Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke har behov for penger annet enn å gi dem bort ser jeg ikke problemet. Betal din skatt med glede eller gi bort så mye at du slipper skatt.

Ja en skal være veldig rik og lite kreativ før en betaler mye i formue.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Salvesen. said:

Problemet er at om alle drev på som deg så hadde produktiviteten gått i dass. Om alle satt på hver sin pengebinge så hadde det ikke skjedd mye i verden. Derfor piskes folk for å bruke penger for å utvikle samfunnet.

Nordmenn sitter allerede på hver sine pengebinge og det har ødelagt for produktiviteten. Alle skal ha så stor boligformue som mulig, fordi det har nesten ingen årlig skatt, lån gir fradrag, kapitalgevinst har 0 % skatt og det kan overføres til barna skattefritt.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (5 minutter siden):

Hvis du ikke har behov for penger annet enn å gi dem bort ser jeg ikke problemet. Betal din skatt med glede eller gi bort så mye at du slipper skatt.

Problemet er at staten vil ta dem og ikke la meg bestemme hvordan de skal brukes...Så sparer jeg til formue..så kommer staten å tar mer. Hvorfor skal ikke jeg få lov til å administrere egne allerede skattede verdier slik jeg vil? Om jeg finner ut at sparepenger skal gis til frelsesarmeen så burde jeg vel selv kunne gjøre det uten å måtte betale "ekstra" skatt på oppsparte midler før det skjer. Det staten gjør i mitt tilfelle er jo å legge beslag på allerede skattede midler gjennom formueskatten...Hadde jeg gjort som de aller fleste, brukt dem opp løpende, eller gitt dem bort løpende..så hadde det ikke vært noe formueskatt å betale..men fordi jeg sitter på dem og vil selv bestemme NÅR jeg skal bruke dem - så er straffen ekstra skatt......Det ER slik...det er fakta.

Jeg kunne agert f.eks slik : Gå til banken...ta opp maks lån..kjøpe meg en flott båt...brenne av diesel langs kysten og få skattefradrag for den ageringen......Det gir jo egentlig ingen mening at det skal være slik. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Camlon skrev (Akkurat nå):

Nordmenn sitter allerede på hver sine pengebinge og det har ødelagt for produktiviteten. Alle skal ha så stor boligformue som mulig, fordi det har nesten ingen årlig skatt, lån gir fradrag, kapitalgevinst har 0 % skatt og det kan overføres til barna skattefritt.

Mange har dyre boliger ja....slik er ikke tilfelle her. Ser ikke noe poeng i å ha noen dyrere eller større bolig enn behovet tilsier..Men enig at mange sylter ned sin formue i boliger fordi det skattemessig er heldig. Folk forbruker således mer enn de trenger - fordi skattesystemet legger tilrette for det. Man får jo skattefradrag for gjeld...

Skrevet
Camlon skrev (1 minutt siden):

Noen må bygge husene, noen må levere kjøkkenet osv osv. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, obygda said:

Problemet er at staten vil ta dem og ikke la meg bestemme hvordan de skal brukes...Så sparer jeg til formue..så kommer staten å tar mer. Hvorfor skal ikke jeg få lov til å administrere egne allerede skattede verdier slik jeg vil? Om jeg finner ut at sparepenger skal gis til frelsesarmeen så burde jeg vel selv kunne gjøre det uten å måtte betale "ekstra" skatt på oppsparte midler før det skjer. Det staten gjør i mitt tilfelle er jo å legge beslag på allerede skattede midler gjennom formueskatten...Hadde jeg gjort som de aller fleste, brukt dem opp løpende, eller gitt dem bort løpende..så hadde det ikke vært noe formueskatt å betale..men fordi jeg sitter på dem og vil selv bestemme NÅR jeg skal bruke dem - så er straffen ekstra skatt......Det ER slik...det er fakta.

Jeg kunne agert f.eks slik : Gå til banken...ta opp maks lån..kjøpe meg en flott båt...brenne av diesel langs kysten og få skattefradrag for den ageringen......Det gir jo egentlig ingen mening at det skal være slik. 

Dette er et luksusproblem. Hvorfor skal dette minimale problemet prioriteres?

• Liker 2
Skrevet
Just now, Salvesen. said:

Noen må bygge husene, noen må levere kjøkkenet osv osv. 

Husene er allerede bygget og jeg tror ikke insentiver til å investere i bolig fører til mye mer oppusning av kjøkken. I den grad det gjør det, fordi folk har blitt opptatt av verdistigning. så tar det konsum fra andre steder i økonomien.

Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Problemet er at staten vil ta dem og ikke la meg bestemme hvordan de skal brukes

Staten tar kroppsdeler fra deg også, hvis du ikke har reservert deg.

Vær glad det bare er penger det er snakk om 😋

Skrevet
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

Dette er et luksusproblem. Hvorfor skal dette minimale problemet prioriteres?

Det kan man jo alltids mene - men da sier man samtidig at skattesystemet ikke er rettferdig...I alle fall slik jeg ser det..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Camlon skrev (3 minutter siden):

Husene er allerede bygget og jeg tror ikke insentiver til å investere i bolig fører til mye mer oppusning av kjøkken. I den grad det gjør det, fordi folk har blitt opptatt av verdistigning. så tar det konsum fra andre steder i økonomien.

Nei det er mange som bygger nye huser… meg selv inkludert.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Det kan man jo alltids mene - men da sier man samtidig at skattesystemet ikke er rettferdig...I alle fall slik jeg ser det..

Det er rettferdig at de som har mye bidrar mer. Jeg gjør det selv med trinnskatt, du ser ikke meg klage.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, Salvesen. said:

Nei det er mange som bygger nye huser… meg selv inkludert.

Boligbygging er på et historisk lavt nivå, det er derfor tydelig at skattefordelene ikke fører til mer boligbygging.. At du personlig valgte å gå imot strømmen er irrelevant, de aller fleste kjøper hus som allerede er bygget.

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutes ago, Salvesen. said:

Det er rettferdig at de som har mye bidrar mer. Jeg gjør det selv med trinnskatt, du ser ikke meg klage.

Jeg synes du skal bidra mer ved å betale mer i eiendomskatt, og bruke pengene til å fjerne formueskatten og redusere skatt på inntekt, men det er de velstående man ikke får lov til å skatte i Norge.

Endret av Camlon
Skrevet

fra ene til det andre, husker jeg feil/roter, eller har valg vært over to dager før? altså, søndag OG mandag?

evt. kommunevalg?

Skrevet
1 minute ago, obygda said:

Skattesystemet er til for å omfordele. Lik det eller ikke, men det drifter hele velferdsnorge. At du ikke får forvalte 1% av formuen over 1.7 millioner, er du nødt til å leve med. Ingen med vettet i behold syns synd i deg.

• Liker 1
Skrevet
VifteKopp skrev (1 time siden):

Selvsagt er det mulig.

Konsum betyr ikke at du må kjøpe sør-koreanske flatskjermer og billig plastjuggel fra Vietnam. Har du penger til overs finnes det en haug av miljøvennlige investeringer du kan gjøre i hus og hytter eller eksternt, bare fantasien setter grenser. 

Så fort du bruker penger på noe du strengt tatt ikke trenger..så er det ikke hverken miljø eller klimavennlig 

Skrevet
Camlon skrev (2 minutter siden):

Boligbygging er på et historisk lavt nivå, det er derfor tydelig at skattefordelene ikke fører til mer boligbygging.. At du personlig valgte å gå imot strømmen er irrelevant, de aller fleste kjøper hus som allerede er bygget.

Ja mange gjør det også, så pusser de det opp. Var i bursdag i går, de hadde pusset opp utvendig og innvendig. Sist bolig jeg hadde var pusset opp innvendig. 2 boliger før det nybygg osv. alt dette skaper store ringvirkninger mot å spare pengene på konto og bo på gården til mor å far som har vært tilnærmet lik de siste generasjonene.

Skrevet
Camlon skrev (3 minutter siden):

Jeg synes du skal bidra mer ved å betale mer i eiendomskatt, men det er de velstående man ikke får lov til å skatte i Norge.

Jeg betaler eiendomsskatt og har forøvrig ikke noe i mot å betale mer av det heller. Tenker generelt sett at vi har lav skatt i Norge.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Jeg betaler selvfølgelig skatt etter inntekt og har ingen innvendinger der. Men hva jeg gjør med pengene som ikke gir avkastning...bør vel ikke bety noe for skatten mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...