutes ago, Salvesen. said: Som sagt, ett eksempel? Et eksempel er Brødboksen AS. Den fikk en verdivurdering på 105 millioner før den gikk konkurs noen år senere.
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Camlon skrev (3 minutter siden): Et eksempel er Brødboksen AS. Den fikk en verdivurdering på 105 millioner før den gikk konkurs noen år senere. Og hvem i brødboksen mener du har stor gjeld pga dette? Og ikke tok ut mer en ‘normallønn’ i perioden og nå sliter? Sannsynligvis er det investorene som er taperne, godt mulig ansatte. Men vanskelig å si før du utdyper. 1
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Neptun1 skrev (6 minutter siden): Men du skrev følgende: håper de (AP) tar makten kun pga alternativet Ja, jeg ønsker ikke alternativet og da er det bare AP igjen slik det står nå. Skulle gjerne sett noe annet alternativ.
Imaginacíon Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 21 minutes ago, Neptun1 said: Det er nesten umulig å ta makten fra AP nå med alle avhengige av andres produksjon og flid de har skapt. Og dette støtter du? Jeg liker AP og hvis de hadde vært mer aktive i Palestina-spørsmålet og mer sosialistiske skal en ikke se bort fra at jeg hadde stemt på de. 1 1
Neptun1 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Imaginacíon skrev (1 minutt siden): Jeg liker AP og hvis de hadde vært mer aktive i Palestina-spørsmålet og mer sosialistiske skal en ikke se bort fra at jeg hadde stemt på de. Som jeg skrev er det grunner for at AP er det største partiet. Grunner som ikke er bærekraftige.
Imaginacíon Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Just now, Neptun1 said: Som jeg skrev er det grunner for at AP er det største partiet. Grunner som ikke er bærekraftige. Hva er det som ikke er bærekraftig? 1
Camlon Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) 33 minutes ago, Salvesen. said: Og hvem i brødboksen mener du har stor gjeld pga dette? Og ikke tok ut mer en ‘normallønn’ i perioden og nå sliter? Sannsynligvis er det investorene som er taperne, godt mulig ansatte. Men vanskelig å si før du utdyper. Om man tar opp gjeld for å betale formuesskatten, eller tar ut lønn er ikke hva som forandrer regnestykket, de sitter fortsatt igjen med 0 kroner istedenfor 20 millioner som de betalte skatt for. Så hvorfor er det så viktig for deg om de tok ut personlige lån eller ikke? Endret 8 timer siden av Camlon
Neptun1 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Imaginacíon skrev (Akkurat nå): Hva er det som ikke er bærekraftig? At et klart mindretall bærer flertallet (verdens største off. sektor, 700 000 i arbeidsfør alder utenfor arbeidslivet og hundretusener velferdsmigranter) på ryggen. Kun oljekorrigert underskudd på statsbudsjettet gjør det mulig nå, men slik kan det ikke fortsette. Å stemme for bevarelsen av en slik politikk er uansvarlig. 1
obygda Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Imaginacíon skrev (3 minutter siden): Hva er det som ikke er bærekraftig? Å stemme på et parti som har en person stikker fra en påkjørsel og som sådan oppfører seg som en unnalurer og sviker mot eieren av den andre bilen er ikke fornuftig i lengden. Da gir man aksept for slik oppførsel.. Kunne aldri fallt meg inn å gjøre noe så råttent..Men Jens Stoltenberg gjorde det og mange ser opp til han. Men politikere flest er vel både tyver og løgnere...så da er vel alt slik det skal være. Finn en ærlig politiker og jeg gir stemmen min til den.
Snikpellik Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden obygda skrev (5 minutter siden): Å stemme på et parti som har en person stikker fra en påkjørsel og som sådan oppfører seg som en unnalurer og sviker mot eieren av den andre bilen er ikke fornuftig i lengden. Da gir man aksept for slik oppførsel.. Kunne aldri fallt meg inn å gjøre noe så råttent.. Hva med å heller stemme på et parti som har gjort nestleder og statsråd av mannen som begikk seksuelt overgrep mot en 16-åring han skjenket full på ungdomspartiets landsmøte? Da gir man vel aksept for slik oppførsel? 3
obygda Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Snikpellik skrev (14 minutter siden): Hva med å heller stemme på et parti som har gjort nestleder og statsråd av mannen som begikk seksuelt overgrep mot en 16-åring han skjenket full på ungdomspartiets landsmøte? Da gir man vel aksept for slik oppførsel? Ja,slike personer trenger vi ikke i politikken. Så bort med dem. Det er vel kjernen her at mange politikere har alt for lav moral og sånn sett burde pelle seg bort fra slike verv.
VifteKopp Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden obygda skrev (3 timer siden): Så fort du bruker penger på noe du strengt tatt ikke trenger..så er det ikke hverken miljø eller klimavennlig Det er ikke sant. Du kan feks. bruke penger på å skifte ut vinduene i huset så de blir mer energieffektive, og dermed fyrer du mindre ved. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå